Toch zie je volgens Elke nog te vaak dat merken en bladen een diversiteitschecklist aan het afstrepen zijn. Dit terwijl het niet gaat om één shoot of één campagne, maar dat ze over een langere tijd bezig zijn met inclusiviteit.’ Het moet namelijk geen trend zijn om de hashtag #diversity te gebruiken, benadrukt ze. ‘Een échte verandering in de modewereld is nodig, op lang termijn. Diversiteit moet niet bijzonder, maar normaal zijn.’
Esther Coppoolse, de creative director van Elle, werkt al 18 jaar voor het modeblad. Ze heeft veel zien veranderen in de modewereld. ‘Je had eerst de supermodels in de jaren negentig, daarna kwam een eentoniger vrouwbeeld en op dit moment zie je dat het bij modellen meer om de persoonlijkheid gaat.’ Ook zien we steeds meer diversiteit in de modellenwereld, zegt Esther. Op de vraag of diversiteit dan niet ook een trend is antwoord ze stellig ‘nee’. ‘Ik voel me steeds vrijer om keuzes voor diversiteit te maken en ik vind het ook belangrijk dat we daar als Elle in voorop lopen. Volgens Esther is de ontwikkeling blijvend, maar er is nog ruimte om te groeien. Zo zou er bijvoorbeeld nog meer met het klassieke man-vrouw beeld in de mode gespeeld mogen worden.
Edine Russels, eindredacteur van Elle, denkt niet dat het blad zichzelf al op de schouder mag kloppen. Het is een missie waar ze mee bezig zijn, waarin ze soms ook nog erg afhankelijk zijn van de rest van de mode industrie. ‘Als er net een show is geweest wil je snel die collectie laten zien, maar al die sample sizes die je dan binnen krijgt zijn maatje zero. Daar past gewoon niemand in.’
Soms maakt Edine zich wel eens boos wanneer iemand over een model zegt dat ze haar niet mooi vinden. Zij denkt namelijk dat wat wij mooi vinden voor een groot deel te maken heeft met gewenning. ‘Ik merk dat wanneer ik een model die afwijkt van de oude norm zes keer heb gezien, ik haar bijvoorbeeld bestempel als; het coole model van Gucci. Het gaat uiteindelijk ook om gewenning.”