Helmut Pirnat

Cameraman

Helmut Pirnat is cameraman.
Er zijn 14 films gevonden.

Die Wand

2012 | Drama, Fantasy

Oostenrijk/Duitsland 2012. Drama van Julian Pölsler. Met o.a. Martina Gedeck, Wolfgang M. Bauer en Ulrike Beimpold.

Wanneer de naamloze protagoniste van Die Wand in het jachthuis van vrienden verblijft en deze na een uitstapje niet terugkeren, gaat ze op onderzoek uit. En stuit op een onzichtbare wand waarachter vrijwel alle leven is opgehouden. Gedeck geeft, subtiel geleidelijk transformerend, gestalte aan wellicht de laatste mens op aarde. Liefdevolle adaptatie van de gelijknamige roman is bewonderenswaardig monument voor schrijfster Marlen Haushofer (1920-1970), maar mist de diepte van het briljante boek. Verzorgde 'Scope-fotografie kadert existentiële thematiek in imposante berglandschappen.

Wenn es am schönsten ist

2013 | Drama

Duitsland 2013. Drama van Johannes Fabrick. Met o.a. Heino Ferch, Max Hegewald, Julia Koschitz, Barbara Focke en Friedrich von Thun.

Tijdens de viering van de 75ste verjaardag van zijn vader staat Peter (Ferch) plots tegenover zijn zeventienjarige zoon, die hij sinds zijn scheiding acht jaar geleden niet meer gezien heeft. Voorzichtig wordt toenadering gezocht, en de twee blijken al snel een voorliefde voor de piano te delen. Maar er is weinig tijd. Want Peter is ernstig ziek en hij weigert behandeld te worden. Aangrijpend televisiedrama dat misschien niet uitblinkt in grote emoties of gebaren, maar wel indruk maakt door de subtiele aanpak.

Polizeiruf 110: Vater Unser

2003 | Misdaad, Thriller

Duitsland 2003. Misdaad van Bernd Schadewald. Met o.a. Michaela May, Edgar Selge, Franziska Walser, Nikolaus Paryla en Fritz Lichtenhahn.

Kriminalhauptkommissar J[KA3]urgen Tauber (Selge) ontvangt een kistje met militaire insignes en andere nazi-zaken uit Montevideo in Uruguay. Plotseling staat zijn zuster Eva (Walser) voor de deur, met wie hij vele jaren gebrouilleerd was, en blijken er veel mensen, onder wie advocaat Thiel (Hunstein), belangstelling te hebben voor de inhoud van de zending. Tauber weet dat dit betekent, dat hij het verleden van zijn vader onder ogen moet zien, een predikant die hij verdenkt van een dubieuze houding onder de nazi`s. Als onderzoeksreporter Schmitt (Paryla) vermoord wordt, is Tauber verdachte nummer [KA1]e[KA1]en. Zijn collega Jo Obermaier (May) wil hem graag uit de penarie halen, maar Tauber is te trots om haar hulp aan te nemen, omdat hij meent dat een onschuldige niets gebeuren kan. Obermaier heeft een hele hijs om haar tegenstribbelende collega uit de handen van de popelende officier van justitie Peetz (Abram) te houden. Het scenario van Christian Jeltsch werpt een verrassende blik in het verleden, het spel is heel behoorlijk en de film is onderhoudend. Het camerawerk is van Helmut Pirnat.

Insel zum Träumen

2001 | Romantiek, Avonturenfilm, Misdaad

Oostenrijk/Duitsland 2001. Romantiek van Holm Dressler. Met o.a. Rainhard Fendrich, Ottfried Fischer, Barbara Wussow, Sascha Wussow en Rainer Basedow.

In tropische vakantieplaatsen, waar het romantisch toeven is, slaat een oplichtersduo onbarmhartig toe bij alleenstaande vrouwen die in goede doen zijn. Fabian Winter (Fendrich) maakt de dames het hoofd op hol, terwijl zijn maat Roderik Burger (Fischer) hem de rekwisieten aandraagt, die de zwendel geloofwaardig maken. Op het Thaise eilandje Koh Samui dreigt Fabian echter de boot in te gaan als zijn nieuwste slachtoffer Bernadette Eiswald (Steffl), de erfgename van een brouwerijconcern, hem vraagt ter plekke te trouwen. Hij moet onmiddellijk onderduiken en Bernadette krijgt te horen dat haar nieuwe aanbidder dodelijk verongelukt is. Ondertussen probeert de uitgeweken Fabian de jonge manager van een chique hotel, Miriam Philipp (Barbara Wussow) in te palmen. Hij weet niet dat ze in een diepe crisis zit, behoefte heeft aan aandacht en genegenheid en zich inbeeldt erfelijk belast te zijn. Fabian wordt voor het eerst van zijn leven verliefd en gelooft dat Miriam door haar broer Axel (Sascha Wussow) gemanipuleerd wordt. Ondertussen is Roderik verliefd geworden op Bernadette, die plotseling met haar vader en moeder in Miriams hotel is opgedoken. Een zeer voorspelbare romantische klucht tegen een exotisch decor, gesierd door aardige hoofdrollen, die het nog net aanvaardbaar maken. Het onbenullige scenario is van Erich Tomek naar een idee van Thomas Nippold. Debuut van Fendrich die eigenlijk liedjes schrijft. Het camerawerk is van Helmut Pirnat.

Tatort - Der Millenniumsmörder

2000 | Mysterie

Oostenrijk 2000. Mysterie van Thomas Roth. Met o.a. Harald Krassnitzer, Alois Frank, Loretta Pflaum, Gundula Rapsch en Michael Schottenberg.

Als de film begint zien we dat de pafferige eigenaar van een peep-show, annex sexshop in Wenen een telefoontje krijgt. Hij verlaat de stad in zijn tweedehands Jaguar XJ6. Hij wordt buiten de stad vermoord. Tegelijkertijd zien we de bestorming van een sportcomplex door de politie, die probeert een schietgrage gek te ontwapenen. Het blijkt om een oefening te gaan en alles loopt af zoals voorzien. Er verschijnt een foto van de vermoorde pornokoning in de krant - die alleen door moordenaar ingestuurd kan zijn. Ondertussen hebben hoofdinspecteur Moritz Eisner (Krassnitzer), zijn jongere assistent Norbert Dobos (Frank) en inspectrice Suza Binder (Pflaum), hun handen vol aan het volgen van valse sporen in de pornowereld in de stad van het Riesenrad. Eisners vriendin, patholoog-anatoom Dr. Renata Lang (Rapsch), raakt ook bij het geval betrokken. Zij vindt het spoor van de gek-met-een-wrok tegen de erotiek, maar zij wordt ontvoerd door hem. Als Eisner diens zoon wil ontwapenen als deze hem met een geweer bedreigt, loopt de `herhalingsoefening` falikant mis. Ondertussen wil de gestoorde vader Renate bedelven met de aarde, die van een transportband af komt. Gelukkig komt Eisner met groot materieel op tijd om haar van een afschuwelijke verstikkingsdood te redden en de verdoemenis zaaiende dader (een echte engerd), Ernst Novotny (Schottenberg), in te rekenen. Het scenario van Peter Moser is rommelig en begeeft zich op heel wat platgetreden paden. De spelprestaties zijn behoorlijk maar niet echt boeiend. Het camerawerk is van Helmut Pirnat. Deze Oostenrijkse bijdrage is nummero 435 in de reeks.

Liebst du mich

2000 | Drama

Duitsland 2000. Drama van Gabriela Zerhau. Met o.a. Juliane Köhler, Peter Simonischek, Robert Stadlober, Hansa Czypionka en Ulrike Kriener.

Herbert Kranz (Simonischek) is een harteloze hondenfokker. In een striptent is hij weg van Maria (K[KA3]ohler) en middels een huwelijk biedt hij haar de kans zich te onttrekken aan het rosse milieu. Maria heeft een zoon, Paul (Stadlober). Herbert neemt deze lastige, opgeschoten jongen op de koop toe. Herbert ziet Maria als een van zijn honden: hij geeft haar eten en een onderkomen en verwacht als tegenprestatie dat zij onvoorwaardelijk van hem houdt. Voor Maria is Paul echter alles en zo botert het nimmer tussen Paul en Herbert. Paul raakt van het rechte pad af en laat zich in met een heler, Kapitz (Czypionka). Als er problemen zijn en de politie zit achter Paul aan, laat Maria hem onderduiken in haar oude wereldje, bij een kordate vriendin. Kapitz die perfect weet wat er aan de hand is, eist zijn tol: Maria moet met hem tussen de lakens en ondertussen heeft Herbert Paul aan de politie verraden om eindelijk Maria voor zich alleen te hebben. Bij gevolg trekken beide mannen aan het kortste eind - en hoe! Maria voert ze aan de honden en de rechercheur van politie die zich met Pauls zaak bezig houdt slaagt er niet in de boel te ontrafelen. Maria laat Paul naar Canada ontsnappen, waar zijn vader zou wonen. Zeperig melodrama met een wonderlijk, zo niet zeer ongeloofwaardig einde over primitief ingestelde mensen naar een scenario van Astrid Litfaß en regisseuse Zerhau, bezet met goede karakterspelers. Köhler ziet er sexy uit in haar rode ondergoed en Stadlober is goed als een onsympathiek misbaksel. Het camerawerk is van Helmut Pirnat.

Geboren in Absurdistan

2000 | Drama, Komedie

Oostenrijk 2000. Drama van Houchang Allahyari. Met o.a. Julia Stemberger, Karl Markovics, Meltem Cumbul, Ahmet Ugurlu en Karoline Zeisler.

In de kraamkliniek van een Weens ziekenhuis wordt de baby van het Oostenrijkse echtpaar Marion (Stemberger) en Stefan Strohmayer (Markovics) verwisseld met de pasgeboren zuigeling van het Turkse stel Emine (Cumbul) en Emre D[KA3]onmez (Ugurlu). Als de vergissing ontdekt wordt, blijkt het Turkse paar als ongewenste vreemdelingen te zijn uitgewezen naar hun vaderland. Marion en Stefan beginnen aan een voorlopig onfortuinlijke reis naar Turkije, want Emine en Emre geloven niets van het verhaal. Aanvankelijk staan de vaders als kemphaantjes tegenover elkaar, maar moedergevoelens laten zich niet bedriegen. Ze worden het met elkaar eens dat een bloedtest in Oostenrijk uitsluitsel zal geven en dan begint een bijna onbegonnen gevecht tegen de absurde bureaucratie en de minder dan middelmatige, bevooroordeelde ambtenaren. Gelukkig dat de liefde en de aanhouders overwinnen. Het scenario van Tom Dariusch Allahyari, Agnes Pluch en regisseur Allahyari is zowel hilarisch als satirisch en houdt de Oostenrijkers een fraaie spiegel voor. Het camerawerk is van Helmut Pirnat.

Die blaue Kanone

1999 | Komedie

Duitsland 1999. Komedie van Otto Retzer. Met o.a. Ottfried Fischer, Verona Feldbusch, Fritz Wepper, Wolfgang Fierek en Dennenesch Zoudé.

Deze Germaanse grapjesfilm is zeer vrijelijk, maar zeer herkenbaar ge[KA3]inspireerd op de succesvolle NACKED GUN-reeks (al beweren de makers bij hoog en bij laag van niet). Het duo Leslie Nielsen als de oenige smeris Frank Drebin, die zijn baas George Kennedy van tijd tot tijd tot waanzin en wanhoop drijft, is nu vervangen door Fischer als Hans Kleiber en Fritz Wepper uit [KL]Derrick[KLE] als Harry Gro[KL29], die rond om de idyllische W[KA3]orthersee officier van justitie Eliette Br[KA3]osing (Steeger) in verlegenheid brengen als ze haar dochter Jutta (Feldbusch) moeten opsporen, die met illusionist Carlo Carnetti (Markovics) aan de haal is. Voor het Duitse thuispubliek beslist wel aardig door de keur van film- en tv-sterren uit heden en verleden (Wepper, Juhnke, Steeger, Feldbusch, enz.) maar daarbuiten lineair afnemend en meer op plagiaat gelijkend. Steeger werd bekend door de komische serie Klimbim uit de jaren 1970, waarin ze toen heel gewaagd voor die tijd veelvuldig haar bevallige blote borsten op de tv liet zien en Feldbusch is Duitslands populairste tv-presentatrice en beschikt zeer beslist over talenten. Het scenario voor deze klucht is van Eric Tomek en Helmut Pirnat verzorgde de fotografie. Als de kijkdichtheid goed is, valt een avontuur op Mallorca niet uit te sluiten...

Bella Block - Auf der Jagd

1998 | Misdaad, Thriller

Duitsland 1998. Misdaad van Markus Imboden. Met o.a. Hannelore Hoger, Rudolf Kowalski, Eva Kryll, Peter Heinrich Brix en Bernd Grawert.

Bella Block (Hoger) is in de zevende hemel: ze heeft een vaste vriend aan de haak geslagen. De gelukkige is Simon Abendroth (Kowalski), een wetenschapper aan de universiteit van Hamburg. Haar broze geluk is snel verstoord als ze naar het Varenbecker Wald even buiten de hanzestad geroepen wordt, waar de stoffelijke overschotten van een echtpaar uit Hamburg zijn gevonden. Het is duidelijk dat het echtpaar op beestachtige wijze vermoord werd, maar Bella tast volledig in het duister. Terwijl haar onderzoek gaande is, gebeurt er niet ver uit de buurt nog een tweede moord, die overeenkomsten vertoont met het eerste geval. Het leven op het land schijnt dus niet zo idyllisch te zijn als men denkt en Bella vermoedt dat de dader uit het naburige dorp komt. Ze besluit hem uit de tent te lokken door iemand te arresteren, die het gedaan zou kunnen hebben, maar onschuldig is. Haar list slaagt en haar analyse van een mislukt leven klopte. Het scenario van Eva Zahn en Volker A. Zahn is een degelijk psychologisch misdaadverhaal, dat op sublieme wijze door de koel spelende, ironische Hoger vertolkt wordt. Kowalski als Simon Abendroth zou de komende afleveringen aan Bella's zijde blijven als haar trouwe levenspartner, al gaat hun pad niet altijd over rozen. Het camerawerk is van Helmut Pirnat. De muziek van Nikolaus Glowna werd bekroond met de Duitse tv-prijs.

Das Ende eines normalen Tages

1996 | Komedie

Duitsland 1996. Komedie van Heide Pils. Met o.a. Ulrich Pleitgen, Alana Bock, Heta Mantscheff, Stefan Reck en Günter Kütemeyer.

Pleitgen is een Polizeihauptkommissar met een gezin. Hij heeft twee kinderen: zijn dochter Bock staat onder invloed van een drugsmilieu, zijn zoon Heiden is de school uitgestuurd en tussendoor wordt Pleitgen geconfronteerd met een aantal sociale en criminele problemen eigen aan een grootstad. Maar Pleitgen verjaart en hij neemt zich voor met vrouw Mantscheff, dochter en de collega's zijn verjaardag te vieren. Regisseuse Pils geeft zich moeite te veel verhaalstrengen op de breipriemen te nemen zodat alles in een knoop geraakt. Het stroeve verhaal, door Pils ook geschreven, grijpt je nooit echt aan. Slechts indruk maken Pleitgen, Kütemeyer en de camera van Helmut Pirnat. Muziek van Hannes König en Andreas Vanura.

Autsch!!!

1995 | Komedie

Oostenrijk/Duitsland 1995. Komedie van Paul Harather. Met o.a. Serge Falck, Gabriela Benesch, Heinhard Nowak, Ewa Bukowska en Dolores Schmidinger.

Dankzij zijn vriendin Benesch, verbonden aan een PR-bureau, kan Falck een onbezorgd leventje leiden met weinig werk en veel geld. Voor hem is deze relatie zuiver zakelijk en hij vindt het dan ook niet meer dan normaal dat hij verliefd wordt op het Bulgaarse fotomodel Bukowska. Ten einde Benesch om de tuin te leiden vraagt hij zijn vriend Nowak om in het openbaar de minnaar te spelen van Bukowska. Deze hapt toe, maar alles verloopt anders als gepland door levensgenieter Falck. Ouderwetse komedie op hedendaagse wijze bewerkt. Het charisma van Falck zal er ongetwijfeld voor zorgen dat heel wat (vooral vrouwelijke) filmliefhebbers er plezier aan zullen beleven, maar het scenario van Falck en Harather is erg voorspelbaar, ondanks enkele goede vondsten. Helmut Pirnat hanteerde de camera. Formaat 16/9.

Höhenangst

1994 | Komedie

Oostenrijk 1994. Komedie van Houchang Allahyari. Met o.a. Fritz Karl, Dolores Schmidinger, Leon Askin, Michael Niavarani en Hanno Pöschl.

Mario uit Wenen is een loser. Door een vergrijp belandde hij in de gevangenis en deed daar traumatische ervaringen op. Na zijn vrijlating smeert Mario hem uit de stad van het Prater en belandt ergens in de provincie op een boerderij. Hij krijgt een relatie met de ongetrouwde dochter van de boer.

Verkaufte Heimat

1990 | Historische film

Duitsland 1990. Historische film van Karin Brandauer. Met o.a. Otto Donner, Anna Pircher, Christine Mayr, Katharina Welser en Ludwig Dornauer.

Het fascisme zowel in Duitsland van Hitler als in Itali[KA3]e van Mussolini werd o.a. gekenmerkt door nationalisme en terreur. Noord- en Zuid-Tirol vormen in de jaren 1930 een omstreden buffergebied, waarvan de bewoners het liefst onafhankelijk waren. Zo besloten de Italiaanse fascisten dat in Zuid-Tirol uitsluitend Italiaans de voertaal mocht zijn en onderwijs in het Duits werd verboden. Het waren de tijden van de grote werkeloosheid en dalende prijzen, stijgende kosten en verminderde opbrengsten. Uiteindelijk kwamen Mussolini en Hitler overeen dat de bevolking mocht kiezen: optanten in Zuid-Tirol werden Italiaans, Duitstaligen konden naar Noord-Tirol (in het aangesloten Oostenrijk) of naar het geannexeerde Bohemen of Sudetenland (voormalig Tsjechoslowakije). De r.k. kerk en antifascisten die het niet op de nazi`s begrepen hadden, waren tegen deze politiek en probeerden hun aanhangers ertoe te bewegen te blijven zitten waar ze zaten - in het Duits dableiber genoemd. Uit het stembusresultaat bleek dat tachtig procent besloot zijn biezen te pakken en ontstonden er grote tegenstellingen tussen optanten en dableiber, waarbij de eerste groep heftig discrimineerde tegen de laatste. Deze lange tv-film die meestal in twee delen vertoond wordt, vertelt hoe het twee families verging in die tijd en hoe een derde ervan profiteerde. Het betreft het gezin Tschurtschenthaler, dat verdeeld raakt tussen dableiber en leden die willen wegtrekken, en de familie die Oberhollenzer heet en die ook wensen te blijven zitten zonder hun eeuwenoude rechten en gebruiken op te geven; de Rabensteiners zijn de optanten. Een van hen, is een voormalige knecht van de Tschurtschenthalers, die tenslotte in het bezit komt van hun herenboerderij. Een interessant stukje Europese geschiedenis, uitstekend gemaakt en nog altijd actueel, want het heeft heel lang na WO II (1945) doorgerommeld in Oostenrijks- en Italiaans Tirol voordat het er rustig werd en men hoeft maar naar Noord-Ierland, Baskenland of voormalig Joegoslavië te kijken hoe hoog de gemoederen door het terrorisme, nationalisme of fascisme kunnen oplopen. Het scenario is van Felix Mitterer. Camerawerk van Helmut Pirnat.

Der vierte Mann

1989 | Thriller

Oostenrijk/Duitsland 1989. Thriller van Kurt Junek. Met o.a. Wolfgang Gasser, Manfred Lukas-Luderer, August Schmölzer, Dorothea Parton en Rainer Artenfels.

Wenen 1987. Bij een vermoorde ambtenaar van de Russische ambassade vindt de politie-inspecteur (Gasser) die met het onderzoek is belast, gegevens over een streng geheim chemisch project. Hij vermoedt dat het bij deze zaak om spionage gaat en algauw komt hij terecht in een wespennest. Een verwarrend plot met heel wat dwaalsporen en onlogische, onbegrijpelijke sprongen, waardoor de kijker moeite heeft om het verhaal tot aan het einde te volgen. De makers moeten bij het verzinnen van de titel gedacht hebben aan het meesterwerk van Carol Reed met Orson Welles, THE THIRD MAN (1949). Het scenario is van Leo Frank, Helmut Zenker en regisseur Junek, die de kern van de zaak nooit onthullen. Het camerawerk is van Helmut Pirnat.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Helmut Pirnat op televisie komt.

Reageer