OVT

OVT 24 april 2022

‘Ni droite, ni gauche’: links noch rechts. Zo afficheren de Franse presidentskandidaten Emmanuel Macron en Marine Le Pen zich. Is de tijd van traditioneel links en rechts in de politiek echt voorbij? En zo ja, wat is er dan voor in de plaats gekomen: een tweedeling tussen het mondaine Frankrijk en dat van de vergeten Fransen in gele hesjes?

Verder: Karel Berkhoff over de documentaire 'Babi Yar. Context', Ennio Morricone's verlangen naar erkenning, waarom donkere materie ertoe doet, de ondergang van de Koersk, de column van John Jansen van Galen en in Het Spoor Terug: De man met de rammelaars #2.

Luister mee

Luister en kijk live mee door hier te klikken, of abonneer je op de podcast.

De podcast van OVT is te beluisteren via iTunes, Spotify, RSS-feed en meer. Lees hier hoe je OVT als podcast terug kan luisteren op smartphone of computer.

Macron en Le Pen: links noch rechts?

Ni droite, ni gauche’: links noch rechts. Zo afficheren de Franse presidentskandidaten Emmanuel Macron en Marine Le Pen zich. Deze politici zeggen de tijd van de muffe ‘oude politiek’, verdeeld in een linker- en een rechterkamp, achter zich te hebben gelaten.

Die traditionele tegenstelling tussen links en rechts stamt, zo hoor je vaak, uit de tijd van de Franse Revolutie en domineerde het land tot diep in de twintigste eeuw. En dat contrast zou na zondag, met Macron dan wel Le Pen als nieuwe president, voorgoed verdwenen zijn.

Maar is het echt gedaan met de oude tweedeling tussen de politieke belangenbehartigers van de arbeid en van het kapitaal? En als dat zo is, wat is er dan voor in de plaats gekomen: een tweedeling tussen losers en winners, tussen het mondaine Frankrijk en dat van de vergeten Fransen in gele hesjes?
Deze vragen leggen we voor aan de Belgische filosofe en publiciste Tinneke Beeckman.

'Babi Yar. Context'

Vanaf volgende week draait de film Babi Yar. Context in de Nederlandse bioscopen. Deze documentaire, gemaakt door de bekende Oekraïense filmmaker Sergej Loznitsa, gaat over de massamoord op Oekraïense Joden die in 1941 plaatsvond in Babi Jar, een ravijn vlakbij Kiev. In twee dagen tijd werden ruim 33 duizend Joden omgebracht in wat bekend werd als de ‘Holocaust door kogels’. Een geschiedenis die in Oekraïne lang onderbelicht bleef.

Kan deze film bijdragen aan beter begrip van de Holocaust in Oekraïne? Is daar überhaupt ruimte voor nu het land opnieuw in oorlog verwikkeld is? We bespreken het met Karel Berkhoff, historicus verbonden aan het NIOD. Berkhoff is gespecialiseerd in de Holocaust in Oekraïne en heeft een en ander aan te merken op de film van Loznitsa. 

Waarom donkere materie ertoe doet

Hoe raak je 85% van het universum 'kwijt'? Dat vroeg de natuurkundige Jaco de Swart zich af. De afgelopen eeuw kwamen astronomen langzaam tot het besef dat zo’n 85% van het universum bestaat uit iets wat ze niet kunnen zien, en waar ze bijna niks over weten. Voor het gemak hebben ze het maar ‘donkere materie’ genoemd. 

Jaco de Swart sprak met de astronomen die de afgelopen decennia onderzoek deden naar donkere materie. Zijn proefschrift How Dark Matter Came to Matter toont het mensenwerk dat schuilgaat achter de harde wetenschap. Hij is te gast. 

Spaghettiwestern-componist Ennio Morricone

Hij maakte de muziek voor films als Once upon a time in the West, The Good, the Bad and the Ugly, Novecento en Cinema Paradiso. In Hollywood was Ennio Morricone wereldberoemd, maar thuis in Italië verlangde hij naar erkenning van serieuze componisten; op filmmuziek werd immers nog flink neergekeken.

Dat zien we in de ruim drie uur durende documentaire Ennio: The Maestrodie vanaf deze week in de bioscoop draait. Wat deed Ennio dat anderen niet konden, en waarom bleef filmmuziek als genre zo lang een ondergeschoven kind binnen de muziekwereld? Componist en Morricone-liefhebber Bob Zimmerman is te gast.

'Het schip is gezonken,' zei Poetin in 2000

Donderdag 15 april gaf het Kremlin toe dat de Moskva, het vlaggenschip van de Russische vloot in de Zwarte Zee, is gezonken. Niet voor het eerst gaat een schip van Poetin ten onder. In de kritische Russischtalige media wordt sinds 15 april volop gerefereerd aan een andere ramp op zee, die 22 jaar geleden plaatsvond. De kritiek die toendertijd klonk leeft weer op, en wint aan betekenis in een nieuwe context.

OVT-stagiair en student Russisch en Geschiedenis Sophie Polm schreef deze week over de Koersk, een Russiche onderzeeboot die 22 jaar geleden naar de bodem van de Barentszee verdween. In de uitzending licht ze de paralellen met het heden toe. 

Klik hier voor alle afleveringen van Sophie's blog, 'De geschiedenis van nu: uit de Russischtalige media.'

De column van John Jansen van Galen - Pim

De column is deze week van John Jansen van Galen. 

Het Spoor Terug: De man met de rammelaars #2

Een documentaire van Lotte Van Gaalen

Wat beweegt een volwassen man om een verzameling van bijna duizend rammelaars aan te leggen? Als podcastmaker Lotte van Gaalen op zoek gaat naar het antwoord op deze vraag, stuit ze op het wonderlijke levensverhaal van Heinz Keijser: de man met de rammelaars.

Deel twee van dit verhaal begint na de bevrijding. Heinz en zijn geliefde hebben de oorlog overleefd maar zijn er niet ongeschonden uit gekomen. Ook speelt zich in hun persoonlijk leven een tragedie af. Heinz vindt houvast in onverwachte hoek. Een hobby die een obsessie lijkt te worden en een manier om het leven weer zin te geven.

De volledige versie van dit verhaal is te vinden in de podcast ‘De man met de rammelaars’, in je favoriete podcastapp. De rammelaars van Heinz kun je tot juni 2022 bekijken in het Joods Museum.