Roy Andersson (1943): regie, scenario, productie en montage.
Er zijn 12 films gevonden.

About Endlessness

2019 | Drama, Komedie

Zweden​/​​Duitsland​/​​Noorwegen 2019. Drama van Roy Andersson. Met o.a. Bengt Bergius, Anja Broms, Marie Burman, Amanda Davies en Tatiana Delaunay.

Een priester die zijn geloof verloren heeft bezoekt een arts. ‘Probeer anders content te zijn dat je leeft,’ is diens advies. Het is een van de vele licht-absurdistische vignetten die de revue passeren in deze tragikomische zesde speelfilm van de Zweedse cineast Roy Andersson (1943). Net als in zijn meesterwerk A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence (2014) beschouwt hij aandachtig talloze treurige figuren, gefilmd in fletse kleuren en tegen schilderachtige decors, en vraagt hij de kijker na te denken over de schoonheid en banaliteit van het leven. Wederom volstrekt uniek, maar veel nieuws heeft Andersson niet te melden.

A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence

2014 | Komedie, Drama

Zweden​/​​Duitsland​/​​Noorwegen​/​​Frankrijk 2014. Komedie van Roy Andersson. Met o.a. Holger Andersson, Nils Westblom en Viktor Gyllenberg.

Slotdeel - na Songs from the Second Floor (2000) en You the Living (2007) - van wat de regisseur zelf 'a trilogy about being a human being' noemt. A Pigeon bevat 37 korte vignetten, want Andersson, die voor de trilogie jarenlang commercials maakte, zoomt graag in op geïsoleerde momenten. Het grotere geheel zal de kijker er zelf bij moeten verzinnen. Hoewel de vignetten schokken en prikkelen, is Anderssons wapen niet boosheid of verontwaardiging, maar humor. Ieder vignet is even droogkomisch als absurdistisch. Andersson lacht om de mens. Niet uit hatelijkheid, maar uit mededogen.

You, the Living

2007 | Drama, Komedie

Zweden​/​​Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Denemarken​/​​Noorwegen​/​​Japan 2007. Drama van Roy Andersson. Met o.a. Kemal Sener, Jessika Lundberg, Björn Englund, Leif Larsson en Elisabeth Helander.

De opvolger van Songs from the Second Floor, van de Zweedse meester Roy Andersson, is opnieuw opgebouwd uit droogkomische, perfect gekadreerde stillevens over kleine lieden met grote dromen, nietige krabbelaars die niet gehoord worden. Andersson vertelt in vijftig scènes onder andere het verhaal van een wraakzuchtige kapper, een dikke dame die vrijt met een ouderwetse soldatenhelm op haar hoofd en een meisje dat verliefd is op een gitarist. De scènes ademen Scandinavische melancholie, ook door de stemmige begeleidende muziek. Vooral succesvol op eigenzinnige filmfestivals als Fantasporto.

Songs from the Second Floor

2000 | Drama, Komedie

Zweden​/​​Noorwegen​/​​Denemarken 2000. Drama van Roy Andersson. Met o.a. Lars Nordh, Stefan Larsson, Tommy Johansson, Torbjörn Fahlström en Sten Andersson.

Bij een goochelaar gaat iets vreselijk mis tijdens de welbekende zaag-truc. Een werknemer werpt zich letterlijk aan de voeten van de baas die hem ontslaat. En een man sticht brand in zijn bedrijf, dat er slecht voorstaat. In dit met gevoel voor detail gemaakte drama laat regisseur Andersson de ­camera op afstand het levensgehannes van een groot aantal personages observeren, vaak met een prettig absurdistisch effect. De acteurs zijn non-professionals. Andersson ‘ontdekte’ Nordh bij Ikea. Juryprijs in Cannes.

Härlig är jorden

1991 |

Zweden 1991. Roy Andersson. Met o.a. Bernard Eiger, Christen Christenssen, Lennart Björklund en Klas-Gösta Olsson.

Bij een goochelaar gaat iets vreselijk mis tijdens de welbekende zaag-truc. Een werknemer werpt zich letterlijk aan de voeten van de baas die hem ontslaat. En een man sticht brand in zijn bedrijf, dat er slecht voorstaat. In dit met gevoel voor detail gemaakte drama laat regisseur Andersson de ­camera op afstand het levensgehannes van een groot aantal personages observeren, vaak met een prettig absurdistisch effect. De acteurs zijn non-professionals. Andersson ‘ontdekte’ Nordh bij Ikea. Juryprijs in Cannes.

Någonting har hänt

1987 |

Zweden 1987. Roy Andersson.

Bij een goochelaar gaat iets vreselijk mis tijdens de welbekende zaag-truc. Een werknemer werpt zich letterlijk aan de voeten van de baas die hem ontslaat. En een man sticht brand in zijn bedrijf, dat er slecht voorstaat. In dit met gevoel voor detail gemaakte drama laat regisseur Andersson de ­camera op afstand het levensgehannes van een groot aantal personages observeren, vaak met een prettig absurdistisch effect. De acteurs zijn non-professionals. Andersson ‘ontdekte’ Nordh bij Ikea. Juryprijs in Cannes.

Giliap

1975 | Drama

Zweden 1975. Drama van Roy Andersson. Met o.a. Thommy Berggren, Mona Seilitz, Willie Andreason, Lars-Levi Laestadius en Henry Ohlans.

Maatschappelijke mislukkeling die droomt van wereldreis solliciteert in morsig hotel in klein plaatsje. Een collega koestert op zijn beurt dromen over misdaadsyndicaat naar voorbeeld van gangsterromans waarbij toekomstige clientèle slachtoffer moet zijn. Giliap gaat - niet van harte - mee in die fantasie, wordt dan verliefd op ook door collega begeerd meisje, wat weer diens wraak tot gevolg heeft. Sfeervolle, gedetailleerde schildering van marginale wereld waarin dromen gedoemd zijn, mist op tv door traag tempo en duistere fotografie van talrijke nachtscènes waarschijnlijk noodzakelijke werking.

En kärlekshistoria

1970 | Romantisch drama

Zweden 1970. Romantisch drama van Roy Andersson. Met o.a. Ann-Sofie Kylin, Rolf Sohlman, Anita Lindblom, Bertil Norström en Margreth Weivers.

Een jongen en een meisje ontmoeten elkaar bij het ziekenbezoek aan familieleden. Hun prille verliefdheid heeft nauwelijks overlevingskansen tegen het vastgelopen zijn en de afgestomptheid van hun ouders en naaste verwanten en leidt bijna tot een drama op een feest dat de ouders van de jongen geven. Jeugdliefde zonder sentiment of romantisering wordt in kleine details langzaam opgebouwd tot een indringende dramatische werking. Opmerkelijke camerawerk en raak getekende personages.

Lördagen den 5.10

1968 |

Zweden 1968. Roy Andersson.

Een jongen en een meisje ontmoeten elkaar bij het ziekenbezoek aan familieleden. Hun prille verliefdheid heeft nauwelijks overlevingskansen tegen het vastgelopen zijn en de afgestomptheid van hun ouders en naaste verwanten en leidt bijna tot een drama op een feest dat de ouders van de jongen geven. Jeugdliefde zonder sentiment of romantisering wordt in kleine details langzaam opgebouwd tot een indringende dramatische werking. Opmerkelijke camerawerk en raak getekende personages.

Den vita sporten

1968 |

Zweden 1968. Grupp 13 en Roy Andersson.

Een jongen en een meisje ontmoeten elkaar bij het ziekenbezoek aan familieleden. Hun prille verliefdheid heeft nauwelijks overlevingskansen tegen het vastgelopen zijn en de afgestomptheid van hun ouders en naaste verwanten en leidt bijna tot een drama op een feest dat de ouders van de jongen geven. Jeugdliefde zonder sentiment of romantisering wordt in kleine details langzaam opgebouwd tot een indringende dramatische werking. Opmerkelijke camerawerk en raak getekende personages.

Att hämta en cykel

1968 |

Zweden 1968. Roy Andersson.

Een jongen en een meisje ontmoeten elkaar bij het ziekenbezoek aan familieleden. Hun prille verliefdheid heeft nauwelijks overlevingskansen tegen het vastgelopen zijn en de afgestomptheid van hun ouders en naaste verwanten en leidt bijna tot een drama op een feest dat de ouders van de jongen geven. Jeugdliefde zonder sentiment of romantisering wordt in kleine details langzaam opgebouwd tot een indringende dramatische werking. Opmerkelijke camerawerk en raak getekende personages.

Besöka sin son

1967 |

Zweden 1967. Roy Andersson.

Een jongen en een meisje ontmoeten elkaar bij het ziekenbezoek aan familieleden. Hun prille verliefdheid heeft nauwelijks overlevingskansen tegen het vastgelopen zijn en de afgestomptheid van hun ouders en naaste verwanten en leidt bijna tot een drama op een feest dat de ouders van de jongen geven. Jeugdliefde zonder sentiment of romantisering wordt in kleine details langzaam opgebouwd tot een indringende dramatische werking. Opmerkelijke camerawerk en raak getekende personages.