Friedrich Nietzsche
Muzikaal-inhoudelijk echter staat de filosoof dichter bij Schumann, Chopin en Mendelssohn, althans als je op de eigen composities van Nietzsche afgaat. Hij componeerde vooral in zijn jeugd - kortere en langere werken voor piano, piano en viool, liederen. Zijn vermoedelijk laatste compositie dateert van 1882: "Gebet an das Leben", een uittreksel uit de negen jaar eerder gecomponeerde woordloze Hymnus auf die Freundschaft, nu met de tekst van een gedicht van Lou Salome, die Nietzsche kort daarvoor had leren kennen. "Gewisz, so liebt ein Freund den Freund / wie ich dich liebe, rätselvolles Leben!" - een tekst die al te mooi aansloot bij de "Lebensbejahung" die Nietzsche zocht als overwinning van het door hem gepostuleerde nihilisme. De muziek stelt ons echter voor net zo'n onmogelijke uitdaging als de dwerg in Nietzsche's "Fröliche Wissenschaft": ja te kunnen zeggen tegen een eeuwige herhaling van hetzelfde - "Das Fragment an sich" is een kort pianostuk dat eindigt met een da capo (herhalen vanaf het begin), zonder een spoor van "fine" (einde)... Samenstelling: Aad van Nieuwkerk. Presentatie: Marianne Lange. Productie: Magda Van der Eecken. Eindredactie: Walter Slosse.