Future Shock

#37 achter de schermen van de dataroof

Google, Microsoft, Facebook: bijna iedereen maakt er gebruik van. Maar achter deze techbedrijven gaat een schimmige wereld schuil waarin alle data die we achterlaten op het internet worden geroofd en vervolgens verkocht aan adverteerders.

Dat is, in een notendop, de kern van surveillance capitalism, de nieuwe economische orde van deze tijd. Shoshana Zuboff, hoogleraar sociale psychologie aan Harvard Business School schreef er een monumentaal boek over: The Age of Surveillance Capitalism.

Tegenlicht-regisseur Roland Duong interviewde Zuboff uitgebreid in Londen voor zijn uitzending ‘De Grote Dataroof’. Tom Reijner, researcher bij Tegenlicht, spreekt met hem over deze bijzondere ontmoeting, over onze naïviteit en onwetendheid omtrent de praktijken van Silicon Valley en wie toch de mensen zijn die deze nieuwe economische orde hebben opgebouwd. En hoe kunnen we ons volgens Duong losmaken uit de datahoudgreep?

Presentatie en redactie: Tom Reijner

Eindredactie: Doke Romeijn

Productie: Olivier Schuringa

Techniek: Alfred Koster  

Abonneer je snel om niets te missen via ► Apple podcasts RSS Feed of Stitcher

Meer afleveringen