Eerder dit jaar, op het Mediacongres in Amsterdam, legde Omar Kbiri uit hoe dat werkt. Met zijn bureau Maak probeert hij het juiste ‘brand’ aan de juiste ‘influencer’ te koppelen, en op hetzelfde moment te voorkomen dat de YouTuber in kwestie de reputatie krijgt ‘te koop te zijn’.
Tijdens zijn praatje op het podium deed Kbiri nadrukkelijk niet zijn best om de kloof aan het zicht te onttrekken die gaapt tussen de oudere mediaprofessional in de zaal en de piepjonge fans van YouTubers als Enzo Knol, Rutger Vink en Merkabi. Sprekend over vlogger EenhoornJoost, merkte hij op: ‘Als je kids hebt, dan kennen ze die waarschijnlijk wel.’ En over de achttienjarige Belgische rapper Soufiane Eddyani: ‘Die kennen jullie waarschijnlijk niet, maar die jongen heeft net in 24 uur tijd bijna een miljoen streams op zijn song. Geen enkele radio die hem pusht, geen enkele grote media die hem pushen.’
Zijn boodschap was duidelijk: de gevestigde mediakliek heeft tien jaar na de overname van YouTube door Google nog niet in de gaten welke revolutie zich voltrokken heeft. Dat misverstand leeft ook aan de kant van de brands, waar men nog weleens onthutst kan zijn door de ogenschijnlijke arrogantie van bleekneuzige YouTubers, vertelde Kbiri. Maar die zelfbewuste houding van de zichzelf filmende tieners is niet raar: ze hebben honderdduizenden kijkers, dus wie vertelt hen wat?
Los hiervan heeft zich nog een andere, deels onzichtbare revolutie voltrokken: Googles moederbedrijf Alphabet zuigt de advertentiemarkt leeg. De hegemonie van YouTube speelt daar een belangrijke rol in, al brengen ook Googles eigen zoekmachine en Gmail-service veel op. Een steeds groter deel van de advertentierevenuen verdwijnt zo naar de Amerikaanse westkust. Die zuigkracht wordt nog eens versterkt door het succes van dat andere Californische bedrijf: Facebook.
Dat kan de bestaande mediabedrijven ontwrichten, waaronder wellicht de Nederlandse Publieke Omroep. Maar ook adverteerders zelf voelen zich er ongemakkelijk bij, aangezien de hegemonie van de twee internetgiganten hun onderhandelingsmacht ondergraaft. Tegelijkertijd zijn Zara, Sandro, Balenciaga en Off-white vast maar wat blij met Monica Geuze, daar filmend in de spiegel van die dalende lift.