Helmut Pirnat (1950): camera.
Er zijn 15 films gevonden.

Unsichtbare Jahre

2015 | Drama

Duitsland 2015. Drama van Johannes Fabrick. Met o.a. Julia Koschitz, Friedrich von Thun, Tim Bergmann en Anna Alva.

De links-radicale Bea Kanter uit Hessen wordt nadat ze een baan bij het West-Duitse ministerie van buitenlandse zaken heeft bemachtigd als spionne aangeworven door de Stasi, de geheime dienst van het voormalige Oost-Duitsland. Voor de buitenwacht doet ze net alsof ze een normaal leven leidt.

Die Wand

2012 | Drama, Fantasy

Oostenrijk​/​​Duitsland 2012. Drama van Julian Pölsler. Met o.a. Martina Gedeck, Wolfgang M. Bauer en Ulrike Beimpold.

Wanneer de naamloze protagoniste van Die Wand in het jachthuis van vrienden verblijft en deze na een uitstapje niet terugkeren, gaat ze op onderzoek uit. En stuit op een onzichtbare wand waarachter vrijwel alle leven is opgehouden. Gedeck geeft, subtiel geleidelijk transformerend, gestalte aan wellicht de laatste mens op aarde. Liefdevolle adaptatie van de gelijknamige roman is bewonderenswaardig monument voor schrijfster Marlen Haushofer (1920-1970), maar mist de diepte van het briljante boek. Verzorgde 'Scope-fotografie kadert existentiële thematiek in imposante berglandschappen.

Wenn es am schönsten ist

2013 | Drama

Duitsland 2013. Drama van Johannes Fabrick. Met o.a. Heino Ferch, Max Hegewald, Julia Koschitz, Barbara Focke en Friedrich von Thun.

Tijdens de viering van de 75ste verjaardag van zijn vader staat Peter (Ferch) plots tegenover zijn zeventienjarige zoon, die hij sinds zijn scheiding acht jaar geleden niet meer gezien heeft. Voorzichtig wordt toenadering gezocht, en de twee blijken al snel een voorliefde voor de piano te delen. Maar er is weinig tijd. Want Peter is ernstig ziek en hij weigert behandeld te worden. Aangrijpend televisiedrama dat misschien niet uitblinkt in grote emoties of gebaren, maar wel indruk maakt door de subtiele aanpak.

Polizeiruf 110: Vater Unser

2003 | Misdaad, Thriller

Duitsland 2003. Misdaad van Bernd Schadewald. Met o.a. Michaela May, Edgar Selge, Franziska Walser, Nikolaus Paryla en Fritz Lichtenhahn.

Tijdens de viering van de 75ste verjaardag van zijn vader staat Peter (Ferch) plots tegenover zijn zeventienjarige zoon, die hij sinds zijn scheiding acht jaar geleden niet meer gezien heeft. Voorzichtig wordt toenadering gezocht, en de twee blijken al snel een voorliefde voor de piano te delen. Maar er is weinig tijd. Want Peter is ernstig ziek en hij weigert behandeld te worden. Aangrijpend televisiedrama dat misschien niet uitblinkt in grote emoties of gebaren, maar wel indruk maakt door de subtiele aanpak.

Insel zum Träumen

2001 | Romantiek, Avonturenfilm, Misdaad

Oostenrijk​/​​Duitsland 2001. Romantiek van Holm Dressler. Met o.a. Rainhard Fendrich, Ottfried Fischer, Barbara Wussow, Sascha Wussow en Rainer Basedow.

Tijdens de viering van de 75ste verjaardag van zijn vader staat Peter (Ferch) plots tegenover zijn zeventienjarige zoon, die hij sinds zijn scheiding acht jaar geleden niet meer gezien heeft. Voorzichtig wordt toenadering gezocht, en de twee blijken al snel een voorliefde voor de piano te delen. Maar er is weinig tijd. Want Peter is ernstig ziek en hij weigert behandeld te worden. Aangrijpend televisiedrama dat misschien niet uitblinkt in grote emoties of gebaren, maar wel indruk maakt door de subtiele aanpak.

Tatort - Der Millenniumsmörder

2000 | Mysterie

Oostenrijk 2000. Mysterie van Thomas Roth. Met o.a. Harald Krassnitzer, Alois Frank, Loretta Pflaum, Gundula Rapsch en Michael Schottenberg.

Tijdens de viering van de 75ste verjaardag van zijn vader staat Peter (Ferch) plots tegenover zijn zeventienjarige zoon, die hij sinds zijn scheiding acht jaar geleden niet meer gezien heeft. Voorzichtig wordt toenadering gezocht, en de twee blijken al snel een voorliefde voor de piano te delen. Maar er is weinig tijd. Want Peter is ernstig ziek en hij weigert behandeld te worden. Aangrijpend televisiedrama dat misschien niet uitblinkt in grote emoties of gebaren, maar wel indruk maakt door de subtiele aanpak.

Liebst du mich

2000 | Drama

Duitsland 2000. Drama van Gabriela Zerhau. Met o.a. Juliane Köhler, Peter Simonischek, Robert Stadlober, Hansa Czypionka en Ulrike Kriener.

Tijdens de viering van de 75ste verjaardag van zijn vader staat Peter (Ferch) plots tegenover zijn zeventienjarige zoon, die hij sinds zijn scheiding acht jaar geleden niet meer gezien heeft. Voorzichtig wordt toenadering gezocht, en de twee blijken al snel een voorliefde voor de piano te delen. Maar er is weinig tijd. Want Peter is ernstig ziek en hij weigert behandeld te worden. Aangrijpend televisiedrama dat misschien niet uitblinkt in grote emoties of gebaren, maar wel indruk maakt door de subtiele aanpak.

Geboren in Absurdistan

2000 | Drama, Komedie

Oostenrijk 2000. Drama van Houchang Allahyari. Met o.a. Julia Stemberger, Karl Markovics, Meltem Cumbul, Ahmet Ugurlu en Karoline Zeisler.

Tijdens de viering van de 75ste verjaardag van zijn vader staat Peter (Ferch) plots tegenover zijn zeventienjarige zoon, die hij sinds zijn scheiding acht jaar geleden niet meer gezien heeft. Voorzichtig wordt toenadering gezocht, en de twee blijken al snel een voorliefde voor de piano te delen. Maar er is weinig tijd. Want Peter is ernstig ziek en hij weigert behandeld te worden. Aangrijpend televisiedrama dat misschien niet uitblinkt in grote emoties of gebaren, maar wel indruk maakt door de subtiele aanpak.

Die blaue Kanone

1999 | Komedie

Duitsland 1999. Komedie van Otto Retzer. Met o.a. Ottfried Fischer, Verona Feldbusch, Fritz Wepper, Wolfgang Fierek en Dennenesch Zoudé.

Tijdens de viering van de 75ste verjaardag van zijn vader staat Peter (Ferch) plots tegenover zijn zeventienjarige zoon, die hij sinds zijn scheiding acht jaar geleden niet meer gezien heeft. Voorzichtig wordt toenadering gezocht, en de twee blijken al snel een voorliefde voor de piano te delen. Maar er is weinig tijd. Want Peter is ernstig ziek en hij weigert behandeld te worden. Aangrijpend televisiedrama dat misschien niet uitblinkt in grote emoties of gebaren, maar wel indruk maakt door de subtiele aanpak.

Bella Block - Auf der Jagd

1998 | Misdaad, Thriller

Duitsland 1998. Misdaad van Markus Imboden. Met o.a. Hannelore Hoger, Rudolf Kowalski, Eva Kryll, Peter Heinrich Brix en Bernd Grawert.

Tijdens de viering van de 75ste verjaardag van zijn vader staat Peter (Ferch) plots tegenover zijn zeventienjarige zoon, die hij sinds zijn scheiding acht jaar geleden niet meer gezien heeft. Voorzichtig wordt toenadering gezocht, en de twee blijken al snel een voorliefde voor de piano te delen. Maar er is weinig tijd. Want Peter is ernstig ziek en hij weigert behandeld te worden. Aangrijpend televisiedrama dat misschien niet uitblinkt in grote emoties of gebaren, maar wel indruk maakt door de subtiele aanpak.

Das Ende eines normalen Tages

1996 | Komedie

Duitsland 1996. Komedie van Heide Pils. Met o.a. Ulrich Pleitgen, Alana Bock, Heta Mantscheff, Stefan Reck en Günter Kütemeyer.

Tijdens de viering van de 75ste verjaardag van zijn vader staat Peter (Ferch) plots tegenover zijn zeventienjarige zoon, die hij sinds zijn scheiding acht jaar geleden niet meer gezien heeft. Voorzichtig wordt toenadering gezocht, en de twee blijken al snel een voorliefde voor de piano te delen. Maar er is weinig tijd. Want Peter is ernstig ziek en hij weigert behandeld te worden. Aangrijpend televisiedrama dat misschien niet uitblinkt in grote emoties of gebaren, maar wel indruk maakt door de subtiele aanpak.

Autsch!!!

1995 | Komedie

Oostenrijk​/​​Duitsland 1995. Komedie van Paul Harather. Met o.a. Serge Falck, Gabriela Benesch, Heinhard Nowak, Ewa Bukowska en Dolores Schmidinger.

Dankzij zijn vriendin Benesch, verbonden aan een PR-bureau, kan Falck een onbezorgd leventje leiden met weinig werk en veel geld. Voor hem is deze relatie zuiver zakelijk en hij vindt het dan ook niet meer dan normaal dat hij verliefd wordt op het Bulgaarse fotomodel Bukowska. Ten einde Benesch om de tuin te leiden vraagt hij zijn vriend Nowak om in het openbaar de minnaar te spelen van Bukowska. Deze hapt toe, maar alles verloopt anders als gepland door levensgenieter Falck. Ouderwetse komedie op hedendaagse wijze bewerkt. Het charisma van Falck zal er ongetwijfeld voor zorgen dat heel wat (vooral vrouwelijke) filmliefhebbers er plezier aan zullen beleven, maar het scenario van Falck en Harather is erg voorspelbaar, ondanks enkele goede vondsten. Helmut Pirnat hanteerde de camera. Formaat 16/9.

Höhenangst

1994 | Komedie

Oostenrijk 1994. Komedie van Houchang Allahyari. Met o.a. Fritz Karl, Dolores Schmidinger, Leon Askin, Michael Niavarani en Hanno Pöschl.

Mario uit Wenen is een loser. Door een vergrijp belandde hij in de gevangenis en deed daar traumatische ervaringen op. Na zijn vrijlating smeert Mario hem uit de stad van het Prater en belandt ergens in de provincie op een boerderij. Hij krijgt een relatie met de ongetrouwde dochter van de boer.

Verkaufte Heimat

1990 | Historische film

Duitsland 1990. Historische film van Karin Brandauer. Met o.a. Otto Donner, Anna Pircher, Christine Mayr, Katharina Welser en Ludwig Dornauer.

Het fascisme zowel in Duitsland van Hitler als in Itali[KA3]e van Mussolini werd o.a. gekenmerkt door nationalisme en terreur. Noord- en Zuid-Tirol vormen in de jaren 1930 een omstreden buffergebied, waarvan de bewoners het liefst onafhankelijk waren. Zo besloten de Italiaanse fascisten dat in Zuid-Tirol uitsluitend Italiaans de voertaal mocht zijn en onderwijs in het Duits werd verboden. Het waren de tijden van de grote werkeloosheid en dalende prijzen, stijgende kosten en verminderde opbrengsten. Uiteindelijk kwamen Mussolini en Hitler overeen dat de bevolking mocht kiezen: optanten in Zuid-Tirol werden Italiaans, Duitstaligen konden naar Noord-Tirol (in het aangesloten Oostenrijk) of naar het geannexeerde Bohemen of Sudetenland (voormalig Tsjechoslowakije). De r.k. kerk en antifascisten die het niet op de nazi`s begrepen hadden, waren tegen deze politiek en probeerden hun aanhangers ertoe te bewegen te blijven zitten waar ze zaten - in het Duits dableiber genoemd. Uit het stembusresultaat bleek dat tachtig procent besloot zijn biezen te pakken en ontstonden er grote tegenstellingen tussen optanten en dableiber, waarbij de eerste groep heftig discrimineerde tegen de laatste. Deze lange tv-film die meestal in twee delen vertoond wordt, vertelt hoe het twee families verging in die tijd en hoe een derde ervan profiteerde. Het betreft het gezin Tschurtschenthaler, dat verdeeld raakt tussen dableiber en leden die willen wegtrekken, en de familie die Oberhollenzer heet en die ook wensen te blijven zitten zonder hun eeuwenoude rechten en gebruiken op te geven; de Rabensteiners zijn de optanten. Een van hen, is een voormalige knecht van de Tschurtschenthalers, die tenslotte in het bezit komt van hun herenboerderij. Een interessant stukje Europese geschiedenis, uitstekend gemaakt en nog altijd actueel, want het heeft heel lang na WO II (1945) doorgerommeld in Oostenrijks- en Italiaans Tirol voordat het er rustig werd en men hoeft maar naar Noord-Ierland, Baskenland of voormalig Joegoslavië te kijken hoe hoog de gemoederen door het terrorisme, nationalisme of fascisme kunnen oplopen. Het scenario is van Felix Mitterer. Camerawerk van Helmut Pirnat.

Der vierte Mann

1989 | Thriller

Oostenrijk​/​​Duitsland 1989. Thriller van Kurt Junek. Met o.a. Wolfgang Gasser, Manfred Lukas-Luderer, August Schmölzer, Dorothea Parton en Rainer Artenfels.

Wenen 1987. Bij een vermoorde ambtenaar van de Russische ambassade vindt de politie-inspecteur (Gasser) die met het onderzoek is belast, gegevens over een streng geheim chemisch project. Hij vermoedt dat het bij deze zaak om spionage gaat en algauw komt hij terecht in een wespennest. Een verwarrend plot met heel wat dwaalsporen en onlogische, onbegrijpelijke sprongen, waardoor de kijker moeite heeft om het verhaal tot aan het einde te volgen. De makers moeten bij het verzinnen van de titel gedacht hebben aan het meesterwerk van Carol Reed met Orson Welles, THE THIRD MAN (1949). Het scenario is van Leo Frank, Helmut Zenker en regisseur Junek, die de kern van de zaak nooit onthullen. Het camerawerk is van Helmut Pirnat.