22 december

Deze week in Buitenhof: Jeroen Saris en Marieke van der Winden over foute Nederlanders in de oorlog, Beatrice de Graaf over ondergang en crisis, Philip Huff schuift aan over poëzie als medicijn en Ahmet Polat met een aantal opvallende nieuwsfoto's

omgaan met onzekerheid en dreiging: lessen uit de geschiedenis

In tijden van crisis en onzekerheid zijn hoopvolle verhalen nodig om grip te krijgen op de rauwe werkelijkheid. Daarover sprak hoogleraar geschiedenis van internationale betrekkingen in Utrecht Beatrice de Graaf tijdens de prestigieuze Johan Huizinga-lezing. Een gesprek over omgaan met onzekerheid en dreiging en lessen uit de geschiedenis en wat kunnen we leren van historicus, cultuurfilosoof en antropoloog Johan Huizinga?  

‘Eigenlijk moet je bij politieke leiders kijken naar wat voor grondhouding ze hebben, wat voor deugden ze verspreiden. Dat is het enige wat hoop op de toekomst geeft’, aldus de Graaf in de woorden van historicus Johan Huizinga. Ondanks dat deugd niet echt een modewoord is, stelt de Graaf: ‘Meer dan 2000 jaar lang was dat de manier om jonge mensen, politici op te leiden.’ Ze benoemt de kardinale deugden, beheersing, rechtvaardigheid, wijsheid, moed, vroomheid, geloof, hoop en liefde, en legt uit: ‘kardinaal duidt erop dat dat het scharnierpunt is van het handelen van mensen in de publieke ruimte. Dus als je zo handelt, dan komt het goed met de gemeenschap.’ Dat betekent ook kritisch naar jezelf durven kijken volgens De Graaf: ‘de bedoeling is, dat zegt Huizinga ook, dat je ook altijd eerlijk bent over je eigen tekort. Dus je laat ook zien waar je zelf fouten hebt gemaakt of waar je zelf misschien te lang hebt gewacht om in actie te komen.’

Vorige week waarschuwde NAVO-baas Rutte voor oorlog, een weinig hoopvolle boodschap: ‘Je hebt pessimisme, dan zeg je alles gaat kapot. Je hebt optimisme, dat kan ook heel naïef zijn. En daartussen zit hoop. Hoop kan betekenen dat je wel heel eerlijk zegt: we hebben fouten gemaakt, het gaat slecht, de oorlog dendert op ons af. Als je dat niet zegt, dan ben je ook gewoon naïef bezig. Maar dat je dan vervolgens zegt: en in die duisternis gaan wij nu toch een handeling verrichten die goed is, wat er ook gebeurt.’ Wat kunnen we leren van de geschiedenis? ‘Geschiedenis laat zien dat er altijd nog opties zijn.’ Volgens de Graaf liet de Amerikaanse president Roosevelt bijvoorbeeld zien hoe je de geschiedenis kan gebruiken ‘om mensen eigenlijk een spiegel voor te houden: kijk zo kun je ook moedig zijn en zo kun je ook wijs zijn en je hoeft niet laf te zijn’.

Lees meer:
‘Geschiedenis is noodzakelijk in crisistijd’ (Huizinga Lezing 2024)

Beatrice de Graaf

Hoogleraar Geschiedenis van de Internationale Betrekkingen (UU)

Schrijver Huizingalezing 2024

Loopbaan
- Columnist NRC en Historisch Nieuwsblad 
- Visiting Fellow Cambridge University
- Hoogleraar Conflict en veiligheid (UL) 

Publicaties
- Radicale verlossing: Wat terroristen geloven (2021)
- Tegen de terreur (2020)
- Theater van de angst (2010) 

Prijzen
- Arenberg Prize for the Best Book in European History (2022)
- Stevin Premie (2018)
- Max van der Stoel-Mensenrechtenprijs (2005)

fout in de oorlog

Per 1 januari wordt vier kilometer dossiers openbaar van Nederlanders die in de Tweede Wereldoorlog collaboreerden met de Duitsers. Wat betekent het dat het Centraal Archief Bijzondere Rechtspleging (CABR) die dossiers van foute Nederlanders voor iedereen toegankelijk maakt? Een gesprek met twee generaties familieleden van NSB’ers. Jeroen Saris, oud wethouder in Amsterdam, zijn vader was NSB-er en documentairemaker Marieke van der Winden, zij maakte Het Grote Verzwijgen, een zoektocht naar het belaste verleden van haar grootouders.

‘Het wordt een soort olievlek’, aldus Van der Winden over haar zoektocht in de oorlogsarchieven van het Centraal Archief Bijzondere Rechtspleging naar haar familiegeschiedenis. Deze olievlek verspreidde zich in langzaam tempo: ‘collega-nazaten’ weigerden mee te werken en het beperkt doorzoekbare archief vertraagde het proces. Vanaf 2 januari wordt het CABR wel volledig toegankelijk, hetzij niet online. Dit geeft zowel de nazaten van slachtoffers als die van ‘foute Nederlanders’ uit de Tweede Wereldoorlog sneller toegang tot antwoorden.  

Ondanks alle gevoeligheid stelt Van der Winden: ‘ik vind het ook van heel groot maatschappelijk belang’. Ze liep zelf vijf jaar lang tegen obstakels aan, terwijl het archief juist ontzettend ‘rijk is’ en ons een ‘veel helderder beeld kan geven van hoe het überhaupt allemaal heeft kunnen gebeuren’.  

Jeroen Saris, zoon van een NSB-studentenleider, ontdekte op zijn achttiende het ‘foute’ verleden van zijn vader. ‘Die man die overal toespraken wilde houden, durfde mij niet te vertellen wat hij in zijn jeugd gedaan had. Toen viel hij van zijn troon.’ De ontdekking raakte hem dieper dan hij dacht: hij werd ‘een vervelende, ruziezoekende’ man. Pas veertig jaar later dook hij in het verleden van zijn vader te verwerken. Inmiddels heeft hij zijn vader kunnen vergeven: ‘je ziet dat hij blij is wanneer hij de kleinkinderen van school mag halen en mee naar huis mag nemen. Dat doet hij ook voor mij. En dat raakt me nog steeds.’ 

Lees meer:

Jeroen Saris

Oud-voorzitter Stichting Werkgroep Herkenning

Loopbaan
- Eigenaar de Stad BV
- Wethouder Amsterdam (GroenLinks)
- Doctorandus Sociologie VU

 

  Marieke van der Winden

Documentairemaker

Loopbaan
- Documentairemaker
- Scenarist en regisseur
 
Documentaires

- Het Verzwijgen (2022)
- Dwars (2010)
- Dorpsbelangen (2006)
- Het lied van 80 lentes (2000)

poëzie voor elke vorm van zielepijn

Schrijver Philip Huff verzamelde in zijn ‘De Gedichtenapotheek’, gedichten die helen en hoop bieden, voor elke vorm van zielepijn. Poëzie op recept, voor wie even niet weet waar te zoeken. Vanuit zijn persoonlijke ervaring vertelt hij over de kracht van gedichten als medicijn. Na een jaar vol nieuwsverdriet sluit Huff de laatste uitzending van Buitenhof af met een moment van troost.

‘Wat voor somberheid heb ik nou eigenlijk last van nadat ik Buitenhof heb gekeken?’, vraagt Huff zich af. Of het 'nieuwsverdriet’ is, of toch ‘populistendepressie’, in zijn gedichtenbundel De gedichtenapotheek staat het juiste medicijn voor elke ‘zielenpijn’. 

Huff benadrukt dat we niet verantwoordelijk zijn voor alles wat er in de wereld gebeurt, maar wel voor hoe we ons ‘verhouden tot wat er gebeurt’. En een krachtige manier om die verhouding te vinden, is door de dag te beginnen met een gedicht.  

Huff besluit de laatste Buitenhof van 2024 met het gedicht Tender van de Amerikaanse dichteres Sophie Klarh, want zij stelt: 'Het kan soms als veel te veel voelen allemaal. Begin met iets kleins, desnoods. Doe getuigen van wat je ziet. Maak verslag. Schrijf er een gedicht over'. 

Philip Huff

schrijver

Publicaties
- De gedichtenapotheek (2024)
- Wat je van bloed weet (2022)
- Het verdriet van anderen (2015) - Niemand in de stad (2012)

de nieuwsfoto's van 2024

Welke beelden vielen dit jaar op? Fotograaf en filmmaker Ahmet Polat schuift aan.

Kijk de nieuwsfoto op NPOStart

‘We beginnen met klimaat. Meestal iets waar ik mee eindig’, aldus fotograaf Ahmet Polat de fotorubriek opent in een Marokkaanse woestijn. Voor hem zijn dé thema's van het jaar: klimaatverandering, de Amerikaanse verkiezingen en de oorlog in Gaza. Met deze drie thema’s probeert hij het jaar te vangen in een aantal krachtige beelden: ‘Ik heb geprobeerd het jaar een beetje samen te vatten in een aantal beelden’. Hij heeft speciale aandacht voor 'een beeld iets kan laten zien wat ik nog niet had bedacht of had gezien'. 

luister de podcast

Buitenhof is als podcast gratis terug te luisteren via alle reguliere podcastapps op pc, tablet en smartphone, zoals iTunes, Stitcher en Overcast.

meld je aan voor de nieuwsbrief

Krijg als eerste te horen wie er zondag aanschuift voor een mooi gesprek, stevige discussie of goed debat. En krijg na de uitzending een nieuwsbrief met Het beste van Buitenhof. Schrijf je in voor de nieuwsbrief via onderstaand formulier.