Interview
'Het Nieuwe Leren'. Met dat verzamelbegrip wordt de zoveelste onderwijsvernieuwing aangeduid - één die steeds meer aan populariteit wint. In grote lijnen komt de gedachte hier op neer: omdat kinderen van nature gemotiveerd zijn, moet de school zo veel mogelijk uitgaan van de zelfstandigheid en belevingswereld van de leerlingen. Eén op de vijf scholen in het basis- en voortgezet onderwijs experimenteert intussen met het Nieuwe Leren.
Een radicale exponent van het Nieuwe Leren is iederwijs. Iederwijs-scholen kennen geen lesroosters, geen toetsen en geen vastomlijnde vakken of klassen: leerlingen kunen zich naar eigen inzicht en in hun eigen tempo ontwikkelen. Onlangs werd de twintigste iederwijs-school geopend. Maar met de populariteit van iederwijs neemt ook de kritiek op het concept toe. Van onderwijskundigen, maar ook vanuit politiek Den Haag waar vandaag twee coalitiepartijen bij minister Van der Hoeven hun grote zorgen uitspreken over iederwijs dat zij 'een veredelde speeltuin' noemen.
Een gesprek met de twee bestuursleden van Stichting Iederwijs die het concept hebben ontwikkeld, Yolanda Eijgenstein en Mirjam Schreurs, en te gast is CDA-Kamerlid Jan de Vries.
---
Het kabinet ruziet over het voorstel om het voor Antilliaanse jongeren moeilijk te maken om naar Nederland te komen. Minister Verdonk wil ze alleen toelaten als ze bijvoorbeeld hier al een eigen vast adres hebben.
In Den Helder wonen 1600 Antillianen. Dat wil zeggen, die 1600 staan ingeschreven bij de gemeente. Hoeveel Antillianen er echt in Den Helder wonen weet niemand. Vooral de jonge mannen zijn mobiel. Ze wonen niet op één vast adres. De meeste Antillianen wonen in de wijk Nieuw Den Helder.
Den Helder is één van de achttien zogenaamde Antillianengemeenten: gemeenten met een grote concentratie Antillianen en met overlast van probleemjongeren. Verslaggever Irene Houthuijs portretteert deze weken de Antilliaanse gemeenschap in Den Helder. Vandaag aflevering 2: Arie de Boer van de reclassering neemt Houthuijs mee naar het Antiliaanse buurtcentrum.
---