Argos geeft na het overlijden van Max van Weezel de presentatierol aan Eric Arends. Hij vertelt hoe het is om van verslaggever naar presentator te gaan en deelt zijn waardering voor het programma.

Nieuw is Eric niet bij Argos: na een periode als correspondent voor de Volkskrant in Rome kwam Eric in 2009 bij de VPRO terecht. Waar Eric zich eerder met name bezighield met buitenlands nieuws, trok onderzoeksjournalistiek hem al langer. Bij Argos vond hij als verslaggever de plek om in deze wereld te duiken. Tien jaar later verandert zijn rol: Eric wordt de vaste presentator van Argos.

Gefeliciteerd, Eric! Waarom maakte je de overstap van verslaggever naar presentator?

‘Er werd weleens gezegd: “Ga presenteren, dat is echt iets voor jou.” Dat heeft een zaadje geplant, maar ik had er nooit haast bij. Ik dacht: dat probeer ik later wel. Tot ik vijftig werd en me realiseerde dat later, nu was. Toen kreeg ik binnen de VPRO de gelegenheid om me in het presentatorschap te bekwamen: het werd me aangeboden om radioprogramma Bureau Buitenland te presenteren. Pasgeleden kwam Argos daarbij: ik ben de opvolger van de grote Max van Weezel. Ik treed in flinke voetsporen.’

'Ik wil iemand vastbinden op de bank en laten vergeten dat er andere dingen te doen zijn die dag'

Hoe zie je jouw rol als Argos-presentator?

‘Ik ben het uithangbord van het programma. De tune van Argos klinkt, en ik ben als eerste te horen in het oor van de luisteraar. Nu ik me niet meer bemoei met de inhoud van de reportages, probeer ik de informatie zo goed mogelijk uit te serveren. Het liefst grijp ik luisteraars bij de lurven met een onderwerp waarvan ze vooraf niet verwachten het interessant te vinden. Ik wil iemand vastbinden op de bank en laten vergeten dat er andere dingen te doen zijn die dag.’

Hoe krijg je dat voor elkaar?

‘Ik werk vanuit het gevoel: dit is belangrijk, de luisteraar moet dit weten. Door te zoeken naar een juiste invalshoek of een manier om informatie persoonlijk te maken, bereik ik de luisteraar. Ik richt me tot het publiek en stel de vraag: “Wat zou jij doen?” Of ik maak een omvangrijk thema klein en behapbaar.’

Wat vind je mooi aan Argos?

‘Het onthullen van nieuws staat voorop: Argos is er voor de onderzoeksjournalistiek. We moeten graven en spitten. Maar we kijken ook steeds meer naar de vorm waarin we het verhaal gieten. We gaan weg van de vorm van het lange nieuwsbericht met een sec vertelling; we werken met een levendigere invulling. Zo levert een uitzending niet alleen waardevol nieuws op, maar is het ook leuk en spannend om ernaar te luisteren.’

Hoe vind je jezelf als presentator?

‘Wat betreft presentatievaardigheden wil ik nog wat groeien: ik hoop zo snel mogelijk minder te hakkelen en mijn teksten losser te durven laten bij een vertelling. Dat vereist oefening. Verder hoop ik nog beter te worden in het combineren van een lastige inhoud met een lichtvoetige toon, zoals dat ook een sterke kant van Max van Weezel was.’