Hoe componeer je gamemuziek?

op avontuur met componist Christophe Héral

De muziek uit de game Rayman is met een orkest opgenomen en bevat allerlei rare stemmetjes die gibberish praten. Anne-Maartje wordt er rustig van. Ze schreef een pianoversie van haar favoriete level en dat bleef niet onopgemerkt door Christophe Héral, de Franse componist van de game.

Het ontroerde hem én het zorgde ervoor dat hij vragen wilde beantwoorden voor deze aflevering. Want hoe schrijf je eigenlijk muziek voor een game? En waar haal je je inspiratie vandaan?

Wil je de muziek uit deze aflevering nog een keer horen?

Accepteer de 'social' cookies om deze 'spotify'-content te bekijken.

Klik hier om je cookie-instellingen aan te passen.

Een moment geduld, de content wordt geladen.

Accepteer de 'social' cookies om deze 'youtube'-content te bekijken.

Klik hier om je cookie-instellingen aan te passen.

Een moment geduld, de content wordt geladen.

En hier kan je meegenieten met het favoriete level van Anne-Maartje: Sea of Serendipity.

In SoundTrek nemen filmjournalist Noa Johannes en componist Anne-Maartje Lemereis je mee door de wereld van film, muziek en alle mogelijke combinaties van beeld en geluid. Met muziekfragmenten en live spel aan de NPO Klassiek-vleugel in de studio, maken ze een reis langs kaskrakers en arthouse, legendarische en onbekende componisten, en onderzoeken ze de klankuniversa van games en series.

Presentatie: Noa Johannes & Anne-Maartje Lemereis
Redactie: Melchior Huurdeman & Lone Draijer
Audio: Per van der Zande
Montage en Video: Frithjof Kalf
Productie: Nanouk Wouters
Eindredactie: Sakti Khedoe
Met dank aan: Tibor Dekker