In de zevendelige serie A Murder at the End of the World, van de makers van The OA, probeert een jonge amateurspeurder de dader van een moord op een futuristisch resort te ontmaskeren. In tegenstelling tot het absurdistische The OA, kleuren de makers dit keer meer binnen de lijntjes.

Een moord, een groep vermogende mensen in een afgelegen, luxueus resort die allemaal de dader of het volgende slachtoffer kunnen zijn en één vreselijk gewiekst persoon die het allemaal zal oplossen. A Murder at the End of the World is eigenlijk een redelijk klassiek moordmysterie zoals we er – zeker de afgelopen jaren – flink wat voorbij zagen komen op het kleine scherm. Dat is opvallend omdat dit specifieke moordmysterie uit de koker van Brit Marling en Zal Batmanglij komt, de makers van de behoorlijk absurdistische Netflix-serie The OA. Een serie waarin een pratende reuze-inktvis zat.

Maar waar Marling en Batmanglij eerder flink uit de bocht konden vliegen, kleuren ze in deze zeven afleveringen tellende serie aardig binnen de lijntjes. Wellicht ook omdat de onderwerpen die ze met hun show lijken te willen aankaarten – klimaatverandering, exponentiele rijkdom, technologische ontwikkelingen – al huiveringwekkend genoeg zijn.

Hoofdpersoon van A Murder at the End of the World is Darby Hart (Emma Corrin), de dochter van een lijkschouwer, talentvol hacker en amateurdetective met lichtroze haar (ze is Gen Z). Als we haar op een regenachtige avond ontmoeten, heeft Darby net een boek gepubliceerd over de jacht die ze eerder samen met haar ex-vriend Bill (Harris Dickinson) maakte op een seriemoordenaar. Dit succes levert haar een uitnodiging op van techmiljardair Andy Ronson (Clive Owen) voor zijn exclusieve retreat in IJsland waar hij samen met een select groepje slimme koppen wil sparren over wereldproblemen als klimaatverandering. Het is geen spoiler om te verklappen dat er in het prachtige, afgelegen hotel, dat voorzien is van alle denkbare (en ondenkbare) technische snufjes, op de eerste avond een moord wordt gepleegd. En dat Darby degene is die zich geroepen voelt deze op te lossen.

Darby (Emma Corrin) en Bill (Harris Dickinson) in A Murder at the End of the World

A Murder at the End of the World is een soort moderne Agatha Christie met computers en een overal aanwezige Alexa-achtige AI-assistent. De serie ziet er dankzij het bevroren IJslandse landschap en de futuristische setting van het door een techmiljardair gebouwde hotel oogstrelend uit. Al is het vooral het geweldige acteerwerk van met name Corrin (die eerder de jonge Diana in The Crown speelde) maar ook rijzende ster Dickinson, dat maakt dat je blijft kijken. Al is dat niet altijd even makkelijk, vooral omdat de meeste afleveringen ruim een uur duren – en vaak ook zo lang voelen. Wanneer bij aflevering vijf de minutenteller zelfs op 74 staat, zakt de moed je daardoor zelfs even een beetje in de schoenen.

Wie toch doorkijkt, en niet te kritisch is over de geloofwaardigheid van bepaalde wendingen of struikelt over een aantal amper uitgewerkte of gebruikte personages, wordt beloond met een aardige ontknoping. Aardig, maar niet spectaculair, waardoor je je toch afvraagt of deze serie wellicht geen baat had gehad bij een reuze-inktvis of twee…

A Murder at the End of the World

De eerste drie afleveringen van A Murder at the End of the World staan nu op Disney+, de rest volgt wekelijks op dinsdag

serietips in je mailbox?

elke dinsdag