DSM: 'Slim kijken hoe de natuur het doet, en dat kopiëren'

, Hugo Hoes

Uit: VPRO Gids Nr. 15

Het chemieconcern DSM speelt een belangrijke rol bij de groene transitie, de overgang van een productieketen gebaseerd op fossiele brandstoffen naar een 'biobased economy'. De VPRO Gids bezocht het bedrijfsterrein in Delft.

Tekst en foto’s Hugo Hoes

De straatnamen zijn het leukst. Wat te denken van een Laan van Analyses? Of de Straat van R&D? Het moge duidelijk zijn, hier wordt nagedacht. Het is 26 maart en fossiele brandstof heeft uw verslaggever naar het enorme terrein van chemieconcern DSM* in Delft gebracht. De aanleiding van het bezoek is de vijfdelige reeks ‘De groene transitie’ van Tegenlicht.

De reeks wordt afgesloten met een door Joris Luyendijk geleide masterclass van Hermann Scheer, ‘de Europese Al Gore,’ die Duitsland aan de zonne-energie hielp. En daar had men ook graag Feike Sijbesma, ceo van DSM bij gehad, want DSM speelt een belangrijke rol bij de overgang van een productieketen gebaseerd op fossiele brandstoffen, naar een biobased economy. Dat beweren ze niet alleen zelf, dat zegt ook de buitenwereld. Zo kan DSM de goedkeuring wegdragen van het duurzame beleggingsfonds van de Triodosbank. De bank noemt het concern ‘een van de voortrekkers binnen de chemische sector waar het gaat om duurzaamheidsaspecten. Het presteert bovengemiddeld ten opzichte van sectorgenoten en voldoet aan de uitsluitingscriteria van het fonds.’

De groene activiteiten worden ook internationaal gewaardeerd. Bijna elk jaar staat DSM op de eerste plaats in de Dow Jones Sustainability Index. Duurzaamheid is bij DSM al jaren geen modewoord meer, maar wordt zelfs core business. En dat voor een chemieconcern. In alle geledingen van het bedrijf is men doordrongen van het feit dat er anders geproduceerd moet worden. En mocht iemand daar binnen (de top van) het bedrijf toch nog over twijfelen, ook de bonussen zijn gekoppeld aan doelstellingen op het gebied van duurzaamheid. Helaas is Sijbesma verhinderd op de opnamedag van Tegenlicht.

Om toch een indruk te krijgen van de activiteiten van DSM is de VPRO (gids) echter van harte welkom. Dat laat uw verslaggever zich geen twee keer zeggen.

Met kolen begonnen

Niet onuitputtelijk

Ambachtelijk

advertentie