Let op: Deze inhoud kan niet getoond worden omdat deze mogelijk strijdig is met de gekozen cookiesettings.
U kunt dit hier aanpassen door de categorie 'social'
aan te vinken.
Waarom is dit nodig?
Jeroen van Kan onderbrak vormgever Melle Hammer en dichteres Miek Zwamborn bij het eten van een vogel en een vis, na afloop van hun werk aan hun project ‘Omhoog’, een losbladige verzameling tuimelingen in woord en beeld, beginnend in de stratosfeer en eindigend op de bodem van de zee. Opgenomen in die verzameling zijn onder meer de sneeuwvlokken van Wilson Bentley, alias the Snowflakeman, een boer uit Alaska die zich eind 19e eeuw toelegde op het fotograferen van sneeuw en ijs, de bliksemschichten uit de elektriseermachine van Nicola Tesla en de weekdier glasmodellen van Leopold en Rudolf Blaschka. Wie zelf ook een tuimeling wil toevoegen die zich tussen stratosfeer en zeebodem bevindt, bezoeke tijdschriftterras.nl/omhoog.
Dit fragment is onderdeel van
De Avonden
Na negen uur: Deze en volgende week worden in Rotterdam de festivals North Sea Round Town en North Sea Jazz gehouden. De Rotterdamse jazz zit in de lift. Net nu het weer goed gaat met de scene in de Maasstad dreigt de plaatselijke raad de subsidies voor vele organisaties en bands stop te zetten. Is dat de doodsteek voor de Rotterdamse jazz? En is Rotterdam eigenlijk wel een jazzstad? Tom Klaassen zocht het uit. Vandaag: Mijke Loeven, directeur Stichting Jazz International Rotterdam.
Daarna: A.L. Snijders leest een ‘zeer kort verhaal’ voor.
Om half tien: Pieter Corneliszoon Hooft (1581-1647), historicus, toneelschrijver en dichter. Zijn naam kent iedereen, al is het maar van de prijzen, straten en pleinen die naar hem zijn vernoemd, maar zijn werk wordt zelden nog gelezen buiten academische kring. Nu kon dat tot voort kort samenhangen met een gebrek aan goede edities van zijn werk. Voor wat zijn poëzie betreft is daar nu verandering in gekomen. Twee specialisten op het gebied van de oudere Nederlandse letterkunde, Johan Koppenol en Ton van Strien, hebben een nieuwe editie van zijn gedichten gemaakt, rijk geïllustreerd en van commentaar voorzien. De samenstellers zijn te gast bij Jeroen van Kan.
Na tienen: Hans van Lissum bespreekt het album 'The Cherry Thing', waarop zangeres Neneh Cherry (bekend van hits als 'Manchild’ en ‘7 Seconds’) de stilte verbreekt door een samenwerking met het Scandinavische jazz-trio The Thing aan te gaan. Een muzikaal eerbetoon aan haar vader Don Cherry.
Daarna: Jeroen van Kan onderbrak vormgever Melle Hammer en dichteres Miek Zwamborn bij het eten van een vogel en een vis, na afloop van hun werk aan hun project ‘Omhoog’, een losbladige verzameling tuimelingen in woord en beeld, beginnend in de stratosfeer en eindigend op de bodem van de zee. Opgenomen in die verzameling zijn onder meer de sneeuwvlokken van Wilson Bentley, alias the Snowflakeman, een boer uit Alaska die zich eind 19e eeuw toelegde op het fotograferen van sneeuw en ijs, de bliksemschichten uit de elektriseermachine van Nicola Tesla en de weekdier glasmodellen van Leopold en Rudolf Blaschka. Wie zelf ook een tuimeling wil toevoegen die zich tussen stratosfeer en zeebodem bevindt, bezoeke tijdschriftterras.nl/omhoog.
Om half elf: Rem Koolhaas, Jean Nouvel, Bjarke Ingels, Norman Foster: al deze toonaangevende architecten hebben aangetoond dat strip en architectuur niet zo ver uit elkaar liggen dan je zou denken. Ze hebben strips gebruikt om hun projecten te presenteren bijvoorbeeld, of te reflecteren op de sociaal-politieke context waarin deze tot stand komt. In haar boek ‘Bakstenen en ballonnen’ verzamelde cultureel-antropologe Mélanie van der Hoorn talloze voorbeelden van architecten die het beeldverhaal gebruiken, op verschillende manieren. Dat valt ook nog te bekijken in ABC Architectuurcentrum in Haarlem. Floortje Smit sprak met Mélanie van der Hoorn, die woonachtig is in Wenen maar voor de opening van de expositie even in Nederland was.