Hannelore Elsner

Acteur

Hannelore Elsner is acteur.
Er zijn 94 films gevonden.

Ein großer Aufbruch

2015 | Drama

Duitsland 2015. Drama van Matti Geschonneck. Met o.a. Matthias Habich, Ina Weisse en Hannelore Elsner.

Besondere Schwere der Schuld

2014 | Thriller

Duitsland 2014. Thriller van Kaspar Heidelbach. Met o.a. Götz George, Hanno Koffler en Hannelore Elsner.

De gescheiden Maria vindt in Holger een nieuwe liefde, een man die nog elke dag lijdt onder de dood van zijn zoontje. Hun relatie komt onder steeds zwaardere druk te staan als Maria begint te vermoeden dat haar eigen zoon Niklas wel eens de dader zou kunnen zijn die Holgers zoontje heeft doodgereden.

Auf das Leben!

2014 | Drama

Duitsland 2014. Drama van Uwe Janson. Met o.a. Hannelore Elsner, Max Riemelt en Sharon Brauner.

De oudere Ruth leert bij toeval de 29-jarige Jonas kennen. Als blijkt hoe nauw hun levens met elkaar verbonden zijn, ontwikkelt zich een diepe wederzijdse band.

Lüg weiter, Liebling

2010 | Komedie

Duitsland 2010. Komedie van Gabriela Zerhau. Met o.a. Hannelore Elsner, Götz George en Ludger Pistor.

De rijke weduwe Martha ontmoet de charmante armoedzaaier Hape, die zich voorstelt als diplomaat op geheime missie. Bij volgende ontmoetingen blijft hij haar voorliegen, maar tijdens een trip naar Nice wordt hun relatie hechter en voelt hij zich gedwongen haar de waarheid te vertellen. Ondertussen stelt vermogensbeheerder Werner alles in het werk om Hape te ontmaskeren.

Der letzte Patriarch

2010 | Drama

Duitsland 2010. Drama van Michael Steinke. Met o.a. Mario Adorf, Hannelore Elsner en Max Urlacher.

Een marsepeinfabrikant wil meer tijd doorbrengen met zijn veel jongere vrouw. Hij besluit de leiding van de fabriek over te dragen aan zijn jongste zoon, waardoor hij zijn andere zoon passeert. 2-delige televisiefilm.

De dolle tweeling

2010 | Familiefilm

Duitsland 2010. Familiefilm van Christine Hartmann. Met o.a. Sophia Münster, Jana Münster, Heino Ferch, Anja Kling en Hannelore Elsner.

Na de beschuldiging van diefstal vliegen de tweelingzusjes Hanni en Nanni van school af en worden door hun ouders in het internaat 'Lindenhof' geplaatst. Daar beginnen de twee een nieuw leven. Terwijl de zachtmoedige Nanni meteen begint met vriendschappen op te bouwen, heeft de heethoofdige Hanni het moeilijk om zich thuis te voelen. En als het Lindenhof-hockeyteam moet spelen tegen de JoCats, het team van hun oude school, komt er een eerste cruciale test. Hanni en Nanni moeten zich nu onderscheiden. Maar pas als het Lindenhof in gevaar komt, wordt het voor Hanni en Nanni duidelijk dat ze hier echt thuishoren. Daarom werken zij een moedig reddingsplan uit.

Mein Herz in Chile

2008 | Thriller

Duitsland 2008. Thriller van Jörg Grünler. Met o.a. Bettina Zimmermann, Hannelore Elsner en Franco Nero.

2-delige televisiethriller. Kunstenares Isabel heeft altijd al een merkwaardige relatie gehad met haar moeder, maar kon nooit precies duiden waarom. Maar dan krijgt moeder Laura een brief, waarna ze hals over kop naar Chili vertrekt.

Kirschblüten - Hanami

2008 | Romantisch drama

Duitsland 2008. Romantisch drama van Doris Dörrie. Met o.a. Hannelore Elsner, Elmar Wepper, Nadja Uhl, Birgit Minichmayr en Floriane Daniel.

Trudi (Elsner) hoort dat haar man (Wepper) nog maar kort te gaan heeft. Rudi, chef afvalverwerking en zeer pünktlich, leeft al jaren op routine. Trudi besluit hem niet in te lichten over zijn naderende einde. Maar dan gebeurt er iets waardoor Rudi gedwongen wordt uit zijn vertrouwde routine te breken. De moeizame relaties tussen de personages in Cherry Blossoms worden nooit eenduidig, en zijn soms sterk en realistisch geacteerd. Maar regisseuse Dörrie brengt wel erg veel kersenbloesems, eendagsvliegen en bergpieken in beeld. Al te nadrukkelijk hengelen naar ontroering werkt soms contraproductief.

Mein Herz in Afrika

2007 | Drama

Duitsland 2007. Drama van John Delbridge. Met o.a. Michael Mendl, Hannelore Elsner en Tanja Wedhorn.

Trudi (Elsner) hoort dat haar man (Wepper) nog maar kort te gaan heeft. Rudi, chef afvalverwerking en zeer pünktlich, leeft al jaren op routine. Trudi besluit hem niet in te lichten over zijn naderende einde. Maar dan gebeurt er iets waardoor Rudi gedwongen wordt uit zijn vertrouwde routine te breken. De moeizame relaties tussen de personages in Cherry Blossoms worden nooit eenduidig, en zijn soms sterk en realistisch geacteerd. Maar regisseuse Dörrie brengt wel erg veel kersenbloesems, eendagsvliegen en bergpieken in beeld. Al te nadrukkelijk hengelen naar ontroering werkt soms contraproductief.

Das Sichtbare und das Unsichtbare

2007 | Drama

Duitsland 2007. Drama van Rudolf Thome. Met o.a. Guntram Brattia, Hannelore Elsner en Anna Kubin.

De succesvolle kunstschilder Marquard von Polheim verliest na het winnen van een gerenommeerde kunstprijs zijn inspiratie en belandt in een psychische crisis.

Rauchzeichen

2006 | Drama

Duitsland 2006. Drama van Rudolf Thome. Met o.a. Hannelore Elsner, Karl Kranzkowski en Adriana Altaras.

Zakenman Jonathan Fischer reist van Florida naar Sardinië, waar zijn ex-vrouw Isabelle een pension runt. Zij is niet echt blij met zijn komst in tegenstelling tot haar vriendin Annabella die verliefd wordt op de man. Hun huwelijksplannen worden echter overschaduwd door twee sterfgevallen.

Nicht alle waren Mörder

2006 | Oorlogsfilm, Drama, Biografie

Duitsland 2006. Oorlogsfilm van Jo Baier. Met o.a. Hannelore Elsner, Nadja Uhl en Aaron Altaras.

Maart 1943. Als haar joodse buren door de SS worden opgehaald besluit de joodse Anna Degen met haar elfjarige zoontje onder te duiken in Berlijn. Twee jaar verblijven de twee ondergronds, altijd op de vlucht voor verraad of ontdekking. Ze worden geholpen door mensen met verschillende motieven.

Die Spielerin

2005 | Drama

Duitsland 2005. Drama van Erhard Riedlsperger. Met o.a. Hannelore Elsner, Erwin Steinhauer en Nina Petri.

Oudere gescheiden vrouw raakt via een bevriende advocaat en leeftijdgenoot verslaafd aan het gokken in een casino.

Scheidungsopfer Mann

2004 | Romantiek, Komedie

Duitsland 2004. Romantiek van Stefan Krohmer. Met o.a. Nina Weniger, Christoph Waltz, Harald Schrott, Stefanie Höner en Sybille Jacqueline Schedwill.

Inka Me[KL29]merer (Weniger) neemt na overleg met haar man Benedikt von Arn (Waltz) ontslag en vestigt zich als zelfstandig pr-adviseur. De zaken gaan aanvankelijk moeizaam, maar bloeien toch op. Ondertussen lukt het op het werk van Benedikt helemaal niet meer en hun relatie verslechtert zienderogen. Het komt tot een echtscheiding, waarbij Inka aan Benedikt een alimentatie moet betalen, die zo hoog is dat haar faillissement dreigt. Inka geeft zich niet zomaar gewonnen en de echtvereniging wordt een vechtvereniging. Het enige, waarop je hopen mag, is een Hollywood einde. In zijn scenario zet Daniel Nocke de gevestigde situatie van de vrouw als slachtoffer eens flink op zijn kop - dat klinkt verdienstelijk, maar de rest is natuurlijk conventioneel. Redelijk gespeeld en een niet te versmaden gastrolletje van Elsner, die met regisseur Krohmer haar bekroonde solofilm ENDE DER SAISON draaide. Het camerawerk is van Gunnar Fuß.

Frau fährt, Mann schläft - Zeitreisen: Die Gegenwart

2004 | Drama

Duitsland 2004. Drama van Rudolf Thome. Met o.a. Hannelore Elsner, Karl Kranzkowski en Markus Perschmann.

Inka Me[KL29]merer (Weniger) neemt na overleg met haar man Benedikt von Arn (Waltz) ontslag en vestigt zich als zelfstandig pr-adviseur. De zaken gaan aanvankelijk moeizaam, maar bloeien toch op. Ondertussen lukt het op het werk van Benedikt helemaal niet meer en hun relatie verslechtert zienderogen. Het komt tot een echtscheiding, waarbij Inka aan Benedikt een alimentatie moet betalen, die zo hoog is dat haar faillissement dreigt. Inka geeft zich niet zomaar gewonnen en de echtvereniging wordt een vechtvereniging. Het enige, waarop je hopen mag, is een Hollywood einde. In zijn scenario zet Daniel Nocke de gevestigde situatie van de vrouw als slachtoffer eens flink op zijn kop - dat klinkt verdienstelijk, maar de rest is natuurlijk conventioneel. Redelijk gespeeld en een niet te versmaden gastrolletje van Elsner, die met regisseur Krohmer haar bekroonde solofilm ENDE DER SAISON draaide. Het camerawerk is van Gunnar Fuß.

Die Rosenzüchterin

2004 | Drama

Duitsland 2004. Drama van Erhard Riedlsperger. Met o.a. Hannelore Elsner, Axel Milberg, Frank Giering, Eva Herzig en David Rott.

De film begint in 1990 op Guernsey, het Britse eiland voor de Normandische kust. Helene Feldmann (Kubitschek) is vermoord en Beatrice Shaye (Elsner) zit in de gevangenis als de verdachte. Beatrice vraagt haar zoon Alan (Giering), die advocaat is, haar te verdedigen. Alan, geen sterke persoonlijkheid, die soms te diep in het glaasje kijkt, heeft zich als jurist beziggehouden met het oprichten van bedrijfjes en onduidelijke onroerend goed transacties en voelt zich niet competent genoeg om zijn moeder in een moordzaak te verdedigen. Beatrice vraagt Alan om haar in de gevangenis te bezoeken en haar verhaal aan te horen. Het begint in 1940 als de nazi`s het eilandje bezetten en de elf-jarige Beatrice (dan Tietz) haar beide ouders verliest. Ze verbergt zich in het ouderlijk huis dat gevorderd wordt door de Wehrmacht, waarin het kinderloze officiersechtpaar Feldmann ingekwartierd wordt. Erich Feldmann (Milberg) die besluit Beatrice te adopteren, kan niet goed met zijn vrouw Helene (dan Herzig) opschieten. Ze liggen dikwijls met elkaar overhoop en Beatrice belandt tussen hamer en aanbeeld. Ze trekt zich terug in de rozentuin van haar overleden moeder en legt zich toe op het kweken van die fascinerende geurige, doornige bloemen. Erich zorgt ervoor voor dat twee krijgsgevangenen haar gaan helpen; het zijn Fransen, Julien Lacroix (Rott) en Pierre Roi (Van Vuuren). Julien wordt Beatrice`s eerste grote liefde. Als Erich Julien bedreigt, schiet Beatrice Erich dood en bedekt Helene de moord als een ongeluk. Na afloop van de oorlog besluit Helene op Guernsey te blijven en Beatrice gaat naar het vasteland, Engeland, om te studeren. Ze trouwt met universiteitsprofessor Frederic Shaye (McCloud). Dan ontmoet ze door toeval Julien weer en raakt zwanger van hem. Alleen Helene kent het geheim, dat ze misbruikt om het huwelijk te verbreken, zodat ze Beatrice weer in haar macht krijgt en het kind kan bemoederen; zo krijgt Alan twee moeders. Als de jaren verstrijken krijgt de weinig wilskrachtige Alan eindelijk kennis aan een vrouw, de getrouwde Franca Palmer (Sbaffi), die evenwel bij hem past. Helene intrigeert opnieuw om ook Alan in haar macht te houden en zo stapelen de mensen met moordmotieven zich op. Ook Julien duikt weer op en Beatrice herkent hem onmiddellijk na al die jaren. De pulpromans van Charlotte Link zijn een stuk beter dan de zeperige bestsellers van Rosamunde Pilcher, maar ze laat veel aan het toeval over en gaat in het laatste gedeelte van haar verhaal over liefde, haat, oorlog en moord toch behoorlijk de mist in door te veel onbenullige zijpaden te bewandelen, die fataal zijn voor de dramatische spanning en de juiste verhaalontwikkeling. Dat is heel jammer, want de rolbezetting is goed, met name Elsner en Kubitschek, de vormgeving is mooi evenals het camerawerk van Frank Brühne. Het scenario van Jürgen Werner is een getrouwe bewerking voor een lange tv-film, die meestal in twee delen wordt uitgezonden.

Alles auf Zucker!

2004 | Komedie

Duitsland 2004. Komedie van Dani Levy. Met o.a. Henry Hübchen, Udo Samel, Hannelore Elsner, Golda Tencer en Steffen Groth.

Na de val van de Muur is de joodse voormalig sportverslaggever Jaecki Zucker in Oost-Duitsland gebleven, terwijl zijn orthodoxe broer Samuel naar het Westen is vertrokken. Ze hebben elkaar al jaren niet gezien. Dan verneemt Jaecki dat zijn moeder is overleden en alleen een erfenis nalaat op voorwaarde dat de broers zich weer met elkaar verzoenen. Regisseur Dani Levy creëert sitcom-achtige situaties tegen de achtergrond van een veranderd Duitsland in deze komedie die in eigen land een groot succes was. De losse grapjes over de typische gebruiken van (niet-)joden bleken voor veel Duitsers bevrijdend te werken.

Mein letzter Film

2003 | Drama

Duitsland 2003. Drama van Oliver Hirschbiegel. Met o.a. Wanja Mues en Hannelore Elsner.

De film is een eenacter en een one-woman show. Je moet van prachtig gespeelde monologen houden die zich richten tot de kijker of tot de cameraman (Mues), die de intieme ontboezemingen van de succesvolle actrice Marie (Elsner) - haar laatste film - opneemt. Het resultaat is een unieke rolprent, waarvoor iedere actrice van formaat een moord zou plegen om de rol te mogen spelen. Terwijl Marie haar spullen bij elkaar pakt omdat ze besloten heeft afscheid te nemen van haar vak, vertelt ze de kijker over haar carrière, haar liefdes en dramatische gebeurtenissen. Ze werd ontdekt door Richard, haar eerste regisseur en haar echtgenoot met wie ze hoopte oud te worden. Marie was hem ontrouw en heeft hem een jaar geleden de deur uitgezet. Ze vertelt over de affaires die ze achtereenvolgens had met een politicus, die niet kon kiezen tussen zijn loopbaan en een huwelijk, en een bekende voetbaltrainer. Ook over haar dochtertje dat na drie dagen al stierf en naamloos begraven werd, over de angst voor het oud worden en haar relatie met een vriendin van vroeger. De prijzen die zij won en de soap, waarin ze moest spelen komen eveneens aan bod. De innemende, talentvolle Elsner levert een krachttoer en boeit van het begin tot het eind de geïnteresseerde kijker, die vindt dat anderhalfuur in een ommezwaai voorbij is. Het scenario is van Bodo Kirchhoff. Het camerawerk is van Rainer Klausmann. Elsner kreeg de Duitse filmprijs voor haar prestatie.

Eine Liebe in Afrika

2003 | Romantiek, Drama

Duitsland 2003. Romantiek van Xaver Schwarzenberger. Met o.a. Heiner Lauterbach, Julia Stemberger, Hannelore Elsner, Bernhard Schir en Hans-Michael Rehberg.

Miriam gaat met haar verloofde, de chirurg Stefan, naar Zuid-Afrika. Wanneer Stefan het slachtoffer van een overval wordt, vraagt Miriam de Anglicaanse bisschop Jo, die een diepe indruk op haar maakt, om haar te helpen. 2-delige televisiefilm.

Claras Schatz

2003 | Drama, Komedie, Familiefilm

Duitsland 2003. Drama van Hans-Erich Viet. Met o.a. Rudolf Kowalski, Edward Piccin, Pia Baresch, Paolo Malco en Luca Zamperoni.

Het wijnbouwersechtpaar Clara (Elsner) en Kurt K[KA3]ohler (Kowalski) is binnenkort 25 jaar getrouwd. Clara wil dit in grote stijl vieren, maar ontdekt dat Kurt geld, afkomstig van h[KA1]a[KA1]ar ouders, aan het familiebedrijf heeft onttrokken voor de aankoop van een luxueus zeiljacht. Ze voelt zich verraden en bestolen. Ze besluit op het feest aan te kondigen dat zij haar huwelijk met Kurt als be[KA3]eindigd beschouwt. Ze is ongevoelig voor de protesten van haar kinderen Kai (Piccin) en Katrin (Baresch). Kurt voelt zich beledigd en vaart het zeegat uit. Dan doet Clara een vreselijke ontdekking: de duurste wijnen uit de collectie in de kelder zijn weg. Hierin zat het reservekapitaal, dat ze nu heel hard nodig heeft om het liquiditeitstekort aan te vullen. Ze is er snel achter dat Kurt deze hoge wijnen voor een appel en een ei heeft verkwanseld aan de supergladde Italiaanse wijnvertegenwoordiger Angelo Bernardi (Von L[KA3]uttichau), die voor het imperium van Pietro Pinacoli (Malco) werkt. Clara reist spoorslags af naar Italië om haar kostbare wijnen terug te halen. Terwijl ze zit te puzzelen hoe ze haar doel moet bereiken, blijkt dat Pietro haar wel charmant vindt. Nu zint ze op een list. Ondertussen is Kurt op hangende pootjes teruggekomen. Elsner in de hoofdrol is subliem, maar kan natuurlijk niet op tegen het zwakke verhaal. Wie zijn verstand echter op nul zet, kan dik genieten van deze superieure soap, die meestal in twee delen wordt uitgezonden. Het scenario is van Barbara Engelke, een genrespecialiste. Het camerawerk is van Markus Hausen en toont dromerige platen van niet bestaanbare werelden.

Rot und Blau

2002 | Drama

Duitsland 2002. Drama van Rudolf Thome. Met o.a. Hannelore Elsner, Serpil Turhan, Hanns Zischler, Karl Kranzkowski en Adriana Altaras.

De jonge Duits-Turkse Ilke komt met de erfenis van haar vader, een koffer vol zwart geld, naar Berlijn om er met privé-detective Eisenstein te zoeken naar haar moeder die ze twintig jaar lang al niet meer gezien heeft. De 50-jarige succesvolle architecte Barbara zit in een moeilijke fase en heeft er behoefte aan de verloren jaren met dochter Ilke goed te maken. De onverwachte confrontatie met het verleden heeft voor Barbara enkele verrassingen in petto.

Fahr zur Hölle Schwester!

2002 | Drama

Duitsland 2002. Drama van Oskar Roehler. Met o.a. Iris Berben, Hannelore Elsner, Anton Rattinger, Swetlana Schönfeldt en Eva Haßmann.

Van tijd tot tijd duikt het thema van Robert Aldrich`s meesterwerk WHATEVER HAPPENED TO BABY JANE? uit 1962 op. In deze zeer vrije variatie zien we twee sterren van formaat, die in hun eigen land zeer bekend geworden zijn door de tv, het theater en de film. Helaas is het scenario van Nathalie Scharf zo krom als een hoepel. Rita (als kind Behrendt, als volwassene Elsner) krijgt de schuld van de verlamming van haar jongere zus Claire (als kind Baur, als volwassene Berben), de favoriet van haar moeder (Flemming). Ondanks haar handicap gaat Claire al vroeg het huis uit en vestigt zich als architecte in Israël. Jaren later hoort zij dat in Duitsland een operatie mogelijk is, waardoor zij haar benen weer zou kunnen gebruiken. Hoewel ze het geld niet heeft, weet ze dat haar moeder een som opzij gelegd heeft voor zo'n mogelijkheid. Ze keert terug naar Duitsland naar het ouderlijke huis, waar Rita met haar moeder woont. Ze is zich onbewust van het feit dat haar moeder allang dood is en dat Rita dit feit voor de buitenwereld verborgen heeft gehouden. Rita leeft als een kluizenaar aan de dorpsrand. Rita probeert haar zus, die zij altijd als haar rivale heeft beschouwd, te lozen voordat zij ontdekt, hoe de vork in de steel zit, en dat zij uit het testament geschrapt was. Het tweetal gaat elkaar naar het leven staan en begint een kat- en muisspel dat op leven en dood moet eindigen. Het is betreurenswaardig dat twee goede actrices in zo'n idioot verhaal hun talent moeten vertonen. De uit Hamburg afkomstige Berben is getrouwd met een Israëliër en woont een gedeelte van het jaar in Tel Aviv.

Der Seerosenteich

2002 | Romantiek, Drama, Komedie

Duitsland 2002. Romantiek van Johannes Fabrick. Met o.a. Natalia Wörner, Tim Bergmann, Dietrich Hollinderbäumer, Anja Kling en Kai Scheve.

De titel slaat op een van de waterlelie-schilderijen van de impressionistische schilder Claude Monet (1840-1926). Voordat Isabelle Corthen (Wörner), een succesvolle mode-ontwerpster, dit kostbare doek kan kopen voor 22 miljoen dollar, is er veel gebeurd. Opgegroeid in Hamburg als dochter van de huishoudster bij de rijke stoffenhandelaar Carl Trakenberg (Hollinderbäumer), deelde ze lief en leed met de bijna evenoude dochter des huizes Vivien (Kling). Eenmaal volwassen dreven ze door het zakenleven uiteen. Opgeleid door Puppe Mandel (Elsner) in het vak en later haar opvolgster na een mislukking in Parijs, maakt zij haar grote doorbraak in Amerika, het land van de onbegrensde mogelijkheden. Haar jeugdliefde Jon (Bergmann) wordt arts, maar hij trouwt niet met Isabelle totdat ze ontdekken dat ze niet zonder elkaar kunnen. Heerlijk romantische make-believe, naar de gelijknamige, dikke roman van Christian Pfannenschmidt. Wordt meestal in twee delen uitgezonden.

Solange wir lieben

2001 | Drama

Duitsland 2001. Drama van Olaf Kreinsen. Met o.a. Hannelore Elsner, Michael Mendl, Marius Frey, Hanns Zischler en Martha Fessehatzion.

Zo[KA3]ologen Dr. Miriam Herzfeld (Elsner) en Dr. Karl Sellinger (Mendl) werken en wonen met hun zoon David (Lindner) in de Canadese wildernis. Karl is gespecialiseerd in het gedrag van wilde beren en vereenzelvigt zich met de soort die hij bestudeert. Hij gelooft dat beren gedomesticeerd kunnen worden. David is een moeilijk en ontembaar kind. Door een hele ongelukkige samenloop van omstandigheden wordt de driftige en onhandelbare David het slachtoffer van een beer. Miriam en Karl reageren beiden heel verschillend op het verlies van hun enig kind: Miriam begraaft zich nog dieper in het werk en gaat nog verder de wouden in, terwijl Karl verdwijnt. Onder een valse naam wordt hij hoofdoppasser van de berenafdeling in de beroemde dierentuin van Berlijn. Professor Rudolf Zondek (Zischler) is de directeur, die als alleenstaande ouder de vrijwel onhandelbare Gabriel (Frey) tracht op te voeden. Vader en zoon kunnen niet met elkaar opschieten en in de asfaltjungle van de Duitse hoofdstad glijdt Gabriel af in de drugsscene. Miriam vindt Canada te eenzaam en solliciteert naar een vrije vacature bij de Berlijnse Zoo. Intussen is Gabriel de dierentuin binnengedrongen en verschuilt zich in de berenafdeling van Karl, die hem tolereert, helpt en verzorgt. Miriam wordt aangenomen en als zij door Rudolf Zondek wordt rondgeleid, komt ze oog in oog te staan met Karl. Door Gabriel hebben ze echter een gemeenschappelijk doel, al zet Rudolf, die het niet begrijpt, zijn voet dwars, juist als het niet moet. Als het aan Miriam en Karl gelukt is om Gabriel van de drugs af te helpen en zij elkaar eindelijk opnieuw gevonden hebben, treft hen een tweede ramp. Het scenario van Martin Kluger bevat een op een psychologische leest geschoeid melodrama, dat binnen het kader van een dierentuin zeer goed functioneert. De hoofdrollen doen het heel goed onder de regie van Kreinsen die met betere soap de nodige ervaring heeft opgedaan. Op het camerawerk van Achim Poulheim valt niets aan te merken.

Ende der Saison

2001 | Drama

Duitsland 2001. Drama van Stefan Krohmer. Met o.a. Anneke Kim Sarnau, Hannelore Elsner, Christian Brückner, Devid Striesow en Ulli Krohm.

Deze film gaat over het verschil tussen twee generaties, waarbij de jonge generatie behoudender lijkt dan de oudere. Tenslotte komen ze tot elkaar, maar dat gaat niet zonder slag of stoot. Het enigszins merkwaardige scenario van Daniel Nocke laat ons dit zien aan de hand van een verhaal over een ongeneselijk zieke moeder Waltraud (Elsner) die verzorgd wordt door haar toegewijde dochter Klarissa (Sarnau) van 26. Moeder Waltraud heeft ook een levensgezel, Enno (Br[KA3]uckner), die aanvankelijk als buitenstaander wordt beschouwd. Naarmate de handeling zich ontwikkelt dringt hij tot de moeder en dochter relatie door. Hij trekt daarbij vooral de dochter naar zich toe. Klarissa`s vriend Marius (Striesow) moet het veld ruimen, want hij is maar een saaie zak. Of het eerlijk tegenover hem is moet de kijker maar uitmaken. Deze zich enigszins voortslepende tv-film moet het vooral van de dialogen hebben. Het spel van Elsner, Sarnau en Brückner is geloofwaardig. Het camerawerk is van Gunnar Fuß. Werktitel ENNO.

Ich schenk dir meinen Mann II

2000 |

Duitsland/Oostenrijk 2000. Karola Hattop. Met o.a. Daniel Morgenroth, Christiane Krüger en Hannelore Elsner.

Deze film gaat over het verschil tussen twee generaties, waarbij de jonge generatie behoudender lijkt dan de oudere. Tenslotte komen ze tot elkaar, maar dat gaat niet zonder slag of stoot. Het enigszins merkwaardige scenario van Daniel Nocke laat ons dit zien aan de hand van een verhaal over een ongeneselijk zieke moeder Waltraud (Elsner) die verzorgd wordt door haar toegewijde dochter Klarissa (Sarnau) van 26. Moeder Waltraud heeft ook een levensgezel, Enno (Br[KA3]uckner), die aanvankelijk als buitenstaander wordt beschouwd. Naarmate de handeling zich ontwikkelt dringt hij tot de moeder en dochter relatie door. Hij trekt daarbij vooral de dochter naar zich toe. Klarissa`s vriend Marius (Striesow) moet het veld ruimen, want hij is maar een saaie zak. Of het eerlijk tegenover hem is moet de kijker maar uitmaken. Deze zich enigszins voortslepende tv-film moet het vooral van de dialogen hebben. Het spel van Elsner, Sarnau en Brückner is geloofwaardig. Het camerawerk is van Gunnar Fuß. Werktitel ENNO.

Ich schenk dir meinen Mann 2

2000 | Drama

Duitsland 2000. Drama van Karola Hattop. Met o.a. Hannelore Elsner, Christiane Krüger, Daniel Morgenroth, Rosemarie Fendel en Jürgen Heinrich.

Hanna Vonstein (Elsner) keert in het tweede deel naar haar geboorteplaats terug, waar zij een hotel koopt dat gerenoveerd moet worden. Dit blijkt veel kostbaarder te zijn dan ze gedacht had, haar schoonmoeder (Fendel) probeert Hanna op alle mogelijke manieren dwars te zitten en het aanhalen van de vriendschapsbanden met schoolvriendin Konstanze Vogelsang (Kr[KA3]uger), een weduwe die zij in geen dertig jaar meer gezien heeft, valt ook tegen. Hanna leert de 35-jarige Peer Lennert (Morgenroth) kennen en het ziet er naar uit dat Hanna en Peer samen de zaak op poten kunnen krijgen, maar Konstanze die in de klem van haar moeder Verena (Lahnstein) en haar zoon Till (Herder) zit, verdwijnt met Peer na Mallorca. Hanna moet ze achterna reizen en de zaak beslechten. Ondertussen probeert Hanna`s ex Artur (Heinrich) haar te heroveren. Het scenario biedt nog meer van hetzelfde tegen bij de Duitsers zeer geliefde landschapsdecors. De lange tv-film is gebaseerd op de personages uit de roman Unter Damen van Claudia Keller en werd geschreven door Cornelia Filter en Neithardt Riedel, die in het tweede deel te zien is als de eigenaar van de boot. Elsner is eigenlijk niet stuk te krijgen en deze tweede ronde gaat er nog wel in. Ook de rest van de rolverdeling doet het goed onder Hattops regie. Het camerawerk is van Hermann Dunzendorfer. Wordt meestal in twee delen uitegzonden.

Die Unberührbare

2000 | Drama

Duitsland 2000. Drama van Oskar Roehler. Met o.a. Hannelore Elsner, Vadim Glowna, Jasmin Tabatabai, Lars Rudolph en Michael Gwisdek.

Herfst 1989. Het leven van de Oost-Duitse schrijfster Hanna Flanders stort met de val van de Berlijnse Muur in elkaar. Ze heeft de DDR altijd als het nieuwe Duitsland gezien en moet nu vaststellen dat ze in een mythe heeft geloofd. Hanna denkt aan zelfmoord, maar wil nog één keer proberen een nieuw leven op te bouwen in Berlijn. Het sombere, trage, maar degelijke scenario is van regisseur Roehler en hij grijpt terug op de schrijverscarrière van zijn moeder Gisela Elsner. Goede hoofdrol van Elsner, die geen familie is van Gisela Elsner, en ze wordt gesteund door de vaardige bijrollen.

Der Schrei des Schmetterlings

1999 | Drama

Duitsland 1999. Drama van Frank Strecker. Met o.a. Marek Harloff, Marie Zielcke, Hannelore Elsner, Dietmar Schönherr en Tito Larriva.

Pablo (Harloff) ontmoet Paulina (Zielcke) op een rockconcert, maar Pablo heeft geen zin in een flirtpartijtje. Later begrijpen we waarom - door de zoveelste echtscheiding van zijn moeder Susanne (Elsner) doet hij een poging tot zelfmoord. Hij wordt opgenomen in een kliniek, waar hij Paulina weer treft. Terwijl Pablo zich relatief snel herstelt, is het met Paulina erger gesteld: ze heeft leukemie. Ze raken in gesprek en Pablo vertelt dat zijn vader Joey (Larriva) op het concert speelde. Pablo heeft hem sedert hij een klein kind was, niet meer gezien. Paulina sleept Pablo mee naar een studio, waar zijn vader juist opnamen maakt. De ontmoeting tussen vader en zoon werkt heilzaam en Paulina en Pablo bezegelen hun vriendschap met een nachtje in een hotel aan zee. Paulina kan gered worden door een beenmergtransplantatie, waarvoor haar grootvader donor is. Ze vreest het ergste, maar nu staat Pablo aan haar zijde. Het redelijke scenario van Sarah Brigitte Thomsen valt in de categorie van de smartlap-van-de-week en is niet meer maar ook niet minder dan legio Amerikaanse voorbeelden. De vertolking is geloofwaardig en de muziek past goed bij het algehele kader. Het camerawerk is van Jügen Jürges. Sleepte op kleine festivals diverse prijzen in de wacht. Stereo.

Mein großer Freund

1998 |

Duitsland 1998. Marianne Lüdcke. Met o.a. Günter Lamprecht, Raphael Ghobadloo en Hannelore Elsner.

Pablo (Harloff) ontmoet Paulina (Zielcke) op een rockconcert, maar Pablo heeft geen zin in een flirtpartijtje. Later begrijpen we waarom - door de zoveelste echtscheiding van zijn moeder Susanne (Elsner) doet hij een poging tot zelfmoord. Hij wordt opgenomen in een kliniek, waar hij Paulina weer treft. Terwijl Pablo zich relatief snel herstelt, is het met Paulina erger gesteld: ze heeft leukemie. Ze raken in gesprek en Pablo vertelt dat zijn vader Joey (Larriva) op het concert speelde. Pablo heeft hem sedert hij een klein kind was, niet meer gezien. Paulina sleept Pablo mee naar een studio, waar zijn vader juist opnamen maakt. De ontmoeting tussen vader en zoon werkt heilzaam en Paulina en Pablo bezegelen hun vriendschap met een nachtje in een hotel aan zee. Paulina kan gered worden door een beenmergtransplantatie, waarvoor haar grootvader donor is. Ze vreest het ergste, maar nu staat Pablo aan haar zijde. Het redelijke scenario van Sarah Brigitte Thomsen valt in de categorie van de smartlap-van-de-week en is niet meer maar ook niet minder dan legio Amerikaanse voorbeelden. De vertolking is geloofwaardig en de muziek past goed bij het algehele kader. Het camerawerk is van Jügen Jürges. Sleepte op kleine festivals diverse prijzen in de wacht. Stereo.

Mein Freund Balou

1998 |

Duitsland 1998. Marianne Lüdcke. Met o.a. Günter Lamprecht, Raphael Ghobadloo, Hannelore Elsner en Michael Roll.

Martin Lindner (Lamprecht) moet twaalf jaar brommen wegens een gewapende overval. Hij heeft er zes jaar op zitten en is er slecht aan toe, want hij is zwaar hartpati[KA3]ent. Derhalve wordt hij opgenomen in het ziekenhuis. Als hij weer terug moet achter de tralies, weet Martin hem te drossen. Algauw heeft hij Balou (Ghobadloo) in zijn kielzog, een jonge Turk, die hem bij zijn oma gesmeerd is en op zoek is naar zijn vader, die een voetbaltrainer zou zijn. Martin wil de klever zo snel mogelijk kwijt raken, want hij is op zoek naar zijn aandeel in de buit die hij wil delen met zijn vriendin Anja Kr[KA3]oger (Elsner), maar Martins kameraad in het kwaad en het geld lijken van de aardbodem verdwenen. Meer tegen wil en minder tegen dank trekt dit onwaarschijnlijke duo met elkaar op door stad en land, maar later door dik en dun wat van grote waarde blijkt te zijn als ze allebei met de naakte waarheid geconfronteerd worden. Het scenario voor een buddyfilm met tegengestelde leeftijden van regisseuse Lüdcke is niet bepaald origineel te noemen, maar hoofdrol Lamprecht en zijn jonge tegenspeler Ghobadloo dragen de film, terwijl in haar mindere rol Elsner nooit te versmaden is. Duitsers worden toch een beetje afgeschilderd als racistisch en xenofoob tegen Turken van de tweede generatie, maar het kan geen kwaad hen een spiegel voor te houden. Lamprecht schmiert in zijn laatste scène, maar sterft op een prachtige wijze! Het camerawerk van Benedict Neuenfels dat grotendeels in Keulen en omgeving werd opgenomen, is heel aanvaardbaar.

Ich schenke Dir meinen Mann

1998 |

Duitsland 1998. Karola Hattop. Met o.a. Daniel Morgenroth, Christiane Krüger en Hannelore Elsner.

Martin Lindner (Lamprecht) moet twaalf jaar brommen wegens een gewapende overval. Hij heeft er zes jaar op zitten en is er slecht aan toe, want hij is zwaar hartpati[KA3]ent. Derhalve wordt hij opgenomen in het ziekenhuis. Als hij weer terug moet achter de tralies, weet Martin hem te drossen. Algauw heeft hij Balou (Ghobadloo) in zijn kielzog, een jonge Turk, die hem bij zijn oma gesmeerd is en op zoek is naar zijn vader, die een voetbaltrainer zou zijn. Martin wil de klever zo snel mogelijk kwijt raken, want hij is op zoek naar zijn aandeel in de buit die hij wil delen met zijn vriendin Anja Kr[KA3]oger (Elsner), maar Martins kameraad in het kwaad en het geld lijken van de aardbodem verdwenen. Meer tegen wil en minder tegen dank trekt dit onwaarschijnlijke duo met elkaar op door stad en land, maar later door dik en dun wat van grote waarde blijkt te zijn als ze allebei met de naakte waarheid geconfronteerd worden. Het scenario voor een buddyfilm met tegengestelde leeftijden van regisseuse Lüdcke is niet bepaald origineel te noemen, maar hoofdrol Lamprecht en zijn jonge tegenspeler Ghobadloo dragen de film, terwijl in haar mindere rol Elsner nooit te versmaden is. Duitsers worden toch een beetje afgeschilderd als racistisch en xenofoob tegen Turken van de tweede generatie, maar het kan geen kwaad hen een spiegel voor te houden. Lamprecht schmiert in zijn laatste scène, maar sterft op een prachtige wijze! Het camerawerk van Benedict Neuenfels dat grotendeels in Keulen en omgeving werd opgenomen, is heel aanvaardbaar.

Ich schenk dir meinen Mann

1998 | Komedie

Duitsland/Oostenrijk 1998. Komedie van Karola Hattop. Met o.a. Hannelore Elsner, Jürgen Heinrich, Ursula Karven, Rosemarie Fendel en Stephanie Philipp.

Hanna Vonstein (Elsner) is bijna 25 jaar getrouwd met Artur (Heinrich) en heeft eigenlijk alles wat haar hartje begeert: een groot huis, kinderen en een man met een goede baan. Op een dag staat haar schoonmoeder Fita (Fendel) voor de deur en trekt bij haar in. Als ze vervolgens de lakens in huis gaat uitdelen, ondergaat Hanna haar noodlot filosofisch totdat ze ontdekt, dat Artur haar al jarenlang bedriegt met een zekere Julia (Karven). Aanvankelijk laat ze zich zand in de ogen strooien door Artur, die `het weer goed maakt` met een wintersportvakantie, maar dan ontdekt ze dat Julia na al die jaren Artur niet direct wil opgeven. Ondertussen raakt Artur verstrikt in halve en hele leugens en loze beloftes, waardoor hij beklemd raakt tussen beide vrouwen. Er is op zo`n moment altijd wel een vriendin, die graag in de onwelriekende put wil roeren. Dat is Petita (Philipp), die Hanna opstookt om Artur genadeloos op de hak te nemen: de boze schoonmoeder een miljoen mark te ontfutselen (om een restaurant te kunnen beginnen), het huis-met-man te verruilen voor het appartement van Julia, en op de villa een stempel te drukken, waardoor het `het jonge paar` Artur en Julia zich de voormalige eigenaresse nog lang zullen heugen. Dit tragikomische melodrama is de bewerking voor de tv van de dikke, ironische bestseller (in Duitsland) van Claudia Keller, die zij met Henriette Piper tot scenario bewerkte. De rolverdeling is heel competent, met Elsner voorop, onder de vaardige regie van Hattop, die het vak in het voormalige arbeiderswalhalla, de DDR, leerde met het maken van kinderfilms en zich kon uitleven met dit boze sprookje voor volwassenen. Heinrich doet het goed als konkelende wetenschapper, die zijn ondergeschikten uitbuit en moet dansen naar de pijpen van zijn minnares, die over de subsidie aan zijn instituut beschikt. De film is beslist onderhoudend. Het camerawerk is van Hartmut E. Lange. Wordt meestal in twee delen uitgezonden.

Das Traumschiff - Galapagos/Jamaika

1998 | Komedie

Duitsland 1998. Komedie van Michael Steinke. Met o.a. Heinz Weiss, Horst Naumann, Dietrich Mattausch, Hannelore Elsner en Gaby Dohm.

Zoveelste poging om een Duitse [KL]Love Boat[KLE] serie te maken met centraal het wel en wee aan boord van een luxueus passagiersschip onder bevel van kapitein Heinz Hansen (Weiss). Meer kommer en kwel dan plezier. Het spierwitte cruiseschip Berlin zet koers richting Galapagos-eilanden en Jama[KA3]ica. De passagiers leren hun medereizigers kennen en dat verloopt alles behalve gemakkelijk. Zo wordt o.a. Lisa Schulenberg (K[KA3]orner) die in een rolstoel zit, verliefd op een zekere Juan (Hellriegel). Lisa`s vader (Bongartz) ziet de relatie helemaal niet zitten en hij verbiedt haar prompt verdere omgang met Juan. Het oogt allemaal iets te paradijselijk, maar zo'n 'droomschip' met allemaal min of meer gefortuneerde Duitsers aan boord is het ook weer niet. De eerste aflevering in deze reeks. Het scenario dat allemaal losse verhaaltjes bevat, is van Rochus Bassauer, Christine Jendrich en Katharina Küster. Het camerawerk is van Dieter Sasse, Holger Greiß en Andreas Tams.

Andrea und Marie

1998 | Komedie, Drama

Duitsland 1998. Komedie van Martin Enlen. Met o.a. Hannelore Elsner, Iris Berben, Michael Mendl en Liane Forestieri.

Boekhandelaar Ralf (Mendl) heeft het handig aangepakt. Hij houdt van zijn vrouw Marie (Berben), een succesvolle architecte, en zij van hem, maar hij heeft ook nog een relatie met Andrea (Elsner), die een dochtertje heeft en kunst doceert. Andrea wil geen vaste verhouding. Als Ralf en Marie naar de Rivièra gaan, nemen ze de trein. Andrea volgt met een kampeerwagen. Ralf en Andrea verheugen zich op een ontmoeting in St. Tropez, maar Ralf verschuift een rugwervelschijf en moet in een ziekenhuis in het gips plat liggen voor de rest van de vakantie. Andrea denkt dat Ralf haar in de steek gelaten heeft en is behoorlijk pissig. Door een toeval ontmoet zij Marie en de twee vrouwen sluiten vriendschap. Ze ontdekken dat ze op hetzelfde type man vallen. Andrea vertelt dat ze geniet van het seksplezier met haar minnaar en Marie zegt dat ze op haar rustige man kan bouwen. Andrea maakt kunstzinnige, erotische foto's van haar nieuwe vriendin. Ze zijn volmaakt gelukkig totdat Marie de naam van haar man noemt. Andrea verbreekt haar relatie met Ralf en vertrekt diep gekwetst naar Hamburg. Marie komt door een toeval achter Andrea's telefoonnummer en zo ontstaan er emotionele problemen tussen Ralf en Marie. Andrea belt tenslotte Marie op en die twee verzoenen zich. En Ralf? Hij is het derde wiel aan de wagen... Uitstekend gespeelde, onderhoudende film over een driehoeksverhouding, zoals die in het land van oorsprong aardig in de mode is. In het scenario van Thommie Bayer zitten wat zwaktes en onwaarschijnlijkheden. Behoorlijke regie van Enlen en aantrekkelijke fotografie van Martin Langer.

Tatort: Die Kommissarin

1997 | Thriller

Duitsland 1997. Thriller van Petra Haffter. Met o.a. Anna Thalbach, Hansa Czypionka en Hannelore Elsner.

Boekhandelaar Ralf (Mendl) heeft het handig aangepakt. Hij houdt van zijn vrouw Marie (Berben), een succesvolle architecte, en zij van hem, maar hij heeft ook nog een relatie met Andrea (Elsner), die een dochtertje heeft en kunst doceert. Andrea wil geen vaste verhouding. Als Ralf en Marie naar de Rivièra gaan, nemen ze de trein. Andrea volgt met een kampeerwagen. Ralf en Andrea verheugen zich op een ontmoeting in St. Tropez, maar Ralf verschuift een rugwervelschijf en moet in een ziekenhuis in het gips plat liggen voor de rest van de vakantie. Andrea denkt dat Ralf haar in de steek gelaten heeft en is behoorlijk pissig. Door een toeval ontmoet zij Marie en de twee vrouwen sluiten vriendschap. Ze ontdekken dat ze op hetzelfde type man vallen. Andrea vertelt dat ze geniet van het seksplezier met haar minnaar en Marie zegt dat ze op haar rustige man kan bouwen. Andrea maakt kunstzinnige, erotische foto's van haar nieuwe vriendin. Ze zijn volmaakt gelukkig totdat Marie de naam van haar man noemt. Andrea verbreekt haar relatie met Ralf en vertrekt diep gekwetst naar Hamburg. Marie komt door een toeval achter Andrea's telefoonnummer en zo ontstaan er emotionele problemen tussen Ralf en Marie. Andrea belt tenslotte Marie op en die twee verzoenen zich. En Ralf? Hij is het derde wiel aan de wagen... Uitstekend gespeelde, onderhoudende film over een driehoeksverhouding, zoals die in het land van oorsprong aardig in de mode is. In het scenario van Thommie Bayer zitten wat zwaktes en onwaarschijnlijkheden. Behoorlijke regie van Enlen en aantrekkelijke fotografie van Martin Langer.

Tatort - Die Kommissarin: Gefährliche Ÿbertragung

1997 | Mysterie

Duitsland 1997. Mysterie van Petra Haffter. Met o.a. Hannelore Elsner, Hans Czypionka, Anna Thalbach, Barbara Rudnik en Andreas Herder.

De negentien-jarige Marcia Nasovicz, een Servokroatisch meisje is van de achtste verdieping van een gebouw gevallen. Commissaris Lea Sommer (Elsner) moet bepalen of de val een ongeluk, zelfmoord of moord was. Alles duidt in de richting van een familietragedie. Psychiater Dr. Thoma (Czypionka) was bij de behandeling van Marcia`s anorexia nervosa buiten zijn boekje gegaan, waardoor zijn vrouw een crime passionnel begaan zou kunnen hebben in een vlaag van jaloezie. Door Marcia`s zuster Sanela (Steiner) komt Lea Sommer op een totaal ander spoor. De eerste zaak van Lea Sommer, die voortgekomen was uit haar eerder gestarte, succesvolle serie van vijftig minuten, getiteld [KL]Die Kommissarin[KLE] en nu met anderhalf uur moest proberen te concurreren met de Hamburgse Bella Block (Hannelore Hoger), die voor het ZDF zeer veel kijkers trekt. Elsner als Lea Sommer zou twee maanden later nog eens te zien zijn in de aflevering TATORT - DIE KOMMISSARIN: ALPTRAUM, maar daarna verdween zij van het (TATORT) toneel om door te gaan met haar serie. Elsners spel is best boeiend, maar de kijkers lieten het een beetje afweten. Het scenario van Eva-Maria Mieke is niet erg sterk. Het camerawerk is van David Slama. Aflevering 355.

Tatort - Die Kommissarin: Alptraum

1997 | Mysterie

Duitsland 1997. Mysterie van Bodo Fürneisen. Met o.a. Hannelore Elsner, Helmut Berger, Walter Kreye, Suzanne von Borsody en Christoph M. Ohrt.

Kommissarin Lea Sommer (Elsner) zit achter lustmoordenaar aan, die onrust zaait in Hamburg. De knaap, die haar lastig valt met nachtelijke telefoontjes, krijgt haar warempel ook overdag te pakken. Slechts door tussenkomst van officier van justitie Dr. Risterer (Kreye) kan een nieuwe moord in extremis vermeden worden. Volgt een kat-en-muis-spel tussen de Kommissarin en de perverse vrouwenhater, geschreven door Bodo Kirchhoff. Voor sommigen is het misschien leuk inmiddels gezette vijftiger Helmut Berger, bekend van wat decadente filmrollen en als ex-notoire druktemaker, nog eens terug te zien als Hans Schilling. Aflevering 359.

Schmetterlingsgefühle

1997 | Komedie, Romantiek

Duitsland 1997. Komedie van Peter Patzak en Peter Pazak. Met o.a. Hannelore Elsner, Sissy Höfferer, Judy Winter, Louise Martini en Dieter Laser.

Marie-Luise Wendt (Elsner) is een succesvolle strafpleitster. Ze is 46 en een aardige verschijning. De tijd is te snel aan haar voorbij gegaan en ze heeft vergeten een man te trouwen. De eenzaamheid verbergt zij met een zekere hooghartigheid. Ze laat zich door vrienden overhalen om een cursus golfen te gaan doen in een luxueus hotel in Oostenrijk. Theresa Bayer (H[KA3]offerer) is een volslanke huisvrouw, getrouwd, heeft een dochter en een onbenullig baantje voor halve dagen. Ze speelt in de loterij en vult allerlei stomme prijsvragen in, in de hoop ooit een droom te winnen - en dat gebeurt (dus): golfen in voornoemd Oostenrijks hotel. Zowel Marie-Luise als Theresa ontdekken dat de gasten grotendeels gevormd worden door echtparen. De enige loslopende mannen zijn de barpianist Vladimir (Kukura) en golfinstructeur August (Pissecker). De heren zijn zich van hun voordeel bewust en buiten de situatie uit, maar beide dames, wier pad zich natuurlijk kruist, staan hun mannetje. Het scenario van Christine Grän vliegt niet al te hoog en loopt niet over van originaliteit, maar hoofdrollen Elsner en Höffner doen het goed en spelen hun mannelijke tegenstanders gemakkelijk van de buis. Camerawerk van Frank Brühne.

SOKO 5113 ermittelt - Das Ritual

1997 | Thriller, Misdaad

Duitsland 1997. Thriller van Jürgen Bretzinger. Met o.a. Wilfried Klaus, Hartmut Schreier, Michel Guillaume, Cay Helmich en Hannelore Elsner.

De rituele moord op een callgirl en een tip van een taxichauffeur brengt het team uit de titel op het spoor van Hans Kosska (Bongartz), een psychopaat uit de voormalige DDR, die in 1986 wegens gebrek aan bewijs in verband met een viertal moorden naar het Westen was afgeschoven. Via Amsterdam komt men tenslotte in M[KA3]unchen terecht en schakelt de toenmalige psychologe Dr. Gisela Hartung (Elsner) in. Ondertussen meldt Kosska zich bij de politie en zegt dat hij onschuldig is. De bewijzen worden natuurlijk gevonden, maar voor het zover is, wordt er verschrikkelijk veel afgepraat. Elsner speelt als van ouds heel goed, maar we zien haar toch liever als commissaris Bela Block in de gelijknamige serie. Bongartz is best eng. Het scenario is van Conny Lens. Het camerawerk is van Hartmut E. Lange en Klaus Bartels.

Spreebogen

1995 | Drama

Duitsland 1995. Drama van Konrad Sabrautzky. Met o.a. Hannelore Elsner, Rolf Hoppe, Dagmar Biener, Traugotte Buhre en Jaecki Schwarz.

Achterhaalde film over kuiperijen van hoge ambtenaren en een minister, die allen om persoonlijke redenen de verhuizing van de regeringszetel van Bonn naar Berlijn willen vertragen. De voorwerp van hun gekonkel is het lapje grond uit de titel, waar de ambtswoning van de bondskanselier gebouwd moet worden. Uitgerekend blijken de 1.830 vierkante meter terrein toe te behoren aan de gemeente J[KA3]uterbog. Burgemeester Struvitz (Schwarz) wil het ruilen voor werkgelegenheid in zijn stadje. Ambtenaar Gudrun Bendler (Biener) probeert op een geheel andere manier Struvitz af te wimpelen dan staatssecretaris Dr. Monika Segler-Ippenstedt (Elsner). Het scenario van deze film, die buiten het eigen land op een niet al te grote kijkersgunst kan rekenen, is van Wolfgang Menge. Elsner siert met haar goede spel deze bescheiden film. Camerawerk van Frank Brühe.

Blutige Spur

1995 | Misdaad, Thriller

Duitsland 1995. Misdaad van Carlo Rola. Met o.a. Jan Niklas, Hannelore Elsner, Thomas Bestvater, Sebastian Koch en Gert Haucke.

Frau Doktor Niklas (Christensen) wil van haar man Herr Doktor Niklas scheiden. Hij houdt van haar, maar hij stemt er schoorvoetend in toe. Even later komt ze om het leven bij een verkeersongeluk. Natuurlijk wijzen alle vingers naar de arme dokter Niklas. Als hij in hechtenis is genomen en bij de rechter van instructie zit, weet hij te ontsnappen. Met de hulp van onderzoeksreporter Dennert, slaagt hij erin de waarheid boven tafel te krijgen: zijn ex-vrouw was verwikkeld bij een duistere handel in menselijke organen en was door het milieu ter dood veroordeeld en geëxecuteerd. Aardige tv-suspense naar een scenario van Christos Yiannopoulos. Redelijk vertolkt.

Das Traumschiff

1994 | Drama

Duitsland/Oostenrijk 1994. Drama van Gero Erhardt. Met o.a. Heinz Weiss, Heide Keller, Horst Naumann, Hannelore Elsner en Gerhard Olschewski.

Pilot van een nieuwe serie avonturen aan boord van de Duitse love-boat Berlin, die nu koers zet naar de Arabische Emiraten. In de vorige reeks werden vooral schoften ge[KA3]elimineerd onder leiding van kapitein Weiss, maar nu komt er een aflossing van de wacht op de commandobrug. De machines van het droomschip laten het vlak voor aankomst in Dubai afweten. Aan het thuisfront zorgt carri[KA2]erejager R[KA3]uhaak voor wat opschudding, en er komt een nieuwe, vrouwelijke kapitein (Keller) aan boord. De muziek van het orkest van James Last zorgt voor dansfestijnen op het ZDF-luxeschip. Alleen leuk voor wie houdt van cruiseschip- kapiteins die hun vaderlijke hand mogen leggen op de knie van gekwetste knappe stewardessen.

Tatort - Renis Tod

1993 | Mysterie

Duitsland 1993. Mysterie van Heinz Schirk. Met o.a. Karl-Heinz von Hassel, Martin May, Günter Bothur, Hannelore Elsner en Johannes Terne.

Het jonge, knappe titelpersonage Reni Laube (Schmutzler) werkt voor een bouwbedrijf in Frankfurt. Haar baas Alfred Abt (Bothur) stort van een gebouw en het is meteen de vraag of dit een ongeval betreft of een moord. Hij is getrouwd met Gila Abt (Elsner), die de eigenaresse van de onderneming is. Kort daarop wordt Reni vermoord. Nogal wiedes dat Kommissar Brinkmann (Von Hassel) en zijn assistent Polizeihauptmeister Wegner (May) een verband zien tussen deze twee `gevallen`. Maar zij hebben het meeste last van Frank Sattler (Hasenfratz), die hopeloos verliefd was op Reni. Hij gaat zelf op zoek naar de dader en dreigt het recht in eigen hand te nemen. Het scenario van regisseur Schirk gaat over platbetreden krimi-paden, waartegen de competente rolverdeling niet is opgewassen. Het camerawerk is van Werner Hoffmann. Aflevering 270.

Klippen des Todes

1993 | Thriller

Duitsland 1993. Thriller van Wolf Gremm. Met o.a. Hannelore Elsner, Stefanie Janke, Heinz Hoenig, Michaela May en Brigitte Mira.

Alfred (Hoenig) en Rita (Elsner) zijn na veel gedoe definitief gescheiden van hun resp. echtgenote en echtgenoot; ze gaan samenwonen, maar dan blijkt algauw dat het het hebben van de zaak, het einde van het vermaak is.

Ärtze: Die Narbe des Himmels

1992 |

Duitsland 1992. Bernd Böhlich. Met o.a. Hannelore Elsner, Ulrike Krumbiegel en Uwe Kockisch.

Alfred (Hoenig) en Rita (Elsner) zijn na veel gedoe definitief gescheiden van hun resp. echtgenote en echtgenoot; ze gaan samenwonen, maar dan blijkt algauw dat het het hebben van de zaak, het einde van het vermaak is.

Im Teufelskreis

1992 | Mysterie, Film noir

Duitsland 1992. Mysterie van Hartmut Griesmayr. Met o.a. Gunter Berger, Hannelore Elsner, Fiona Schwartz, Hans Peter Hallwachs en Nina Hoger.

Elsners tweede echtgenoot Berger heeft haar garagebedrijf uit het slop gehaald, maar hij ziet haar meer als zijn bazin dan als zijn vrouw. Terwijl Elsner vriendschapsbanden met haar ex Dumont onderhoudt, wordt Berger verliefd op Hoger, die zijn minnares wordt. Hij wil zich bevrijden van haar overheersing en begint het bedrijf langzaam maar zeker geld te ontfutselen en juwelen van zijn vrouw uit de safe te ontvreemden, die hij dan weer verkoopt aan louche lieden. Zo geraakt hij in handen van afpersers en dat leidt tot moord. Een treurige geschiedenis. Herbert Lichtenfeld schreef het scenario en achter de camera stond David Slama.

Die Narbe des Himmels

1992 | Drama

Duitsland 1992. Drama van Bernd Böhlich. Met o.a. Hannelore Elsner, Uwe Kockisch, Ulrike Krumbiegel, Isabelle Peter en Horst Schulze.

Het huwelijk van Josepha Klein (Elsner) was kleurloos en kinderloos. Of het nu haar schuld was of dat van haar man Heinrich (Kockisch), een goed gehonoreerde chefarts van een ziekenhuis, is in het midden gebleven - ze gingen uit elkaar, want Heinrich kon het niet meer harden. Hij wordt verliefd op haar jongere zus Eva (Krumbiegel), een aantrekkelijk, onstuimig jong ding met muzikaal talent. Voor de stijve, vernederde Josepha een uiterst bittere pil om te slikken en een nog veel groter dilemma als zij een nier aan Eva moet afstaan na een zwaar ongeluk. Het scenario van Ingrid Föhr en regisseur Böhlich is verstoken van vals sentiment, maar Elsner speelt de voor haar geknipte rol met verve en maakt dit zeer zeperige drama genietbaar. Het camerawerk is van Peter Ziesche en Frank Bredow.

Die Männer vom K3 - Ein ganz alltäglicher Fall

1992 | Misdaad

Duitsland 1992. Misdaad van Gero Erhardt. Met o.a. Harald Dietl, Hartmut Reck, Wolfgang Müller, Alexander Pelz en Hannelore Elsner.

Op de Elbchausse in Hamburg is een oude man aangereden, waarbij hij het leven heeft gelaten. De bestuurder van de auto is doorgereden. De auto is snel teruggevonden - het is de dienstwagen van de onroerendgoed makelaardij Herrendorf. Procuratiehouder Jan Bollmann (Baltus) beantwoordt keurig de vragen van de verkeerspolitie, die snel in de gaten krijgt dat er iets niet klopt. Hij is de halfbroer van Gisela Herrendorf (Elsner), die aan het hoofd staat van de makelaardij. Het team K3 merkt dat Gisela iemand dekt. Het is de bestuurder van de wagen, Ronni Schester (Kinalzik), Gisela's minnaar. K3 meent dat er meer in het spel moet zijn; een familieonderonsje misschien? Bij stukjes en beetjes komen ze erachter dat Ronni onder invloed van verdovende middelen reed en dat het niet om een ongeluk ging. In dat geval gaat het om moord en bij de firma Herrendorf is het nodige aan de hand. Het scenario is als gebruikelijk van Harald Vock, terwijl de vaste hoofdrollen de kijker netjes bedienen en bezig houden. Elsner heeft te veel klasse voor een dergelijke serie.

Der Nebenbuhler

1992 | Drama, Mysterie

Duitsland 1992. Drama van Heinz Schirk. Met o.a. Hannelore Elsner, Hans-Jürgen Stockerl, Andreas Egginger, Doris Schade en Walter Renneisen.

Een wie-is-de-dader-krimi met als grondslag een moeizame moeder-zoon verhouding. Toneelspeelster Elmer, aan de drank geraakt, wordt verdacht van moord op haar nieuwe vriend Pohl, die zojuist een hoge levensverzekering had afgesloten met Elmer als begunstigde. Als Elmer ingesloten wordt, bekent zoon Stockerl medeplichtigheid, maar het blijkt alras dat ook anderen motieven te over hebben.

Das Fenster der Rouet

1992 | Thriller

Duitsland 1992. Thriller van Joseph Rusnak. Met o.a. Billie Zöckler, Hannelore Elsner, Hannelore Schroth, Michaël Schreiner en Andrea Arndt.

De veertig-jarige in armoede en eenzaamheid levende Zöckler is er op zekere dag getuige van hoe haar buurvrouw, de levenslustige Elsner, haar man opzettelijk laat sterven. Vanaf dan houdt Zöckler de buurvrouw nauwlettend in de gaten. Ze achtervolgt haar en gaat zich uiteindelijk met haar vereenzelvigen. Psychologische roman van Georges Simenon La fenêtre des Rouet is gestileerd, gemaniëreerd en bij momenten zelfs wat verwaand in beeld gebracht. Voor liefhebbers van zonderlinge toestanden. Het boek, dat in 1945 verscheen, werd tijdens de Duitse bezetting geschreven.

Das Babylon Komplott

1992 | Thriller

Oostenrijk 1992. Thriller van Rudolf Stoiber en Peter Patzak. Met o.a. Franco Nero, Andrea Jonasson, Konstantin Wecker, Hannelore Elsner en Günter Mack.

Besnorde Nero is een Oostenrijkse journalist die aan de weet is gekomen, dat de onderdelen van een superkanon, gebouwd door Mack, naar het oosten gestuurd zijn. Nero probeert, met succes uiteraard, uit te zoeken waar de zending vandaan kwam. Doet gedateerd aan met een arrogant, machtig 'Oosten'.

Steuergeheimnisse

1991 |

Duitsland 1991. Frank Strecker. Met o.a. Felix von Manteuffel, Hannelore Elsner, Katrin Fröhlich, Edwin Marian en Christian Berkel.

De tribulaties van belastingambtenaar Manteuffel temidden van zijn middelmatige collega's en bazen, en een wereld van list en bedrog, die zich zowel binnen als buiten de inspectie afspelen. Naar een verhaal van Peter Scheiber en camerawerk van Peter Ambach.

Schwarz, Rot, Gold - Schmutziges Gold

1991 | Misdaad

Duitsland 1991. Misdaad van Theo Mezger. Met o.a. Uwe Friedrichsen, Edgar Bessen, Siegfried Kernen, Hannelore Elsner en Joachim Dietmar Mues.

Deze aflevering gaat over goudsmokkel dat zonder BTW betrokken wordt uit niet EEG-land Zwitserland en van Helgoland via Butterfahrten de Bondsrepubliek wordt binnengesmokkeld om in Zuid-Duitsland in Pforzheim te worden verkocht inclusief de toenmalige BTW van veertien procent. Gepensioneerden nemen goudstaven mee die afkomstig zijn van een antiekhandelaar op Helgoland. Zaluskowski (Friedrichsen), die kennelijk nog nooit van een BTW-vrijstelling voor de import van goederen heeft gehoord, meent dat de omzetbelasting, waarop de Duitse staat bij binnenkomst recht heeft, ontdoken wordt. Noch hij noch zijn collega`s Globig (Bessen) en Hobel (Kernen) hebben begrepen dat omzetbelasting alleen maar door de eindverbuiker betaald wordt na aftrek van alle voorheffingen. Waar maken zij zich druk over: ze krijgen de volle pot zonder aftrek, terwijl zij de smokkelring oprollen - dat is net zoiets als het slachten van een kip die gouden eieren legt. De Duitse staat trekt aan het kortste eind, tenzij er invoerrechten op het goud geheven had moeten worden, maar daarvan maakt het scenario van Dieter Meichsner geen melding. Meichsner had beter een cursus invoerrechten en omzetbelasting kunnen volgen, voordat hij de pen op papier zette. Veel kijkers letten niet op deze technische details en menen dat de heren van de douane hun taak naar behoren uitvoeren en daarin hebben zij volkomen gelijk. Het camerawerk is van Frank A. Banuscher.

Der Tod kam als Freund

1991 | Misdaad

Duitsland 1991. Misdaad van Nico Hofmann. Met o.a. Martin Benrath, Werner Kreindl, Hannelore Elsner, Rudolf Kowalski en Ernst Stankovski.

Priv[KA1]edetective Selb (Benrath) wordt door directeur Korten die de scepter zwaait over een chemisch bedrijf, ingehuurd om een inbraak op het computersysteem op te lossen. De sporen leiden naar een zekere Mischkey, die bij een instituut voor luchtzuiverheid in Heidelberg werkt. Selb, ooit de zwager van Korten, nagelt Mischkey vast. Kort daarop komt Mischkey om bij een merkwaardig auto-ongeluk. Hoewel de zaak voor wat Selb betreft al gesloten is, gaat hij verder op onderzoek uit. Hij ontdekt het bruine verleden van Korten. Zelf is hijn niet van smetten vrij want hij eiste ooit als openbare aanklager in het Derde Rijk de doodstraf tegen een jonge chemicus, die conform werd veroordeeld. Spannend misdaadverhaal met moderne - de hacker - en oude - de ex-nazi - verbindingen naar het verhaal Selbst Justiz van Bernhard Schlink en Walter Popp, door Ulli Stephan tot scenario bewerkt.

La Fenêtre des Rouet

1990 | Misdaad

Frankrijk/Duitsland 1990. Misdaad van Joseph Rusnak. Met o.a. Billie Zockler, Hannelore Elsner, Hannelore Schroth, Aurore Clément en Michael Schreiner.

De verfilming van een van de beroemdste romans van Georges Simenon, die draait rond de moord op een echtgenoot door zijn vrouw, onder de ogen van een getuige. Routineuze regie van een goed bedacht, ingenieus plot.

Der achte Tag

1990 | Mysterie, Thriller

Duitsland 1990. Mysterie van Reinhard Münster. Met o.a. Katharina Thalbach, Hans-Christian Blech, Hannelore Elsner, Ulrich Pleitgen en Peter Simonischek.

Als de jonge, geëngageerde journaliste Vera probeert achter de motieven voor de zelfmoord van een geleerde te komen, werkt ze zich behoorlijk in de nesten. De betreffende arts was betrokken bij proeven met genetische manipulatie. Met alle middelen tracht men te verhinderen dat zijn illegale praktijken aan het licht komen. Spannende thriller met een actueel onderwerp. Axel Block verwierf de Bayerischer Filmpreis 1990 voor zijn camerawerk.

Tatort - Howards Fall

1989 | Mysterie

Zwitserland/Duitsland/Oostenrijk 1989. Mysterie van Urs Egger. Met o.a. Mathias Gnädiger, Andrea Zogg, Peter Arens, Marita Breuer en Nicolas Lansky.

Gnädiger heeft het als Zwitsers politiecommissaris in Bern niet in de hand: hij komt wel een bende wapensmokkelaars op het spoor maar op het zelfde moment heeft zijn vrouw hem laten zitten en zijn dertien-jarige dochter blijkt spoorloos. Degelijke krimi uit de TATORT-reeks.

Pizza-Express

1989 | Romantiek, Komedie, Fantasy

Duitsland 1989. Romantiek van Vivian Naefe. Met o.a. Bettina Kupfer, August Zirner, Michele Oliveri, Hannelore Elsner en Bernd Stephan.

Petra (Kupfer), die romantische mysterieverhalen verslindt om de moordende dagelijkse sleur te ontvluchten, bezorgt de pizza`s, die haar man Karl (Oliveri) bakt. Zo belandt ze midden in de nacht in een duur hotel, waar ze door haar klant (Schumacher) uit angst voor zijn jaloerse vrouw (Minetti) het balkon wordt opgeduwd. Het begint te regenen en via enig gewaagd geklim langs de gevel, dringt ze binnen in een andere kamer, waar Petra van een afwezige gast, een zekere Frau Schmidt (Elsner), droge kleren aantrekt. Ze leent ook een paar schoenen, waarin een chip zit opgeborgen. Zo krijgt Petra de bende van H[KA3]assler (Stephan) achter zich aan en belandt op haar vlucht in de kamer van haar lievelingsauteur Nick Leonard (Zirner), die inspiratie zoekt voor een nieuw boek en in het hotel verblijft om in alle rust te schrijven. Samen belanden ze in de onmogelijkste en spannendste situaties zodat Nick voldoende stof heeft om zijn nieuwe roman te scheppen. Petra is een ervaring rijker en Nick is niet langer de willoze gevangene van zijn boeken; hij wordt herboren in de opwindende vrijheid en heeft de daarbij passende vrouw ontmoet. Het nauwelijks originele scenario van Walter Kärger en regisseuse Naefe is een vederlicht fantasietje met ironie in Mary Higgins Clark stijl. Voor het ongeloofwaardige verhaal hoef je niet te kijken, misschien wel voor de competente rolverdeling. Het camerawerk is van Mike Gast.

Noch ein Wunsch

1989 |

Zwitserland 1989. Thomas Koerfer. Met o.a. Johanna Lier, Hannelore Elsner en Matthias Habich.

Petra (Kupfer), die romantische mysterieverhalen verslindt om de moordende dagelijkse sleur te ontvluchten, bezorgt de pizza`s, die haar man Karl (Oliveri) bakt. Zo belandt ze midden in de nacht in een duur hotel, waar ze door haar klant (Schumacher) uit angst voor zijn jaloerse vrouw (Minetti) het balkon wordt opgeduwd. Het begint te regenen en via enig gewaagd geklim langs de gevel, dringt ze binnen in een andere kamer, waar Petra van een afwezige gast, een zekere Frau Schmidt (Elsner), droge kleren aantrekt. Ze leent ook een paar schoenen, waarin een chip zit opgeborgen. Zo krijgt Petra de bende van H[KA3]assler (Stephan) achter zich aan en belandt op haar vlucht in de kamer van haar lievelingsauteur Nick Leonard (Zirner), die inspiratie zoekt voor een nieuw boek en in het hotel verblijft om in alle rust te schrijven. Samen belanden ze in de onmogelijkste en spannendste situaties zodat Nick voldoende stof heeft om zijn nieuwe roman te scheppen. Petra is een ervaring rijker en Nick is niet langer de willoze gevangene van zijn boeken; hij wordt herboren in de opwindende vrijheid en heeft de daarbij passende vrouw ontmoet. Het nauwelijks originele scenario van Walter Kärger en regisseuse Naefe is een vederlicht fantasietje met ironie in Mary Higgins Clark stijl. Voor het ongeloofwaardige verhaal hoef je niet te kijken, misschien wel voor de competente rolverdeling. Het camerawerk is van Mike Gast.

Ein Treffen mit Rimbaud

1988 | Misdaad, Romantiek

Duitsland 1988. Misdaad van Ernst-August Zurborn. Met o.a. Anke Sevenich, Sven Wollter, Walter Kreye, Hannelore Elsner en Ewa Fröling.

De jonge Charlotte wil naar Marseille liften. Heinrich, een man van rond de vijftig, neemt haar mee. Hoewel Charlotte al snel merkt dat Heinrich een duister geheim met zich meedraagt, blijft ze toch bij hem en raakt zo verzeild in allerlei criminele zaken. Deze spannende road-movie is het debuut van regisseur Zurborn.

Tatort - Tod im Elefantenhaus

1987 | Mysterie

Duitsland 1987. Mysterie van Bernd Schadewald. Met o.a. Manfred Krug, Charles Brauer, Raimund Harmstorf, Hannelore Elsner en Peter Bongartz.

De misdaadroman van Peter Weissflog, die door Sven Freiheit tot scenario werd bewerkt, is een wie-is-de-dader verhaal. Er zijn de nodige dwaalsporen die de helft van de film duren, voordat er een andere richting ingeslagen wordt, die tot de oplossing leidt. Ondertussen hebben we genoten van het fenomenale spel van Krug als Hauptkommissar Paul Stoever en Brauer als zijn collega Peter Brockm[KA3]oller, die in een andere omgeving dan anders de dader van een moord proberen te achterhalen. De alom gehate inspecteur der dierentuinen Rolf Bergmann (Harmstorf) is in het olifantenhok door de vrouwtjesolifant Mogli vertrapt. Al snel wordt getwijfeld aan een ongeluk. Bergmann had een massa vijanden, die hem naar het leven konden staan. Als daders in aanmerking komen David Weber (Becker), de vriend van Bergmanns dochter Inga (Draeger), Davids vader Dr. Heinz Weber (Bongartz) en boekhouder Liehr (Rudnik), maar de duik in Bergmanns verleden blijkt de sleutel tot de oplossing te zijn. Aflevering 192 en de zesde zaak van het duo Stoever-Brockmöller dat steeds beter op elkaar ingespeeld raakt.

Operation Dead End

1986 | Actiefilm, Thriller

Duitsland 1986. Actiefilm van Niki Müllerschön. Met o.a. Isabelle Willer, Hannes Jaenicke, Uwe Ochsenknecht, Hannelore Elsner en Anton Diffring.

Een team wetenschappelijk onderzoekers wil onderzoeken hoe mensen zich in extreme situaties gedragen. Drie vrijwilligers worden in een bunker ondergebracht op een radioactief besmet eiland. Wanneer de wetenschappers de duur van het onderzoek tegen de afspraken in verlengen ontstaat een explosieve situatie. De film blijft oppervlakkig en slaagt er niet in de psychische druk en de spanningen te verbeelden.

Kaminsky

1986 | Drama, Misdaad, Thriller

Duitsland 1986. Drama van Michael Lähn en Michael Lahn. Met o.a. Klaus Löwitsch, Hannelore Elsner, Alexander Radszun, Beate Finckh en Erich Kleiber.

Kaminsky, een gefrustreerde politieagent die z'n beste tijd gehad heeft, neemt wraak op zijn vrouw en haar minnaar. De nachtelijke sfeer van de grote stad waarin het verhaal speelt is indrukwekkend, evenals de psychologische studies van de karakters.

Bitte laßt die Blumen leben

1986 | Misdaad, Romantiek, Drama

Duitsland 1986. Misdaad van Duccio Tessari. Met o.a. Klausjürgen Wussow, Birgit Doll, Hannelore Elsner, Radost Bokel en Gerd Böckmann.

De hoofdpersoon, een welgestelde advocaat, overleeft een ernstig vliegtuigongeluk en besluit daarop niet meer naar zijn oude leven terug te keren, maar een andere identiteit aan te nemen. Het verleden achtervolgt hem echter en bedreigt zijn nieuwe bestaan. Een zwakke, sentimentele film naar de gelijknamige roman van Johannes Mario Simmel door Joachim Hammann tot scenario bewerkt. Camerawerk van Charly Steinberger.

Marie Ward - Zwischen Galgen und Glorie

1985 | Biografie, Historische film

Duitsland 1985. Biografie van Angelika Weber. Met o.a. Hannelore Elsner, Irm Hermann, Julia Lindig, Mathieu Carrière en Lambert Hamel.

Dit is een oppervlakkige plaatjesfilm over Marie Ward, die een katholieke orde stichtte ten tijde van de katholiekenvervolging in Engeland in de 17e eeuw. Ze vocht voor de officiële erkenning van haar geloofsgemeenschap.

Parker

1984 | Thriller

Verenigd Koninkrijk 1984. Thriller van Jim Goddard. Met o.a. Bryan Brown, Cherie Lunghi, Kurt Raab, Bob Peck en Ingrid Pitt.

De Australische zakenman Brown, die met vrouw en kinderen in Engeland woont, wordt tijdens een verblijf in München gekidnapt door drie gemaskerde gangsters en elf dagen later, zonder dat een losgeld geëist werd, weer vrijgelaten. Niemand gelooft hem en zijn vrouw denkt zelfs dat hij gek geworden is. Dan gaat hij zelf op zoek naar zijn ontvoerders en naar de reden van de ontvoering. Uitstekend opgebouwde thriller met weinig actie-scènes, hetgeen de spanning ten goede komt. Brown toont zich weer van zijn beste kant in deze rol. Adembenemend en redelijk origineel scenario van Trevor Preston, in beeld gebracht door Peter Jessop.

Morgen Grauen

1984 | Sciencefiction

Oostenrijk 1984. Sciencefiction van Peter Sämann. Met o.a. Albert Fortell, Hannelore Elsner, Hans Georg Panczak, Barbara Rudnik en Wolfgang Gasser.

Net als in LOGAN'S RUN gaat deze film over een toekomstige maatschappij, waarin de levensduur van de mens bepaald is. Als hun tijd om is, worden zij genadeloos afgemaakt door speciaal opgeleide euthanasieplegers. Deze film graaft echter dieper en is minder volgepropt met speciale effecten dan het eerder gefilmde epos. Het is jammer dat de personages zo vlak zijn en het einde zo routineus.

Tatort - Peggy hat Angst

1983 | Mysterie

Duitsland 1983. Mysterie van Wolfgang Becker. Met o.a. Karin Anselm, Rolf Jülich, Ulrich Kinalzik, Hannelore Elsner en Ute Christensen.

Fotomodel Peggy wordt via de telefoon getuige van de beestachtige moord op een vriendin. Ze voelt zich bedreigd, er duiken brieven op, en een wat ondoorzichtige geschiedenis begint. Helaas niet half zo spannend als het had kunnen zijn. Verder speelt Karin Anselm inspecteur Wiegand alleszins geloofwaardig, zijn de dialogen geslaagd en laat alleen het scenario van Norbert Ehry te wensen over. Camerawerk van Heinz Hölscher en Valentin Kurz. Derde zaak van Wiegand, aflevering 148.

Mann ohne Gedächtnis

1983 | Drama

Zwitserland 1983. Drama van Kurt Gloor. Met o.a. Michael Koenig, Lisi Mangold, Hannelore Elsner, Rudolf Bissegger en Siegfried Kernen.

Een teleurstellende maatschappijkritische film van de doorgaans betrouwbare Gloor, maker van pareltjes als DER ERFINDER en DIE PLÖTZLICHE EINSAMKEIT DES KONRAD STEINER. Een politiepatrouille pikt een man op die langs de kant van de weg loopt. Als hij doofstom blijkt te zijn wordt hij naar een psychiatrische kliniek gebracht waar men, met niet altijd even orthodoxe middelen, probeert uit te vissen wie hij is. Thematisch interessant, maar traag en weinig overtuigend.

Wer spinnt denn da, Herr Doktor?

1982 | Komedie

Duitsland 1982. Komedie van Stefan Lukschy en Christian Rateuke. Met o.a. Otto Sander, Sunnyi Melles, Peter Fitz, Hannelore Elsner en Paul Burian.

Deze komedie laat de belevenissen zien van een patiënt die uit een kliniek voor zenuwzieken is ontsnapt en die nu in de 'normale wereld' door zijn oprechtheid en naïeviteit alles in het honderd laat lopen. Op humoristische wijze wordt de zogenaamde normaliteit van de 'gezonde' mensen belicht.

Schwarz Rot Gold: Alles in Butter

1982 | Misdaad, Thriller

Duitsland 1982. Misdaad van Dieter Wedel. Met o.a. Uwe Friedrichsen, Siegfried W. Kernen, George Meyer-Goll, Edgar Bessen en Udo Thomer.

Weer een aardige aflevering uit de inmiddels behoorlijk achterhaalde reeks met een eigenzinnige, maar goede regie. Het nog relatief jonge talent Elsner als Birgit en veteraan Moog als boterfabrikant Lohse schitteren in deze film, die gaat over de gigantische boterberg, productiequota, geknoei met palmolie en een niet slapende concurrentie, die vader en zoon Lohse (B[KA3]ockmann) verlinken aan de douanesnuffelaars Zaluskowski (Friedrichsen), Hobel (Kernen) en Globig (Bessen) uit de Hamburgse haven. Het scenario van Dieter Meichsner is goed genoeg voor een aha-erlebnis van ja, zo zat dat in de EEG met de zuivelsubsidie (de minimumprijs voor de melk) en groen Europa (dat nog steeds niet is opgegeheven, anno 2005 veertig procent van het EU budget opeet en slechts aan twee procent van de EU burgers werkgeeft). Het camerawerk van Lajos Koltai is heel goed.

Der Sturz

1979 | Drama

Duitsland 1979. Drama van Alf Brustellin. Met o.a. Hannelore Elsner, Franz Buchrieser, Eva Maria Meineke, Wolfgang Kieling en Kurt Raab.

Een mislukte verfilming van Martin Walsers roman over een aan lager wal geraakte verkoper van flipperkasten. Niet te verwarren met DAS EINHORN van Peter Patzak over dezelfde hoofdpersoon maar naar een ander Walser-boek.

Der Grüne Vogel

1979 | Drama

Duitsland 1979. Drama van István Szabó. Met o.a. Hannelore Elsner, Péter Andorai, Kristina Janda, Johanna Elbauer en Danuta Szaflarska.

Een Duitse vrouwelijke arts en een Poolse collega, beiden kankerspecialisten, worden verliefd op elkaar en ontmoeten elkaar op internationale congressen. De vrouw verliest haar vriend als ze zelf initiatieven gaat ontplooien. Deze subtiele liefdesgeschiedenis speelt zich af in het maatschappelijk spanningsveld tussen oost en west.

Der Schneider von Ulm

1978 | Historische film, Drama

Duitsland 1978. Historische film van Edgar Reitz. Met o.a. Tilo Prückner, Hannelore Elsner, Vadim Glowna, Harald Kuhlmann en Daha Medricka.

Een kleermaker droomt ervan ooit te kunnen vliegen en offert vrouw, bedrijfje en levensgeluk op aan dit ideaal. Een met veel liefde en vakmanschap gemaakt onderzoek naar een utopisch ideaal. Jammer van de muziek.

Grete Minde

1977 | Historische film, Drama

Duitsland 1977. Historische film van Heidi Genée. Met o.a. Siemen Rühaak, Katerina Jacob, Hannelore Elsner, Tilo Prückner en Hans Christian Blech.

'Het bos is vol met wolven', aldus de ondertitel van Genée's debuut naar een novelle van Theodor Fontane over een meisje in de 17e eeuw dat haar geboortestad in brand steekt uit onmacht de kleinburgerlijke beklemming ervan te ontvluchten.

Berlinger - Ein deutsches Abenteuer

1975 | Drama, Avonturenfilm

Duitsland 1975. Drama van Bernhard Sinkel en Alf Brustellin. Met o.a. Martin Benrath, Hannelore Elsner, Tilo Prücker, Lina Carstens en Martin Lüttge.

Harold Robbins-verhaal op de Duitse manier: de zogenaamde levensgeschiedenis van een fabrikantenzoon die jaren na de oorlog een oude schoolvriend, een gewezen nazi, tegenkomt die als senator de grond van de oude fabriek opkoopt. Een film met veel fantasie, maar niet helemaal het niveau van LINA BRAAKE. Het camerawerk is van Dietrich Lohmann.

Il Ritorno di Zanna Bianca

1974 | Western

Duitsland/Italië/Frankrijk 1974. Western van Lucio Fulci. Met o.a. Franco Nero, Renato Castie, Virna Lisi, John Steiner en Harry Carey jr.

Het scenario van deze goede film werd door Fulci geschreven, samen met Alberto Silvestri en Roberto Gianviti, naar de karakters van Jack London. We zitten in Alaska, in de tijd van de goudkoorts, eind vorige eeuw. Bandieten willen hard werkende mensen van hun centjes ontdoen. Een trouwe hond speelt een grote rol. Goed verhaal en goed spel van de hoofdrolspelers.

Die Reise nach Wien

1973 | Oorlogsfilm, Komedie

Duitsland/Oostenrijk 1973. Oorlogsfilm van Edgar Reitz. Met o.a. Elke Sommer, Hannelore Elsner, Mario Adorf, Peter Moland en Heinz Reincke.

Vrouwen in een klein stadje slachten clandestien een varken voor een geridderde oorlogsvlieger, terwijl hun mannen voor Hitler aan het front vechten. Als een partijbaasje de vrouwen wil straffen, wordt hij door hen in een val gelokt waarna ook hij naar het front wordt gestuurd. Het scenario is van regisseur Reitz en Alexander Kluge. Het camerawerk is van Robby Müller.

Aus dem Leben eines Taugenichts

1973 | Drama

DDDE 1973. Drama van Celino Bleiweiss. Met o.a. Dean Reed, Anna Dziadyk en Hannelore Elsner.

Een teleurstellende verfilming van het boek van von Eichendorff over een jongeman op zoek naar geluk.

...Aber Jonny!

1973 | Komedie, Erotiek

Duitsland 1973. Komedie van Alfred Weidemann. Met o.a. Horst Buchholz, Hannelore Elsner, Herbert Fleischmann, Monika Lundi en Gisela Trowe.

De titelfiguur (Buchholz) komt op het idee zich als prostituée in een plaatselijk dagblad aan te prijzen en heeft weldra een goedlopende business. Deze als komisch te interpreteren pikanterie profiteert van goed acteerwerk, en weet soms een glimlach los te weken. Méér verlangen van een Duitse sekskomedie is hoogst onverstandig.

Willi wird das Kind schon schaukeln

1972 | Komedie

Duitsland 1972. Komedie van Werner Jacobs. Met o.a. Heinz Erhardt, Erika von Thellmann, Hannelore Elsner, Barbara Schöne en Claudia Butenuth.

Willi Kuckuck (Erhardt) probeert zijn voetbalclub uit de financiële moeilijkheden te halen. Rijke Amerikaanse tante Von Thellmann moet bijspringen. Ze moet een huwelijkscadeau sturen voor een van zijn dochters, die natuurlijk helemaal geen trouwplannen heeft. Dan dreigt tante op bezoek te komen. Een aardige Erhardt-klucht, maar niet wereldschokkend. Het scenario is van Rolf Ulrich en Reinhold Brandes. Het camerawerk is van Karl Löb.

Der Stoff, aus dem die Träume sind

1972 | Komedie, Thriller

Duitsland 1972. Komedie van Alfred Vohrer. Met o.a. Herbert Fleischmann, Paul Neuhaus, Edith Heerdegen, Hannelore Elsner en Konrad Georg.

Vakkundig wordt de superkitsch over mensen die gevangenen zijn van Het Grote Raderwerk des Levens door Vohrer in beeld gebracht. Naar de gelijknamige roman van Johannes Mario Simmel, door Manfred Purzer tot scenario bewerkt. Camerawerk van Charly Steinberger.

Hurra, wir sind mal wieder Junggesellen

1970 | Erotiek, Komedie

Duitsland 1970. Erotiek van Harald Philipp. Met o.a. Georg Thomalia, Terry Torday, Peer Schmidt, Hannelore Elsner en Hans Jürgen Dietrich.

Hitsige klucht rond een driemaal uit de echt gescheiden man en zijn twee vrienden, die verstokte vrijgezellen zijn. Aan het slot zijn er drie gelukkige bruidspaartjes, maar dat had u al geraden. Idiote grapjes.

Die Herren mit der weißen Weste

1970 | Komedie, Misdaad

Duitsland 1970. Komedie van Wolfgang Staudte. Met o.a. Martin Held, Mario Adorf, Walter Giller, Agnes Windeck en Hannelore Elsner.

Een rechter neemt wraak op een boef die hij gedurende zijn ambtsperiode niet te pakken heeft kunnen krijgen. Nu hij gepensioneerd is, laat hij hem in een val lopen, die hij met vrienden heeft opgezet. Dit is de eerste echt vrolijke film van Staudte, zonder verdere theoretische diepgang, maar wel goed gemaakt.

Der Bettenstudent

1970 | Komedie

Duitsland 1970. Komedie van Michael Verhoeven. Met o.a. Christof Wackernagel, Gila von Weitershausen, Hannelore Elsner, Karl Dall en Henry van Lyck.

De jonge Christoph komt uit de provincie naar München om daar te studeren. Hij wordt er hartelijk ontvangen door zijn familie, maar hij moet bij zijn nichtje in bed slapen. Dat lukt eerst niet, maar later blijkt dit extra leuk te zijn, leuker dan studeren. Deze aardige, satirische komedie doet enige aanvallen op de toenmalige toestanden op de Duitse universiteiten.

Pepe, der Paukerschreck

1969 | Komedie

Duitsland 1969. Komedie van Harald Reinl. Met o.a. Hans Kraus, Gustav Knuth, Uschi Glas, Theo Lingen en Hannelore Elsner.

In deze zeer flauwe middelbare scholieren-film laten de ondeugende rekels zowaar de spiksplinternieuwe auto van een leraar verdwijnen. Dat veroorzaakt nogal wat commotie, maar de vlegels staan gelukkig hun mannetje bij het 100-jarige bestaan van de school.

Zum Teufel mit der Penne

1968 | Komedie

Duitsland 1968. Komedie van Werner Jacobs. Met o.a. Hans Kraus, Hannelore Elsner, Willy Millowitsch, Peter Alexander en Theo Lingen.

De vlegels uit de eerste film constateren dat er een tekort aan leerkrachten op hun school is en besluiten er wat aan te doen. Ze lokken een leuke, vlotte lerares hun instituut binnen, in het kader van een zgn. uitwisselingsprogramma. Een magere film die enkel en alleen steunt op één idee en die het best samengevat wordt door het schlagerliedje uit de film 'Siehst du da die Birke steh'n? Ach ja, sie ist so schlank und schön...' Onleuke scholierengrappen, die al een baard hadden toen de film in première ging.

Herrliche Zeiten im Spessart

1967 | Komedie, Sciencefiction

Duitsland 1967. Komedie van Kurt Hoffmann. Met o.a. Liselotte Pulver, Harald Leipnitz, Willy Millowitsch, Tatjana Sais en Rudolf Rhomberg.

Schone Anneliese (Pulver) gaat trouwen met beroepsmilitair Frank Green (Leipnitz), maar vlak voor zijn huwelijksdag moet hij op bevel van generaal Teckel (Von Meyerinck) naar de parate hap. Anneliese krijgt bezoek van een drietal vaste Spessart spoken, Toni (Richter), Hugo (Teege) en Onkel Max (Rhomberg) die de nazaat van de gravin (van Spessart) graag een handje zouden willen helpen - dat is uiteraard van de regen in de drup.

Ein Alibi zerbricht

1963 | Misdaad, Thriller

Oostenrijk/Duitsland 1963. Misdaad van Alfred Vohrer. Met o.a. Ruth Leeuwerik, Charles Régnier, Dieter Klein, Hannelore Elsner en Peter van Eyck.

Een advocate wordt verliefd op een zware jongen en staat voor de keuze: haar plicht of haar liefde. Politieverhaal naar een roman van Herbert Reinecker, door hemzelf in scenariovorm gegoten, dus degelijk en goed.

Die Endlose Nacht

1963 | Drama

Duitsland 1963. Drama van Will Tremper. Met o.a. Harald Leipnitz, Louise Martini, Karin Hübner, Alexandra Stewart en Hannelore Elsner.

Dichte mist op een vliegveld. De wachtende passagiers moeten zich maar zien te redden. Zeer geijkte stof, maar verrassend origineel behandeld.

Allotria in Zell am See

1963 | Komedie

Duitsland 1963. Komedie van Franz Marischka. Met o.a. Harald Juhnke, Ingrid van Bergen, Adrian Hoven, Ellen Umlauf en Franz Muxeneder.

Het gebruikelijke stel klucht-acteurs in een onkomische film over een playboy die met een vriend in zijn vliegtuigje een noodlanding bij het oord uit de titel moet maken en landt in de armen van een schuchtere jonge dame. Een vuilbekkende eigenares van een boulevardkrant probeert hem de voet dwars te zetten. Hoe bedenken ze het toch. Waardering minder dan 0, zelfs bij onze oosterburen. Het scenario is van Madeleine Sulek. Het camerawerk is van Manfred Ensinger.

Das Mädchen mit den schmalen Hüften

1960 | Komedie

Duitsland 1960. Komedie van Johannes Kai. Met o.a. Barbara Valentin, Hannelore Elsner, Dimitrij Bitenc, Claus Wilcke en Dorothee Glöcklen.

Een film van dertien in het dozijn als er geen Barbara Valentin aan boord was van het jacht in de Middellandse Zee in concurrentie met de nog wulpser gevormde Elsner.

Fahr zur Hölle, Schwester!

-1 | Thriller

Duitsland. Thriller van Oskar Roehler. Met o.a. Anton Rattinger, Hannelore Elsner en Iris Berben.

De zusjes Claire en Rita Krug hebben altijd om de gunst van hun moeder gewedijverd. Als Claire door een ongeluk aan een rolstoel gekluisterd raakt, ontvlucht ze het ouderlijk huis en gaat in Israël wonen. Rita wordt door haar moeder verantwoordelijk gehouden voor Claire's ongeluk en raakt hierdoor verbitterd. Wanneer Claire terug naar Duitsland wil om zich te laten opereren, weet zij niet dat haar moeder inmiddels dood is. Rita wil dit graag zo houden omdat ze bang is onterfd te worden. Nu Claire terugkeert, dreigt Rita's geheim ontrafeld te worden

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Hannelore Elsner op televisie komt.

Reageer