De Avonden
Na negen uur: Ton Rozeman leest een kort prozafragment door. Na half tien: In 'De allerlaatste caracara ter wereld' draait het om Victor Duval, een arts, die jaren geleden op een klein tropisch eiland is aangekomen. Op een dag gaat Cassandra Vital, een inheemse vrouw die haar geliefde aan de zee heeft verloren, op het strand met haar rug naar het eiland staan. Wanneer er dan plotseling vrouwen beginnen aan te spoelen 'zoals de vissen en de dingen na een storm', is het uit met de rust en blijkt dat het verleden van Duval en de geschiedenis van het eiland onherroepelijk met elkaar verbonden zijn. Maarten Westerveen zocht de Vlaamse schrijver Peter Verhelst op in zijn woonplaats Gent en sprak met hem over zijn nieuwe roman 'De allerlaatste caracara ter wereld'. Na tienen: Herm Pol bespreekt 'De reddingsboot', de in het Nederlands vertaalde roman van de Amerikaanse schrijfster Charlotte Rogan. Daarna: Hoe visualiseer je poëzie? Sinds de Romantiek richt de dichtkunst zich vooral op het innerlijke leven maar voorheen was dat behoorlijk anders. De lezer van Homerus of Vergilius ziet de beschreven scènes concreet voor zijn ogen. Gevechten, vrijages, en feesten, de teksten vonden een direct pad naar de beeldende kunst. Dat gold voor de Klassieke Oudheid maar ook voor de Renaissance. De schilder Raphael schreef verhalen met zijn schilderijen maar voor ons is moeilijk de verhalen achter de beelden te achterhalen. Classicus David Rijser probeert in zijn boek 'Rapheal's Poetics' die brug tussen tekst en beeld te herstellen en moderne toeschouwers van Raphael's werk diens verhalende waarde terug te geven. Maarten Westerveen praat met hem. Om half elf: Eric de Vries zet bewegend water stil in foto's. In die bevroren vorm doen de golfjes, schuimkoppen, stroomlijnen en reflecties lang niet altijd meer aan water denken. Water levert een onuitputtelijke reservoir aan min of meer abstracte beelden op. Ga erbij stil staan en je raakt niet uitgekeken. Gijsbert van der Wal praat er met Eric de Vries over op zijn tentoonstelling 'Time/water', die tot en met 29 april te zien is bij Pulchri in Den Haag.