Barbara Auer

1959 Acteur

Barbara Auer (1959) is acteur.
Er zijn 64 films gevonden.

Jonathan

2016 | Drama

Duitsland 2016. Drama van Piotr J. Lewandowski. Met o.a. Jannis Niewöhner, André Hennicke, Julia Koschitz, Thomas Sarbacher en Barbara Auer.

Grzimek

2015 | Biografie, Drama

Duitsland 2015. Biografie van Roland Suso Richter. Met o.a. Ulrich Tukur, Barbara Auer, Katharina Schüttler en Jan Krauter.

Mona kriegt ein Baby

2014 | Drama

Duitsland 2014. Drama van Ben Verbong. Met o.a. Stephanie Amarell, Barbara Auer, Dominic Raacke, Imogen Kogge en Dominique Horwitz.

De Mona in de titel is zwanger. Met veertien jaar ietwat aan de jonge kant om moeder te worden. Haar vader lijkt zich vooral te schamen, want hij geeft nota bene les in het gebruik van voorbehoedsmiddelen op Mona's school. De rest van het gezin - moeder, zus, broer - hebben ieder zo hun eigen last van Mona's verwachting. Nederlandse regisseur Ben Verbong maakte naam met Das Sams, een lachfilm over bedrukte figuren met varkensneuzen. Mona heeft eenzelfde half serieuze, half lollige inslag, wat voor het tienerzwangerschap-onderwerp niet lekker uitpakt. Vlees noch vis.

Das Wochenende

2012 | Drama

Duitsland 2012. Drama van Nina Grosse. Met o.a. Sebastian Koch, Katja Riemann, Sylvester Groth, Barbara Auer en Tobias Moretti.

Verfilming van de gelijknamige roman van Bernhard Schlink (The Reader), over een RAF-terrorist die na achttien jaar gevangenschap vervroegd wordt vrijgelaten, zonder dat hij ooit spijt betuigde. Tijdens zijn eerste weekend als vrij man ontmoet hij zijn oude strijdmakkers, die inmiddels allen brave burgerleventjes leiden. De spanning is dan ook al snel te snijden, maar tot vurige discussies over verloren idealen en schuldgevoelens leidt dat nooit. Regisseur Grosse herschreef het origineel tot een familiedrama en liefdesgeschiedenis, en maakte er een zoutloos kamerspel van.

Verratene Freunde

2013 | Drama

Duitsland 2013. Drama van Stefan Krohmer. Met o.a. Matthias Brandt, Heino Ferch en Barbara Auer.

De vriendschap tussen twee echtparen, allen veertigers, komt onder druk te staan.

Lotta & die alten Eisen

2010 | Komedie

Duitsland 2010. Komedie van Edzard Onneken. Met o.a. Josefine Preuß, Heidy Forster, Barbara Auer en Frank Röth.

De levenslustige Lotta is midden in de twintig en heeft nog steeds geen opleiding afgemaakt. Wanneer haar vader aankondigt haar niet langer te financieren, antwoordt ze koppig dat ze dan wel de haar aangeboden baan als verzorgster in het plaatselijke bejaardentehuis zal aannemen.

Die letzten 30 Jahre

2010 | Romantisch drama

Duitsland 2010. Romantisch drama van Michael Gutmann. Met o.a. Barbara Auer, David Rott en Rosalie Thomass.

Rechtenstudente wordt verliefd op een extreem-linkse student, maar die verkiest zijn politieke actviteiten boven de liefde. De twee komen elkaar dertig jaar later weer tegen en blijken nog steeds veel voor elkaar te voelen.

Effi Briest

2009 | Drama, Romantiek

Duitsland 2009. Drama van Hermine Huntgeburth. Met o.a. Julia Jentsch, Sebastian Koch, Juliane Köhler, Barbara Auer en Misel Maticevic.

Aan het einde van de negentiende eeuw wordt de zeventienjarige Effi Briest (Jentsch) uitgehuwelijkt aan de veel oudere, stijve en formele baron Von Instetten (Koch). Hij neemt haar mee naar een kustplaatsje waar ze wegkwijnt, terwijl hij elders carrière maakt. Dan wordt ze, nota bene door haar man, voorgesteld aan de charmante womanizer majoor Von Crampas (Maticevic). Dat kan alleen maar in een tragedie eindigen. Ambachtelijk, tikje saai kostuumdrama, het knettert niet echt tussen Jentsch (Die fetten Jahre sind vorbei, Der Untergang) en Koch (Zwartboek). Naar de bekende roman van Theodor Fontane.

Die letzten 30 Jahre

2009 |

Duitsland 2009. Michael Gutmann. Met o.a. Rosalie Thomass, David Rott en Barbara Auer.

Aan het einde van de negentiende eeuw wordt de zeventienjarige Effi Briest (Jentsch) uitgehuwelijkt aan de veel oudere, stijve en formele baron Von Instetten (Koch). Hij neemt haar mee naar een kustplaatsje waar ze wegkwijnt, terwijl hij elders carrière maakt. Dan wordt ze, nota bene door haar man, voorgesteld aan de charmante womanizer majoor Von Crampas (Maticevic). Dat kan alleen maar in een tragedie eindigen. Ambachtelijk, tikje saai kostuumdrama, het knettert niet echt tussen Jentsch (Die fetten Jahre sind vorbei, Der Untergang) en Koch (Zwartboek). Naar de bekende roman van Theodor Fontane.

Warten auf Angelina

2008 |

Duitsland 2008. Hans-Christoph Blumenberg. Met o.a. Barbara Auer, Kostja Ullmann en Florian Lukas.

Aan het einde van de negentiende eeuw wordt de zeventienjarige Effi Briest (Jentsch) uitgehuwelijkt aan de veel oudere, stijve en formele baron Von Instetten (Koch). Hij neemt haar mee naar een kustplaatsje waar ze wegkwijnt, terwijl hij elders carrière maakt. Dan wordt ze, nota bene door haar man, voorgesteld aan de charmante womanizer majoor Von Crampas (Maticevic). Dat kan alleen maar in een tragedie eindigen. Ambachtelijk, tikje saai kostuumdrama, het knettert niet echt tussen Jentsch (Die fetten Jahre sind vorbei, Der Untergang) en Koch (Zwartboek). Naar de bekende roman van Theodor Fontane.

Yella

2007 | Thriller, Romantiek

Duitsland 2007. Thriller van Christian Petzold. Met o.a. Nina Hoss, Devid Striesow, Hinnerk Schönemann, Burghart Klaußner en Barbara Auer.

Wie in een economisch ondervoede regio materieel verpietert, kan in de drang om het elders beter te krijgen het zicht op relativiteit, ethiek en zichzelf verliezen. Yella (de raadselachtige Hoss in felrode blouse) is zo iemand. Op haar reis van het troosteloze oosten naar het rijkere westen van de Bondsrepubliek ontmoet ze de gewiekste belegger Philipp (Striesow). Het grote-geldavontuur kan beginnen, ware het niet dat hinderlijke ex Ben (Schönemann) opduikt. Na de briljante roadmovie Die innere Sicherheit (2000) bewijst het fantastisch gecomponeerde Yella opnieuw Petzolds talent. Spannende, soms prikkelend mystificerende cinema uit de Berliner Schule, nawerking gegarandeerd.

Meine böse Freundin

2007 | Drama

Duitsland 2007. Drama van Maris Pfeiffer. Met o.a. August Zirner, Alice Dwyer, Anna Maria Mühe en Barbara Auer.

De gevoelige tiener Ellen jogt tot ze erbij neervalt. Haar omgeving is verbaasd en vraagt zich af of het meisje meer last heeft van de huwelijkscrisis van haar rijke ouders dan ze toegeeft. Als de vrijgevochten Isa in het leven van Ellen verschijnt lijkt ze op te knappen.

Eine gute Mutter

2007 | Drama

Duitsland 2007. Drama van Matthias Glasner. Met o.a. Barbara Auer, Jördis Triebel en Justus von Dohnányi.

Gesine Storath leidt een gelukkig leven met haar man en zoon. Een andere vrouw, die haar zoon heeft verloren door een verkeersongeval, is er echter vast van overtuigd dat Gesines zoon in werkelijkheid haar eigen zoon is. Gesine doet er alles aan om haar zoon te beschermen.

Der Novembermann

2007 | Drama

Duitsland 2007. Drama van Jobst Oetzmann. Met o.a. Bernadette Heerwagen, Burghart Klaußner, Götz George, Barbara Auer en Henriette Confurius.

Lena brengt iedere november alleen door in Toscane. Dat geloven althans haar man, dominee Hermann, en hun dochter. Deze keer wordt noodlottig: Lena komt bij een busongeluk om het leven, in het noorden van het land. Hermann gaat op onderzoek uit en komt op het eilandje Sylt achter de waarheid.

Ich bin die Andere

2006 | Drama

Duitsland 2006. Drama van Margarethe von Trotta. Met o.a. Katja Riemann, August Diehl, Armin Mueller-Stahl, Barbara Auer en Karin Dor.

Een ingenieur brengt voor zaken een nacht in een hotel door en nodigt daarbij prostituee Carlotta (Katja Riemann) uit. Wie ziet hij de volgende dag bij de zakenbijeenkomst? Dezelfde vrouw, die nu Carolin heet en zich niets van de nacht lijkt te herinneren. Robert verlaat onmiddellijk zijn vriendin om zich in dit mysterie te verdiepen. Von Trotta verzamelde een competente cast voor dit Vertigo-achtige drama, maar werkt tegelijkertijd met een zwabberend scenario vol onlogische wendingen. De regisseuse maakte verwarrend genoeg twee jaar eerder Die Andere Frau.

Schiller

2005 | Biografie, Drama

Duitsland 2005. Biografie van Martin Weinhart. Met o.a. Matthias Schweighöfer, Robert Dölle, Teresa Weißbach, Jürgen Tarrach en Barbara Auer.

In het kader van de tweehonderdste sterfdag van Friedrich von Schiller (10 november 1759 - 9 mei 1805) maakte regisseur Martin Weinhart deze speelfilm voor televisie over de Sturm und Drang schrijver ('Wilhelm Tell'). Hij concentreert zich op de jonge Schiller, die als twintiger niet voor een toekomst als arts kiest en in Mannheim zijn weg probeert te vinden. Als toneelschrijver en als romanticus, maar ook als idealist. Mooie tv-film die zowel literatuuradepten als filmliefhebbers bedient. De jonge Matthias Schweighöfer, die inmiddels al een Goldene Kamera op zak heeft, zet een adequate Schiller neer.

Einfache Leute

2005 |

Duitsland 2005. Thorsten Näter. Met o.a. Oliver Bäßler, Klaus J. Behrendt en Barbara Auer.

De 40-jarige Henrik is getrouwd met Betta en heeft een bijna volwassen zoon. Als jeugdvriend Lutz opduikt, wordt Henrik ingehaald door zijn verleden. De twee waren vroeger minnaars, tot Henrik besloot zijn homoseksuele aard te verstoppen. Henriks leven staat op instorten

Die andere Frau

2004 | Drama

Duitsland 2004. Drama van Margarethe von Trotta. Met o.a. Barbara Sukowa, Barbara Auer, Stefan Kurt, Huub Stapel en Tom Jansen.

Op een dag krijgt Ivonne (Barbara Auer) een brief van gevangene Vera (Barbara Sukowa) waarin deze stelt dat Ivonne's man ontrouw is geweest. Zijn overspel blijkt de relationele sfeer te overstijgen als Vera vertelt dat hij een 'Stasi-Romeo' was, een loverboy-spion die aanpapte met West-Duitse vrouwen om geheime documenten te ontfutselen. Liefde, verraad en leugens in een emotionele tv-thriller gebaseerd op een boek van Pamela Katz. De regie was in handen van de bevlogen cineast Margarethe von Trotta die een jaar later het WO II drama Rosenstraße maakte.

Der Mörder meines Vaters

2004 | Thriller

Duitsland 2004. Thriller van Urs Egger. Met o.a. Anne Brüggemann, Herbert Knaup en Barbara Auer.

Julian woont met zijn moeder Clara in een idyllisch dorp aan de Ooszeekust. Op twaalfjarige leeftijd was hij getuige van de moord op zijn vader. Nu, vijf jaar later, kan hij zich nog steeds niets herinneren en de moordenaar werd nooit gevonden. Als de architect Philip plotseling opduikt in het dorp, wantrouwt Julian de man gelijk en zijn wantrouwen wordt sterker wanneer de man iets begint met zijn moeder.

Mord im Haus des Herrn

2003 | Drama, Thriller

Duitsland 2003. Drama van Christian Görlitz. Met o.a. Rudolf Kowalski, Julia Jäger, Ulrike Kriener, Barbara Auer en Gudrun Gabriel.

Dominee Christoph Wagner (Kowalski) zit in voorarrest en moet voor de rechter verschijnen wegens de moord op zijn vrouw Margareta (Kriener). De bisschop (Hinze) twijfelt aan zijn schuld, omdat de pers hem al als de dader heeft veroordeeld, hoewel het proces nog moet beginnen. Hij vreest voor een oneerlijke rechtsgang en vraagt aan vrouwelijke predikant Ruth Sundermann (J[KA3]ager) de zaak te onderzoeken, met Wagner te spreken en zijn proces te volgen. De bewijslast is tegen Wagner, hij was een notoire rokkenjager en de vrouwelijke koster Martinsen (Engel) legt een zware, belastende verklaring af. Ruth voert gesprekken met Wagner, die ontkent zijn vrouw om zeep geholpen te hebben. Als zij de balans opmaakt, moet zij toegeven dat zij niet weet of Wagner schuldig is, maar ze is evenmin overtuigd van zijn onschuld. Ze weet het niet. Het scenario van Nicola von Hollander en regisseur Görlitz bevat weinig actie en is niet verschrikkelijk boeiend, maar geeft aan de hand van de dialogen de behoorlijke rolverdeling de kans om te laten zien wat deze kan. Het camerawerk is van Tom Erhart. Lag twee jaar op de plank van omroep ZDF voordat die besloot de film uit te zenden.

De tweeling

2003 | Drama, Oorlogsfilm, Romantiek

Nederland/Luxemburg 2003. Drama van Ben Sombogaart. Met o.a. Thekla Reuten, Nadja Uhl, Gudrun Okras, Ellen Vogel en Betty Schuurman.

Verfilming van het boek van Tessa de Loo over twee vrouwen die gescheiden opgroeien na een innig verstrengelde kindertijd. Anna (Nadja Uhl en Gudrun Okras) groeit op in liefdeloze armoede in Duitsland waar ze trouwt met een SS'er die aan het einde van de oorlog sneuvelt. Lotte (Thekla Reuten en Ellen Vogel) groeit op in welvaart in Nederland. Haar joodse verloofde wordt vermoord in Auschwitz. Als de zussen op hoge leeftijd zijn ontmoeten ze elkaar weer. De filmmakers en acteurs hebben de twee levensgeschiedenissen én de drie tijdsperiodes kundig verbeeld, maar de topzware climax suggereert een verhaal dat er niet aan voorafgaat.

Weihnachtsmann gesucht

2002 | Romantiek, Familiefilm, Komedie

Duitsland 2002. Romantiek van Uwe Janson. Met o.a. Christoph Waltz, Barbara Auer, Nikita Wokurka, Pasquale Aleardi en Julia Stinshoff.

Man probeert de relatie met zijn gescheiden vrouw te herstellen, maar die wil niets meer van hem weten. Totdat hij een kleine jongen helpt om diens vader te vinden.

Planet der Kannibalen

2002 | Komedie, Sciencefiction

Duitsland 2002. Komedie van Hans-Christoph Blumenberg. Met o.a. Minh-Kai Phan-Thi, Florian Lukas, Vadim Glowna, Barbara Auer en Peter Fitz.

In het jaar 2020 is Duitsland terug naar de mark. Roken en mobiele telefoons zijn verboden, een energiecrisis is uitgebroken en er is geen werk. Van de ruim dertig tv-zenders zijn er nog maar twee over - Alphaplus en Eurolux, die met afstompende programma`s het kijkersvolk rustig houden. Ze steken elkaar naar de kroon met talkshows, waarin Hannibal Lector-achtige psychopaten de kijkers van advies dienen. De regering bepaalt dat er nog maar [KA1]e[KA1]en zender zal overblijven. De zendvergunning gaat naar de omroep, die de meeste kijkers weet te trekken. Professor Dr. Best (Fitz), het hoofd van Alphaplus vertelt aan succesvolle presentatrice Emma Trost (Phan-Thi) dat er buitenaardse wezens in Europa geland zijn en dat zij zich onder de niets vermoedende burgers geschaard hebben. Lukt het Emma hen op te sporen en ze te interviewen dan zal Alphaplus als winnaar uit de bus komen. Nog voordat Emma Dr. Best verdere vragen kan stellen, wordt hij vermoord door haar dubbelgangster. Emma kan nu alleen nog maar de missie uitvoeren en de dader te pakken zien te krijgen. De film steekt de draak met het mediagebeuren en maakt knipogen naar de melodrama`s van Robert Siodmak, het onvergankelijke werk van F.W. Murnau en in het bijzonder ALPHAVILLE, UNE [KA1]ETRANGE AVENTURE DE LEMMY CAUTION (1965) van Jean-Luc Godard. De rolprent wordt gesierd door spelprestaties die met liefde en soms wat overdrijving worden uitgevoerd. Gedraaid in negentien dagen met een budget van nog geen één miljoen euro, is deze film een bijtende satire en tegelijkertijd een pastiche van het werk van voornoemde regisseurs. Het scenario is van regisseur Blumenberg, ooit begonnen als filmcriticus. Het camerawerk van Klaus Peter Weber biedt aantrekkelijke beelden in zwart-wit. Honderd procent camp en een cultfilm.

Liebe.Macht.Blind

2001 | Komedie

Duitsland 2001. Komedie van Thorsten Näter. Met o.a. Götz George, Barbara Auer en Sylvester Groth.

Consul Alexander Stahlberg moet de rijke diervoederproducent Brummer een adelijke titel bezorgen. Hij regelt een huwelijk met een financieel aan de grond geraakte gravin maar wordt zelf verliefd op de vrouw. Stahlberg incaseert het bemiddelingsgeld van Brummer en vlucht met de gravin naar Afrika.

Liebe. Macht. Blind.

2001 | Romantiek, Avonturenfilm

Duitsland 2001. Romantiek van Thorsten Näter. Met o.a. Götz George, Barbara Auer, Sylvester Groth, Armin Rohde en Udo Schenk.

Hochstapler Stahlberg (George) noemt zich Konsul, wat hij helemaal niet is. Hij is in 27 landen persona non grata en is voortdurend op de vlucht voor zijn schuldeisers. Bley (Schenk) moet de schulden incasseren. De nieuwste vis die Stahlberg aan de haak heeft geslagen, is Alois Brummer (Rohde), een worstfabrikant die snel rijk is geworden met dierenvoeder. Brummer wil `von Brummer` heten en deze adellijke titel kan hij door een huwelijk verwerven. Hij is bereid een kwart miljoen euro op tafel te leggen voor een gearrangeerd huwelijk met Gr[KA3]afin Anna von Wallenberg (Auer) die zich in Zuid-Afrika bevindt. Stahlberg spoort haar op met zijn trouwe dienaar Alfred (Thieme) en doet Anna, die in grote geldnood zit, een verlokkelijk aanbod. Anna heeft er wel oren naar en Stahlberg vindt haar een hele charmante meid, die hij eigenlijk zelf wil behouden. Hij pikt de centen in, trouwt met Anna, en gaat met haar de jungle in om de bloemetjes eens flink buiten te zetten. Wat hij niet weet, is dat Anna getrouwd is met Béla, een soort gestoorde geleerde, die knoeit met drugs en gif. Béla probeert zich definitief van Stahlberg te ontdoen, maar ontmoet in zijn vrouw een fikse tegenstandster, want ze is inmiddels verliefd op Stahlberg. De thuisblijver Brummer zit ook niet stil, en Bley heeft Stahlberg inmiddels opgespoord. Het scenario van Sacha Arango is een vreemde mengelmoes van humor, romantiek en een suspenseachtig avontuur. Wie het zeer ongeloofwaardige verhaal met een forse korrel zout neemt, kan genieten van het onderhoudende spel van de uitstekende hoofdrollen. Het camerawerk is van Peter Ziesche.

Donna Leon - Nobilita

2001 | Thriller

Duitsland 2001. Thriller van Sigi Rothemund. Met o.a. Laura Charlotte Syniawa, Barbara Auer en Joachim Król.

In de omgeving van Venetië wordt het lijk van een jonge man gevonden. Voor commissario Brunetti zijn er aanwijzingen genoeg om een twee jaar oude ontvoeringszaak weer op te nemen. Het slachtoffer kwam uit één van de rijkste en invloedrijkste adelijke families van de stad

Clouds

2001 | Documentaire

Duitsland/België 2001. Documentaire van Marion Hänsel. Met o.a. Charlotte Rampling, Catherine Deneuve, Barbara Auer en Antje de Boeck.

Scenariste-regisseuse Hänsel leeft haar fascinatie voor wolken ongeremd uit in deze bijzondere half-documentaire. Hänsel laat een (onzichtbare) moeder haar brieven aan haar zoon voorlezen. Terwijl we luisteren naar haar filosofische moederschapsverhaal over intimiteit, geluk en verdriet, kijken we naar wolkenformaties die emoties lijken te weerspiegelen. Dromen moeten we van Hänsel. Dat is niet moeilijk met de schitterende natuurbeelden van Pio Corradi, opgenomen in IJsland, Madagascar, Schotland en Zuid-Afrika. En op het moment dat we even rationeel dreigen te worden, grijpt de muziek van Mike Galasso als een gevangenbewaarder in.

Scheidung auf Rädern

2000 | Komedie

Duitsland 2000. Komedie van Christine Kabisch. Met o.a. Barbara Auer, Max Herbrechter, Joachim Dietmar Mues, Elke Winkens en Jakob Mann.

De 35-jarige Ute Ritter (Auer) wordt door haar trouweloze man toch nog verrast nadat zij met haar elf-jarige zoon Paul (Mann) de benen heeft genomen. De gezamenlijke inboedel is weg en blijft weg. Financieel trekt ze aan het kortste eind. De alimentatie die ze krijgt is minimaal. Haar wonden likkend in een benepen huurflatje krijgt ze een gouden idee: ze richt het verhuisbedrijfje Home Sweet Home op, dat voor vrouwen die op het punt staan te gaan scheiden, binnen de drie uur de gehele inboedel inpakt, weghaalt en aflevert op een adres, onbekend aan de echtgenoot. De meeste mannelijke slachtoffers zijn te verbouwereerd om actie te ondernemen en wie aangifte doet bij de politie, merkt dat hij met loden schoenen midden in een woestijn is aangeland. Ute, die zich soms als schutspatroon de `Heilige Johanna der Verhuizingen` voelt, ontmoet natuurlijk op een goede dag een iets jongere, maar goed uitziende man, Geret Jakoby (Herbrechter), die haar om haar diensten vraagt. Geret is beeldhouwer, dus er is het nodige te verslepen en zijn vrouw is onderneemster die met een legertje advocaten aankomt niet alleen om hem het mes op de keel zetten, maar ook nog de voogdij willen ontnemen over hun dochtertje. Ute kan deze klant moeilijk weigeren... Het ironische scenario is van Pamela Katz en bevat een aantal hele aardige vondsten, maar verder gaat deze vrolijke film om waarheden als koeien dat mannen toch niet zonder vrouwen kunnen (en omgekeerd) en dat op elke pot wel een deksel past. De kortgeknipte zwartharige, mollige Auer speelt ondanks het feit dat ze in werkelijkheid ietsjes ouder is dan haar rol de anderen toch een beetje weg. Goede bijrollen en je kunt best lachen. Het camerawerk van Florian Ballhaus is niet slecht. Een onderhoudende film.

Kein Weg Zurück

2000 | Thriller, Misdaad

Duitsland 2000. Thriller van Volker Vogeler. Met o.a. Barbara Auer, Miroslav Nemec, Karoline Eichhorn, Armin Rohde en Thure Riefenstein.

Valerie Kerkhoff (Eichhorn), de moeder van twee kindertjes, is ontvoerd. Haar man Jan (Nemec), een arts uit Noord-Duitsland met een goed lopende praktijk, vraagt zijn voormalige minnares Sina Bukowski (Auer) het losgeld in nauwe samenwerking met hoofdcommissaris Peter Bittens (Rohde) te overhandigen aan de ontvoerder. Ondertussen heeft de mooie Valerie zich laten verleiden door haar kidnapper (Riefenstein) en nemen de gebeurtenissen een geheel andere wending dan was voorzien. Oude wonden worden opengereten en nieuwe worden aangebracht in een gemeenschap waarin iedereen elkaar kent en ogenschijnlijk in goede harmonie met elkaar leefde. Scenario van regisseur Vogeler, goede rollen en camerawerk van Rainer Klausmann.

Die innere Sicherheit

2000 | Drama

Duitsland 2000. Drama van Christian Petzold. Met o.a. Julia Hummer, Barbara Auer, Bilge Bingül, Günther Maria Halmer en Katharina Schüttler.

Intelligent en sober regiedebuut over een Duits terroristenechtpaar dat al jaren ondergedoken leeft in Portugal. Als al hun spaargeld, bedoeld voor een reis naar Brazilië, wordt gestolen, keren de voormalige RAF-leden voor even terug naar hun geboorteland, waar al hun vroegere strijdmakkers inmiddels keurige burgerlevens leiden. Hun vijftienjarige dochter Jeanne, al haar hele leven op de vlucht, droomt van net zo'n doodgewoon bestaan, en begint te rebelleren. Door zowel de Duitse critici als de juryleden van de Deutscher Filmpreis uitgeroepen tot film van het jaar.

Warten ist der Tod

1999 | Misdaad, Thriller

Duitsland 1999. Misdaad van Hartmut Schoen. Met o.a. Ulrich Tukur, Jörg Schüttauf, Barbara Auer, Henny Hübchen en Thomas Thieme.

J[KA3]urgen Venske (Tukur), Klaus Kellermann (H[KA3]ubchen) en Max Gl[KA3]ockler (Thieme) zijn ex-straaljagerpiloten, die met hun 42ste gepensioneerd werden en daarbij hun waardigheid en (symbolische) mannelijkheid verloren. De zich uitgeblust voelende Venske is tegen wil en dank badmeester geworden en het lukt hem nog maar net de jonge juffrouw van de kassa, Sylvia (Gerschke), het hoofd op hol te brengen. Zijn niet onaardige vrouw Gertrud (Auer) heeft hem haarfijn door, maar wil niet in d`r eentje eindigen. Samen met Kellermann en Gl[KA3]ockler smeedt Venske het plan voor een laatste, grote slag: de recettes van een vliegfeest met ruim vierhonderdduizend bezoekers stelen. De ex-militairen moet daarvoor de hulp inroepen van een burger-expert, Hans-Peter Laux (Sch[KA3]uttauf), die goed thuis is in bewakingssystemen en beveiligde deuren. Ook Laux zit op zijn manier aan de grond: zijn vrouw is overleden, hij heeft een zoon op een kostschool en zou met de aantrekkelijke Thea (Kling) een nieuw leven willen beginnen. De coup slaagt, maar het wederzijdse wantrouwen is groot en niet iedereen blijkt over sterke zenuwen te beschikken. Venske vindt - terecht - dat er een afkoelingsperiode moet zijn, Laux denkt dat hij niets krijgt, Gertrud wil niet zonder een cent achterblijven als Sylvia haar man inpikt, Kellermann wordt ongeduldig en Max Glöckner is zo nerveus dat hij dreigt door te slaan. Kellermann wordt dood in zijn auto aangetroffen; de buit dreigt onbereikbaar te worden en vervolgens laat Glöckner het leven. De politie begint verbanden te zoeken tussen de slachtoffers. Oplettende kijkers proberen te raden wie er achter zit, maar het redelijk conventionele scenario van regisseur Schoen bevat toch een aantal onverwachte plotwendingen. De film is heel genietbaar dankzij de ervaren en aantrekkelijke hoofdrollen. Het camerawerk is van Peter Döttling. Wordt meestal in twee delen uitgezonden.

Stille Nacht - Heilige Nacht

1999 | Thriller, Misdaad

Duitsland 1999. Thriller van Thomas Stiller. Met o.a. Barbara Auer, Christian Berkel, Marek Harloff, Charlotte Schwab en Dominique Horwitz.

Architect Richard (Berkel), zijn tweede vrouw Simone (Schwab), zijn zoon Frank (Harloff), collega van het werk Joachim (Horwitz) en een vriendin, Marianne (Auer) brengen de kerstdagen door in een eenzame skihut in de besneeuwde bergen. Richard hoopt dat het tussen Joachim en Marianne wat wordt, maar Frank ontdekt dat zijn stiefmoeder een relatie onderhoudt met Joachim. Op kerstavond overvallen drie als kerstmannen verklede gangsters, Kramer (Teschner), Winter (Fa[KL29]nacht) en G[KA3]unther (Uenel), de bank in de stad. De hold-up mislukt. Het misdadige trio neemt de wijk naar de hut en gijzelt het vijftal. De sadistische bendeleider Kramer heeft algauw door dat het onderling niet botert tussen de vijf bewoners en zet ze op een beestachtige wijze tegen elkaar op. Uitstekend gespeeld huis- clos-drama. Het scenario met een David Cronenberg-touch is van regisseur Stiller, die zelf even te zien is in de John Woo- achtige actiescène's van dit drama over ontblote en vernederde zielen, dat zich vrijwel uitsluitend in de gesloten ruimte van de hut afspeelt. Het mooie camerawerk is van Marc Liesendahl.

Picknick im Schnee

1999 | Drama

Duitsland 1999. Drama van Tomy Wigand. Met o.a. Matthias Habich, Chiara Schoras, Herbert Fritsch, Barbara Auer en Lars Schmidt.

Dr. Johannes Breutigam (Habich) is architect. Hij ontdekt dat zijn vrouw Claudia (Auer) hem ontrouw is en dat zijn compagnon Losfeld (Fritsch) hem bedrogen heeft, waardoor zijn bedrijf voor een faillissement staat. Het is oudejaarsavond en Breutigam wil een einde aan zijn leven maken door in een hotel van de 32ste verdieping af te springen. Als hij het raam opent, blijkt dat de vrouw (Schoras) in de kamer ernaast hetzelfde van plan is. Breutigam redt haar (en dus zichzelf). Ze brengen samen de nacht door, die cruciaal is voor het verdere verloop van hun leven. Voorspelbaar van a tot z, steunend op flink wat dialoog (Habich is een goede acteur, maar daar raak je in anderhalf uur best op uitgekeken) en z.g. modieus, wat vooral irritant is. Het scenario is van Martin Rauhaus en het camerawerk is van Diethard Prengel.

Die Liebesdienerin

1999 | Romantiek

Duitsland 1999. Romantiek van Maris Pfeiffer. Met o.a. Julia Jäger, Barbara Auer, August Zimmer, Laszlo Horwitz en Hans-Dieter Jendreyko.

Ongehuwde moeder Laura Larsson (J[KA3]ager) is de toegewijde, laagbetaalde medewerkster van succesvolle head-hunter Britta Bauer (Auer). Koppelen ligt Laura goed en nadat een vriend gelukkig gehuwd is door haar bemoeienis, richt zij het huwelijksbureau Thalia op wat haar bazin Bauer niet mag weten. Terwijl Laura haar oog heeft laten vallen op de aantrekkelijke kinderarts Alexander Hoffmann (Zirner), moet ze hem incognito bemiddelen aan Britta, die een eenzaam hart blijkt te zijn. Laura wordt jaloers op de oudere Britta, die bezig is de man van haar dromen te veroveren. De zaak komt door een zeer dom toeval uit en Laura verliest haar baan, terwijl Alexander zich gebruikt voelt. Laura`s wereldje lijkt ingestort te zijn, maar haar acht-jarige zoontje Lennart (Horwitz) wil echter een vader en geeft niet op en zo komt deze tamelijk voorspelbare komedie der misverstanden en verwisselingen toch weer op zijn pootjes terecht. Het scenario is van Cynthia Allison en deze flauwe film was bijna twee jaar in productie voordat hij op de buis in première ging. Gedraaid in Frankfurt en omgeving. Oorspronkelijk getiteld THALIA - KÖNIGIN DER LIEBE.

Der Hurenstreik - Eine Liebe auf St. Pauli

1999 | Romantiek

Duitsland 1999. Romantiek van Martin Enlen. Met o.a. Barbara Auer, Sandra Speichert, Niels-Bruno Schmidt, Monica Bleibtreu en Peter Franke.

In de Hamburgse haven ligt een oude bananenboot, de Cap San Diego, die omgebouwd is tot museumschip. Op een morgen prijkt er een reuzenachtige liefdesverklaring aan van kunstenaar Nikolaus (Schmidt) voor een zekere Sandy, die in werkelijkheid Isabell (Speichert) is, de dochter van senator R[KA3]oder (Franke). Het humorloze gezag vindt de bekladding helemaal niet zo leuk en smijt Nikolaus in de bak. De beledigde overheid heeft buiten de waard gerekend met Nikolaus` solidaire buurt: Sankt Pauli. De dames uit de Herbertstra[KL29]e e.o. hebben een zwakke plek voor hun artistieke buurtgenoot en onder leiding van Elisa (Auer) gaan ze in staking en weigeren nog langer op hun rug te werken, daarbij geholpen door de plaatselijke bierbrouwerij. Als gevolg hiervan blijven de toeristen weg, zijn de caf[KA1]e`s leeg, zitten de souteneurs zonder centen en komt het stadsbestuur in de problemen. Er wordt een oplossing gevonden: `s nachts verdwijnt het wraakschrift van de boot en de officier van justitie beschikt niet meer over het bewijsmateriaal voor een aanklacht. Voordat Nikolaus en Sandy alias Isabell elkaar in de armen kunnen sluiten, moeten zij toch nog een paar hindernissen overwinnen. Dat laatste komt omdat het scenario van Beate Langmaack eigenlijk niet voldoende was voor een avondvullende tv-film. De kluchtige onzin onder de routineuze regie van Enlen is genietbaar. Auer is goed, Speichert en Schmidt zijn aantrekkelijk. De internationaal vermaarde prostitu[KA1]ee Domenica (voor wie de dagen nu wel beginnen te tellen) is te zien als zichzelf.

Vergewaltigt

1997 | Drama

Duitsland 1997. Drama van Martin Enlen. Met o.a. Jan Josef Liefers, Barbara Auer, Herbert Knaup, Frank Röth en Katja Studt.

De knappe dr. Maria Jonasson (Auer) werd verkracht door twee van haar collega`s op het werk. De aanranding werd netjes geregistreerd door de bewakingscamera, zodat Maria, eenmaal bekomen van de ergste schrik, denkt aan zoete wraak middels een proces, maar dan verdwijnt de videotape. Haar wederpartij komt erachter dat zij in haar priv[KA1]e-(seks)leven uit de band kan springen en weet haar te intimideren. Maria's advocaat begint aan zijn cliënte te twijfelen, maar anderszijds wordt hij onweerstaanbaar door haar aangetrokken. Krachteloos verkrachtingsdrama met een verrassingsloze ontknoping, snel gemaakt voor het kleine scherm. Voordat de film werd uitgezonden veranderde de titel: de werktitel was GEFÄHRLICHES GEHEIMNIS en daarna kwam DIE WAHRHEIT UND ANDERE LŸGEN, die tot ondertitel werd gepromoveerd.

Irrlichter

1997 | Thriller

Zwitserland 1997. Thriller van Christoph Kühn. Met o.a. Barbara Auer, Tobias Langhoff, Adolph Spalinger, Christian Redl en Walo Lüönd.

Ralph Mettler (Langhoff) doet voor professor Havlik (Redl) een wetenschappelijk experiment door veertien dagen in een spelonk te verblijven. De tv-zender, waar Meta Foerster (Auer), verslaggeefster is, heeft de exclusiviteit om een reportage te maken. Als Meta met haar ploeg bij de grot is, daalt zij af voor een interview, maar Ralph blijkt niet zo ontvankelijk te zijn voor een gesprek. De crew maakt aanstalten om weer naar buiten te gaan en ondertussen valt een reusachtige druipsteen van de zoldering. De gevallen steenmassa verspert de weg naar de uitgang, maar de ploeg is nog net op tijd buiten. Meta zit vast en kan alleen nog maar richting Ralph. Ondertussen stijgt de waterspiegel zeer rap. Er breken zeer benauwde uurtjes aan. Het scenario van regisseur Kühn en Carlo Meier is niet zo onwerkelijk als men misschien wel geneigd zou zijn te denken: in november 1999 zat een ploeg van meer dan tien ervaren speleologen vast in een grot in ZW-Frankrijk, waaruit ze pas na meer dan twee weken bevrijd konden worden. Hoewel iedereen sterk aan hun gezondheid had getwijfeld, bleken ze als door een wonder de voor onmogelijk gehouden tijd zeer goed doorstaan te hebben. Het verhaaltje tussen het jonge proefkonijn en de rijpere journaliste is maar bijzaak. Het camerawerk is van Peter Indergand.

Reise nach Weimar

1996 | Romantiek

Duitsland 1996. Romantiek van Dominik Graf. Met o.a. Barbara Auer, Sylvester Groth, Rosemarie Fendel, Remo Remotti en Ursula Dierichs.

Dr. Hauke Wolf (Groth) was in de DDR een voorname directeur van een gymnasium. Hij was bovendien een overtuigd socialist, die van harte het regime steunde. Na het vallen van de Muur van Berlijn raakte hij zijn baan kwijt en hij houdt zich in leven als straatmuzikant en seizoensarbeider. Zijn socialistische idealen is hij echter trouw gebleven. Als hij Mafalda La Rocca (Auer) ontmoet, is hij onmiddellijk weg van haar (wie niet?). De liefde is wederzijds, maar komt op losse schroeven te staan als Hauke ontdekt dat Mafalda in de culturele stad Weimar, die om grote literator Wolfgang von Goethe het beroemdst is geworden, een ordinaire pizzatent wil beginnen. Hauke veroordeelt het vuige kapitalisme en beschouwt zo`n fastfoodrestaurant als heiligschennis. Hij verpest het ten zeerste bij Mafalda als hij de makelaar een oorvijg verkoopt, maar Mafalda`s grootvader, een Italiaanse (ex-)communist, besluit de brokken weer te lijmen, want hij waardeert Hauke's idealisme en eerlijkheid. Het scenario voor deze onbenullige film is van Johannes Reben. Dankzij Auer en Groth te genieten. Het camerawerk is van Martin Gressmann.

Best of Avanti Debütanti: Die brennende Schnecke

1996 |

Duitsland 1996. Thomas Stiller. Met o.a. Maximilian Haas, Sebastian Koch en Barbara Auer.

Dr. Hauke Wolf (Groth) was in de DDR een voorname directeur van een gymnasium. Hij was bovendien een overtuigd socialist, die van harte het regime steunde. Na het vallen van de Muur van Berlijn raakte hij zijn baan kwijt en hij houdt zich in leven als straatmuzikant en seizoensarbeider. Zijn socialistische idealen is hij echter trouw gebleven. Als hij Mafalda La Rocca (Auer) ontmoet, is hij onmiddellijk weg van haar (wie niet?). De liefde is wederzijds, maar komt op losse schroeven te staan als Hauke ontdekt dat Mafalda in de culturele stad Weimar, die om grote literator Wolfgang von Goethe het beroemdst is geworden, een ordinaire pizzatent wil beginnen. Hauke veroordeelt het vuige kapitalisme en beschouwt zo`n fastfoodrestaurant als heiligschennis. Hij verpest het ten zeerste bij Mafalda als hij de makelaar een oorvijg verkoopt, maar Mafalda`s grootvader, een Italiaanse (ex-)communist, besluit de brokken weer te lijmen, want hij waardeert Hauke's idealisme en eerlijkheid. Het scenario voor deze onbenullige film is van Johannes Reben. Dankzij Auer en Groth te genieten. Het camerawerk is van Martin Gressmann.

Verbotene Zone

1995 | Thriller

Duitsland 1995. Thriller van Markus Fischer. Met o.a. Barbara Auer, Ernst Sigrist, Ueli Jäggi, Christian Tasche en Lauretta Hickmann.

De knappe, donkerharige Larissa (Auer), die lid is van de milieubeweging Network Peace, komt op het spoor van een illegaal plutoniumtransport, niet door de maffia, maar door een respectable Duitse wapenfabriek. Samen met oorlogscorrespondent/cameraman Juan (Sigrist) gaat ze op onderzoek. Met als bewijs metingen van radioactiviteit rond de fabriek gaat Larissa naar Marion (Hickman), die de plaatselijke voorzitster van de beweging is. In plaats van tot actie over te gaan besluit Marion iemand uit de politiek in te schakelen. Daarop gaan Larissa en Juan in het holst van de nacht inbreken in de fabriek. Een thriller zonder actie of spanning. Je wacht tevergeefs op een climax. De film sleurt zich anderhalf uur voort, waarschijnlijk op zoek naar een regisseur. Greenpeace heeft zeker geen boodschap aan het scenario van Gareth Jones, een Engelsman, wiens werk in het Duits werd bewerkt door Norbert Ehry. Het camerawerk is van Jörg Schmidt-Reitwein.

Nikolaikirche

1995 |

Duitsland 1995. Frank Beyer. Met o.a. Barbara Auer, Ulrich Matthes, Annemone Haase-Wolf, Günter Naumann en Daniel Minetti.

Familiekroniek gesitueerd in het Leipzig van de DDR tussen 1987 en 1989 met als decor de geweldloze opstand van duizenden Oost-Duitsers die een einde willen maken aan het communistische regime dat net zijn veertig-jarig bestaan had gevierd. Astrid Protter-Bacher (Auer), de dochter van de vooraanstaande politie- officier Albert Bacher (Naumann), begint door de dood van haar vader haar leven en dat van haar gezin in twijfel te trekken. Zij sluit zich aan bij de gelovigen van de Nikolaikirche, waar het wekelijkse gebed op maandag de vorm van een vredes- en protestbeweging heeft aangenomen. Astrid krijgt het aan de stok met haar broer Alexander (Matthes) die bij de Stasi is. Haar zus Marianne (Haase) die vrienden uit het Westen ontvangt, wekt argwaan bij de Stasi. Broer Alexander krijgt van zijn meerderen bevel zijn moeder te bespioneren. Leugens en bedrog maken zich meester van de situatie, hoop wordt vervangen door angst en machtsmisbruik is schering en inslag. De gebeurtenissen raken in een stroomversnelling als op 9 oktober 1989 Astrid, haar man Harald (Minetti) en hun dochter Silke (Braun) deelnemen aan de eerste grote vredesmanifestatie. De politie komt niet tussenbeide: het begin van een niet te stoppen beweging die een einde maakte aan de Oost-Duitse staat. Naar de gelijknamige roman van Erich Loest, gedraaid door de ex-Tsjech Beyer, die eerder al interessante tv-films draaide: DAS GRO[KL29]E FEST (1993) en WENN DIE DEUTSCHEN SCHLAFEN (1995). Thomas Plenert en Peter Badel bemanden de camera. In januari 1996 in Leipzig in de bioscoop uitgekomen en met 40m bekort.

Die brennende Schnecke

1995 | Drama

Duitsland 1995. Drama van Thomas Stiller. Met o.a. Max Haas, Barbara Auer, Tobias Nath, Sebastian Koch en Jonas Kipp.

Peter (Haas) is veertien en heeft problemen met de puberteit. Zijn moeder is een alleenstaande vrouw, en Peter groeit op zonder vader. Van nature is Peter een aardige, opgewekte jongen die geen extreme paden bewandelt. In zijn klas is een kliek, waarvan de gangmaker een zekere Axel (Nath) is, die op Peter neerkijkt. Op zoek naar zijn eigen identiteit wil Peter in deze groep opgenomen worden en moet zich doorvoor bewijzen. De gemene Axel maakt listig misbruik van de situatie en laat Peter allerlei misdadige dingen doen. Ondertussen heeft Peter's moeder een vriend die het gemis van een vader zou kunnen opvangen, maar zij heeft alleen nog maar oog voor haar nieuwe liefde. Peter voelt zich door zijn eigen moeder verraden en tekort gedaan en glijdt steeds verder af. Redelijk portret van een puber en de problemen die hem omgeven. Camerawerk van Frank Griebe.

Der große Abgang

1995 | Drama, Thriller, Misdaad

Duitsland 1995. Drama van Nico Hofmann. Met o.a. Birgit Doll, Barbara Auer, Jörg Schüttauf, Joachim Dietmar Mues en Roland Schäfer.

Openbare aanklager Gudrun Lambert (Doll) slaagt er eindelijk in om de aan drugs verslaafde huurmoordenaar Axel Bode (Sch[KA3]uttauf) achter de tralies te krijgen. Hij heeft inmiddels vier moorden bekend, genoeg om hem levenslang in de bajes te houden. Voor de ambitieuze Gudrun is dit echter niet genoeg. Ze beschouwt Axel als een kleine vis. Ze is vooral ge[KA3]interesseerd in zijn opdrachtgever, maar Axel houdt stijf zijn mond. Ze verdenkt Jakob Glinz (Mues) en ze hoopt hem via Irmgard (Auer), Axels vrouw en hun dochter vast te nagelen. Vlak voor het begin van Axels proces, maakt Gudrun een grote tactische fout door Irmgard zonder visitatie Axel te laten bezoeken. Spannende thriller, gebaseerd op de ophefmakende zaak van de Hamburgse moordenaar Werner Pinzner. Auer, als de vrouw, is bijzonder indrukwekkend. Het bloedbad aan het einde is wat overdreven, maar het geeft de kijker wel een ernstige schok. Geschreven door Norbert Ehry en met camerawerk van Hans-Jörg Allgeier.

Zuhause wird gegessen !

1994 | Korte film

Duitsland 1994. Korte film van Holger Borggrefe. Met o.a. Kristine Müller en Barbara Auer.

Openbare aanklager Gudrun Lambert (Doll) slaagt er eindelijk in om de aan drugs verslaafde huurmoordenaar Axel Bode (Sch[KA3]uttauf) achter de tralies te krijgen. Hij heeft inmiddels vier moorden bekend, genoeg om hem levenslang in de bajes te houden. Voor de ambitieuze Gudrun is dit echter niet genoeg. Ze beschouwt Axel als een kleine vis. Ze is vooral ge[KA3]interesseerd in zijn opdrachtgever, maar Axel houdt stijf zijn mond. Ze verdenkt Jakob Glinz (Mues) en ze hoopt hem via Irmgard (Auer), Axels vrouw en hun dochter vast te nagelen. Vlak voor het begin van Axels proces, maakt Gudrun een grote tactische fout door Irmgard zonder visitatie Axel te laten bezoeken. Spannende thriller, gebaseerd op de ophefmakende zaak van de Hamburgse moordenaar Werner Pinzner. Auer, als de vrouw, is bijzonder indrukwekkend. Het bloedbad aan het einde is wat overdreven, maar het geeft de kijker wel een ernstige schok. Geschreven door Norbert Ehry en met camerawerk van Hans-Jörg Allgeier.

Frauen sind was Wunderbares

1994 | Komedie, Romantiek

Duitsland 1994. Komedie van Sherry Hormann. Met o.a. Barbara Auer, Thomas Heinze, Kai Wiesinger, Doris Kunstmann en Saskia Vester.

Zeno (Wiesinger), docent aan de universiteit, leeft al vele jaren alleen met zijn inmiddels 6-jarige zoontje Benny (Rathjens). Vrouwen zijn taboe, maar toch hebben enkelen het op de schuchtere, sympathieke alleenstaande ouder begrepen.

Der letzte Kosmonaut

1994 | Drama

Duitsland 1994. Drama van Nico Hofmann. Met o.a. Dominique Horwitz, Barbara Auer, G[KA5]unther Lamprecht, Michael Mendl en Wolf-Dietrich Sprenger.

Het is lente 1992. Rusland staat op de rand van het faillissement en is naarstig op zoek naar nieuwe inkomsten. Het ruimtevaartprogramma wordt stopgezet en Minister van Luchtvaart Mendl verkoopt het anti-satellietsysteem Medusa tegelijkertijd aan Japan en (in het geheim) aan een Arabische mogendheid. Om de Japanners te misleiden wordt het moederstation Mir in de ruimte achtergelaten tot grote ergernis van kosmonaut Horwitz, die de eenzaamheid verschrikkelijk zat is. Een spannende film over de politieke manipulaties achter een belangrijke transactie die de militaire overmacht in de wereld grondig kan wijzigen. Het scenario van Sacha Arango leidt de kijker op verhelderende wijze door het moeilijk te doorgronden netwerk van internationale politieke verwikkelingen. Goed spel van een kleine cast, die zich voornamelijk binnenskamers beweegt. Fotografie van Tom Fährmann.

Tödliche Lüge

1993 | Thriller

Duitsland 1993. Thriller van Ate de Jong. Met o.a. Barbara Auer, Hannes Jaenicke, Lisa Karlström, Leonard Lansink en Volker Prechtel.

Claudia Fischer (Auer) heeft een praatshow, waarbij zij haar gasten het masker afneemt en ze figuurlijk uitkleedt ten gunste van haar kijkcijfers. Ze gaat geraffineerd te werk om door te dringen tot de diepste roerselen van de zielen van haar slachtoffers. De bedriegster wordt echter op haar beurt bedrogen door de regisseur, die haar weer exploiteert. Een psychopathische moordenaar (Jaenicke) komt achter haar geheim (wie de vader van haar kind is) en probeert haar te vellen in een talkshow. Het scenario van Peter Probst bevat geen originele invallen en Nederlander De Jong laat met zijn ongeïnspireerde regie de competente cast maar aanrommelen. De productie en het camerawerk van Charly Steinberger zijn best in orde maar dat levert geen boeiend drama op.

Totliche Luge

1993 | Thriller

Duitsland 1993. Thriller van Ate de Jong. Met o.a. Volker Prechtel, Leonard Lansink, Hannes Jaenicke en Barbara Auer.

Claudia Fischer (Auer) heeft een praatshow, waarbij zij haar gasten het masker afneemt en ze figuurlijk uitkleedt ten gunste van haar kijkcijfers. Ze gaat geraffineerd te werk om door te dringen tot de diepste roerselen van de zielen van haar slachtoffers. De bedriegster wordt echter op haar beurt bedrogen door de regisseur, die haar weer exploiteert. Een psychopathische moordenaar (Jaenicke) komt achter haar geheim (wie de vader van haar kind is) en probeert haar te vellen in een talkshow. Het scenario van Peter Probst bevat geen originele invallen en Nederlander De Jong laat met zijn ongeïnspireerde regie de competente cast maar aanrommelen. De productie en het camerawerk van Charly Steinberger zijn best in orde maar dat levert geen boeiend drama op.

Meine Tochter gehört mir

1993 | Drama

Duitsland 1993. Drama van Vivian Naefe. Met o.a. Barbara Auer, Georges Corraface, Nadja Nebas, Nicolas Brieger en Aleki Paizi.

De verbitterde strijd tussen Duitse moeder Auer en Griekse vader Corraface over de voogdij, resp. het 'bezit' van hun zeven- jarige dochtertje Nebas, dat het kind van de rekening wordt en het slachtoffer van ontvoering door beide ouders. Voor niet al te kritische kijkers, die zich graag laten meeslepen. Walter Kärger en de regisseuse schreven het scenario. Gernot Roll deed het camerawerk.

Madregilda

1993 | Experimenteel

Spanje 1993. Experimenteel van Francisco Regueiro. Met o.a. José Sacristán, Juan Echanove, Barbara Auer, Kamel Chérif en Rafael Diaz.

Wie niet op de hoogte is van het Francisme en de Spaanse burgeroorlog, heeft grote moeite om deze ironiserende film zonder verhaal te volgen. De handeling vindt plaats in Madrid rond 1945. Auer speelt een dubbelrol: moeder Angeles en dochter Madregilda, een soort reïncarnatie van Rita Hayworth als Gilda. Sacristán is haar man, een fascistische kolonel en Echanove moet doorgaan voor de generalissimo. Zelfs het kijken naar de barokke plaatjes is nauwelijks aantrekkelijk want de fotografie van José Luis López-Linares stelt weinig voor. Het bodemloze scenario is van Angel Fernández-Santos en regisseur Regueiro, een Buñueliaanse kunstenaar die zich ook op het medium film heeft gestort. Niettemin bekroond met de prijs der kritiek op het filmfestival van San Sebastian...

Probefahrt ins Paradies

1992 | Sportfilm, Komedie

Duitsland/Zwitserland 1992. Sportfilm van Douglas Wolfsperger. Met o.a. Barbara Auer, Mathias Gnädinger, Axel Milberg, Kristina Walter en Inge von Ambesser.

Tijdens een vreemde pelgrimstocht naar Lourdes komt de misstap van een jonge pastoor aan het licht: zijn hoogzwangere vriendin verschijnt plotseling en moet zich weren tegen de strenge kloosterzuster, die de busreis op een heerlijk schijnheilige manier leidt. De celibaatskomedie heeft enkele opvallende steken onder water voor de katholieke kerk in petto. Vooral Hörbiger als non is bijna hemels. Helaas houdt de jonge regisseur het halverwege de film niet meer vol; het ontbreekt hem aan het gevoel voor goede timing en de grap gaat in rook op. Wolfsperger schreef het scenario samen met Franz Bielefeld, Tobias Engelsing en Luisa De Martin. Jörg Schmidt-Reitwein stond achter de camera.

Brandnacht

1992 | Mysterie, Thriller

Zwitserland/Duitsland 1992. Mysterie van Markus Fischer. Met o.a. Bruno Ganz, Barbara Auer, Rolf Hoppe, Ueli Jäggi en Gunter Malzacher.

De jonge Zogg zit in de gevangenis voor verkrachting en moord van een jonge vrouw in het Zwitserse dorpje Emmenthal. Hij is onschuldig en roept de hulp in van zijn vroegere leger-luitenant Ganz. Deze komt uit Berlijn om de zaak op te helderen, maar in het dorp stoot hij op een muur van stilte en vijandigheid. Een bewijs van hoe van een uitstekend roman een oppervlakkige film gemaakt kan worden, ondanks goede acteerprestaties. De film lijkt keer op keer op gang te geraken om dan weer opnieuw plat te vallen. Rosemarie Fendel en Fischer bewerkten de roman van Sam Jaun en we raden aan de film te laten voor wat hij is en het boek te lezen. Fotografie van Jörg Schmidt-Reitwein. Stereo.

Arbeitersaga: Das Lachen der Maca Daracs

1991 | Drama

Oostenrijk/Duitsland 1991. Drama van Dieter Berner. Met o.a. Barbara Auer, Nikolaus Paryla, Helmut Berger, Andrea Klemm en Michael Gampe.

Na zijn tv-serie [KL]Alpensaga[KLE] heeft Berner het erop gewaagd [KLE]Arbeitersaga[KLE] te maken, die uit vier afleveringen bestaat. Het eerste deel, dat als motto heeft `Een vrouwenlist tegen mannenmacht` gaat over een Hongaarse vrouw, Maca Dacras (Auer), die van zigeunerafkomst is, en om in Oostenrijk te mogen blijven werken wil trouwen met Kurt Hollerm[KA3]oser (Paryla), een getraumatiseerde, hysterische man, afgekeurd voor het werk, en die betrokken was bij een louche wapenhandel in het Middenoosten. Ze stuiten op Rudi Blaha (Berger) en zijn dochter M[KA3]aggy (Klemm), die in de plaatselijke politiek carrière wist te maken door als persvoorlichter het publiek voor de gek te houden door een vies afvalzaakje schoon te praten. Hollermöser weet dat en vertelt het aan Maca, die samen met Mäggy haar mogelijke uitwijzing weet te voorkomen. Het scenario is van Peter Turrini en regisseur Berner. Een vaardig gemaakte productie met een vlijmscherpe analyse van de Germaans-Oostenrijkse mentaliteit in opdracht van de ORF en ZDF tv. Camerawerk van Pascal Hoffmann.

Verfolgte Wege

1990 | Drama, Romantiek, Misdaad

Duitsland 1990. Drama van Uwe Janson. Met o.a. Peter Cieslinski, Barbara Auer, Michael Dick en Tilo Prückner.

Hermann, die psychisch gestoord is door wat hij in WO II heeft moeten doorstaan, wordt ingedeeld bij een groep arbeiders op een klein stationnetje. Daar ontmoet hij een aantal mensen, die allemaal getekend zijn door de ellende die ze in de oorlog hebben meegemaakt. Voorzichtig ontstaan vriendschappen, maar die komen onder druk te staan als een overval op een levensmiddelentrein beramen, die mislukt. Deze gevoelige film kreeg een aantal onderscheidingen.

Herzlich willkommen

1990 | Romantiek

Duitsland 1990. Romantiek van Hark Bohm. Met o.a. Uwe Bohm, Barbara Auer, David Bohm, Hark Bohm en Anna Thalbach.

Na tien jaar opsluiting in het Oostblok lukt het Uwe Friedrich (Bohm), die 26 jaar is, naar het vrije Westen te vluchten. Hij kan moeilijk aan zijn herwonnen vrijheid wennen, maar dankzij zijn moeder kan hij aan de slag in een tehuis voor moeilijk opvoedbare kinderen. Hier past hij zich snel aan en hij lijkt goed op te kunnen schieten met de bewonertjes. Dan krijgt hij het aan de stok met de directeur. Deze zweert bij nazi- methodes om de orde te handhaven. Bij zijn verzet tegen het harteloze gezag wordt hij geholpen door de knappe Elke (Auer). De film gaat over het thema hoe jonge mensen reageren als het communistische juk, waaraan zij altijd onderworpen waren, wegvalt. Het spel is niet altijd overtuigend, maar toch is het een interessante film. Regisseur Bohm schreef het scenario in samenwerking met Dorothee Schön en het is gebaseerd op een roman van Walter Kempowski. Achter de camera stond Edward Klosinski. Speelt in Duitsland omstreeks 1956.

Eine Wahnsinnsehe

1990 |

Duitsland 1990. Sönke Wortmann. Met o.a. Heinrich Schafmeister, Barbara Auer en Thomas Heinze.

Na tien jaar opsluiting in het Oostblok lukt het Uwe Friedrich (Bohm), die 26 jaar is, naar het vrije Westen te vluchten. Hij kan moeilijk aan zijn herwonnen vrijheid wennen, maar dankzij zijn moeder kan hij aan de slag in een tehuis voor moeilijk opvoedbare kinderen. Hier past hij zich snel aan en hij lijkt goed op te kunnen schieten met de bewonertjes. Dan krijgt hij het aan de stok met de directeur. Deze zweert bij nazi- methodes om de orde te handhaven. Bij zijn verzet tegen het harteloze gezag wordt hij geholpen door de knappe Elke (Auer). De film gaat over het thema hoe jonge mensen reageren als het communistische juk, waaraan zij altijd onderworpen waren, wegvalt. Het spel is niet altijd overtuigend, maar toch is het een interessante film. Regisseur Bohm schreef het scenario in samenwerking met Dorothee Schön en het is gebaseerd op een roman van Walter Kempowski. Achter de camera stond Edward Klosinski. Speelt in Duitsland omstreeks 1956.

Eine Wahnsinnehe

1990 | Drama

Duitsland 1990. Drama van Sönke Wortmann. Met o.a. Thomas Heinze, Barbara Auer, Heinrich Schafmeister, Katharina Müller-Elmau en Jan-Paul Biczycki.

In 1968 ontmoeten een studente en een jonge politieman elkaar bij een demonstratie, worden verliefd en trouwen. Ze komen uit verschillende sociale milieus. De jonge vrouw ontwikkelt zich als een type, dat met allerlei pseudo-intellectuele modegrillen (psycho-analyse, baghwan etc.) meedoet, terwijl haar echtgenoot telkens een slag achterloopt en bij haar steeds het onderspit moet delven totdat hij er tenslotte gek van wordt en zich pas in een zenuwinrichting op zijn gemak voelt. Deze tv-film is eigenlijk niet meer dan een samenraapsel van enkele tijdsbeelden, z.g. grappig gebracht, die d.m.v. de personage van de gefrustreerde gerechtsdienaar aan elkaar geknoopt worden.

Café Europa

1990 | Komedie, Mysterie

Duitsland 1990. Komedie van Franz Xaver Bogner. Met o.a. Jacques Breuer, Barbara Auer, August Zirner, Elmar Wepper en Raimund Harmstorf.

De onnozele politieman Schr[KA3]oder (Breuer) krijgt, omdat hij niets tot een goed einde weet te brengen, voor straf straatdienst bij het station in München. Op zoek naar de vermeende minnaar van zijn vrouw verijdelt Schröder nietsvermoedend een moordaanslag op de waard van het kroegje bij het station, 'Café Europa', waarmee hij zich grote, doch onverdiende roem verwerft. Aardige politie-komedie met veel onverwachte wendingen. Het scenario is van Ekkehard Ziedrich en regisseur Bogner. Het camerawerk is van Frank Brühne.

Cafe Europa

1990 | Komedie

Duitsland 1990. Komedie van Franz Xaver Bogner. Met o.a. Mario Adorf, Raimund Harmstorf, Elmar Wepper, August Zirner en Barbara Auer.

De onhandige maar zelfverzekerde Schröder, medewerker van de recherche in München, vermoedt dat zijn vrouw een affaire heeft. Als hij samen met zijn partner Yobo de vermoedelijke minnaar van zijn vrouw aan de tand voelt, beseft Schröder niet dat hij met een huurmoordenaar van de maffia te maken heeft

Das Milliardenspiel

1989 | Drama

Duitsland 1989. Drama van Peter Keglevic. Met o.a. Ulrich Tukur, Friedrich von Thun, Sissy Höferer, Barbara Auer en Klaus Pohl.

De opkomst en ondergang van Gerd Asselt (Tukur), die miljoenenkredieten weet los te peuteren omdat iedereen in zijn fantastische verhalen geloven wil, terwijl hij door een zekere hebzucht gedreven wordt. Zodra men door heeft dat het niks wordt doet iedereen zijn best om Gerd te verguisen. Tukur speelt op een effectieve manier de nerveuze man, die zijn bedrijf wil redden, Auer is en blijft schattig als zijn toegewijde echtgenote, al krijgt zij het een en ander te verduren. Deze scène op het station, waarin Gerd een ondernemingsplan op bierviltjes samenstelt als hij een vergadering aan een bierteek houdt, is een zeer aardige vondst. Höferer o.a. bekend geworden door haar cabaret-show op de tv, heeft eigenlijk een rol die niet helemaal bij haar past: ze is geen femme-fatale en de rol is te belangrijk voor een licht-gewicht actrice, maar haar fraaie garderobe en make-up verbergen heel wat van haar tekortkomingen. Hoewel het niet altijd even geloofwaardige scenario van Klaus Pohl niet zonder humor is en de overige rollen hun best doen, blijft het allemaal toch wat aan de oppervlakte en is het wat aan de lange kant. Wolfgang Dickmann die achter de camera stond, maakte effectief gebruik van de schitterende locaties in Frankfurt en in de mooie omgeving. Wordt meestal in twee delen uitgezonden. Kan men gerust bekijken.

Felix

1988 | Drama, Komedie, Erotiek

Duitsland 1988. Drama van Helma Sanders-Brahms, Helke Sander, Margarethe von Trotta en Christel Buschmann. Met o.a. Ulrich Tukor, Danuta Lato, Gabriela Herz, Eva Mattes en Barbara Auer.

Episoden-film gemaakt door vier (toen nog) Westduitse regisseuses. Felix een man van een jaar of dertig, is door zijn vriendin verlaten. In ER AN ENDE voert hij uitgebreide telefoongesprekken met ene Karin. Uit frustratie ventileert hij typische mannenmeningen over vrouwen. Scenario van regisseuse Sanders-Brahms en camerawerk van Frank Br[KA3]uhne. In MU[KL29] ICH AUFPASSEN leert hij van twee vrouwen de kunst van zelfbeheersing. Scenario van regisseuse Sander en Silvo Lathela en camerawerk van Martin Gressmann. In EVA heeft hij een ontmoeting met een lotgenote (Scenario van regisseuse Von Trotta en camerawerk van Franz Rath) en in ARE YOU LONESOME TONIGHT stort hij zich in het nachtleven van Hamburg. Scenario van regisseuse Buschmann en camerawerk van Mike Gast. Redelijk onderhoudend met af en toe aanleiding voor een glimlach. Tukor speelt zijn rol leuk.

Der Boß aus dem Westen

1988 | Romantiek

Duitsland 1988. Romantiek van Vivian Naefe. Met o.a. Alexander Radszun, Barbara Auer, Stefan Reck, Petra Zieser en Eberhard Feik.

Succesvolle manager Harry (Radszun) is veertig en getrouwd. Hij woont in West-Duitsland. Tijdens een zakenreis ontmoet hij in de DDR de 25-jarige Jessica (Auer), die van de universiteit werd weggestuurd en nu als kraanbestuurster op een werf werkt. Zij hebben een kortstondige verhouding. Als Jessica later naar het Westen mag en daar Harry opzoekt, loopt dat op een ontgoocheling uit. Geen van beiden voelt zich nog goed in hun vel. Een tedere, wat ironische kijk, zonder sentimentaliteit, op twee verliefde mensen die door hun achtergrond niet meteen geschikt zijn voor elkaar. Geschreven door de auteur en scenarist Klaus Poche, een specialist in het tragi-komisch weergeven van alledaagse conflicten in het spanningsveld tussen het privéleven en de maatschapij met mensen die vaak te kampen hebben met aanpassingsproblemen. Het camerawerk is van Hans- Günther Bücking.

Der Boss aus dem Westen

1988 |

Duitsland 1988. Vivian Naefe. Met o.a. Stefan Reck, Barbara Auer en Alexander Radszun.

Harry is begin 40 en succesvol manager. Hij is getrouwd, maar dat weerhoudt hem er niet van om tijdens een zakenreis in Oost-Duitsland verliefd te worden op de jongere Jessica. Het stel ontmoet elkaar voor een tweede maal, maar dan wordt Jessica door haar werkgever op de vingers getikt en wordt een geplande uitstap naar haar oma in het westen tegengewerkt. Als Harry hier van hoort, regelt hij alsnog haar reis. Hij is echter verrast als ze onaangekondigd voor zijn deur staat

Vergewaltigt - Die Wahrheit und andere Lgen

-1 | Thriller

Duitsland. Thriller van Martin Enlen. Met o.a. Horst Kotterba, Antje Schmidt, Bettina Kupfer, Engelmann Edgar M. Böhlke en Katja Studt.

Dr. Maria Jonasson wordt bruut verkracht en zij beschuldigt twee van haar collega's. Omdat een beveiligingscamera alles heeft opgenomen, lijkt de rechtszaak die daarop volgt een gewonnen zaak. Tot het moment dat de band verdwijnt en er gaten komen in het verhaal van Maria. Zelfs haar advocaat begint te twijfelen aan de waarheid van haar versie. Naast twijfel voelt hij ook een mysterieuze aantrekkingskracht

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Barbara Auer op televisie komt.

Reageer