De Turks-Koerdische migrant Hamdi Ulukaya laat in de aflevering 'Matchmakers in migratie' zien hoe hij het succes van zijn zuivelfabriek te danken heeft aan de nieuwkomers in Amerika. Lees hier meer over deze man.

Miljardair Hamdi Ulukaya (47) is de oprichter van het succesvolle zuivelbedrijf ‘Chobani’. In 1995 komt hij naar Amerika, om er bedrijfskunde en Engels te studeren. Vóór zijn succesvolle carrière als Chobani-oprichter runde Ulukaya een klein fetakaas-bedrijfje, op vier uur rijden van New York City.

Chobani heeft een geschatte waarde van 1,5 miljard dollar. Toch is Ulukaya niet een alledaagse CEO: als zoon van een Koerdische herders-familie met een nomadisch bestaan, weet hij hoe belangrijk het is om te zorgen voor elkaar.  

‘zodra je een baan hebt, ben je geen vluchteling meer’

Die kernwaarden zet Ulukaya door in Chobani: ‘Ik vind dat iedereen die in een bedrijf werkt toegang moet hebben tot de rijkdom die met elkaar wordt gegenereerd', zegt hij. 

Ulukaya koopt in 2005 een fabriek van levensmiddelenproducent Kraft, die op de rand van een faillissement staat. Zijn bedrijf Chobani begint hij met een bescheiden team van vijf man, inmiddels werken er tweeduizend werknemers.

Dertig procent daarvan bestaat uit migranten en vluchtelingen: ‘zodra je een baan hebt, ben je geen vluchteling meer’. In 2016 deelt hij tien procent van de aandelen met een deel van zijn werknemers. Zo betrekt en motiveert hij zijn werknemers, door ze mede-eigenaar te maken van hetzelfde bedrijf. 

Naast het runnen van Chobani doet Ulukaya ook in zijn vrije tijd veel voor migranten en vluchtelingen. In 2015 richt hij the non-profit organisatie Tent op, dat hulp biedt aan vluchtelingen, zodat zij zo snel en succesvol mogelijk een nieuw leven op kunnen pakken.

Inmiddels werkt Tent samen met meer dan honderd bedrijven in 34 verschillende landen, hielpen zij al bijna 200.000 vluchtelingen, door bijvoorbeeld banen voor ze beschikbaar te stellen of tijdelijke slaapplekken te bieden.

meer zoals 'Matchmakers in migratie'

  • 'iedereen die in een bedrijf werkt moet toegang hebben tot de rijkdom die wordt gegenereerd'