Deze week in de nieuwsbrief: de (duurzame) toekomst van mobiliteit. En weer een podcast, met deze week klimaatstrijder Talitha Muusse.

De komende jaren zullen allesbepalend zijn voor het klimaat. De topconferentie in Glasgow had uitkomst en verlichting moeten bieden, maar dat is volgens critici mislukt. De kop van de nieuwsbrief van activistenbeweging Extinction Rebellion sprak deze week boekdelen: ‘Kleine stapjes zijn een doodvonnis.’ Ook Greta Thunberg was duidelijk: COP26, zoals de top werd genoemd, is een sof. 

Ze typeerde het vooral als ‘veel bla, bla, bla’ en weinig actie. Maar waarom vinden milieuorganisaties en klimaatactivisten precies dat de klimaatconferentie mislukt is? Tegenlicht zocht het voor je uit in dit artikel van redacteur Veerle Klok.

In deze brief zoomen we in op wat we wel zouden moeten en kunnen doen. Een van de oplossingen is schoner rijden. Natuurlijk zijn er elektrische auto’s en worden er dit steeds meer en bussen op waterstof, maar weet je dat we straks ook in zonne-auto’s kunnen rijden? Dat zijn wagens die zonne-energie als krachtbron gebruiken. Sowieso kom je, als je verder leest, meer te weten over de (duurzame) toekomst van mobiliteit en is er een nieuwe aflevering in onze podcastserie ‘de klimaatstrijders’, met duurzaam ondernemer Talitha Muusse.

Zo rijden we straks op zonne-energie


Schoon vervoer komt binnen handbereik en het is nog zelfladend ook! Volgend jaar daadwerkelijk te koop: de zonne-auto. Solar cars zijn elektrische auto’s met ingebouwde zonnepanelen. De automotive campus in Helmond levert dit najaar het prototype van de Lightyear One af, die 150.000 euro moet gaan kosten. Een auto die heel efficient is en niet gericht op snelle acceleratie. En bij Sono Motors in München komt de Sion te koop, een stadsauto voor 25.000 euro.

Opmerkelijk is dat deze solar mobility-sector nu niet eens wordt aangevoerd door het machtige Silicon Valley uit de Verenigde Staten, maar door de trotse jonge maakindustrie uit West-Europa. En innovators en wetenschappers zitten natuurlijk niet stil. Zo ontwikkelen het Solar Team Eindhoven en Squad Mobility intussen alweer nieuwe mobiliteits-concepten. VPRO Tegenlicht test de kersverse modellen en spreekt met de ontwerpers over hun dromen en de hinderpalen. Zondag 22.05u op NPO2, en nu al online te zien.

Een blik in de toekomst van mobiliteit

De toekomst van mobiliteit wordt - dat beloven we! - veel leuker dan je denkt. Nergens anders zal technologie en planning onze publieke ruimte zo zichtbaar gaan beïnvloeden als in de wereld van het personenvervoer. Denk aan begaanbare schone steden, minder files en de verste uithoeken van Europa bereikbaar binnen een paar uur van deur tot deur, zonder ook maar in één rij te hoeven staan bij een druk centraal knooppunt. Een heel continent aan onze voeten, beter verbonden dan ooit. 

Als we het een beetje slim aanpakken, wordt transport de komende decennia niet alleen deel van de oplossing voor de klimaatcrisis, maar ook een kans om onze stoutste science fiction-dromen werkelijkheid te maken. Van het huidige succes van de OV-fiets tot aan de opkomst van elektrisch luchtvervoer voor de massa. In onderstaand artikel werpen we een blik op het transport van de toekomst, samen met dé twee grote mobiliteitsexperts van Nederland.

Waar blijft de groene revolutie in de lucht?

We moeten innovatie omarmen als we de wereld beter én duurzamer willen maken. Elektrisch vliegen staat nu nog in de kinderschoenen, maar dat zou op korte termijn wel eens radicaal kunnen veranderen. We zullen ons huidige vlieggedrag, waarin we met meer dan honderd personen de wereld over reizen de komende jaren even in de ijskast moeten zetten als we zoveel mogelijk CO2-uitstoot zo snel mogelijk omlaag willen brengen. Alleen: duurzame vliegbrandstof is nu nog te duur en elektrisch vliegen is met dezelfde vliegtuiggrootte en lange afstand is nog niet mogelijk.

Toch timmeren verschillende mensen aan de weg. Tegenlicht maakte een uitzending over groene vliegtuigpioniers. Hun toekomstdroom is dat we ons nog veel meer en veel gemakkelijker door de lucht kunnen verplaatsen, maar dan schoon, stil en duurzaam. Net als in de dagen van de Gebroeders Wright experimenteren gedreven pioniers met kleine vliegtuigjes die nu al hun eerste vluchten maken. Alleen nu aangedreven door hybride en elektrische motoren, met als doel de komende jaren aandrijving, accu’s en vleugelontwerp sterk genoeg te maken voor het vervoer van een steeds groter aantal passagiers. Neem een duikvlucht in ons archief!

Podcast met klimaatstrijder Talitha Muusse

Nu steeds duidelijker wordt hoe groot de gevolgen zijn van de klimaatramp, is de vraag: wat kunnen we nog meer doen dan we nu al doen, hoe blijven we hoopvol en wat betekent het voor je gemoed als je hier dag in dag uit, mee bezig bent? Tegenlicht-redacteur Tom Reijner spreekt dit najaar met klimaatactivisten, wetenschappers en journalisten op een plek die voor hen iets zegt over de klimaatstrijd.

In het vierde deel hoor je Talitha Muusse. Je kent haar misschien als ex-talkshowhost van OP1, maar ze is vooral ook duurzaam ondernemer die de jongeren een beslissende stem wil geven in het klimaatbeleid. Een gesprek op een ‘waterplein’ in Rotterdam, de stad waar ze woont. Over het waarom van niet-luisterende politici, over klimaatreligie en waarom het geen zin heeft om moedeloos te worden. Elke dag staat ze toch weer vol energie op.  ‘Je moet er ook van genieten dat je mens bent, en dat je ’s avonds kan ontspannen.’

Kom naar een Meet Up en praat mee!

Elke week organiseren we in samenwerking met Pakhuis de Zwijger in Amsterdam een Tegenlicht Meet Up over de meest recente uitzending. Deze week kun je meepraten over de toekomst van rijden op de zon. Zie jij daar heil in? Luister en raak in gesprek met onder meer regisseur Rob van Hattum, CEO van Lightyear Lex Hoefsloot en PvdA-Europarlementariër Mohammed Chahim. Woensdag 24 november, om 20uur. Check hier hoe en wat. 

En ook op andere plekken in het land zijn er weer Meet Ups, zoals in Utrecht, Amersfoort en Eindhoven.