Carlo Rustichelli

Componist

Carlo Rustichelli is componist.
Er zijn 127 films gevonden.

Amici miei, atto due

1982 | Komedie

Italië 1982. Komedie van Mario Monicelli. Met o.a. Ugo Tognazzi, Philippe Noiret, Gastone Moschin, Adolfo Celi en Renzo Montagnani.

Vier middelbare [KL]practical jokers[KLE] in Florence merken dat hun puberale grappen zich ook tegen henzelf kunnen keren. Een van hen, een berooide graaf belandt zelfs in een rolstoel. Met dit vervolg op een zeven jaar oude succesfilm wordt aan deel 1 weinig nieuws toegevoegd. De afgetrapte geintjes van mannen die al jaren beter moeten weten zijn het feitelijke onderwerp, maar de aanwezige top-acteurs maken er toch iets leuks van. Het [KLE]unhappy ending[KLE] is meer in de traditie van de eerste film, dan dat het echt logisch of overtuigend genoemd kan worden. (Noiret, wiens persoonlijke deel nu door talrijke flash-backs weer tot leven komt).

Bosco d'amore

1981 | Drama, Historische film, Romantiek

Italië 1981. Drama van Alberto Bevilacqua. Met o.a. Monica Guerritore, Rodolfo Bigotti, Christea Avram, William Berger en Mario Feliciani.

In de middeleeuwen - als de paus in Avignon gevangen is genomen - dreigt er een burgeroorlog en krijgen een verliefde edelman en een volksmeisje de kans er samen vandoor te gaan. Ze trekken te voet door een woud vol liefdesparen, mystici die nieuwe religies preken en politietroepen, maar slagen er na ontberingen in te huwen. Een didactische en filosofische film - naar het verhaal van Boccaccio's Decamerone. Het geheel geeft een interessant beeld van een tijdperk in morele en sociale overgang, maar steunt ondanks zijn visuele esthetiek al te zeer op wijdlopige dialoog waardoor de ideeën onvoldoende overtuigingskracht krijgen.

L'homme pressé

1977 | Drama, Komedie

Italië/Frankrijk 1977. Drama van Edouard Molinaro. Met o.a. Alain Delon, Mireille Darc, Monica Guerritore, Michel Duchaussoy en Christian Barbier.

Een kunsthandelaar heeft een dwangmatige behoefte om voortdurend bezig te zijn en risico`s op te zoeken in plaats van te vermijden. Deze instelling doet hem zowel zijn bezit als zijn gezondheid op het spel zetten. De roman van Paul Morand (door Maurice Rheims en Christopher Frank tot scenario bewerkt) kreeg een afgezwakte, satirische aanpak, maar biedt de gelegenheid om Delon ongewoon dynamisch in de weer te zien als personage dat op zijn eigen ondernemersschap op vele (ook niet-filmische) terreinen geïnspireerd kon zijn. Door de lens keek Maurice Fellous. Ook bekend als THE HURRIED MAN.

Une femme à sa fenêtre

1976 | Drama, Romantiek

Duitsland/Italië/Frankrijk 1976. Drama van Pierre Granier-Deferre en Denys Granier-Deferre. Met o.a. Philippe Noiret, Victor Lanoux, Umberto Orsini, Gastone Moschin en Delia Boccardo.

Een Franse ambassadeursvrouw in Griekenland anno 1936 wordt verliefd op een communistische verzetsstrijder; ze geeft om hem haar luxe leven op. Ze strijdt en sterft aan zijn zijde. De film benadrukt meer de romantische liefde en (modieus) retrospectieve aankleding dan de politiek woelige periode die in al te simpele zwart-wit tegenstellingen wordt getekend, maar in de achtergrondfunctie sporadisch boeiende elementen aandraagt. Deze aanpak geeft Lanoux als revolutionair weinig kans om de hartstocht van personage overtuigend te maken, maar Schneider is fascinerend als altijd en krijgt goed tegenspel van Orsini als ludieke echtgenoot en Noiret als loyale en berustende aanbidder.

Salvo d'Acquisto

1976 | Drama, Oorlogsfilm

Italië 1976. Drama van Romolo Guerrieri. Met o.a. Massimo Ranieri, Lina Polito, Enrico Maria Salerno, Isa Danieli en Massimo Serato.

Plichtsbesef doet een jonge politieman in 1943 zich onthouden van actieve stellingname, al ligt zijn sympathie bij de linkse partizanen. Als de SS de macht in zijn stadje overneemt, explodeert een bom en worden twintig burgers gegijzeld om geëxecuteerd te worden, hoewel de explosie de fout van een Duitser was. Na vergeefse pogingen om deze waarheid aan het licht te brengen, neemt de agent de schuld op zich en wordt hij terechtgesteld. Deze goedbedoelde debuutfilm laat de verdeeldheid en politieke keuzes zien in het Italië aan het eind van de oorlog, maar valt onnodig prekerig en sentimenteel uit.

Le Gang

1976 | Misdaad, Komedie, Thriller

Italië/Frankrijk 1976. Misdaad van Jacques Deray. Met o.a. Alain Delon, Nicole Calfan, Laura Betti, Adalberto Maria Merli en Giampiere Albertini.

Vrienden van uiteenlopende herkomst sluiten zich na WO I aaneen tot een gangsterbende die aanvankelijk met succes opereert en aan de politie weet te ontkomen, totdat de aanvoerder bij de overval op een juwelier wordt neergeschoten. Film onderscheidt zich alleen uiterlijk van andere Delon-avonturen door een nostalgische verpakking en uiterlijke vermomming van de held (met krulhaar en brilletje). Pittoreske aanpak heeft nogal wat slordigheden - te moderne gebouwen waar oude autootjes langsjagen - maar laat ook enige welkome humor toe.

Io, io, io... e gli altri

1975 | Drama, Komedie

Italië 1975. Drama van Alessandro Blasetti. Met o.a. Walter Chiari, Gina Lollobrigida, Silvana Mangano, Marcello Mastroianni en Vittorio de Si.

Een journalist leest op de spiegel van het treintoilet: 'Lang zal ik leven', en besluit twee dagen lang een onderzoek naar egoïsme in de moderne samenleving in te stellen - in politiek, huwelijk, religie, relaties - terwijl een loyale vriend hem van het tegendeel probeert te overtuigen en daarbij het leven laat. Italiaanse sterren van vroeger en nu en een dozijn schrijvers werkten met wisselend resultaat in de talrijke korte episodes belangeloos mee aan deze film van veteraan Blasetti. De regie is meer vermoeid dan venijnig, waardoor de voornaamste aantrekkelijkheid het herkennen van de talrijke gezichten blijft.

Armiamoci e partite

1975 | Komedie, Oorlogsfilm

Italië/Frankrijk 1975. Komedie van Nando Cicero. Met o.a. Franco Franchi, Ciccio Ingrassia, Philippe Clay, Martine Brochard en Anna Maestri.

Italiaanse obers in Frankrijk blijken bij het uitbreken van WO I dienstplichtig. Ondanks hun voortdurend geblunder-uit- onbegrip krijgen ze na enige tijd de opdracht om bij een Amerikaanse generaal de telefoon te installeren. Deze heeft nét een verdovend middel toegediend gekregen van een Duitse spionne, zodat het duo meent hem geëlektrokuteerd te hebben en zijn 'lijk' bij de vijand probeert te dumpen. De met iets meer zorg dan gewoonlijk speciaal voor het Siciliaanse komiekenduo gemaakte film heeft een a-politieke, maar bedenkelijke strekking: de vijand is stommer dan jij, dus makkelijk te verslaan.

Amici miei

1975 | Komedie

Italië 1975. Komedie van Mario Monicelli. Met o.a. Ugo Tognazzi, Philippe Noiret, Gastone Moschin, Duilio del Prete en Bernard Blier.

Vijf vijftigers bestrijden sleur en verveling in hun bourgeois-bestaan met puberachtige practical jokes. Een van hen maakt er zelfs op zijn sterfbed nog een geintje van. Pessimistische komedie - waarin veronderstelde humor enige remedie is tegen besef van verloren of mislukte illusies - werd bedacht door zieke Pietro Germi die net voor zijn dood de regie overdeed aan Monicelli. Het succes leidde tot een hele reeks van middelbare vriendschapsfilms in Frankrijk en Italië. Luigi Kuveiller schoot de mooie plaatjes.

Zanna Bianca alla Riscossa

1974 | Avonturenfilm

Italië 1974. Avonturenfilm van Tonino Ricci. Met o.a. Maurizio Merli, Henry Silva, Sergio Smacchi, Gisela Hahn en Matteo Zoffoli.

Het verhaal heet gebaseerd te zijn op een roman van Jack London, maar daar is weinig van te merken. Twee vrienden zijn bezig met een goudmijn in Alaska. De één wordt vermoord en de ander gaat met de hond van zijn vermoorde vriend achter de dader aan.

Permettete, signora, che amo vostra figlia?

1974 | Komedie, Oorlogsfilm

Italië/Frankrijk 1974. Komedie van Gian Luigi Polidoro. Met o.a. Ugo Tognazzi, Bernadette Lafont, Franco Fabrizi, Felice Andreasi en Ernesto Colli.

Een steracteur van een derderangs tourneegezelschap oogst opeens succes met een stuk over de liefde van Mussolini en Carla Petacci, die ietwat parallel loopt met zijn verhouding met de hoofdrolspeelster. Identificatie met [KL]Il duce[KLE] (de leider) werkt ook buiten de voorstellingen door en resulteert bij de ommekeer van het politieke getij in zijn arrestatie. Deze onevenwichtige en weinig stijlvast uitgewerkte groteske tragikomedie heeft een bravoure-rol van Tognazzi - die zich van het resultaat overigens distantieerde - en treft alleen in de laatste sc[KA2]ene de juiste toon van pathos en zwarte humor, die duidelijk maakt hoe de film had kunnen (en moeten) worden.

Le Führer en folie

1974 | Komedie

Frankrijk/Italië/Duitsland 1974. Komedie van Philippe Clair. Met o.a. Henri Tisot, Alice Sapritch, Maurice Risch, Luis Rego en Patrick Ropaloff.

Poging om van de geschiedenis van het Derde Rijk een boertige komedie te maken met Hitler als voetballiefhebber en verschillende grappen over dit onderwerp. Zelfs WHICH WAY TO THE FRONT (1970) van Jerry Lewis, zeker niet een van de beste films, steekt met kop en schouders uit boven dit vreselijke misbaksel voor geestelijk gestoorden. Kortom, er zijn onderwerpen waar je wat meer van af moet weten om er een film over te kunnen maken. Deze produktie van Clair stijgt niet boven het absolute nulpunt uit.

Ein Unbekannter rechnet ab

1974 | Thriller, Mysterie, Misdaad

Verenigd Koninkrijk/Italië/Duitsland/Frankrijk/Spanje 1974. Thriller van Peter Collinson. Met o.a. Oliver Reed, Richard Attenborough, Elke Sommer, Gert Fröbe en Stéphane Audran.

Tien mensen worden vermoord in een afgelegen Perzisch hotel. De derde en minst geslaagde filmversie van Agatha Christie's moordroman, ditmaal verplaatst naar Iran. Een schitterend gegeven verzuipt in een saaie regie, waaraan zelfs de stem van Orson Welles als verteller niets kan verhelpen.

Delitto d'amore

1974 | Drama, Romantiek

Italië 1974. Drama van Luigi Comencini. Met o.a. Giuliano Gemma, Stefania Sandrelli, Brizio Montinaro, Renato Scarpia en Rina Franchetti.

Sociale aanklacht verpakt als love story. Fabrieksarbeiders in Milaan worden verliefd op elkaar ondanks verschillen, hij communist uit het Noorden, zij katholiek uit het Zuiden. Ontoereikende veiligheidsmaatregelen in fabriek bezorgen haar fatale gasvergiftiging. Zuiver getroffen kleinschaligheid maakt film effectiever dan politieke pamfletten met uitroepteken.

Abasso tutti viva noi

1974 | Familiefilm

Italië 1974. Familiefilm van Luigi Mangini. Met o.a. Pier Paolo Capponi, Mara Vernier, Angela Goodwin en Ray O'Connor.

Capponi woont met zijn moeder bij zijn grootouders op het platteland. Hij komt uit Milaan en denkt dat zijn vader voor een lange tijd op reis is, maar in werkelijkheid is die dood en durfde zijn moeder hem dat niet te vertellen. Hij houdt een dagboek bij, waarin hij dialogen houdt met zijn vader. De jongens uit het dorp hebben in het bos het geheime genootschap der Apachen, waarin hij wordt opgenomen. Als hem een ongeluk overkomt en voor zijn leven gevreesd wordt, nemen zijn nieuwe kameraden wraak. Redelijk goede film over het opgroeien en de confrontatie met de werkelijheid. Scenario van regisseur Mangini. Camerawerk van Giuseppe Pinori.

Zanna bianca

1973 | Familiefilm, Avonturenfilm, Actiefilm

Spanje/Italië/Frankrijk 1973. Familiefilm van Lucio Fulci. Met o.a. Franco Nero, Virna Lisi, Fernando Rey, John Steiner en Raymond Harmstorf.

Een zieke Indianenjongen die samen met een wolfshond is opgegroeid wordt naar een goudzoekersnederzetting gebracht, die beheerst wordt door een corrupte en wrede avonturier tegen wie de gemeenschap niets durft te beginnen. De film heeft met de roman [KL]White Fang[KLE] van Jack London alleen de titel gemeen en is een kleurrijk avontuur vol onwaarschijnlijkheden, ook in de internationale rolbezetting (Lisi als zwaar geschminkte missiezuster). De film lijkt zich op een publiek van kinderen te richten, maar aangezette harde en wrede scènes maken hem daarvoor weinig geschikt. Het scenario is van Peter Welbeck. Het camerawerk is van Enrico Menczer en Pablo Ripoli. Ook bekend als WHITE FANG en CROC-BLANC.

Milano rovente

1973 | Misdaad

Italië 1973. Misdaad van Umberto Lenzi. Met o.a. Antonio Sabatò, Philippe Leroy, Antonio Casagrande, Marisa Mell en Carla Romanelli.

De leider van een prostitutiebende krijgt opdracht van een concurrerende gangster om via zijn hoeren drugs te verhandelen. Hij weigert en roept de hulp in van een uit Amerika teruggekeerde mafioso, die de gangsteroorlog gebruikt om zèlf de macht in handen te nemen. Deze warrig geschreven en lusteloos geacteerde misdaadfilm wordt 'versierd' met een reeks onfrisse martelscènes, terwijl de cameraman probeert enige dynamiek te suggereren door het te pas en te onpas hanteren van de zoomlens.

Vogliamo i colonelli

1972 |

Italië/Frankrijk 1972. Mario Monicelli. Met o.a. Ugo Tognazzi, François Périer, Claude Dauphin, Duilio del Prete en Carla Tatò.

Een extreem-rechtse politicus beraamt een staatsgreep met gepensioneerde militairen die een wrok jegens de regering hebben. Traditionele verkeers- en andere chaos in Rome stuurt de zorgvuldig voorbereide planning totaal in de war. De film wilde in de verpakking van een karikaturale klucht waarschuwen voor het risico van een staatsgreep als in Griekenland. Het publiek wilde er niet aan, ook door het ontbreken van positieve personages in de film, maar moest door de latere politieke ontwikkeling onderkennen dat de voorstelling van zaken niet zó gezocht was. Het scenario is van regisseur Monicelli, Age en Scarpelli.

The Call of the Wild

1972 | Avonturenfilm

Verenigd Koninkrijk/Frankrijk/Duitsland/Italië/Spanje 1972. Avonturenfilm van Ken Annakin. Met o.a. Charlton Heston, Raimund Harmstorf, George Eastman, Maria Rohm en Juan Luis Galiardo.

Het boek van Jack London over de vrienden Heston en Harmstorf en hun avonturen in Alaska met hun hond Buck, opnieuw verfilmd. De strijd tussen Heston en Eastman om de hand van Mercier staat centraal. De verfilming houdt zich getrouw aan het boek, maar de uitwerking is helaas uiterst traag. Technisch is de film perfect afgewerkt. Het landschap van het polaire Lapland leende zich daar ook uitstekend voor. De film werd nooit in Amerika in de bioscoop uitgebracht, maar is wel op tv vertoond. Scenario van Peter Welbeck, Wyn Wells en Peter Yeldhman.

Mordi e fuggi

1972 | Komedie

Italië/Frankrijk 1972. Komedie van Dino Risi en Dino Riso. Met o.a. Marcello Mastroianni, Oliver Reed, Lionel Stander, Carole André en Nicoletta Machiavelli.

Linkse activisten gijzelen om represailles te voorkomen een industrieel en zijn vriendin. Ze krijgen alle media achter zich aan en de familie van de industrieel is helemaal niet willig om hem terug te krijgen. De film pakt de toen al actuele problematiek aan met middelen van een komedie om een groot publiek te bereiken. Reed voldoet verrassend als Italiaan, Mastroianni is de inzet om wie al gauw niemand zich nog bekommert. Het scenario is van Ruggero Maccari, Bernardino Zapponi en regisseur Risi. Het camerawerk is van Luciano Tovoli.

L'emigrante

1972 | Komedie, Misdaad

Duitsland/Spanje/Italië 1972. Komedie van Pasquale Festa Campanile. Met o.a. Adriano Celentano, Claudia Mori, Lino Toffolo, Sybil Danning en Pepe Calvo.

Een nog dienstplichtige jongeman gaat als verstekeling naar New York om zijn geëmigreerde vader te bezoeken, die vermoord blijkt te zijn door de mafia. De dader blijkt dezelfde man die hem tijdens de overtocht uit de nood heeft geholpen, van welke situatie de vijanden van de dader gebruik maken om hem te doden en de verdenking op de Italiaan te laden die immers wrokgevoelens moet hebben. Deze te lang uitgesponnen satirische komedie haalt te veel verchillende elementen overhoop om ze aannemelijk of in overzichtelijke onderlinge relatie te maken. Celentano voldoet in zijn rol overigens beter dan in zijn latere, te uitbundige kluchtsuccessen. Het scenario is van de regisseur en vervolgens Castellano & Pipolo, Massimo Franciosa, Luisa Montagna, Sabatino Ciuffini. Door de camera keek Gastone Di Giovanni en Juan Gelpi Puig.

Detenuto in attesa di giudizio

1972 |

Italië 1972. Nanni Loy. Met o.a. Alberto Sordi, Elga Andersen, Lino Banfi, Giuseppe Anatrelli en Tano Cimarosa.

Italiaan die in Zwitserland een klein bouwbedrijf heeft, wordt bij het bezoek aan zijn geboorteland gearresteerd en van de ene gevangenis naar de andere verplaatst, omdat het proces steeds verdaagd wordt. Hij belandt zelfs ontoerekeningsvatbaar verklaard in een psychiatrische inrichting, vóórdat hij eindelijk voorkomt en wordt vrijgesproken. Ondertussen is zijn Zwitserse onderneming failliet gegaan. Kafkaïaanse satire op juridisch bureaucratisch labyrint krijgt tragi-komische overtuigingskracht door afwisselend dienstvaardig en radeloos acteren van Sordi.

Causa di divorzio

1972 | Komedie, Drama

Duitsland/Italië 1972. Komedie van Marcello Fondato. Met o.a. Senta Berger, Catherine Spaak, Gastone Moschin, Enrico Montesano en Mario Banfi.

Een plattelandsplaats raakt na de installatie van een grote fabriek in snel tempo beheerst door de wetten van de consumptiemaatschappij. Een jongeman die niet op de fabriek werkt, verdeelt zijn aandacht tussen twee vrouwen, waarvan de één haar natuurlijke spontaniteit heeft bewaard en de ander zich geheel richt op het produktieproces. Als hij de tweede verlaat voor de eerste, dwingt het huishoudbudget haar dezelfde kant op. De regie verwaarloost de maatschappelijke satire voor partnerruil en liefdescomplicaties, die door de actrices aantrekkelijk worden ingevuld, maar verder dan de buitenkant komt de film niet.

Boccaccio

1972 | Komedie, Historische film, Romantiek, Erotiek

Italië/Frankrijk 1972. Komedie van Bruno Corbucci. Met o.a. Maria Baxa, Lino Banfi, Isabella Biagini, Bernard Blier en Raymond Bussières.

De belevenissen van twee jonge avonturiers in het 14de-eeuwse Florence zijn aanleiding om twaalf verhalen uit Boccaccio's Decamerone in beeld te brengen. Deze zoveelste navolging van Pasolini's DECAMERONE-verfilming heeft een chiquere rolbezetting dan gemiddeld, maar de regie geeft weinig kleur aan de erotische schelmenstreken en een aanstekelijke vitaliteit ontbreekt.

Alfredo, Alfredo

1972 |

Italië 1972. Pietro Germi. Met o.a. Dustin Hoffman, Stefania Sandrelli, Carla Gravina, Saro Urzì en Danika La Loggia.

Verlegen jongeman introduceert zich op voorspraak van vlotte vriend bij mooie jonge vrouw die na huwelijk dominante hysterica blijkt met een enorme seksuele honger. Ondertussen ontmoet de echtgenoot vrouw die in elk opzicht haar tegendeel lijkt. Vermakelijke, rumoerige huwelijkssatire gaat ongeg[KA4]eneerd tegen teneur van feminisme in, hoewel mannen ook allesbehalve voorbeeldig worden voorgesteld. Hoffman is verrassend overtuigende Italiaan (waardoor Engels nagesynchroniseerde versie niet alleen zijn tegenspelers saboteert maar ook zijn eigen rol.)

Twitch Of The Death Nerve

1971 |

Italië 1971. Mario Bava. Met o.a. Lea Krugher, Franco Ressel, Mary Arden, Ariana Gorini en Thomas Reiner.

Verlegen jongeman introduceert zich op voorspraak van vlotte vriend bij mooie jonge vrouw die na huwelijk dominante hysterica blijkt met een enorme seksuele honger. Ondertussen ontmoet de echtgenoot vrouw die in elk opzicht haar tegendeel lijkt. Vermakelijke, rumoerige huwelijkssatire gaat ongeg[KA4]eneerd tegen teneur van feminisme in, hoewel mannen ook allesbehalve voorbeeldig worden voorgesteld. Hoffman is verrassend overtuigende Italiaan (waardoor Engels nagesynchroniseerde versie niet alleen zijn tegenspelers saboteert maar ook zijn eigen rol.)

La Betìa

1971 | Komedie, Historische film

YU/Italië 1971. Komedie van Giangfranco de Bosio. Met o.a. Nino Manfredi, Rosanna Schiaffino, Smoki Samardi, Mario Carotenuto en Eva Ras.

Een op de mooie dochter van een dorpsnotabele verliefde boer roept, om haar te veroveren, de hulp in van een praatjesmaker, die daartoe echter aanspraak maakt op de helft van diens huwelijksleven. Zijn eigen echtgenote eist mogelijkheden voor zichzelf. Een befaamd theaterregisseur oogstte op de planken een groot succes met de voorstelling van Ruzantes 16e-eeuwse komedie, maar in deze filmbewerking is de poëzie van de dialogen geschrapt en ontneemt de taalbarrière en de nasynchronisatie van de co-produktie met Joegoslavië alle spontaniteit aan het spel. De stijlvolle aankleding, uitbundigheid en gezonde vulgariteit maken het toch tot een boeiende, hoewel al te lange kostuumklucht.

In nome del popolo Italiano

1971 | Komedie

Italië 1971. Komedie van Dino Risi. Met o.a. Ugo Tognazzi, Vittorio Gassman, Yvonne Furneaux, Ely Galleani en Michele Cimarosa.

Een linkse rechter van instructie is belast met het onderzoek naar de dood van een callgirl en komt op het spoor van een rechtse, despotische directeur van een milieu-onveilige industrie. Hoewel het hoertje zelfmoord blijkt te hebben gepleegd, vernietigt de rechter de bewijzen om toch de industrieel te kunnen veroordelen. Deze cynische Italiaanse komedie laat zien hoe men van een integere ideologie tot een oneerlijke methodiek komt en de maatschappij paranoïde maakt. Gassman speelt niet alleen de industrieel, maar ook een reeks van andere rollen, waardoor het hele Italiaanse volk tenslotte zí[KA1]jn gezicht krijgt. Deze lucide film werd uiteraard door links en rechts aangevochten om zijn 'onverantwoord pessimisme'.

Il Sergente Klems

1971 | Historische film, Oorlogsfilm

Italië 1971. Historische film van Sergio Grieco. Met o.a. Peter Strauss, Tina Aumont, Lucia Paluzzi, Pier Paolo Capponi en Massimo Serato.

Een Duitse deserteur uit WO I neemt dienst in het vreemdelingenlegioen in Marokko en wordt voorman in verzet tegen eerst Spaanse en dan Franse koloniale bezetting. Deze historische film is bedoeld als een variant op LAWRENCE OF ARABIA, maar het ontbreekt aan talent en financiële middelen. Strauss is te jong om groei en ontwikkeling van het personage waar te maken, maar het anti-kolonialistisch scenario is verrassend intelligent.

Don Camillo e i giovani d'oggi

1971 | Komedie

Italië 1971. Komedie van Mario Camerini. Met o.a. Gastone Moschin, Lionel Stander, Carole André, Paolo Giusti en Daniele Dublino.

Don Camillo heeft last van nieuwlichterij in de kerk, Peppone van maoïsten in zijn communistische partij. Peppone's langharige zoon en Camillo's geminirokte nicht worden verliefd op elkaar. Door saamhorigheid slagen pastoor en burgemeester erin ze kerkelijk te laten trouwen en Peppone verkiezingen te laten winnen van dissidenten. Zesde film uit reeks werd gestart onder regie van Christian-Jaque toen Fernandel overleed. Nieuwe acteurs onder nieuwe regie missen jovialiteit van voorgangers, waardoor reactionaire strekking overduidelijk wordt en toch al zwakke grappen niet van de grond komen.

Nini Tirabusciò, la donna che inventò la mossa

1970 | Komedie, Musical, Historische film

Italië 1970. Komedie van Marcello Fondato. Met o.a. Monica Vitti, Pierre Clémenti, Peppino De Filippo, Carlo Giuffré en Sylva Koscina.

Een actrice wordt verdacht van medeplichtigheid aan de moord op koning Umberto I, maar behaalt na haar celstraf roem in het variété door haar spraakmakende 'kurketrekkerdans', waarmee ze zowel verontwaardigde fatsoensrakkers aantrekt als reeksen minnaars, die ze aan de vooravond van WO I tot pacifisme tracht te bekeren. Deze pittoreske Belle Epoque-klucht slaagt er niet in sociale en politieke gebeurtenissen te combineren met revuescènes, zodat de film een overmatig lange one woman-show van Vitti wordt, die kan zingen noch dansen en dat drukdoenerig probeert te compenseren.

E venne il giorno dei limoni neri

1970 | Drama, Misdaad, Romantiek, Actiefilm

Italië 1970. Drama van Camillo Bazzoni. Met o.a. Antonio Sabatò, Florinda Bolkan, Don Backy, Peter Carsten en Pierpaolo Capponi.

Een jonge gangster (Sabat[KA2]o) ontdekt na een gevangenisstraf in Amerika dat hij door zogenaamde maffiavrienden is verraden, die ook verantwoordelijk zijn voor de dood van zijn vrouw en zijn beste vriend. Wraakactie samen met de weduwe (Bolkan) van zijn vriend loopt stuk op de oppermachtige tegenstander. Het verhaal is zwak en toont de maffia als een bijna occulte macht, waartegen het zinloos is te strijden, wat een bedenkelijke strekking is. Deze bekwame verfilming ontspoort soms in een misplaatst vertoon van kokette virtuositeit. Het scenario is van Franco Barbaresi, Nicola Manzari, regisseur Bazzoni en producent Giovanni Addessi. Het camerawerk is van Sandro Marcori. Eastmancolor, Mono.

Bubù

1970 | Drama

Italië 1970. Drama van Mauro Bolognini. Met o.a. Massimo Ranieri, Ottavia Piccolo, Antonio Falsi, Alain Naya en Gianna Serra.

Bakkershulp geeft afstompend werk eraan, zodat zijn vriendin zich moet prostitueren om in hun onderhoud te voorzien. Ze ontmoet socialistische student die haar uit leven wil halen. Bubu laat haar echter niet gaan, gewend als hij is aan makkelijk bestaan. Sociaal zedendrama verplaatste roman BUBU DE MONTPARNASSE naar Napels 1900. Aan beelden van Degas en Toulouse-Lautrec herinnerende vormgeving lukte Bolognini beter in zwartwit in LA VIACCIA, maar het blijft sfeervol.

Brancaleone alle crociate

1970 | Avonturenfilm, Historische film

Italië 1970. Avonturenfilm van Mario Monicelli. Met o.a. Vittorio Gassman, Stefania Sandrelli, Adolfo Celi, Beba Loncar en Luigi Proitetti.

Kruistochten zijn voor middeleeuwse ridders een welkome aanleiding om leuk oorlogje te kunnen spelen. Zo ook voor Brancaleone, die voor de bevrijdingsactie van Christus' graf een legertje ongeregeld om zich heen verzamelt onder wie een aantrekkelijke heks, een masochist en een baby die kroonprins is. Deze uitbundige satire op een middeleeuws gegeven voegt aan L'ARMATA BRANCALEONE weinig nieuws toe en neemt ook fiks de tijd, maar de fantasierijke aankleding en het potsierlijk acteren zijn onverminderd amusant. Scenario van Furio Scarpelli, Agenore Incrocci en regisseur Monicelli.

12 + 1

1970 | Avonturenfilm, Komedie

Italië/Verenigd Koninkrijk/Frankrijk 1970. Avonturenfilm van Nicolas Gessner. Met o.a. Vittorio Gassman, Sharon Tate, Orson Welles, Terry-Thomas en Vittorio De Sica.

Een berooide Italiaan erft van zijn Engelse tante dertien stoelen die hij via een antiquair laat verkopen, om dan te horen dat in de zitting van één ervan haar juwelen verborgen zitten. Samen met de secretaresse van de antiquair gaat hij op jacht naar de stoelen die elk een andere eigenaar hebben. De zoveelste variant op de bekende Russische satire over de menselijke hebzucht heeft één stoel meer dan gewoonlijk. Verder is het niet origineler hoewel een hele reeks van sterren smakelijke karikaturen neerzetten. De laatste rol van Sharon Tate. Reeds eerder verfilmd als DREIZEHN STŸHLE in 1938 door E.W. Emo en als THE TWELVE CHAIRS door Mel Brooks, eveneens in 1970. Ook bekend als THE THIRTEEN CHAIRS.

Halleluja voor een paar vuisten

1969 | Western, Komedie

Italië 1969. Western van Giuseppe Colizzi. Met o.a. Terence Hill, Bud Spencer, Woody Strode, Lionel Stander en Victor Buono.

Op een oude, met westernplaatjes verluchte videodoos staan de gedenkwaardige woorden 'Those Trinity Boys Are Back'. Dat klinkt mooi als reclamekreet, maar het doet de geschiedenis geweld aan. Boot Hill, zoals de Engelse titel luidt, werd gedraaid vóór de succesvolle Trinity-reeks. Hill en Spencer doen eind jaren 60 nog nauwelijks aan het vermakelijke duw- en trekwerk waarmee ze beroemd zouden worden. Wel is meteen hun overbekende chemie voelbaar. Hill speelt in deze traditionele spaghettiwestern de belaagde held die door een groep rondtrekkende circusartiesten wordt opgenomen. Waarna Spencer de nog immer bedreigde gelederen komt versterken.

Certo, certissimo, anzi... probabile

1969 | Komedie, Drama

Italië 1969. Komedie van Marcello Fondato. Met o.a. Claudia Cardinale, Catherine Spaak, Robert Hoffmann, Nino Castelnuovo en Alberto Lionello.

Slecht geregisseerde maar overigens interessante sentimentele komedie over een jonge vrouw (Cardinale), die zonder veel succes een interessante baan en de ware Jacob probeert te vinden. Ze woont samen met een meisje (Spaak) dat in een schoonheidssalon werkt. Elke keer als ze een man uitnodigt voor een romantisch afspraakje, loopt het op niets uit, maar haar vriendin probeert de mannen op haar eigen manier te verleiden. Deze situatie duurt voort, totdat elk de juiste man ontmoet. Cardinale en Spaak zijn goed in vorm en Law zet een overtuigende sukkel neer. Ook bekend als CRAZY DAYS.

Vado, vedo e sparo

1968 | Western

Spanje/Italië 1968. Western van Enzo Girolami. Met o.a. John Saxon, Antonio Sabàto, Frank Wolff, Leo Anchóriz en Agata Flori.

Drie avonturiers overvallen een postkoets en maken een grote som geld buit. Onderlinge verdeeldheid resulteert in chaotische gevechtstaferelen. Er is geanimeerd acteerwerk te zien in deze ontstellend clichématige spaghetti-western. Girolami regisseert als Enzo G. Castellari. Scenario van Augusto Finocchi en Vittorio Metz. Camerawerk van Alejandro Ulloa. Ook bekend als I TRE CHE SCONVOLSERO IL WEST, I CAME, I SAW, I SHOT en DIE DREI DIE DEN WESTEN ERSCHŸTTERTEN.

Un Estate in quattro

1968 | Drama, Erotiek

Italië 1968. Drama van Florestano Vancini. Met o.a. Giuliano Gemma, Bibi Andersson, Gunnar Björnstrand en Rosemary Dexter.

Zweeds echtpaar leert tijdens de vakantie op een Italiaans eiland een toeristenpaar kennen van wie de probleemloze erotiek contrasteert met hun door leeftijdsverschil en oud zeer, gefrustreerde relatie. De Zweed vermoordt de jonge Italiaan als surrogaat wraak op een vroegere rivaal. Goed acteren geeft meerwaarde aan de bedoelde hommage aan Ingmar Bergman, al is de tekening van een verziekt huwelijk hier veel oppervlakkiger en wordt die afgezet tegenover de schijnbaar ongecompliceerde seksuele vrijheid van Italianen, waarmee alleen het ene stereotiep door het andere vervangen wordt.

The Secret War of Harry Frigg

1968 | Komedie, Oorlogsfilm, Drama

Verenigde Staten 1968. Komedie van Jack Smight. Met o.a. Paul Newman, Sylva Koscina, Andrew Duggan, Tom Bosley en Werner Peters.

Een dienstplichtig soldaat wordt aangewezen om vijf generaals, die tijdens WO II door de vijand worden vastgehouden, te bevrijden. Een gladde, maar onwezenlijke komedie. Eén van de weinige missers van Newman.

Stuntman

1968 | Actiefilm, Komedie

Frankrijk/Italië 1968. Actiefilm van Marcello Baldi. Met o.a. Gina Lollobrigida, Robert Viharo, Marie Duois, Marisa Mell en Jean-Claude Bercq.

De stuntman van een failliete filmmaatschappij wil zijn acrobatische vermogens gebruiken voor het veroveren van een rijke echtgenote middels gespeelde zelfmoordpogingen. In plaats daarvan treft hij een avonturierster die hem inschakelt bij de roof van kroonjuwelen. Deze matte avonturenkomedie biedt te weinig verrassingen om het uitgangspunt onderhoudend te variëren. De film werd op lengte gebracht door het uitvoerig etaleren van de fysieke charmes van de vrouwelijke sterrren. Lollobrigida opmerkelijk mooi, maar haar rol is niettemin een afgang.

Serafino

1968 | Komedie

Italië 1968. Komedie van Pietro Germi. Met o.a. Adriano Celentano, Ottavia Piccolo, Francesca Romana Coluzzi, Saro Urzì en Benjamin Lev.

Eenvoudige herder Serafino Fiorin (Celentano) wordt rijk door een onverwachte erfenis van een suikertantetje (Turina). De gulheid waarmee hij zijn vermogen uitdeelt wekt weerstanden op bij zijn familie en aanstaande schoonfamilie waardoor hij opeens hun hebzucht beseft en kiest voor een leven met een hartelijk prostituéetje. Deze lofzang op ongecompliceerd geluk in armoe overtuigt als scenario nauwelijks en is al te oppervlakkig idealiserend, maar de film werd met aanstekelijke opgewektheid geacteerd en in scène gezet. Speelt in de Abruzzen eind jaren 1960-70. Het scenario is van Alfredo Gianetti, Piero De Bernardi, Tullio Pinelli, Leo Benvenuti en regisseur Germi. Het camerawerk is van Aiace Parolin. Technicolor.

Satyricon

1968 | Avonturenfilm, Historische film, Erotiek

Italië 1968. Avonturenfilm van Gianluigi Polidoro. Met o.a. Ugo Tognazzi, Laura Antonelli, Tina Aumont, Don Backy en Mario Carotenuto.

De wederwaardigheden van de student Encolpio in het decadente Rome van Keizer Nero, samen met zijn vrienden Ascilto en Oitone. Dit gelijktijdig met Fellini's film gemaakte vluggertje houdt zich meer aan de letter van Petronius Arbitro's nagelaten romandelen, maar mist smaak, stijl en fantasie. Het resultaat is vermoeiend en vervelend, rumoerig en platvloers. Het orgie-achtige banket met de extravagante Trimalcione als gastheer is hier de finale, Fellini begon zijn film hiermee. Het is de moeite van het wachten waard, want Tognazzi brengt als enige de juiste combinatie van decadentie en ironie in zijn rol.

La Battaglia di El Alamein

1968 | Oorlogsfilm, Actiefilm

Italië/Frankrijk 1968. Oorlogsfilm van Giorgio Ferroni. Met o.a. Robert Hossein, Michael Rennie, Ettore Manni, Marco Guglielmi en George Hilton.

Een poging tot de reconstructie van de slag bij El Alamein in 1942, waarbij de Duitsers en de Italianen strijden tegen het Britse Achtste Leger aangevoerd door de legendarische vechtjas veldmaarschalk Montgomery. Nogal spectaculaire actie in een oorlogsfilm die een beetje aan geschiedvervalsing doet door middel van een merkwaardige sympathieverdeling: de schurken zitten in het Britse leger, terwijl de Italianen de slachtoffers zijn van de minachting van hun Duitse bevelhebbers. De aandacht aan het Italiaanse front concentreert zich op de antifascist die zijn heetgebakerde jongere broer geleidelijk van zijn gelijk weet te overtuigen. Scenario van Ernesto Gastaldi en Remigo de Grosso. Ook bekend als THE BATTLE OF EL ALAMEIN.

L'isola

1968 | Erotiek, Romantiek, Drama

Italië 1968. Erotiek van Florestano Vancini. Met o.a. Giuliano Gemma, Bibi Andersson, Gunnar Björnstrand en Rosemary Dexter.

Zweeds echtpaar op vakantie in Italië wordt geconfronteerd met Italiaans echtpaar en naast wat film-toerisme, wat bloot en zogenaamd-gewaagddoenerij is het niet duidelijk wat Vancini bedoelt: dat de Zweden met hun vrije seks een gefrustreerd volk zijn of dat de Italianen gezond met seks weten om te gaan?

L'Immorale

1968 |

Italië 1968. Pietro Germi. Met o.a. Ugo Tognazzi, Stefania Sandrelli, Renee Longarini, Maria Grazia Carnassi en Gigi Ballista.

Een huisvader heeft twee minnaressen en bij elkaar zes kinderen. De optelsom van verplichtingen en verantwoordelijkheden vreet aan zijn energie, zodat hij raad vraagt aan een priester die geen ander advies heeft dan aanvraag van echtscheiding. Hij wil echter geen van zijn gezinnen offeren. Deze satire op de Italiaanse dubbele moraal wordt met verve gebracht en geacteerd, maar is al vaker en doeltreffender gedaan, ook door Germi zelf.

I quattro dell'Ave Maria

1968 | Western, Komedie

Italië 1968. Western van Giuseppe Colizzi. Met o.a. Terence Hill, Bud Spencer, Eli Wallach, Brock Peters en Kevin McCarthy.

Een outlaw krijgt het aanbod van een corrupte bankdirecteur om in ruil voor zijn leven wraak te nemen op een bankroversduo en de buit terug te veroveren. Het lukt hem en met dat geld neemt hij wraak op degenen die hem onschuldig veroordeeld hadden, totdat hij alles verspeelt aan de goktafels. Bankrovers helpen hem uit de nood en om de wraak te voltooien. De film aarzelt tussen de barokke gewelddadigheid van Leone's spaghetti-westerns en een meer parodistische aanpak, die de mogelijkheden van de combinatie Hill-Spencer deed ontdekken, ten koste van Hollywoodse veteraan-acteurs. Scenario van de regisseur.

...dai nemici mi guardo io!

1968 | Western

Italië 1968. Western van Mario Amendola. Met o.a. Charles Southwood, Julian Mateos, Alida Cheli, Mirko Ellis en Isarco Ravaioli.

Southwood krijgt van een officier uit het leger van de Zuidelijken een dollar met speciale inscriptie. De officier verklapt hem dat er in totaal drie van zulke dollars bestaan die samen aangeven waar de schat van de Zuidelijken is begraven. Daarmee is de jacht op het goud geopend en het doel heiligt de middelen in deze uiterst bescheiden spaghetti-western.

Ognuno per sé

1967 | Western

Duitsland/Italië 1967. Western van Giorgio Capitani. Met o.a. Van Heflin, Klaus Kinski, Gilbert Roland, George Hilton en Sarah Ross.

Een oude goudzoeker heeft eindelijk een rijke goudader gevonden en zoekt een vennoot. Hij meent die te vinden in een jongeman die vroeger als een zoon voor hem was. Deze is echter een onbetrouwbaar heerschap geworden en omdat de goudzoeker vreest voor zijn leven zoekt hij een nieuwe bondgenoot.

Meglio vedova

1967 | Misdaad, Komedie

Frankrijk/Italië 1967. Misdaad van Duccio Tessari. Met o.a. Virna Lisi, Peter McEnery, Gabriele Ferzetti, Jean Servais en Lando Buzzanca.

Een Britse ingenieur, naar Sicilië gekomen voor de bouw van een olieraffinaderij, raakt verstrikt in een belangenconflict tussen de mafia en meer progressieve notabelen. Het meisje op wie hij verliefd wordt, staat ook tussen beide partijen in, maar wordt snel genoeg weduwe om voor hem vrij te zijn en toch alle tradities te blijven respecteren. Deze satirische komedie hinkt op twee gedachten: een exportfilm met internationale sterren en een lokale dialectklucht. Beide elementen laten zich slecht combineren en maken de film onnodig lang.

L'uomo, l'orgoglio, la vendetta

1967 | Komedie, Western

Italië/Duitsland 1967. Komedie van Luigi Bazzoni. Met o.a. Franco Nero, Tina Aumont, Klaus Kinski, Karl Schönbock en Franco Ressel.

Deze tamelijk getrouwe verfilming van het verhaal van Prosper Merimée, Carmen, wordt niet feitelijk, maar in aankleding en visuele presentatie gebracht als spaghetti-western. Als zodanig zorgvuldig gemaakt en met een intelligent scenario; Aumont heeft weliswaar uiterlijk alles mee voor de fatale zigeunerin, maar is als actrice onder de maat.

Il Padre di famiglia

1967 | Drama, Komedie

Italië/Frankrijk 1967. Drama van Nanni Loy. Met o.a. Nino Manfredi, Leslie Caron, Claudine Auger, Ugo Tognazzi en Mario Carotenuto.

Twee architectuurstudenten worden na de oorlog verliefd op elkaar en trouwen, hoewel zijn idealisme botst met haar pragmatisme. Doordat ze een reeks niet geplande kinderen krijgen moet zij haar carri[KA2]ere opgeven, terwijl hij door een confrontatie met bouwspeculaties steeds meer van zijn uitgangspunten vervreemdt. Hij verwijt zijn gezin z[KA1]i[KA1]jn mislukking; haar pogingen om hem te steunen en te stimuleren resulteren in een zenuwinstorting. Zeker voor het Italiaans patriarchaatsbesef is dit een zinnige en kritische tragikomedie, vooral dankzij het acteren van Manfredi en - heel verrassend - Caron. Een treffend bijrolletje van Tognazzi (als de oude huisvriend) die de tijdens de opnamen overleden Totò verving.

I Sette fratelli Cervi

1967 | Drama, Oorlogsfilm

Italië 1967. Drama van Gianni Puccini. Met o.a. Gian Maria Volonté, Lisa Gastoni, Carla Gravina, Serge Reggiani en Don Backy.

De oudste zoon uit een boerenfamilie wordt tijdens WO II verliefd op een militant anti-fascistische actrice en gaat mèt zijn zes broers in het verzet. Ze verbergen een grote groep soldaten, waarvoor ze alle zeven door het regime in 1943 geëxecuteerd worden. De sobere - in de tekening van het gezinsleven soms sentimenteel ontsporende - historische reconstructie wordt vooral opmerkelijk geacteerd.

A Minute to Pray, A Second to Die

1967 | Western

Italië/Verenigde Staten 1967. Western van Franco Giraldi. Met o.a. Alex Cord, Arthur Kennedy, Robert Ryan, Nicoletta Machiavelli en Mario Brega.

Een outlaw verbergt zich in Escondido voor bandieten, premiejagers, plaatselijk gezag en andere figuren die pogen misbruik te maken van zijn infrequent voorkomende verlammingsverschijnselen. De uitnemende fotografie draagt bij aan de prachtige atmosfeer. Oorspronkelijke titel: UN MINUTO PER PREGARE, UN INSTANTE PER MORIRE, later gewijzigd in ESCONDIDO.

On a volé la Joconde

1966 | Komedie, Misdaad

Frankrijk/Italië 1966. Komedie van Michel Deville. Met o.a. Marina Vlady, George Chakiris, Margaret Lee, Jean Lefebvre en Paul Frankeur.

Een kunstminnaar slaagt er in 1911 in de Mona Lisa uit het Louvre te stelen en heeft een waterdicht alibi waardoor de verdenking op zijn vriendin valt die behalve de politie ook andere dieven achter zich aan krijgt. Ongewoon logge grappen voor de anders zo lichtvoetige Deville en relatief weinig verrassende verhaalswendingen houden de achtervolgingskomedie middelmatig, met de schoonheid van Vlady en de locaties als voornaamste kwaliteit.

Delitto quasi perfetto

1966 | Misdaad

Frankrijk/Italië 1966. Misdaad van Mario Camerini. Met o.a. Philippe Leroy, Pamela Tiffin, Bernard Blier, Graziella Granata en Massimo Serato.

Journalist wordt gevraagd om op erfgename te letten die van kloosterschool naar Rome vliegt waar oom haar opwacht. Meisje blijkt avonturierster die met 'oom' samenspant om erfenis in te pikken. In reeks avonturen die naar Beiroet leiden redt en trouwt held echte erfgename. Misdaadkomedie komt langzaam op gang, maar blijft onderhoudend door spel van quasi-goedmoedige Blier als oom en typering van domme-blondjestraditie van Tiffin.

Signore e signori

1965 | Komedie, Erotiek

Frankrijk/Italië 1965. Komedie van Pietro Germi. Met o.a. Virna Lisi, Gastone Moschin, Nora Ricci, Gigi Ballista en Beba Loncar.

Een feestavondje bij een belangrijk burger in een Italiaanse provinciestad is het decor voor drie verschillende episodes waarin het meerderwaardigheidsgevoel en de dubbele moraal van de Italiaanse man danig op de hak worden genomen. Deze uitbundige satire weet een reeks vermakelijke karikaturen met verve aan elkaar te rijgen, maar de niet aflatende rumoerigheid werkt in combinatie met de lengte op den duur afmattend. De film werd onderscheiden met de Grote Frijs in Cannes. Het scenario is van Furio Scarpelli, Agnore Incrocci, Luciano Vincenzoni en regisseur Germi. Het camerawerk is van Aiace Parolin.

Sette contro la morte

1965 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland/Italië 1965. Drama van Edgar G. Ulmer. Met o.a. John Saxon, Rosanna Schiaffino, Brian Aherne, Peter L. Marshall en Larry Hagman.

Gedurende WO II worden zeven mensen uit verschillende landen in een kelder zonder uitgang opgesloten. Het gaat om enkele Amerikaanse soldaten, een Duitse officier, een Italiaanse vrouw, nog een soldaat, een oude ziekelijke generaal en een burger. Ze moeten solidair blijven en samen naar een oplossing zoeken, maar met het verstrijken van de tijd, begint iedereen tekenen van stress en psychische inzinkingen te vertonen. Ruzie en afgunst rond de enige vrouw, die zich onder hen bevindt, doemt op. In de dramatische afloop pleegt de oude en ziekelijke generaal zelfmoord door zichzelf op te blazen met een granaat, waardoor onbedoeld een hele reeks ontploffingen worden veroorzaakt, de muur openscheurt en er een uitweg uit de kelder ontstaat. Goede acteerprestaties van de cast.

Made in Italy

1965 |

Italië 1965. Nanni Loy. Met o.a. Walter Chiari, Aldo Fabrizi, Sylva Koscina, Virna Lisi en Anna Magnani.

Italianen die als gastarbeiders naar Zweden onderweg zijn, wisselen herinneringen uit aan typerende aspecten van het vaderland die worden verbeeld in een groot aantal satirische, korte sketches met mikpunten variërend van bureaucratie en dubbele moraal tot kerk en verkeerschaos. Niet alle onderdelen van het door Ettore Scola geschreven scenario zijn even sterk, maar het hoge tempo en de uitgebreide sterbezetting weten de aandacht geamuseerd vast te houden. Hoogtepunt is Magnani die met een groot gezin vergeefs probeert een drukke straat over te steken.

L'armata Brancaleone

1965 | Avonturenfilm, Komedie

Spanje/Frankrijk/Italië 1965. Avonturenfilm van Mario Monicelli. Met o.a. Vittorio Gassman, Catherine Spaak, Gian Maria Volonté, Barbara Steele en Folco Lulli.

Een dief laat een ijdele en onnozele lafaard de identiteit aannemen van een vermoorde ridder om zo diens burcht over te nemen, maar de vermomming brengt de namaakridder in een groot aantal onvoorziene avonturen. Historische klucht ontwikkelt zich als stripverhaal met vaak ongegeneerd platte humor die door de fantasierijke aankleding en vormgeving en animo van alle acteurs toch zeer aanstekelijk werkt. Gassman is onweerstaanbaar grappig als de anti-held. Scenario van Age, Scarpelli en Monicelli. Het camerawerk is van Leonida Barboni en Carlo de Palma.

L' Avventuriero della Tortuga

1965 | Avonturenfilm

Duitsland/Italië 1965. Avonturenfilm van Luigi Capuano. Met o.a. Guy Madison, Ingeborg Schöner, Nadia Gray, Rik Battaglia en Mino Doro.

De intriges van een Spaanse gouverneur om door middel van een huwelijk met een Indiase kroonprinses zijn macht en rijkdom te vergroten worden doorkruist door tegenaktie van een rechtschapen piraat en zijn met verstoting bedreigde echtgenote. Een exotische avonturenfilm naar de roman Sandokan van de schrijver Salgari, zoals Capuano ze grotendeels al met dezelfde acteurs aan de lopende band maakte. Deze film is niet meer of minder onderhoudend dan de anderen van de regisseur, maar heeft de handicap dat Battaglia een weinig imponerend de heldhaftige piraat vertolkt en door Madison wordt weggespeeld.

Sedotta e abbandonata

1964 | Komedie

Italië 1964. Komedie van Pietro Germi. Met o.a. Stefania Sandrelli, Saro Urzì, Aldo Puglisi, Leopoldo Trieste en Paola Biggio.

Peppino Califano (Puglisi), een Siciliaan, verleidt op een hete middag Agnese (Sandrelli), de mooie minderjarige zuster van zijn verloofde Matilde (Biggio). Ze wordt zwanger, maar hij weigert te trouwen met de vrouw die geen maagd meer is. Haar vader Don Vincenzo Ascalone (Urzi) zet alles in het werk om de familie-eer te redden en brengt het huwelijk tot stand terwijl hij zelf van opwinding sterft. Deze harde, maar vermakelijke satire op Siciliaanse eer - die een heet hangijzer is - wordt temperamentvol geacteerd, maar is door alle verwikkelingen ook geleidelijk aan vermoeiend en rumoerig. Het scenario is van Luciano Vincenzoni, Agenore Incrocci, Furio Scarpelli en regisseur Germi. Incrocci staat op de aftiteling als Age en Scarpelli alleen met zijn achternaam. Het camerawerk is van Aiace Parolin.

Sandokan contro il leopardo di Sarawak

1964 | Avonturenfilm

Duitsland/Italië 1964. Avonturenfilm van Luigi Capuano. Met o.a. Ray Danton, Franca Bettoja, Guy Madison, Mario Petri en Alberto Farnese.

Sandokan heeft het sultanaat van Serawak heroverd, maar krijgt nu de zoon van de gedode Britse opponent tegenover zich, die uit wraak zijn echtgenote ontvoert. Samen met zijn medestander Yanez slaagt hij er in Brooks jr. te doden, na een reeks van valstrikken met een hypnotiserende fakir. Dit tweede deel van Sandokan/Dantons avonturen heeft spectaculaire scènes tegen afwisselend exotische landschappen en bordpapieren decors. Scenario van Arpad De Riso en de regisseur, naar de roman van Emilio Salgari. Camerawerk van Adalberto Albertini.

Sandokan alla riscossa

1964 | Avonturenfilm

Duitsland/Italië 1964. Avonturenfilm van Luigi Capuano. Met o.a. Ray Danton, Franca Bettoja, Guy Madison, Mario Petri en Alberto Farnese.

Sandokan, de tijger van Maleisië, hoort dat hij de zoon van een sultan is die door Britse avonturiers is vermoord en op de troon vervangen. Met zijn vriend Yanez valt hij de verraderlijke broers zowel over land als over zee aan en herovert de hem toekomende macht. Films met Reeves' concurrerende versie, met Danton in de titelrol hebben het voordeel van de rechten op de oorspronkelijke romans van Emilio Salgari, wat in een beter scenario resulteert. Voor het overige onderhoudende middelmaat. Scenario van de regisseur en Arpad De Riso. Het camerawerk is van Adalberto Albertini. Vervolgfilm: SANDOKAN CONTRO IL LEOPARDO DI SARWAK.

La Ragazza di Bube

1964 | Drama

Italië/Frankrijk 1964. Drama van Luigi Comencini. Met o.a. Claudia Cardinale, George Chakiris, Marc Michel, Emilio Esposito en Carla Calò.

Een communistische partizaan wordt na de oorlog verliefd op een dorpsmeisje, maar komt door politiek activisme in confict met de gendarmerie en vlucht naar het buitenland. Het meisje gaat in de stad werken en wordt het hof gemaakt door een collega, als de geliefde terugkeert en wordt gearresteerd. Ze zal veertien jaar op hem wachten. Comencini kiest deze innemende love story als invalshoek voor een tijdsbeeld, waarin de chaos van de Italiaanse republiek wordt getekend. De film geeft daarnaast een beeld van een psychisch en ideologisch groeiproces van de heldin vanuit haar naïeve koketterie en geeft Cardinale de meest overtuigende rol uit het begin van haar carrière.

Il figlio di Cleopatra

1964 | Avonturenfilm, Drama

Italië 1964. Avonturenfilm van Ferdinando Baldi. Met o.a. Mark Damon, Scilla Gabel, Arnoldo Foà, Alberto Lupo en Arnoldo Foa.

Spektakelfilm van dertien-in-een-dozijn met een paar goede gevechtssc[KA2]enes. Het verhaal speelt ten tijde van de Romeinse keizer Octavius. Egypte wordt wreed onderdrukt door de corrupte gouverneur Petronio. De rechten van het volk worden verdedigd door El Kebir (Damon), een dappere krijger uit een nomadenstam, die in werkelijkheid de zoon is van Julius Cesar en Cleopatra. Werd op locatie in de Egyptische woestijn gedraaid.

I Misteri della giungla nera

1964 | Avonturenfilm

Duitsland/Italië 1964. Avonturenfilm van Luigi Capuano. Met o.a. Guy Madison, Ingeborg Schöner, Peter van Eyck, Yvan Desny en Giacomo Rossi Stuart.

De dochter van een Britse officier in India wordt ontvoerd door Thugs die haar opvoeden als de aardse reïncarnatie van de godin Kali. Een slangenjager ontdekt toevallig de verblijfplaats van de Thugs en wordt op de priesteres verliefd. Hij associeert zich met de Engelsman om de Thugs uit te roeien. De Indiase jungleavonturen van SANDOKAN-schrijver Emilio Salgari kregen een verfilming in dezelfde stijl, met alleen de rolbezetting iets boven de middelmaat.

I Compagni

1964 | Drama

Frankrijk/YU/Italië 1964. Drama van Mario Monicelli. Met o.a. Marcello Mastroianni, Annie Girardot, Renato Salvatori, Bernard Blier en François Périer.

De niet ingewilligde eisen van fabrieksarbeiders in Turijn in 1905 leiden tot een staking, die wordt gebroken door werkelozen van buitenaf. Een socialistische professor zet de arbeiders aan tot de bezetting van de fabriek, waarna het leger ingrijpt en er slachtoffers vallen. Een opmerkelijk sociaal fresco dat ondanks de historische situering nog altijd actueel is (en bleek bij het uitkomen kwa belangstelling van het publiek zelfs zijn tijd vooruit). Treffend getekende en geacteerde personages, vooral Mastroianni als studeerkamer-revolutionair. Scenario van regisseur Monicelli, Agenore Incrocci en Furio Scarpelli.

Buffalo Bill, l'eroe del West

1964 | Western

Duitsland/Italië/Frankrijk 1964. Western van Mario Costa. Met o.a. Gordon Scott, Ingeborg Schöner, Jan Hendricks, Catherine Ribeiro en Hans von Borsody.

Kolonel Cody ('Buffalo Bill') krijgt opdracht in de streek Indian Creek tussen cowboys en Indianen de vrede te herstellen, die bloedig verstoord is door een opperhoofd dat onder invloed staat van een doortrapte wapensmokkelaar. Deze vroege spaghetti- western heeft nog geen eigen stijl, en probeert de Hollywood- voorbeelden na te apen zonder zich daarbij aan historische feiten te houden. De regisseur nam voor de gelegenheid het pseudoniem John Fordson aan, in grenzeloze zelfoverschatting.

Sei donne per l'assassino

1963 | Horror, Thriller

Italië/Duitsland/Frankrijk 1963. Horror van Mario Bava. Met o.a. Cameron Mitchell, Eva Bartok, Dante di Paolo, Thomas Reiner en Harriet Medin.

Mannequins in een modehuis van een Romeinse gravin worden één voor één vermoord en ondanks de ontdekking van interne geheimen en rivaliteiten slaagt de politie er niet in de dader te vinden. Dez horror-film had een voor de jaren zestig ongewone situering in de moderne tijd, maar ook een middelmatig scenario met aangezet sadisme. De sfeervolle regie en het bijzonder kleurgebruik geven er echter een beklemmende andere dimensie aan.

Rogopag

1963 | Komedie

Italië/Kameroen/Frankrijk 1963. Komedie van Roberto Rossellini, Jean-Luc Godard, Pier Paolo Pasolini en Ugo Gregoretti. Met o.a. Rosanna Schiaffino, Bruce Balaban, Alexandra Stewart, Jean-Marc Bory en Orson Welles.

Een episodefilm: I. (Illibatezza - 32m): Een stewardess schrikt met een rollenspel een verliefde passagier af, die zich vervolgens troost met het bekijken van eerder van haar gemaakte filmopnamen. Achter de camera stond Luciano Trasatti. II. (Il nuovo mondo/Le nouveau monde - 20m): Een man ontdekt dat tengevolge van een atoomexplosie zijn medemensen emotieloos zijn geworden. Fotografie van Jean Rabier. III. (La ricotta K/ZW - 40m): Een arme figurant in een bijbelse film wordt door de regisseur en de acteurs vergeten en sterft van de honger aan het kruis. IV. (Il pollo ruspante - 36m): De invloed van de consumptiemaatschappij en een door de media gehersenspoelde echtgenote doen een man ver boven zijn stand leven. De kwaliteit van de regisseurs doet deze formule-film ver boven het gemiddelde uitsteken. De film is een produkt van zijn tijd en doet daarom tamelijk verouderd aan. Alleen de episode van Pasolini, die met zijn aandeel een verschijningsverbod veroorzaakte wegens vermeende godslastering, stijgt boven het niveau van louter satire uit door de ideologische demystificatie van de tegenstrijdigheden in het creatieve proces.

Llanto por un bandido

1963 | Drama, Historische film

Frankrijk/Italië/Spanje 1963. Drama van Carlos Saura. Met o.a. Francisco Rabal, Lea Massari, Philippe Leroy, Lino Ventura en Manuel Zarzo.

Een Andalusische bandiet is met zijn bende ondergedoken in de Siera Morena. Hij krijgt van de koning amnestie aangeboden, op voorwaarde dat hij behulpzaam zal zijn bij de jacht op zijn vroegere medestanders. Dit historische fresco rond de legendarische 'El tempranillo', die in de vorige eeuw leefde, heeft als co-produktie onvoldoende middelen om spectaculair te worden. De film overtuigt vooral in de huwelijksscènes van Rabal en Massari. De keuring greep destijds in en verwijderde de rolletjes van maatschappijkritische intellectuelen als revolutionairen, hoewel het gastoptreden van Buñuel als beul gespaard bleef. De Italiaanse versie werd nauwelijks gecensureerd, waardoor het mogelijk was 25 jaar later het oorspronkelijke werk te reconstrueren.

La frusta e il corpo

1963 | Horror, Romantiek

Italië/Frankrijk 1963. Horror van Mario Bava. Met o.a. Christopher Lee, Daliah Lavi, Tony Kendall, Ida Galli en Harriet Medin.

Baron Kurt Menliff (Lee) keert terug naar het voorvaderlijke slot aan de Baltische kust om de bruiloft bij te wonen van zijn sadistische broer (Kendall) met de schone, van zweepslagen genietende Nevenka (Lavi). De jonge bruid doodt echter haar gemaal; zijn broer wordt beschuldigd van moord. Weinig verhaal maar een prachtige belichting en enscènering van meester in het vak Mario Bava (1914-1980) die als John M. Old (of John Old jr.) regisseerde bijgestaan door Ubaldo Terzano, die de fotografie deed en in werkelijkheid David Hamilton heet. Een film in de traditie van zijn tijd die vooral gekenmerkt werd door de populaire Hammer-producties.

Il Terrore dei mantelli rossi

1963 | Avonturenfilm

Italië/Spanje/Frankrijk 1963. Avonturenfilm van Mario Costa. Met o.a. Tony Russel, Scilla Gabel, Jacques Dacqmine, Yves Vincent en Nerio Bernardi.

Een Middeleeuws Joegoslavisch dorp wordt geterroriseerd door gemaskerde bendes. De bedreigde hertog kan steun krijgen van een corrupte legeraanvoerder die in ruil met zijn dochter wil trouwen. Deze avonturenfilm is met vaart gemaakt, waarbij tussen achtervolgingen te paard en gevechten opvallend weinig ruimte is voor spel- en dialoogscènes, wat in dit genre meestal een voordeel is.

Il Leone di San Marco

1963 | Avonturenfilm, Historische film

Italië 1963. Avonturenfilm van Luigi Capuano. Met o.a. Gordon Scott, Gianna Maria Canale, Alberto Farnese en Giulio Marchetti.

De doge van Venetië heeft voor de bescherming tegen aanvallen van piraten een beroep gedaan op een weinig effectief huurlingenleger, maar zijn zoon heeft onder een schuilnaam een groep Venetiaanse vrijwilligers bijeengebracht die de piraten wèl met succes overtroeven. De luxueuze achtergrond van het 17de-eeuws Venetië met carnavals en feesten geeft de schermavonturen een spectaculair aanzien.

Il Criminale

1963 | Thriller, Misdaad

Italië 1963. Thriller van Marcello Baldi. Met o.a. Jack Palance, Yvonne Furneaux, Salvo Randone, Franco Fabrizi en Andrea Checchi.

Op kerstavond, in een bijna lege trein van Rome naar Milaan wordt een man door zijn medepassagier herkend als een Duitse oorlogsmisdadiger. De man schudt aanvankelijk met succes de door de passagiers gealarmeerde politie van zich af, maar wordt toch neergeschoten, zodat hij zijn op het eindstation wachtende oude moeder niet zal terugzien. Deze thriller slaagt er niet in suspense te wekken of van de dramatische mogelijkheden van de rijdende trein gebruik te maken. Lusteloos geacteerd, behalve de melodramatische schmiere van Palance.

Ercole contro Molock

1963 | Avonturenfilm, Fantasy

Italië/Frankrijk/Verenigde Staten 1963. Avonturenfilm van Giorgio Ferroni. Met o.a. Gordon Scott, Alessandra Panaro, Rosalba Neri, Michel Lemoine en Nerio Bernardi.

De wrede koningin van Mykenos laat haar zoon Moloch als god aanbidden waarbij talrijke slaven aan zijn cultus geofferd worden. De prins van Tirontos voegt zich bij de slaven en weet zo de favoriet van de koningin te worden, zodat hij aan het hof een revolutie kan voorbereiden die met de steun van de bevolking van Tirontos slaagt. Het scenario heeft een reeks van spectaculaire en al dan niet bedoeld komische vondsten die de film boven de middelmaat van het genre uittillen. Om op de succesreeks in te haken, neemt de prinselijke held als slaaf de schuilnaam Hercules (Ercole) aan. Scenario van Arrigo Equini, Remigio Del Grosso en de regisseur. Camerawerk van Augusto Tiezzi.

Una Regina per Cesare

1962 | Avonturenfilm

Frankrijk/Italië 1962. Avonturenfilm van Viktor Tourjansky. Met o.a. Pascale Petit, Gordon Scott, Giorgio Ardisson, Akim Tamiroff en Rik Battaglia.

Een complot tegen haar broer Ptolemeus om de troon van Egypte heeft als gevolg dat Cleopatra naar Syrië moet vluchten. Ze verleidt Julius Caesar om de macht te heroveren en uit te breiden. De jarenlange uitloop van Liz Taylors CLEOPATRA stelde Italiaanse filmmakers in staat om op deze publiciteit in te haken en vooruit te lopen met sneller gemaakte films over de Slang van de Nijl. Het ontbreekt deze versie niet aan spektakel, wel aan een deugdelijk scenario. Petit is wel net zo aantrekkelijk als Cleo, maar heeft niet haar raffinement.

Pelle viva

1962 | Drama

Italië 1962. Drama van Giuseppe Fina. Met o.a. Elsa Martinelli, Raoul Grassili, Franco Sportelli, Lia Rainer en Narcisa Bonati.

De omstandigheden in sociaal opzicht en op het werk van Milanese fabrieksarbeiders zijn al sinds lang nauwelijks menswaardig doordat de patroons sterk staan, vanwege de toeloop van duizenden werkwilligen van het platteland. Een getrouwde arbeider vindt tijdelijke troost in zijn armelijk sleurbestaan door een romance met een vrouwelijke collega. De verfilming van dit sociale drama leent elementen van ROCCO E I SUOI FRATELLI, maar de regisseur komt niet verder dan een reconstructie in neo-realistische stijl, monotoon als de situatie die hij behandelt.

Le Quattro giornate di Napoli

1962 | Drama, Oorlogsfilm

Italië 1962. Drama van Nanni Loy. Met o.a. Charles Belmont, Regina Bianchi, Aldo Giuffrè, Pupella Maggio en Lea Massari.

Terwijl de Amerikaanse legers optrekken komt de uitgehongerde bevolking van Napels in 1943 in opstand tegen de Duitse bezetters die onvoorbereid en in de minderheid zich na vier dagen moeten terugtrekken. Overtuigende reconstructie van gebeurtenissen in bijna documentaire stijl.

La commare secca

1962 | Drama, Mysterie, Experimenteel

Italië 1962. Drama van Bernardo Bertolucci. Met o.a. Francesco Ruiu, Marisa Solinas, Allen Midgette, Giancarlo De Rosa en Vincenzo Ciccora.

Er is een prostituée in een park vermoord. Er worden getuigen verhoord en ze hebben bijna allemaal iets te verbergen. Het onderzoek is de draad tussen de verschillende episodes en portretten waarvan een het sterkste is over de soldaat-met-verlof die zich alleen maar verveelt. Het regiedebuut van de 21-jarige Bertolucci met een scenario van Pasolini zit tussen de invloed van de laatste en het begin van zijn eigen stijl in.

La Tigre dei sette mari

1962 | Avonturenfilm, Romantiek

Italië 1962. Avonturenfilm van Luigi Capuano. Met o.a. Gianna Maria Canale, Maria Grazia Spina, Anthony Steel en Ernesto Calindri.

Een oude piraat wil zijn schip overdragen aan de winnaar van een toernooi dat onder zijn bemanningsleden wordt gehouden. De favoriet wordt echter verslagen door de dochter van de piraat. De verliezer wordt vervolgens verdacht van moord op de kapitein, maar de schuldige is een andere piraat die samenspant met een hebzuchtige Spaanse gouverneursvrouw. De verdachte komt net op tijd te hulp en zal voortaan het schip aan de zijde van de vrouwelijke kapitein aanvoeren. Deze onderhoudende zeeroversavonturen onderscheiden zich enigszins door de rol van de stoere heldin: de hautaine expressieloosheid van Canale contrasteert verrassend met haar atletische capriolen.

La Smania adosso

1962 | Komedie

Italië/Frankrijk 1962. Komedie van Marcello Andrei. Met o.a. Gérard Blain, Annette Stroyberg, Nino Castelnuovo, Mariangela Giordano en Vittorio Gassman.

Twee Siciliaanse jongemannen randen samen een dorpsgenote aan. Volgens de lokale traditie moet één van beiden met haar trouwen, maar ze weigeren elk een echtgenote die al aan een ander heeft toebehoord. Familie, justitie en mafia bemoeien zich ermee, tot de uitspraak van een schertsproces leidt tot een dubbel happy end, zonder dat één van de betrokkenen zelf iets in te brengen heeft. De harde satire op de Siciliaanse seksuele moraal geeft een onaangename bijsmaak, doordat zowel de vrouwelijke als de mannelijke waardigheid met voeten wordt getreden. De gedachteloze humor van de personages geeft daaraan echter navrante accenten.

La Bellezza di Ippolita

1962 | Komedie, Erotiek

Frankrijk/Italië 1962. Komedie van Giancarlo Zagni. Met o.a. Gina Lollobrigida, Enrico Maria Salerno, Lars Bloch, Carlo Giuffré en Franco Giacobini.

Een aantrekkelijke echtgenote van een garagehouder heeft veel succes bij de klanten; voor haar een belangrijke onderbreking in haar eentonige bestaan. De overmatig jaloerse man wreekt zich met overspel, maar verzoent zich weer met zijn vrouw, die niettemin belooft hem ooit met gelijke munt terug te betalen. Italiaanse come back-film van Lollobrigida, die het voor de hoofdrol noodzakelijke temperament in Hollywood lijkt te hebben achtergelaten, hoewel de vormgeving van debuterend regisseur Zagni óók allesbehalve bruisend is.

Il Colpo segreto di d'Artagnan

1962 | Avonturenfilm, Historische film

Italië/Frankrijk 1962. Avonturenfilm van Siro Marcellini. Met o.a. George Nader, Magali Noël, Georges Marchal, Massimo Serato en Allessandra Panaro.

Nieuwe avonturen van de helden van Alexandre Dumas. D'Artagnan en Porthos moeten een complot tegen Koning Lodewijk XIII ontrafelen en ontdekken dat diens broer er achter zit. Redelijk onderhoudende schermavonturen, met een weinig homogene rolbezetting.

I Moschettieri dei mare

1962 | Avonturenfilm

Frankrijk/Italië 1962. Avonturenfilm van Steno. Met o.a. Pier Angeli, Channing Pollock, Aldo Ray, Philippe Clay en Robert Alda.

Franse avonturiers willen in de 17e eeuw naar Amerika vluchten en nemen de macht over op een Spaans galeischip dat goud moet ophalen bij de corrupte gouverneur van Maracaibo. Mèt door hen gerecruteerde piraten komt ook een zigeunerin aan boord die de als kind ontvoerde gouverneursdochter blijkt. De piratenavonturen hebben een internationale rolbezetting en een scenario vol verwikkelingen, maar de in kluchten gespecialiseerde regisseur weet niet wat hij er mee aan moet.

Beta Som

1962 | Oorlogsfilm

Verenigd Koninkrijk/Italië 1962. Oorlogsfilm van Charles Frend. Met o.a. James Mason, Gabriele Ferzetti, Lilli Palmer, Andrea Checchi en Geoffrey Keen.

Italiaanse onderzeeboot probeert in 1941 Gibraltar te passeren om de Atlantische basis Beta Som te bereiken, maar wordt onklaar gemaakt door een Britse torpedobootjager. Beide schepen belanden in de neutrale haven Tanger. Oorlogsavonturen ter zee onderscheiden zich in weinig van eerdere films behalve dat ze met meer dan gemiddelde bekwaamheid zijn uitgevoerd door routiniers en dat door co-productie beide partijen gelijke aandacht krijgen. Romance is overbodig, maar biedt prettig weerzien met Palmer.

Arrivano i Titani

1962 | Avonturenfilm, Komedie

Spanje/Frankrijk/Italië 1962. Avonturenfilm van Duccio Tessari. Met o.a. Antonella Lualdi, Pedro Armendáriz, Jacqueline Sassard, Giuliano Gemma en Gérard Séty.

Persiflage op het Italiaanse spektakel-genre door middel van een spaghetti-peplum met actie, humor en een forse korrel zout bij de Griekse mythologie. Kleuren, kostuums en decors overtreffen het spel en het verhaal dat over de goden gaat die vinden dat de tiran van Thebe, Kadmos verslagen moet worden door een jonge god. Ze sturen hem naar de Aarde, maar eenmaal daar aangeland vindt deze laatste zijn liefde voor een prinses belangrijker dan zijn opdracht. Eerste rol van Gemma. Scenario van Ennio de Concini en de regisseur. Camerawerk van Alfio Contini.

Agostino

1962 | Drama

Italië 1962. Drama van Mauro Bolognini. Met o.a. Ingrid Thulin, John Saxon, Paolo Colombo en Mario Bartoletti.

Puber voelt zich in de steek gelaten wanneer zijn moeder tijdens vakantie minnaar neemt. Hij zoekt aansluiting bij volksjongens in de haven en doet ook daar traumatische ervaringen op. Psychologisch drama - naar roman van Moravia - suggereert incestueuze en homo-erotische gevoelens, maar geeft vooral mooie beelden van Venetië.

Un Giorno da leoni

1961 | Drama, Oorlogsfilm

Italië 1961. Drama van Nanni Loy. Met o.a. Renato Salvatori, Tomas Milian, Nino Castelnuovo, Romolo Valli en Anna-Maria Ferrero.

Groepje jonge Romeinen voegt zich in 1943 bij de partizanen en krijgt opdracht om een viaduct op te blazen. Het lukt, hoewel de nazi's de geallieerden verantwoordelijk stellen en de burgerbevolking de verzetsgroep van passiviteit beschuldigt. Boeiende historische reconstructie met gebruik van documentair archiefmateriaal maakt van de personages geen bovenmenselijke helden, maar tekent ze in hun beperkingen en zwaktes en toch in staat tot heroïsche prestaties. Rake karakteriseringen in het scenario krijgen navenante vertolking.

Tiro al piccione

1961 | Drama, Oorlogsfilm

Italië 1961. Drama van Giuliano Montaldo. Met o.a. Jacques Charrier, Elenora Rossi-Drago, Francisco Rabal, Sergio Fantoni en Carlo d' Angelo.

Na het uitroepen van de fascistische republiek van Sal[KA2]o wordt een 20-jarige onverwacht voor het leger opgeroepen. De ervaringen die hij daar opdoet maken hem verbitterd. Terwijl zijn vrienden vluchten of deserteren omdat zij de nederlaag voorzien, blijft hij doorvechten tot hij de laatste overlevende is in een uiteindelijk treffen met de partizanen. Bardots ex-echtgenoot (die de good-will van de Fransen verloor door vroegtijdig ontslag te nemen uit militaire dienst wegens overgevoeligheid) geeft zijn anderssoortige rol opmerkelijke overtuigingskracht mee in een geslaagde, maar niet zeer oorspronkelijke debuutfilm.

Rosmunda e Alboino

1961 | Avonturenfilm

Italië 1961. Avonturenfilm van Carlo Campogalliani. Met o.a. Jack Palance, Eleonora Rossi-Drago, Guy Madison, Andrea Bosic en Carlo D'Angelo.

De koning van Langobarden besluit tot een verstandshuwelijk met een vijandelijke prinses om zijn macht veilig te stellen. Deze vermoordt hem echter en veroorzaakt de nederlaag van zijn vorstendom met een veldheer, die verliefd is op haar. Een van de Italiaanse films waarin Palance een barbaarse rol zó aandikt dat het resultaat alleen maar komisch is. Scenario van de regisseur Campogalliani, Roberto Gianviti en Alessandro Ferrau. Achter de camera stond Raffaele Masciocchi.

Psycosissimo

1961 | Komedie, Horror

Italië 1961. Komedie van Steno. Met o.a. Ugo Tognazzi, Raimondo Vianello, Edy Vessel, Monique Just en Spiros Focás.

De schrijvers van een misdaad-tv-serie repeteren voor het open raam de moordscènes en worden door een rijkaard voor beroepskillers aangezien die hun een fors bedrag biedt om zijn echtgenote te doden. Ze nemen de opdracht aan, om het geld in te pikken, maar ontdekken dat de echtgenote en haar minnaar de opdrachtgever zèlf naar het leven staan. Een horror-parodie blijft in de traditie van een toneelmatige boulevardklucht die met soms vermoeiend animo wordt gespeeld. Shockeffecten zijn te doorzichtig en te weinig verrassend om de satire effectief te maken.

Nefertiti, regina del Nilo

1961 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek

Italië 1961. Avonturenfilm van Fernando Cerchio. Met o.a. Jeanne Crain, Edmund Purdom, Vincent Price, Amedeo Nazzari en Liana Orfei.

Een Egyptische prinses is verliefd op een beeldhouwer, maar moet op bevel van de hogepriester met de farao trouwen (die hij overigens naar de macht staat). Koningin geworden, geeft zij haar overspelige liefde op in het belang van haar volk, waarna zowel de echtgenoot als de minnaar sneuvelen. De geïmporteerde Hollywoodsterren geven de historische romantiek geen overtuigingskracht en in de nasynchronisatie gaat zelfs de gebruikelijke ironie van Price als de slechte priester verloren.

La Venere dei pirati

1961 | Avonturenfilm

Italië/Duitsland 1961. Avonturenfilm van Mario Costa. Met o.a. Gianna Maria Canale, Massimo Serato, Scilla Gabel en Livio Lozenzon.

Een Italiaans serieprodukt uit de jaren zestig: deze keer gaat het over een terreurzaaiende tiran en slavenhandel.

Il Ratto delle Sabine

1961 | Avonturenfilm, Komedie

Italië/Frankrijk 1961. Avonturenfilm van Richard Pottier. Met o.a. Roger Moore, Mylène Demongeot, Scilla Gabel, Luisa Mattioli en Giorgia Moll.

Romulus heeft met vrienden Rome gesticht, maar het ontbreekt hun aan vrouwen om het voortbestaan te verzekeren. Van de naburige Sabijnen ontvoeren ze de dochters, die zich daar alleen in schijn tegen verzetten. Een dreigende oorlog wordt dan ook met vrouwelijk raffinement voorkomen. De legende van de Sabijnse maagdenroof was al eerder onderwerp van allerlei kluchtbewerkingen en deze is niet meer of minder geestig dan de voorgangers. Een deel van de uitvoerige sterbezetting is zich ál te duidelijk bewust dat men leuk moet zijn; een ander deel lijkt dat helemaal niet in de gaten te hebben en is des te grappiger.

Gordon, il pirata nero

1961 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek, Actiefilm

Italië 1961. Avonturenfilm van Mario Costa. Met o.a. Ricardo Montalban, Vincent Price, Giulia Rubini, Liana Orfei en Mario Feliciani.

Ex-slaaf en piraat tracht de praktijken van een slavenhandelaar tegen te werken, die dat natuurlijk niet op zich laat zitten. Het leidt tot een confrontatie op zee.

Divorzio all'italiana

1961 | Komedie

Italië 1961. Komedie van Pietro Germi. Met o.a. Marcello Mastroianni, Daniela Rocca, Stefania Sandrelli, Leopoldo Trieste en Margherita Girelli.

Toen deze film gemaakt werd was scheiden in Italië nog niet toegestaan. Toch wil de reeds gehuwde Siciliaanse baron Fernando Cefalú (Mastroianni) met zijn mooie zestienjarige nichtje Angela (Sandrelli) trouwen. Hij wil dus van zijn vrouw af. Als zij overspel zou plegen kan hij haar vermoorden en er met een lichte straf vanaf komen, hij moet immers zijn eer verdedigen. Hij zoekt dus een minnaar voor zijn vrouw. Venijnige, af en toe bijzonder geestige satire op de Italiaanse huwelijkswetgeving en dubbele moraal, met een fraaie hoofdrol voor Mastroianni. Oscar voor het scenario.

Antinea, l'amante della città sepolta

1961 | Avonturenfilm

Italië/Frankrijk 1961. Avonturenfilm van Edgar G. Ulmer. Met o.a. Haya Harareet, Amedeo Nazzari, Jean-Louis Trintignant, Georges Rivière en Giulia Rubini.

In een vanwege atoomproeven verboden deel van de Sahara raken drie mijningenieurs door een zandstorm verdwaald. Ze worden ontvoerd naar het ondergrondse mythische koninkrijk Atlantis, van de wrede en geperverteerde vorstin Antinea. Deze nieuwe, in de eigen tijd geplaatste versie van L'ATLANTIDE werd een onderhoudende avonturenfilm, echter zonder de magie en de suggestieve erotiek van Pabst's verfilming. Harareet in de titelrol heeft absoluut niets van een femme fatale

Accattone

1961 | Drama, Experimenteel

Italië 1961. Drama van Pier Paolo Pasolini. Met o.a. Franco Citti, Franca Pasut, Adriana Asti, Silvana Corsini en Mario Cipriani.

Een Romeinse klaploper wordt onderhouden door een prostituée die in de gevangenis belandt, zodat hij zonder inkomen raakt. Ondanks zijn oprechte verliefdheid op een nog naïef meisje, probeert hij haar ook te laten tippelen; een poging tot eerlijke arbeid mislukt al op eerste dag en hij zet met vrienden een kraak, maar verongelukt tijdens de vlucht. Het filmdebuut van schrijver/dichter Pasolini toont onopgesmukt en met dwarse gevoeligheid, het voorstadsmilieu met zijn sociaal misvormde bewoners zonder sensatie en moralisme. Gemaakt met grotendeels uit-het-leven-gegrepen acteurs. Pasolini's onervarenheid en onbevangenheid ten aanzien van filmtechniek leiden tot een verrassende en oorspronkelijke vormgeving. Camerawerk van Tonino Delli Colli en het scenario is van Pasolini zelf.

Robin Hood e i pirati

1960 | Avonturenfilm

Italië 1960. Avonturenfilm van Giorgio Simonelli. Met o.a. Lex Barker, Rossana Rory, Jackie Lane, Mario Scaccia en Walter Barnes.

Alleen fans die bereid zijn het geklungel te aanvaarden kunnen vrede hebben met dit flauwe aftreksel van de vroegere Robin Hood-films.

Risate di gioia

1960 | Komedie

Italië 1960. Komedie van Mario Monicelli. Met o.a. Totò, Anna Magnani, Gina Rovere, Ben Gazzara en Edy Vessel.

Een berooide filmfigurante heeft niemand om oudejaarsavond mee te vieren, maar komt dan in contact met een groep Amerikaanse oplichters, die in de Romeinse filmwereld hun slag hopen te slaan. Deze innemende, sentimentele komedie in de Hollywood- traditie van de jaren 1940-50 verloopt wat al te voorspelbaar, maar heeft een opmerkelijke rolbezetting, met een kranige Magnani als centrale figuur. Het scenario is van Age, Furio Scarpelli, Suso Cecchi D'Amico en de regisseur. Het camerawerk is van Leonida Barboni.

Le orientali

1960 | Documentaire, Erotiek

Italië 1960. Documentaire van Romolo Marcellini. Met o.a. Nadwa Fouad, Lakshimi Dipar, Kannikar Dowkee, Channin Naruepakorn en Nit Sawcapaa.

Het sentimentele of liefdesleven van Egyptische, Maleisische, Japanse en andere oosterse vrouwen. Oppervlakkig, met afgesproken en 'gespeelde' scènes, maar wel mooie beelden.

Kapo

1960 | Drama, Oorlogsfilm

Italië/YU/Frankrijk 1960. Drama van Gillo Pontecorvo. Met o.a. Susan Strasberg, Laurent Terzieff, Emmanuelle Riva, Didi Perego en Gianni Garko.

Een joods meisje komt na een razzia in Parijs in een concentratiekamp en krijgt van de kamparts de identiteit van een politieke gevangene, waardoor ze aan de gaskamers ontkomt. Door haar overlevingsinstinct en ten koste van haar medegevangenen brengt ze het tot Kapo. Ze wordt verliefd op een Russische gevangene, die haar menselijkheid en idealisme weer wekt en ze offert zich in een bevrijdingsactie. Het aangrijpende beeld van de concentratiekampverschrikkingen en de reacties van het meisje daarop worden in de tweede helft verzwakt door te oppervlakkige romantiek, terwijl de (journaal-)opnamen van concentratiekampen de geënsceneerde scènes minder waarschijnlijk maken. De film is niettemin een loffelijke poging een misschien onverfilmbaar onderwerp aan te pakken.

Il Ladro di Bagdad

1960 | Familiefilm, Avonturenfilm, Fantasy

Italië/Frankrijk/Verenigde Staten 1960. Familiefilm van Arthur Lubin. Met o.a. Steve Reeves, Giorgia Moll, Georges Chamarat, Arturo Dominici en Antonio Battistella.

Een dief die zijn buit onder de armen van Bagdad verdeelt, wordt verliefd op de dochter van de sultan en komt tegenover een gevaarlijke rivaal te staan. Dit avontuurlijke sprookje kan qua vernuftige speciale effecten en spelprestaties niet in de schaduw van de vooroorlogse versie (THE THIEF OF BAGDAD) staan, maar is kleurrijk en met vaart gemaakt.

Femmine di lusso

1960 | Komedie

Italië 1960. Komedie van Giorgio Bianchi. Met o.a. Gino Cervi, Walter Chiari, Yvan Desny, Gabriele Ferzetti en Sylva Koscina.

Tijdens een cruise met een luxe jacht moeten de amoureuze relaties,van de passagiers en de bemanningsleden een beslissende wending krijgen, maar alles loopt anders dan voorzien, hoewel het resultaat toch een nagenoeg collectief happy end is. Deze vakantiefilm wisselt per scène van toon, hoewel ondanks quasi-cynisme de driestuiverromantiek overweegt. Het komisch duo, Chiari-Tognazzi komt er het best af, in een aantrekkelijke rolbezetting, waar liefhebbers van LOVE BOAT van zullen smullen.

A noi piace freddo

1960 |

Frankrijk/Italië 1960. Steno. Met o.a. Ugo Tognazzi, Raimondo Vianello, Yvonne Furneaux, Peppino De Filippo en Francis Blanche.

Een zwarthandelaar wordt aangezien voor een geallieerde agent die een SS-kolonel moet liquideren. Na een reeks van misverstanden valt de SS-er bij Hitler in ongenade zodat de opdracht vervalt en de anti-held met een revue-zangeres kan trouwen. De satire verloopt in een reeks uitgesponnen revue-sketches (waarmee het duo Tognazzi-Vianello theatersucces oogstte), die zelfs voor een klucht ondermaats blijven. Het leukste is Blanche als de SS-er, op herhalingsoefening van zijn rol in BABETTE S'EN VA-T'EN GUERRE.

Un Maledetto imbroglio

1959 | Drama, Thriller

Italië 1959. Drama van Pietro Germi. Met o.a. Pietro Germi, Eleonora Rossi-Drago, Claudio Gora, Claudia Cardinale en Franco Fabrizi.

Een commissaris onderzoekt de moord op een jonge vrouw. Het spoor leidt niet naar de onderwereld, maar naar de hogere klasse. Tenslotte komen de door een notaris georganiseerde seksuitstapjes met meisjes uit de arbeidersklasse aan het licht. Deze bekwaam opgebouwde en gedoseerde onderzoeksfilm leidt tot treffende observaties van uiteenlopende sociale milieus. In de sterke rolbezetting excelleert Germi zelf als de Maigret-achtige politieman Gravallo. Het scenario is van Alfredo Giannetti, Pietro Germi en Ennio De Concini.

Teseo contro il Minotauro

1959 | Avonturenfilm

Italië 1959. Avonturenfilm van Silvio Amadio. Met o.a. Bob Mathias, Rosanna Schiaffino, Alberto Lupo, Rik Battaglia en Nico Pepe.

Incidentele sfeer en Schiaffino's verschijning hebben geen veredelende uitwerking op de geschiedenis van de mythologische held. Deze dwarsboomt plannen van een boosaardige koningin om het volk aan zich te onderwerpen met behulp van een afzichtelijk monster. Scenario van Gianpaolo Callegari, Sandro Continenza en Daniel Mainwaring. Camerawerk van Aldo Giordani. Ook bekend als THE MINOTAUR en WARLORD OF CRETE.

La Notte del grande assalto

1959 | Avonturenfilm

Frankrijk/Italië 1959. Avonturenfilm van Met o.a. Gian Maria Scotese, Agnès Laurent, Sergio Fantoni, Fausto Tozzi en Kerima.

Een onafhankelijk graafschap in de Appenijnen grenst aan het land van de tiran Cesare Borgia die een spion de opdracht geeft om de hand van de jonge gravin te vragen. Een rebel heeft echter al eerder haar gunst verworven, maar wordt verraden en ter dood veroordeeld. De gravin kan zijn leven redden door in het huwelijk toe te stemmen. De avonturen tijdens de renaissance hebben inktzwarte schurken en voorbeeldige helden, waardoor alle romantiek een onbedoelde knipoog krijgt.

Il vendicatore

1959 | Avonturenfilm, Drama

Italië/YU 1959. Avonturenfilm van William Dieterle. Met o.a. John Forsyth, Rosanna Schiaffino, Paul Dahlke, John Forsythe en Johanna Hofer.

Speelt zich af in het vroeg 19e eeuwse Rusland. Een oneerlijke edelman neemt land in beslag door intimidatie met behulp van de wet en het gebruik van geweld tegenover de boeren. Een van de landeigenaren, een gepensioneerde kolonel van de cavalerie daagt hem uit en verdedigt zijn eigen bezit en dat van de boeren. De kolonel komt hierbij om het leven waarna de edelman de politie erop af stuurt om het land in beslag te nemen. Het komt dan tot gewelddadigheden tussen politie en boeren waarbij een agent de dood vindt. De zoon van de kolonel, Vladja (Forsyth), een officier in de cavalerie en de boeren moeten als vluchtelingen strijden om hun rechtmatige landgoed te heroveren. Vladja doet zich voor als Franse professor en privé-leraar van de jonge zoon van de edelman, maar wordt verliefd op de dochter, die zich geleidelijk aan bewust wordt van haar vaders wreedheid en onmenselijkheid. Zij kiest Vladja's zijde in zijn strijd tegen de onrechtvaardigheid van haar vader. Schitterende opnamen en goed spel.

Arrangiatevi

1959 | Komedie

Italië 1959. Komedie van Mauro Bolognini. Met o.a. Totò, Peppino De Filippo, Laura Adani, Cathia Caro en Christina Gajoni.

Een door ruimtegebrek en burenoverlast gekweld, groot gezin probeert vergeefs een andere woning te zoeken. Uiteindelijk vindt de vader een betaalbare etage in een voormalig bordeel zonder dat hij zijn familie van die voorgeschiedenis vertelt. Zijn vrouw en dochters worden daar bruut mee geconfronteerd en de hele kring van kennissen en verloofden keert zich van hen af. Wat traag uitgevallen, maar onderhoudende sociale komedie wordt gedragen door Peppino de Filippo als het schipperende gezinshoofd en Totò als de inwonende, excentrieke opa.

Marisa la civetta

1957 | Komedie

Spanje/Italië 1957. Komedie van Mauro Bolognini. Met o.a. Marisa Allasio, Renato Salvatori, Ettore Manni, Francisco Rabal en Luz Marquez.

Een serveerster in een stationsrestauratie is een onverbeterlijke flirt, wat haar zowel problemen op haar werk als in haar verkering met een brave matroos bezorgt. Hoewel ze met haar koketterie de werkomstandigheden naar haar hand zet, dreigt ze haar vrijer te verliezen. In deze simpele komedie wordt uitbundig geacteerd en hij maakt boeiend gebruik van de stationssituering. Dat dit het eerste scenario was van Pier Paolo Pasolini is echter nauwelijks voorstelbaar.

Il Tesoro di Rommel

1956 | Avonturenfilm

Italië 1956. Avonturenfilm van Romolo Marcellini. Met o.a. Dawn Addams, Paul Hubschmid, Isa Miranda, Bruce Cabot en Andrea Checchi.

Een nachtclub in Caïro is het trefpunt voor avonturiers, dieven en spionnen die achter de plek proberen te komen waar Rommel tijdens WOII een goudschat in zee heeft laten zinken. Een Duitser met een regeringsopdracht weet als enige de locatie, maar laat zich het geheim ontfutselen door een danseres. Bij het treffen op de zeebodem redt ze hem toch het leven en laat de schat en de rivalen exploderen. Deze cosmopoliete avonturenfilm haalt meer personages bij elkaar dan het scenario kan verwerken, ten koste van het tempo en de duidelijkheid. Geleidelijk aan echter steeds onderhoudender.

Il Ferroviere

1956 | Drama

Italië 1956. Drama van Pietro Germi. Met o.a. Pietro Germi, Luisa della Noce, Sylva Koscina, Carlo Giuffré en Eduardo Nevola.

Italiaanse spoorwegmachinist verdient nauwelijks voldoende om zijn gezin te onderhouden en heeft conflicten met de oudste kinderen: een zoon die niet wil werken en een dochter die ongehuwd zwanger blijkt. Zij verlaten het ouderlijk huis en de vader wordt door eigen nalatigheid op het werk ontslagen. Trouwhartig jongste zoontje klaart stemming en verhoudingen op tot de zieke vader sterft. Laat neo-realistische film doet de gevoeligheid zeker in latere scènes in melodrama verglijden, maar behoudt ook daarbij de innemende oprechtheid. Germi zelf blijkt ideale hoofdrol.

Guardia, guardia scelta, brigadiere e maresciallo

1956 | Komedie

Italië 1956. Komedie van Mauro Bolognini. Met o.a. Alberto Sordi, Peppino De Filippo, Aldo Fabrizi, Gino Cervi en Valeria Moriconi.

Vier Romeinse politiemannen van verschillende rang spelen in de politiekapel, die de opperwachtmeester zijn eigen compositie wil laten uitvoeren. De wachtmeester wil hogerop en studeert Frans om tolk te worden, maar wordt overgeplaatst naar Milaan en moet zich het plaatselijke dialect eigen maken. De komedie heeft zijn aardigste momenten in het ongedisciplineerde Romeinse verkeer, maar men moet een liefhebber van marsmuziek zijn om niet op de muzikale intrige af te knappen. Maar FANFARE was tenslotte óók een succes.

Perdona mi

1953 | Drama

Italië 1953. Drama van Mario Costa. Met o.a. Raf Vallone, Antonella Lualdi en Tamara Lees.

Een man verdenkt zijn vrouw ten onrechte van ontrouw en verstoot haar, opgestookt door zijn jaloerse minnares. Ze wil met haar kinderen zelfmoord plegen, als net op tijd de waarheid aan het licht komt. Deze simpele smartlap wordt met veel pathos geacteerd en gepresenteerd, waardoor hij een merkwaardige overtuigingskracht krijgt over de doorzichtigheid van het scenario heen.

Gelosia

1953 | Drama, Romantiek

Italië 1953. Drama van Pietro Germi. Met o.a. Marisa Belli, Erno Crisa, Alessandro Fersen, Vincenzo Mussolini en Liliane Gerace.

Jonge Siciliaanse boer wordt aan vooravond van huwelijk met dienstbode van markies gedood. Verdenking valt op vader van bruid die ter dood wordt veroordeeld. Tante van markies ontslaat meisje vanwege schandaal, waarna ze zelfmoord pleegt. Dan komt waarheid aan het licht. Verfilming van bekend melodrama uit vorige eeuw lijkt op opera waarin niet gezongen wordt. Grootste verrassing is eigenlijk naam van regisseur.

Ci troviamo in galleria

1953 | Komedie, Musical

Italië 1953. Komedie van Mauro Bolognini. Met o.a. Carlo Dapporto, Nilla Pizzi, Sophia Loren, Alberto Sordi en Fiorenzo Fiorentini.

Deze fantasieloze musical, over de belevenissen van een rondreizend revuegezelschap, is gebouwd rond twee inmiddels vergeten platensterren. Loren heeft een tweedeplansrol als soubrette. Het opmerkelijkste is nog het kleurproc[KA1]ed[KA1]e - Ferraniacolor - waarmee (op een allesbehalve aangename manier) oogverblindende effecten worden bereikt.

Mamma Roma

1952 | Drama, Misdaad

Italië 1952. Drama van Pier Paolo Pasolini. Met o.a. Anna Magnani, Ettore Garofolo, Franco Citti, Silvana Corsini en Luisa Loiano.

Een prostituée wordt na een huwelijk met een pooier marktverkoopster en probeert haar puberzoon een deugdelijke opvoeding te geven. De jongen verkiest de activiteiten van buurtboefjes boven werk en de invloed van de pooier op moeder en zoon leidt tot een tragische afloop. De tweede film van Pasolini is een hommage aan Magnani als symbool van veerkracht en kansloosheid van het Romeins sub-proletariaat.

Il Brigante di Tacca del Lupo

1952 | Avonturenfilm, Historische film

Italië 1952. Avonturenfilm van Pietro Germi. Met o.a. Amedeo Nazzari, Cosetta Greco, Saro Urzì, Fausto Tozzi en Vincenzo Mussolini.

Een voorvechter van de Italiaanse eenheid bindt de strijd aan met de partizanen van de koning van Napels. Ondanks hun overmacht slaagt hij erin de rust te herstellen. Een bekwaam gefilmde avonturenfilm, die door de historische achtergrond en het uitdiepen van de voornaamste personages boven de middelmaat van het genre wordt uitgetild. Vooral het primitieve element van de strijd is raak getroffen.

Atto di accusa

1951 | Drama, Thriller

Italië 1951. Drama van Giacomo Gentilomo. Met o.a. Lea Padovani, Andrea Checchi, Marcello Mastroianni, Karl Ludwig Diehl en Marga Celli.

Een advocaat volgt zijn vrouw naar de plaats waar zij haar uit krijgsgevangenschap teruggekeerde jeugdliefde zal ontmoeten en wordt betrapt door de huisnaaister bij wie het rendez-vous thuis plaats zal vinden. Hij doodt haar per ongeluk, waarna de verdenking op de jonge minnaar valt. De pseudo-filosofie - vooral uit de mond van de echtgenoot - maakt deze simpele thriller al te verstandelijk, ondanks de bekwame regie en het toegewijde spel.

Persiane chiuse

1950 | Drama, Misdaad

Italië 1950. Drama van Luigi Comencini. Met o.a. Massimo Girotti, Eleonara Rossi-Drago, Giulietta Masina, Renato Baldini en Liliane Gerace.

Als haar souteneur een moord heeft gepleegd, roept een Turijnse prostituée haar zuster telefonisch te hulp, die zich dan in de gesloten onderwereld waagt en erin slaagt haar te bevrijden. Een goed geacteerd en gefotografeerd sociaal melodrama, dat ondanks sensationeel effectbejag meer overtuigingskracht krijgt dan het standaard-scenario verdient.

Il Camino delle speranza

1950 | Drama

Italië 1950. Drama van Pietro Germi. Met o.a. Raf Vallone, Elena Varzi, Saro Urzì, Franco Navarro en Liliana Lattanzi.

Harde, realistische film onder de sterke regie van Germi, met Raf Vallone op zijn best. Het verhaal gaat over een groep werkeloze en vertwijfelde Sicilianen die clandestien Frankrijk proberen binnen te komen maar worden verraden door de man die hen over de grens zou brengen. Goed geacteerd. (Fellini schreef mee aan scenario.)

Cuori senza frontiere

1950 | Drama, Komedie

Italië 1950. Drama van Luigi Zampa. Met o.a. Gina Lollobrigida, Raf Vallone, Ernesto Almirante, Fabio Beri en Erno Crisa.

Sinds WOII loopt de Italiaans-Joegoslavische grens midden door een dorpje, waardoor gelieven opeens verschillende nationaliteiten hebben. Innemende sociale komedie uit de nadagen van het neo-realisme toont een ongewoon ingetogen rol van Lollobrigida als deugdzame boerendochter.

Barriera a St Trentrione

1950 | Drama, Mysterie

Italië 1950. Drama van Luis Trenker. Met o.a. Luis Trenker, Marianne Hold, Amedeo Nazzari, Margarete Genske en Gabriele Ferzetti.

Spannend drama, dat speelt in de Dolomieten: Trenker speelt - uiteraard - een bergbeklimmer die onvrijwillig onder de invloed van een gevaarlijke smokkelaarsbende komt. Een naar Amerikaans voorbeeld geregisseerde avonturenfilm met vlakke dialogen, maar voortreffelijke natuuropnamen. Ook bekend als DUELL IN DEN BERGEN.

Il Fuorilegge

1949 | Drama, Misdaad

Italië 1949. Drama van Aldo Vergano. Met o.a. Vittorio Gassman, Maria Grazia Francia, Ermanno Randi, Umberto Spadaro en Attilio Dottessio.

Jonge Italiaan gaat tijdens oorlog in verzet en strijdt voor onafhankelijkheid van Sicilië. Na bevrijding blijft hij buiten de wet en wordt verraden door zijn medestanders voor de afscheiding. Verkapte biografie van Salvatore Giuliano liep merkwaardig op feiten vooruit en laat hoofdpersoon neergeschoten worden op zelfde manier als met Giuliano zelf pas ná voltooiing van film gebeurde. Warrige regie ondermijnt opzet van scenario, maar film biedt curieus vergelijkingsmateriaal met SALVATORE GIULIANO van Rosi.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Carlo Rustichelli op televisie komt.

Reageer