Orsola de Castro pioniert al decennia in de duurzame kledingindustrie en is een van de oprichters van Fashion Revolution, een beweging die sinds 2013 aandacht vraagt voor de industrie achter de kledingrekken.

Al sinds eind jaren 90 doet De Castro een poging om de kledingindustrie te verduurzamen. In 1997 richtte ze From Somewhere op, een kledingmerk dat uitsluitend kleding maakte van kledingoverschotten.

In 2006 richtte ze het British Fashion Council-initiatief Estethica op, een initiatief dat duurzame labels de kans gaf om hun collecties te tonen tijdens de London Fashion Week.

Fashion Revolution

Het drama in de Rana Plaza-fabriek in Bangladesh op 24 april 2013 gaf voor De Castro en mede-oprichter Carry Somers de aanzet voor het oprichten van Fashion Revolution.

De campagne van Fashion Revolution is gebouwd op drie bouwstenen die moeten zorgen voor de verandering: het verdienmodel van de kledingindustrie, het materiaal waar de kleding van wordt gemaakt en de mindset van de consument. Met onder andere meer transparantie hoopt Fashion Revolution dit te bereiken. Daarom werden afgelopen jaar de hashtags #whomademyclothes en #imadeyourclothes in het leven geroepen.

Inmiddels wordt er in meer dan 100 landen campagne gevoerd en krijgt de revolutie steeds meer voeten aan de grond. Afgelopen jaar bereikte Fashion Revolutie 270 miljoen mensen met de hashtag #whomademyclothes.