Luizen in de pels: Kadir van Lohuizen

Fotograaf Kadir van Lohuizen bedrijft, zoals hij het zelf noemt, ‘visuele onderzoeksjournalistiek’. Vanaf het einde van de jaren ’80 reist hij de wereld rond. Hij deed verslag van conflicten, legde migratiestromen in het gehele Amerikaanse continent vast en volgde diamanten van de mijnen in Congo naar de winkels in New York.

Sophie Blok, Niels van Nimwegen

De laatste jaren probeert hij de zichtbare gevolgen van de klimaatverandering vast te leggen, niet alleen op foto maar ook op film. Afgelopen jaar resulteerde dat in een documentaireserie ‘Na ons de zondvloed’ bij de NTR en de tentoonstelling 'Rijzend Water' in het Scheepvaartmuseum in Amsterdam. 

Samen met zijn Russische collega Yuri Kozyrev is hij medeoprichter van het fotoagentschap NOOR. In 2018 begonnen ze aan een enorme expeditie: het vastleggen van de drastische veranderingen in het Noordpoolgebied. Onder de snel smeltende ijskappen ligt een schat aan kostbare grondstoffen, die de geopolitieke verhoudingen in het gebied op scherp zetten. Over de run op olie, gas en mineralen maakte Van Lohuizen en Kozyrev vorig jaar de Tegenlicht-aflevering ‘De Verovering van de Noordpool’.

Dat hij fotograaf zou worden stond al op jonge leeftijd vast. Hij timmerde in zijn ouderlijk huis ooit zelf een doka in elkaar. Toch is Van Lohuizen ‘compleet autodidact’. Na te zijn afgewezen voor de fotovakschool, werpt hij zich aanvankelijk op zeilen. Tijdens zijn reizen belandt hij achtereenvolgens in China, Tibet en de Filipijnen. Zijn eerste gepubliceerde foto is in communistisch weekblad De Waarheid. Een reportage over de revolutie tegen de Filipijnse dictator Marcos.

Prijswinnende fotografie

In de jaren die volgen pioniert Van Lohuizen een documentaire fotografiestijl. Projecten waar hij vaak maanden intensief onderzoek voor doet. Voor Diamond Matters volgde hij de reis die diamanten maken. Van de mijnen in Sierra Leone, Angola en Congo, waar onderbetaalde mijnwerkers onder zeer gevaarlijke omstandigheden werken, tot de juweliers in Parijs en New York. Van Lohuizen wint er de Loep voor, de prijs voor de beste audiovisuele onderzoeksjournalistiek. Het is het project waar hij naar eigen zeggen ‘het meest trots op is’, omdat de fotoserie ook daadwerkelijk wat teweegbrengt. Banken zijn terughoudender geworden met het financieren van de diamanthandel. 

Eerder in deze serie