Nooit Meer Slapen

met o.a. Joris Luyendijk, Nathan Vecht en Cor Jaring

Nooit Meer Slapen

met o.a. Joris Luyendijk, Nathan Vecht en Cor Jaring

Journalist en antropoloog Joris Luyendijk bevond zich twee jaar onder bankiers en schreef er het boek 'Dit kan niet waar zijn over'. Is de financiële wereld nog altijd een tijdbom in het hart van onze samenleving? Pieter van der Wielen houdt met Luyendijk diens bevindingen tegen het licht. Verder onder meer aandacht voor de producties van toneelschrijver Nathan Vecht (o.a. 'Missie Aarde' en 'Kunsthart'). En we duiken in het werk van fotograaf Cor Jaring (1936-2013), wiens foto's in Huis Marseille zijn samengebracht.

Fragmenten

Klik hier voor alle fragmenten van deze uitzending

Joris Luyendijk: Dit kan niet waar zijn

vanaf 00:02:41

Journalist Joris Luyendijk interviewde de afgelopen twee jaar werknemers van grootbanken in de Londense City, om de werking van de bankensector beter te begrijpen. De conclusie is even stevig als pijnlijk: de instellingen die ervoor moeten zorgen dat de economie functioneert, kunnen de wereld in de afgrond storten. In zijn boek 'Dit kan niet waar zijn' pleit Luyendijk onder meer voor hogere kapitaaleisen en scherpere politieke controle.

Het avontuurlijke werk van fotograaf Cor Jaring

vanaf 01:12:14

'Cor was hier' is de titel van de tentoonstelling in Huis Marseille over het werk van fotograaf Cor Jaring, samengesteld door zijn bewonderaar fotograaf Sander Troelstra, die generaties jonger is. Jaring werkte zich op van havenarbeider tot fotograaf met internationale allure. Mathijs Deen spreekt met de samensteller, met tussendoor de stem van de leermeester zelf. (Foto: He-She aan het werk 1966 © Cor Jaring Stadsarchief Amsterdam)

Nathan Vecht: Kunsthart

vanaf 01:44:03

Nathan Vecht schrijft voor televisieprogramma’s als 'Missie Aarde', 'Koefnoen', 'Klokhuis', en toneelstukken voor het Noord Nederlands Toneel, de Parade en Mugmetdegoudentand. Van die laatste groep gaat woensdag 'Kunsthart' in première, een stuk over de Nederlandse volksaard en hoe we ons verhouden tot de kunsten. Vecht heeft een enorme productie; reden voor Botte Jellema om hem te vragen waar hij al die inspiratie vandaan haalt. (Foto: Sanne Peper)