Een alternatief voor Booking.com

Hoe Niels Meijssen de platform-economie wil veranderen

‘Waarom heeft een bedrijf als Booking.com, een bedrijf dat vorig jaar nog 5 miljard winst maakte, 65 miljoen staatssteun van de belastingbetalers nodig?’ Met deze vraag in zijn achterhoofd schreef ondernemer Niels Meijssen een boze post op LinkedIn. Binnen enkele uren werd het bericht duizenden keren geliked en gedeeld. Een reden voor hem om met een alternatief te komen, beterboeken.nl.

Ineke van der Hurk

Dark patterns: the darkside van Booking.com

Meijssen was niet alleen boos dat de winstmachine staatssteun aanvroeg, hij maakte zich ook boos over de manier waarop Booking.com zijn geld verdient. Het bedrijf maakt namelijk gebruik van dark patterns: technieken die online gebruikt worden om mensen te manipuleren en te verleiden tot bepaald gedrag.

Op de website van Booking.com merk je dit aan de vele pop-ups: ‘Deze kamer heb je net gemist’, ‘dit hotel is al 3 keer geboekt in het afgelopen uur’, ‘er kijken nog vijf andere mensen naar deze kamer’. Een kleine greep uit de teksten van Booking.com en allemaal geschreven om jou het gevoel te geven dat je snel moet boeken voor je te laat bent.

Meijssen wil dit anders doen. 'Ik denk dat als een digitaal product wordt ontworpen met het belang van de eindgebruikers, in plaats van het belang van zoveel mogelijk winst maken, dat er echt een heel ander soort website ontstaat. Dat voel je als consument, daar ben ik van overtuigd.'

'In de loop van jaren hebben hotels gewoon hun prijs verhoogd om die commissie te kunnen betalen.’

Hoge commissies en de hotelgast betaalt

Veel hotels zijn compleet afhankelijk geraakt van Booking.com; het grootste deel van hun boekingen gebeurt via deze website. Die monopoliepositie die Booking.com voor zichzelf heeft gecreëerd, leidt tot iets wat we ook vaak terugzien bij bedrijven zoals Uber, Thuisbezorgd, Deliveroo en Airbnb: hoge commissies.

Deze hoge commissies, stelt Meijssen, worden uiteindelijk vaak doorberekend naar de hotelgast. ‘Want het hotel moet ook gewoon een marge maken. Dus wie betaalt die commissie eigenlijk? Ja, dat zijn wij natuurlijk als consument. In de loop van jaren hebben hotels gewoon hun prijs verhoogd om die commissie te kunnen betalen.’

Beter Boeken, een steward-owned bedrijf

Naast eerlijke commissies voor de hotels, en een website zonder dark patterns, gaat Meijssen ook op een andere manier zijn bedrijf vormgeven. Hij is er namelijk van overtuigd dat bedrijven vaak met mooie idealen beginnen, maar dat het mis gaat wanneer ze opgekocht worden en de aandeelhouders de koers gaan bepalen. ‘Er mag best geld verdiend worden, maar niet ten koste van alles,’ stelt hij.

Daarom wordt Beter Boeken een steward owned bedrijf. Dit betekent dat de mensen die in het bedrijf investeren uiteindelijk niet mogen meebeslissen over de koers van het bedrijf. Als je meedoet aan de crowdfunding kun je drie keer je inzet terugkrijgen, maar daarna stopt het. Zo wordt het bedrijf uiteindelijk weer van zichzelf en niet van aandeelhouders en kan het zijn eigen koers blijven varen. 

Uiteindelijk is het Niels Meijssen te doen om te laten zien dat de platformeconomie anders georganiseerd moet worden. Hij denkt dat steward ownership, waarbij een bedrijf niet als enige doel winstmaximalisatie heeft, de oplossing daarvoor is. Uiteindelijk hoopt hij ook andere mensen te inspireren om hetzelfde te doen voor een andere branche.