Armin Mueller-Stahl

Regisseur, Acteur, Scenarist

Armin Mueller-Stahl is regisseur, acteur en scenarist.
Er zijn 68 films gevonden.

The International

2009 | Thriller, Misdaad

Verenigde Staten/Duitsland/Verenigd Koninkrijk 2009. Thriller van Tom Tykwer. Met o.a. Clive Owen, Naomi Watts, Armin Mueller-Stahl, Ulrich Thomsen en Brían F. O'Byrne.

Nadat een collega van hem wordt vermoord onderzoekt Interpol-agent Louis Salinger (Owen) wat er achter de respectabele façade van de International Bank of Business and Credits plaatsvindt. De bankiers blijken stiekem even makkelijk zaken te doen met democratisch gekozen regeringsleiders als met dictators en criminelen. Regisseur Tykwer maakte een eigentijdse paranoiathriller, waarin Salinger en de New Yorkse procureur Eleanor Whitman (Watts) het opnemen tegen een almachtige vijand. Boeiend tot het einde, maar minder memorabel dan Tykwers Lola rennt (1998) of Perfume (2006).

Leningrad

2009 | Oorlogsfilm, Drama

Rusland/Verenigd Koninkrijk 2009. Oorlogsfilm van Aleksandr Buravskiy. Met o.a. Mira Sorvino, Gabriel Byrne, Olga Sutulova, Aleksandr Abdulov en Armin Mueller-Stahl.

Een van de grote jammerlijkheden in de twintigste-eeuwse filmhistorie is dat Sergio Leone niet lang genoeg leefde om zijn gedroomde epos over het beleg van Leningrad (1941/'42) te realiseren. Die film zou beslist in niets hebben geleken op deze Europudding. Waarin Britse journaliste Kate Davis (een verdwaald ogende Sorvino) zich in leven moet zien te houden in de gegijzelde metropool en bij Russen onderdak vindt. Het 900-dagen-misèrespektakel mocht wat roebels kosten en dat zie je, maar regie is ver te zoeken. De bijrollende alibi-acteurs, onder wie Byrne en Armin Mueller-Stahl, hebben ook geen idee.

Die Treuhänderin

2009 | Biografie, Drama

Duitsland 2009. Biografie van Horst Königstein. Met o.a. Johanna-Christine Gehlen, Olaf Rauschenbach, Dietrich Mattausch en Armin Mueller-Stahl.

Gedramatiseerde filmbiografie van Birgit Breuel, oud-voorzitster van de Treuhand, het instituut dat na de val van de Muur het privatiseringsproces van alle staatsbedrijven in de voormalige DDR begeleidde. De Hamburgse bankiersdochter Breuel, geboren als Münchmeyer in 1937, was als CDU-politica al een leven lang ervaren in financiën. In 1990 werd ze een invloedrijke vrouw. Haar directeurschap bij de Treuhand (1990-1995) had tegelijkertijd iets cynisch: een vrouw als eindverantwoordelijke voor een heikele operatie, de facto resultaat van een wereld vol mannenarrogantie en -meedogenloosheid. Vertellersstem in deze passend zakelijke film is die van Armin Mueller-Stahl.

Angels & Demons

2009 | Mysterie, Thriller

Verenigde Staten 2009. Mysterie van Ron Howard. Met o.a. Tom Hanks, Ayelet Zurer, Ewan McGregor, Stellan Skarsgård en Pierfrancesco Favino.

De paus is dood, de kardinalen zijn in conclaaf in de Sixtijnse kapel om een nieuwe te kiezen. Maar dan wordt Rome opgeschrikt door gruwelijke moordpartijen, en wordt in Genève materiaal voor een extreem krachtige bom gestolen. De flukse professor Langdon, kenner van klassieke mysteriën, gaat op verzoek van het Vaticaan op zoek naar de daders. Langdon, een personage van bestsellerauteur Dan Brown, verscheen eerder in The Da Vinci Code (2006) en zou terugkomen in Inferno (2016), steeds gespeeld door Hanks, die met deze film overigens niet zijn beste werk aflevert. Mooie beelden, maar een nogal uitleggerig verhaal.

Buddenbrooks

2008 | Drama

Duitsland 2008. Drama van Heinrich Breloer. Met o.a. Armin Mueller-Stahl, August Diehl, Mark Waschke, Léa Bosco en Raban Bieling.

In het midden van de negentiende eeuw gaat het goed met de koopmansfamilie Buddenbrook uit Lübeck. Maar als stamvader Jean (Mueller-Stahl) sterft moeten zijn nakomelingen kiezen tussen hart en verstand en gaat het langzaam bergafwaarts met de machtige familie. Breloer maakte een peperduur kostuumdrama van Thomas Manns roman, met prachtig production design, maar ook met veel clichés: als iemand sterft, stormt het; tijdens ander noodweer wordt er stiekem gekust in een oud wrak op een verlaten strand. Gelukkig blijven de acteurs boeien.

Eastern Promises

2007 | Misdaad, Drama, Thriller

Verenigde Staten/Canada/Verenigd Koninkrijk 2007. Misdaad van David Cronenberg. Met o.a. Viggo Mortensen, Naomi Watts, Armin Mueller-Stahl, Vincent Cassel en Jerzy Skolimowski.

Met A History of Violence (2005) maakte filmmaker Cronenberg een meeslepend portret van het slapende beest in een oenige man (Mortensen). Twee jaar later staat Cronenbergs vervaarlijke muze opnieuw op scherp, ditmaal als de alwetende Russische chauffeur van een uiterst criminele Russische familie in Londen. Naomi Watts geeft tegengas als een vroedvrouw die Mortensens goedheid aanboort nadat ze ontdekt dat hij medeverantwoordelijk is voor de dood van een tienerprostituee. Armin Mueller-Stahl en Vincent Cassel schitteren als de misdadige vader-zooncombinatie.

Local Color

2006 | Drama

Verenigde Staten 2006. Drama van George Gallo. Met o.a. Armin Mueller-Stahl, Trevor Morgan, Ray Liotta, Ron Perlman en Charles Durning.

John Talia wil schilder worden. In musea kopieert hij oude meesters. Hij vraagt zich af of hij wel genoeg talent heeft voor schilderen en gaat daarom op bezoek bij de Russische meester Nicolai Seroff die zijn dagen in eenzaamheid slijt, om hem om raad te vragen.

Ich bin die Andere

2006 | Drama

Duitsland 2006. Drama van Margarethe von Trotta. Met o.a. Katja Riemann, August Diehl, Armin Mueller-Stahl, Barbara Auer en Karin Dor.

Een ingenieur brengt voor zaken een nacht in een hotel door en nodigt daarbij prostituee Carlotta (Katja Riemann) uit. Wie ziet hij de volgende dag bij de zakenbijeenkomst? Dezelfde vrouw, die nu Carolin heet en zich niets van de nacht lijkt te herinneren. Robert verlaat onmiddellijk zijn vriendin om zich in dit mysterie te verdiepen. Von Trotta verzamelde een competente cast voor dit Vertigo-achtige drama, maar werkt tegelijkertijd met een zwabberend scenario vol onlogische wendingen. De regisseuse maakte verwarrend genoeg twee jaar eerder Die Andere Frau.

The Story of an African farm

2004 | Drama

Zuid-Afrika 2004. Drama van David Lister. Met o.a. Karin van der Laag, Armin Mueller-Stahl, Richard E. Grant en Kasha Kropinski.

Het platteland van Zuid-Afrika, ca. 1870. Em, Lyndall en Waldo proberen te overleven onder het religieuze juk van de volwassenen. Dit wordt nog erger als de bedrieger Bonaparte Blenkins zich aandient.

Die Manns - Ein Jahrhundertroman

2001 | Drama, Biografie

Duitsland/Oostenrijk/Zwitserland 2001. Drama van Heinrich Breloer. Met o.a. Armin Mueller-Stahl, Jürgen Hentsch, Monica Bleibtreu, Veronica Ferres en Sebastian Koch.

Dit rond Thomas Mann gecentreerde levensverhaal van drie generaties Mann, is gecomponeerd als een op feiten berustende 'roman' die de gehele vorige eeuw bestrijkt. Het meer dan 10 miljoen euro kostende project kwam rijkelijk laat, want de basis voor dit docu-drama vormden uitgebreide interviews met veelal hoogbejaarde 'Zeitzeugen' uit de onmiddellijke omgeving van de Manns. Van Thomas' zes kinderen is alleen Elisabeth Mann-Borgese nog in leven. De lange tv-film wordt meestal in drie delen uitgezonden. Deel 1: De jaren 1923 tot 1933. Deel 2: 1933 tot 1941. Deel 3: 1941 tot 1955.

The Thirteenth Floor

1999 | Sciencefiction, Thriller, Mysterie

Verenigde Staten/Duitsland 1999. Sciencefiction van Josef Rusnak. Met o.a. Craig Bierko, Armin Mueller-Stahl, Vincent D'Onofrio, Gretchen Mol en Dennis Haysbert.

Rond de eeuwwisseling deed virtual reality het goed in de bioscoop. Na Dark City, The Matrix en eXistenZ speelt ook The Thirteenth Floor zich (deels) af in een schijnwereld en wordt de kijker tussen de actie en plotwendingen door uitgedaagd tot diepzinnig gepeins over Het Bestaan. De titel slaat op een verdieping van een kantoorgebouw waar wetenschappers via een geheim computerprogramma afreizen naar een virtueel 1937, aanvankelijk voor de gesimuleerde vrouwen, maar uiteraard worden de zaken allengs minder onschuldig. Inferieur aan de eerdergenoemde titels, maar op zichzelf vermakelijke sciencefiction.

The Third Miracle

1999 | Drama

Verenigde Staten 1999. Drama van Agnieszka Holland. Met o.a. Ed Harris, Anne Heche, Armin Mueller-Stahl, Charles Haid en Michael Rispoli.

Als het gaat om religieuze speelfilms lijkt er weinig te zitten tussen kwijlerige devotie en opzichtige sensatie waarin het draait om bloederige special effects en door de duivel bezeten personages. Dit ingetogen drama is in ieder geval geen van beide. De katholieke kerk heeft een priester in dienst die onderzoek doet naar moderne wonderen. De meeste gebeurtenissen moeten naar het rijk der fabelen worden verwezen, vandaar dat de verontwaardigde gelovigen de priester 'the miracle killer' hebben genoemd, maar nu lijkt hij in Chicago een echte heilige te hebben gevonden. Zoals altijd in de films van Holland is de filmmaakster ook hier voornamelijk geïnteresseerd in het emotionele leven van haar personages. Ze zet de priester (prima vertolkt door Harris) neer als een gekweld man: hij worstelt met zijn geloof en het celibaat. Holland laat de kijker uiteindelijk zelf oordelen of wonderen vandaag de dag nog bestaan.

The Bible: Jesus

1999 | Avonturenfilm

Duitsland/Italië/Verenigde Staten/Tsjechië 1999. Avonturenfilm van Roger Young. Met o.a. Jeremy Sisto, Jacqueline Bisset, Luca Zingaretti, Debora Messing en Armin Mueller-Stahl.

Jezus (Sisto) is ervan overtuigd dat hij uitverkoren is als de messias en ondergaat in de woestijn de beproevingen van Satan (Krabb[KA1]e), waar hij gelouterd vandaan komt. Ondertussen groeit in Jerusalem zijn aanhang zonder dat hij hieraan wat hoeft te doen. Jezus wekt buiten zijn schuld afgunst bij de farizee[KA3]ers en schriftgeleerden; hij vormt een politiek gevaar voor de Romeinse bezetter. Tenslotte verraadt een van zijn discipelen, Judas (Lockyer) hem voor twintig zilverlingen. Jezus wordt gekruisigd, maar de Romeinen en de priesters die tegen hem waren, beseften niet dat deze martelaar, ook na zijn executie, een gigantische schare van volgelingen zou ontketenen tot in lengte van dagen. Weer een uitstekende bijbelverfilming, die nu het Nieuwe Testament vulgariseert, maar absoluut onvergelijkbaar is met de omstreden, maar onvergankelijke film THE LAST TEMPTATION OF CHRIST van Martin Scorcese uit 1988, de Oscarwinnaar, die Jezus als een echt mens met zwakke en sterke zijden portretteert, en die wij de beste vinden. De spelprestaties in deze rolprent zijn onberispelijk. Het scenario is van regisseur Young, die met deze film al vier bijbelverfilmingen heeft gemaakt, en Suzette Couture. Het camerawerk is van Raffaele Mertes, die zo`n beetje de vaste man van deze reeks is. De productie kostte twintig miljoen dollar (ongeveer evenveel euro's), hetgeen naar Europese maatstaven fors is, maar nog altijd bescheiden in Amerikaanse ogen. Het geld werd moeiteloos opgebracht uit de kijkgelden van de Europese belastingbetaler en via europese omroepen. Grotendeels gefilmd in Marokko.

Pilgrim

1999 | Film noir, Thriller, Actiefilm

Verenigd Koninkrijk/Canada/Duitsland/Mexico 1999. Film noir van Harley Cokeliss. Met o.a. Ray Liotta, Gloria Reuben, Armin Mueller-Stahl, Lisa Owen en Daniel Kash.

De aan geheugenverlies lijdende Jack (Liotta) ontdekt langzaam maar zeker dat hij geen filiaalchef van een broodjeszaak was. Gekneusd wakker worden in ede woestijn kan iedereen overkomen, maar niet iedereen heeft een lijk in zijn hotelkamer. En zijn identiteitsbewijs is van iemand die al twee jaar lang een tuintje op zijn buik heeft. Een prima uitgangspunt voor een thriller en ondanks het beduimelde onderwerp wist Liotta er met roerganger Cokeliss een intens en onderhoudend avontuur van te maken.

Jesus

1999 | Drama

Duitsland/Verenigde Staten/Italië/Tsjechië 1999. Drama van Roger Young. Met o.a. Gary Oldman, Jacqueline Bisset, Armin Mueller-Stahl, Jeroen Krabbé en Jeremy Sisto.

Jezus heeft een nachtmerrie en begrijpt de betekenis er niet van: Hij is toch maar een gewone timmermanszoon? De tijden zijn zwaar in Galilea, het juk van de Romeinse overheersing weegt steeds zwaarder en er heerst chaos en onzekerheid. Om elke tegenstand de knop in te drukken zijn er vele terechtstellingen en kruisigingen zijn aan de orde van de dag. Na de dood van Jozef bezoekt Jezus Johannes de Doper en wordt door hem gedoopt. Hij trekt zich terug in de woestijn, waar de duivel hem probeert te verleiden met macht en rijkdom. Jezus weerstaat deze verleiding, keert terug naar huis en weet nu wat zijn taak in deze wereld is. Hij verricht wonderen en geneest de zieken. Zijn volgelingen worden steeds groter in getal, alhoewel er ook mensen zijn die eraan twijfelen of Jezus wel de Messias is. Wanneer Jezus de tempel in Jeruzalem bezoekt en daar een chaos aantreft, ontsteekt hij in heftige woede en ontruimt de tempel. Als noch de Romeinen noch de joden enige weerstand bieden wordt het duidelijk dat Jezus een belangrijke rol zal spelen in de toekomstige religieuze en politieke ontwikkelingen van Judea

Jakob the Liar

1999 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigde Staten/Frankrijk/Hongarije 1999. Oorlogsfilm van Peter Kassovitz. Met o.a. Robin Williams, Hannah Taylor-Gordon, Éva Igó, Alan Arkin en Liev Schreiber.

La vita è bella bewees dat het mogelijk is een relatief luchtige film over de holocaust te maken, maar het blijft een delicate onderneming. In Jakob the Liar, waarin een bewoner van een Pools getto radioberichten veinst over Duitse nederlagen, pakt de mix van humor, feelgood-sentiment en nazi's minder succesvol uit. Dat heeft veel te maken met de aanwezigheid van Robin Williams, die zich heeft bewezen in zowel komische als serieuze rollen, maar de plank vaak misslaat bij combinaties van die twee. De roman van Jurek Becker werd in 1975 met meer succes verfilmd in Oost-Duitsland.

The X Files

1998 | Sciencefiction, Thriller, Mysterie, Actiefilm

Verenigde Staten/Canada 1998. Sciencefiction van Rob Bowman. Met o.a. David Duchovny, Gillian Anderson, Mitch Pileggi, William B. Davis en John Neville.

FBI-agent Fox Mulder (Duchovny) gelooft dat de aarde bezocht wordt door buitenaardse wezens. 'The truth is out there', is een van zijn favoriete uitspraken in de razend populaire sciencefiction televisieserie The X-Files, waarin hij samen met zijn sceptische collega Dana Scully (Anderson) vreemde en onverklaarbare verschijnselen onderzoekt. Eind jaren negentig werd deze filmversie uitgebracht, een ijzingwekkende nagelbijter over een dodelijk virus van buitenaardse origine dat alles en iedereen bedreigt. Begin 2016 verschijnen zes nieuwe afleveringen van de tv-serie, weer met Duchovny en Anderson als Mulder en Scully.

The Peacemaker

1997 | Actiefilm, Thriller

Verenigde Staten 1997. Actiefilm van Mimi Leder. Met o.a. George Clooney, Nicole Kidman, Marcel Iures, Aleksandr Baluyev en Rene Medvesek.

Speelfilmdebuut van voormalig tv-regisseur Leder (Deep Impact) combineert een mager, James Bond-achtig verhaal met adembenemende actiescènes. Bij een treinbotsing in Rusland worden kernwapens gestolen. Kennelijk een geval van wapensmokkel en wie weet de opmaat van een terroristische actie. Atoomgeleerde Julia Kelly (Kidman) en luitenant-kolonel Thomas Devoe (Clooney) bundelen hun krachten om de vernietigingswapens op te sporen. Van alle achtervolgingen is die in bomvol Manhattan het spectaculairst.

The Game

1997 | Thriller

Verenigde Staten 1997. Thriller van David Fincher. Met o.a. Michael Douglas, Sean Penn, Deborah Kara Unger, James Rebhorn en Peter Donat.

Puissant rijke bankier Nicholas Van Orton (Douglas) krijgt op zijn verjaardag een spelcertificaat van zijn broer Conrad (Penn). Enigszins verveeld meldt hij zich aan en belandt in een 'profound life experience' die ingrijpt op alle facetten van zijn dagelijks leven en uiteindelijk zelfs levensbedreigend wordt. Een persoonlijke hel waar niets of niemand is te vertrouwen. Fincher (Fight Club, The Social Network) weet het onwaarschijnlijke verhaal tergend spannend te brengen en Douglas schittert als de gevallen (zaken)man zoals alleen hij dat kan. Zeer onderhoudend.

The Commissioner

1997 | Thriller, Experimenteel

Verenigd Koninkrijk/Duitsland/België/Verenigde Staten 1997. Thriller van George Sluizer. Met o.a. John Hurt, Alice Krige, Rosana Pastor, Armin Mueller-Stahl en Johan Leysen.

John Hurt speelt een Britse minister die na een politiek debacle naar het perfide vasteland wordt gestuurd. Zijn nieuwe standplaats wordt Brussel, waar hij in de functie van Europees commisaris voor de industrie een corruptieschandaal op het spoor komt. The Commissioner is nauwelijks een geslaagde film te noemen, dat is na het eerste kwartier wel duidelijk. Maar toch valt het niet mee om aan te geven waar dat precies aan ligt. Misschien is het de spannende muziek, die ook klinkt als er niks aan de hand is. Of misschien zijn het de onwaarschijnlijkheden in het verhaal: het is toch moeilijk te geloven dat een ervaren politicus zich bedrinkt en vervolgens bewust lekt tegenover een journalist van het plaatselijke liegertje. John Hurt maakt er beste van, maar je had hem graag een betere film gegund.

The Assistant

1997 | Drama

Verenigd Koninkrijk/Canada 1997. Drama van Daniel Petrie. Met o.a. Gil Bellows, Kate Greenhouse, Armin Mueller-Stahl, Joan Plowright en Jaimz Woolvett.

Werk is moeilijk te krijgen en mensen lijden armoede. Frank Alpine (Bellows) laat zich overhalen door zijn maat Ward Minogue (Woolvett) om het winkeltje van de joodse ploeteraar Morris Bober (Mueller-Stahl) te overvallen. Frank krijgt spijt van zijn daad en keert later terug naar de winkel. Morris herkent hem niet maar geeft hem kost en inwoning in ruil voor werk. Er ontstaat een relatie met Morris` dochter Helen (Greenhouse), die moeder Ida (Plowright) afkeurt, want Frank is niet joods. Helen laat zich niet door Frank verleiden en op het moment ze wél met Frank naar bed wil gaan, ontdekt Morris de ware identiteit van Frank en gooit hem de deur uit. Ze besluiten elkaar in het park te ontmoeten, maar dan probeert Ward, die er eerder is, Helen aan te randen. Ze wordt tijdig gered door Frank, die haar dan pakt... Ze wordt bibliothecaresse en pas na Morris' overlijden kan het wat worden tussen Helen en Frank. Het ondermaatse scenario van regisseur Petrie naar de roman van Bernard Malamud gaat over ethiek en verschillende godsdienstopvattingen. Petrie hamert de boodschap er met de voorhamer in en het spel van Bellows en Greenhouse valt tegen; je ziet dat ze zich niet op hun gemak voelen. De bijrollen van Mueller-Stahl en Plowright zijn uitstekend, maar zij verdienen beter dan zo'n onevenwichtige, weinig subtiele, sentimentele film. Het camerawerk is van Philip Earnshaw en Alain Dostie die in Toronto draaiden.

12 Angry Men

1997 | Drama

Verenigde Staten 1997. Drama van William Friedkin. Met o.a. Courtney B. Vance, George C. Scott, Ossie Davis, Armin Mueller-Stahl en Dorian Harewood.

12 angry men speelt zich goeddeels af in één kamer van een gerechtsgebouw, waar een 12-koppige jury moet oordelen over de (on)schuld van een jonge latino die - zo luidt de aanklacht - z'n vader heeft vermoord. Bij een dergelijk Kammerspiel, waarin alles draait om ensemblespel en het inlevingsvermogen van de acteurs, zijn vergelijkingen met de versie van Sidney Lumet uit 1957 bijna onontkoombaar. Is Jack Lemmon, de dwarsligger van de jury, net zo goed als Henry Fonda die die rol 40 jaar eerder voor z'n rekening nam? En houdt Tony Danza zich staande tussen veteranen als Scott en Mueller-Stahl (verrassend genoeg is het antwoord een volmondig ja)? Opvallendste rol is voor Mykelti Williamson als de zwarte racist in het gezelschap.

The Ogre

1996 | Drama

Frankrijk/Verenigd Koninkrijk/Duitsland 1996. Drama van Volker Schlöndorff. Met o.a. John Malkovich, Armin Müller-Stahl, Gottfried John, Marianne Sägebrecht en Agnès Soral.

Abel is een beetje langzaam en houdt erg veel van kinderen. Hij wordt valselijk beschuldigd een pedofiel te zijn, maar hij wil ze alleen beschermen tegen de gemene volwassen wereld. Hij komt in de gevangenis, waar zijn straf wordt omgezet: hij moet vechten in de tweede wereldoorlog. Abel wordt snel gevangen genomen door de Nazi's en hij wordt te werk gesteld in Kasteel Kaltenborn, een elite-trainingskamp voor Duitse jongens. Hij is zeer tevreden met zijn nieuwe baan, hij moet namelijk jongens recruteren voor het kamp voor wie hij zorgt alsof het zijn eigen kinderen zijn en begrijpt niet dat wat hij doet moreel gezien niet kan.

Shine

1996 | Biografie, Muziek, Drama

Australië 1996. Biografie van Scott Hicks. Met o.a. Geoffrey Rush, Armin Mueller-Stahl, Noah Taylor, Lynn Redgrave en John Gielgud.

Fraaie filmbiografie over pianovirtuoos David Helfgott, die door zijn goedwillende maar tirannieke vader (een Poolse jood die Auschwitz overleefde) krijgt ingeprent dat perfectie het enige aanvaardbare niveau is. De jonge Helfgott wint de ene muziekprijs na de andere, maar na een uitvoering van Rachmaninovs schrikwekkend moeilijke Derde pianoconcert, stort hij in. Volgen jaren van verwarring, in en buiten inrichtingen. Geoffrey Rush, die de volwassen Helfgott vertolkt, won een Oscar. Op het IFFR met de publieksprijs bekroond.

In The Presence Of Mine Enemies

1996 | Oorlogsfilm, Actiefilm

Canada/Verenigde Staten 1996. Oorlogsfilm van Joan Micklin Silver. Met o.a. Armin Mueller-Stahl, Charles Dance, Chad Lowe, Elina Löwensohn en Don McKellar.

Twilight Zone-schrijver Rod Serling maakte in 1960 al een scenario over joodse liefde en tragiek in het Warschau van 1943. In de daaruit voortvloeiende aflevering voor tv-serie Playhouse 90 speelde ene onbekende Robert Redford mee. In de 1996-versie speelt Mueller-Stahl een rabbi die zich waardig probeert te houden temidden van nazi-oorlogswaanzin. Het verhaal is oprecht en naargeestig, de uitvoering - waarin iedereen natuurlijk weer Engels spreekt - niet erg realistisch. (IdH/VPRO Gids)

Conversation With The Beast

1996 | Oorlogsfilm

Duitsland 1996. Oorlogsfilm van Armin Mueller-Stahl. Met o.a. Armin Mueller-Stahl, Katharina Böhm, Bob Balaban, Joachim Dietmar Mues en Hark Böhm.

In Conversation with The Beast speelt regisseur Mueller-Stahl de rol van Het Beest: een man die beweert Hitler te zijn. Deze voor zijn leeftijd van 103 jaar opvallend jeugdig ogende verschijning woont in een soort tot woning opgetuigde bunker, samen met zijn ook al opvallend jonge vrouw Hortense. Grote vraag is natuurlijk waarom Eva Braun in 1945 wél zelfmoord pleegde, en Hitler op het laatste moment kennelijk toch niet. Want, zo werpt historicus Webster (een lichtelijk irritante vertolking door Bob Balaban) hem voor de voeten, wie was dan de dode man die altijd voor Hitler is aangezien? Mijn dubbelganger, is het antwoord. Althans, een van mijn zes dubbelgangers. Ideetje van Goebbels. En dan wordt het een beetje ingewikkeld. Is de man die beweert Hitler te zijn soms zelf een dubbelganger? Zou kunnen. Er zijn althans figuren die Webster er uit alle macht van proberen te overtuigen dat deze Hitler gewoon een acteur is. Gespräch mit dem Biest, zoals de Duitse titel luidt, beleefde z'n première op de Berlinale van 1997, en werd - beslist ten onrechte - tamelijk lauw ontvangen.

Armin Mueller-Stahl... jetzt ist Sonntag angesagt

1996 | Documentaire, Biografie

Duitsland 1996. Documentaire van Vera Tschechowa. Met o.a. Armin Mueller-Stahl en Vera Tschechowa.

Een lang gesprek van actrice Vera Tschechowa met Armin Mueller-Stahl (geboren in 1930), een van de populairste Duitse acteurs van zijn generatie in internationale films. Armin vertelt hoe hij opgroeide tijdens WOII, nadien film- en toneelacteur werd in Oost-Duitsland, tot hij er midden jaren 1980 in slaagde om naar het westen uit te wijken, waar hij al onmiddellijk een doorbraak kende met Rainer Werner Fassbinders LOLA, dat de start betekende van een belangrijke internationale carri[KA2]ere. Het gesprek wordt onderbroken door werkopnamen in de Babelberg- studio`s voor de film CONVERSATION WITH THE BEAST, waarvoor Armin niet enkel fungeerde als acteur, maar waarmee hij tevens debuteerde als regisseur. In deze film speelt hij de rol van de dubbelganger van Hitler. Verder krijgen we fragmenten te zien uit de films COLONEL REDL, AVALON, NIGHT ON EARTH, SHINE (waarvoor hij een Oscarnominatie ontving) en THE OGRE. De acteur vergast de kijker ook op een rondleiding in zijn huis waar hij zijn schilderijen toont. De vele aspecten van een erg getalenteerd man worden netjes op een rij gezet. Tschechowa schreef het scenario samen met Peter Paschek. Jürgen Günther stond in voor de montage en Carsten Krüger hanteerde de camera.

Theodore Rex

1995 | Sciencefiction, Komedie

Verenigde Staten 1995. Sciencefiction van Jonathan Betuel. Met o.a. Whoopi Goldberg, Armin Mueller-Stahl, Juliet Landau, Bud Cort en Richard Roundtree.

In het kader van een integratieprogramma voor vreemde burgers heeft de overheid een dinosaurus-kloon, Theodore Rex, opgeleid tot politieman. Doorgewinterde vrouwelijke smeris Coltrane (Goldberg) krijgt hem als partner, maar kan niet met Theodore opschieten. Ze moeten een bende opsporen die dino`s vermoordt en hun organen steelt. Het spoor leidt naar Elizar Kane (Mueller- Stahl). Hij is een der machtigste mannen ter wereld, die van plan is de aarde te bevriezen en de schepping in zijn eentje over te doen. Domme, futloze komedie waarin Goldberg bewijst dat ze nog steeds in staat is haar personage irritant te maken. De gags zijn van het soort, waarmee men in het dinotijdperk al niet eens meer voor de dag kon komen. De speciale effecten zijn echter uitstekend, maar dat maakt nog geen goede film. Pons Maar leent zijn stem aan Theodore Rex. Betuel schreef zelf het achterlijke scenario en de fotografie is van David Tattersall. Dolby Stereo.

The Last Good Time

1995 | Komedie, Romantiek, Mysterie

Verenigde Staten 1995. Komedie van Bob Balaban. Met o.a. Armin Mueller-Stahl, Olivia d'Abo, Maureen Stapleton, Lionel Stander en Adrian Pasdar.

Een rustig, maar effectief verfilmd drama waarin Mueller- Stahl een gepensioneerde musicus portretteert, wiens bezadigde leven in een klein appartement in Brooklyn wordt verstoord als hij zich ontfermt over een sexy jonge vrouw die op de vlucht is voor haar misdadige compagnons. Hoewel verlokkelijk, weerhoudt regisseur Balaban zich er wijselijk van de potenti[KA3]le suspensestory de overhand te laten krijgen boven het delicaat vertelde verhaal. Het scenario is van regisseur Balaban en John McLaughlin en is gebaseerd op een roman van Richard Bausch. Het camerawerk is van Claudia Raschke.

A Pyromaniac's Love Story

1995 | Romantiek, Familiefilm, Experimenteel, Komedie

Verenigde Staten 1995. Romantiek van Joshua Brand en Joshua Brand. Met o.a. William Baldwin, John Leguizamo, Sadie Frost, Erika Eleniak en Michael Lerner.

De bakkerij van Mr. Linzer draait niet zo goed en Linzer verzucht in het bijzijn van leerling Sergio dat de tent in vlammen mag opgaan, want dan strijkt hij meer op aan de verzekering dan hij met de broodjes verdient. De zaak vliegt inderdaad in de fik. Voorspelbaar en met een goede afloop, maar dat mag bij een komedie. Doet denken aan MOONSTRUCK. Ook bekend als BURNING LOVE.

Taxandria

1994 | Animatie, Familiefilm, Fantasy

Duitsland/Frankrijk/Nederland/België 1994. Animatie van Raoul Servais. Met o.a. Armin Mueller-Stahl, Andrew Sachs, Richard Kattan, Elliott Spiers en Katja Studt.

Een 11-jarige jongen hoort van een vuurtorenwachter over Taxandria, waar alle vooruitgang en technologie is uitgebannen. Ook alle beelden en afbeeldingen zijn er verboden, maar iedereen zou gelukkig zijn. Servais plaatste acteurs van vlees en bloed in een volledig getekende wereld, die gemodelleerd is naar het oeuvre van de schilder Paul Delvaux. Het resultaat is een af en toe Kafkaëske lust voor het oog. Jammer dat het geheel nauwelijks ontroert.

Holy Matrimony

1994 | Misdaad, Komedie

Verenigde Staten 1994. Misdaad van Leonard Nimoy. Met o.a. Patricia Arquette, Joseph Gordon-Levitt, Tate Donovan, Armin Müller-Stahl en John Schuck.

Sexy Havana en haar vriend Peter stelen de aanzienlijke dagrecettes van een lunapark. Achtervolgd door de politie duiken ze onder in de religieuze commune der Hutteriten in Canada, waar Peter opgroeide. Vrolijke parodie op films als WITNESS met een schitterende, kortgerokte blonde Arquette in de hoofrol.

The House of the Spirits

1993 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten/Portugal/Duitsland/Denemarken 1993. Drama van Bille August. Met o.a. Jeremy Irons, Meryl Streep, Winona Ryder, Antonio Banderas en Glenn Close.

Het boek is meestal beter dan de film, maar ook degenen die The House of the Spirits van Isabel Allende niet gelezen hebben vinden de verfilming wonderlijk mislukt. De beelden van exotische landschappen en huizen zijn magnifiek, het verhaal - selfmade man Esteban (Irons) raakt verbitterd en komt lijnrecht tegenover de geliefde van zijn dochter (Ryder) te staan - is interessant en episch, en de acteurs geven zich volledig. En toch. De Zuid-Amerikaanse passie ontbreekt. De schuld daarvan wordt meestal gelegd bij de Deense scriptschrijver en regisseur August, die te koudbloedig zou zijn om Allende te doorgronden.

Red Hot

1993 | Thriller, Romantiek

Verenigde Staten 1993. Thriller van Paul Haggis. Met o.a. Balthazar Getty, Carla Gugino, Jan Niklas, Hugh O'Conor en Colin Buchanan.

Letland rond 1960. Alexi (Getty) krijgt via zijn oom wat rock `n` roll-plaatjes. Hij is gek van rock, maar in Rusland is dat verboden. Met een vriend gaat hij ze kopiëren en verkopen. Het wordt een eclatant succes, maar ondertussen zit de KGB achter hem aan. Hij wordt verliefd op Valentina (Cugino), de dochter van een hooggeplaatste functionaris. Ze studeert aan het conservatorium, ze geeft haar studie op en het jonge stel smeert hem naar Noorwegen. Het scenario van regisseur Haggis en Michael Maurer geeft een beeld van de voormalige Sovjetrepubliek dat niet erg diep graaft. Het spel is enthousiast en de film is daardoor onderhoudend, maar wie hem overslaat, mist niks. Het camerawerk was in handen van Vernon Layton. De film lag enige tijd op de plank voordat hij in het circuit belandde.

Der Kinoerzähler

1993 | Drama

Duitsland 1993. Drama van Bernhard Sinkel. Met o.a. Armin Mueller-Stahl, Tina Engel, Martin Benrath, Andrej Jautze en Katharina Tanner.

De grootvader (Mueller-Stahl) van Paul (Jautze) is explicateur in de Apollo-bioscoop van Herr Theilhaber (Benrath) waar hij uitleg geeft bij de zwijgende films die daar vertoond worden. Soms zet hij zijn verhaal enige luister bij door viool te spelen. De komst van de geluidsfilm bedreigt zijn bestaan. Als de nazi's het heft in handen nemen, hoopt hij dat deze partij die tradionele waarden zo hoog in het vaandel voeren, de zwijgende film weer te gaan instellen.

Der Kino-Erzahler

1993 | Drama

Duitsland 1993. Drama van Bernhard Sinkel. Met o.a. Andrej Jautze, Eva Mattes, Tina Engel, Martin Benrath en Armin Mueller-Stahl.

Duitsland in de jaren '30. Paul denkt terug aan zijn kindertijd en ziet zijn grootvader voor zich die zegt: 'In het begin was er licht en toen ging het licht uit.' Waarom zo somber. Opa was Kinoerzähler: hij voorzag stomme films van 'geluid', sprak de dialogen uit en fleurde het verhaal op met een deuntje op de piano. Nu, bij de komst van de geluidsfilm kan hij zijn baantje wel vergeten. Maar wie weet: er verandert zoveel in Duitsland momenteel, misschien keren de zaken zich nog ten goede. Cineast Bernhard Sinkel werkte veel voor tv en verzorgde oa een bijdrage aan de vorig jaar nog herhaalde documentaire Deutschland im Herbst, verslag over de politieke gebeurtenissen in de herfst van '77.

Utz

1992 | Drama, Experimenteel

Duitsland/Verenigd Koninkrijk/Italië 1992. Drama van George Sluizer. Met o.a. Armin Mueller-Stahl, Peter Riegert, Paul Scofield, Gaye Brown en Miriam Karlin.

Een rijke edelman woont, daartoe gedwongen door het communistische regime, in een klein flatje in Praag. Hij heeft een verzameling Meissner porselein van onschatbare waarde. Een karakterspel dat maar niet kan boeien, ondanks de fantastische internationale rolbezetting. Van een plot is nauwelijks sprake en we krijgen niet genoeg inzicht in de persoonlijkheid van de verzamelaar. Desondanks toch een opmerkelijke poging tot verfilming van Bruce Chatwin's beroemde boek door Hugh Whitemore tot scenario bewerkt. Camerawerk van Gerard Vandenberg.

The Power of One

1992 | Drama

Verenigd Koninkrijk/Frankrijk/Australië/Verenigde Staten 1992. Drama van John G. Avildsen. Met o.a. Stephen Dorff, Armin Mueller-Stahl, John Gielgud, Morgan Freeman en Fay Masterson.

Een soms indringend verslag over hoe mensen apartheid ervaren. De zachte, serieuze PK (Dorff) groeit op in Zuid Afrika. We volgen hem van zijn zevende (1936) tot zijn achttiende (1948). Hij wordt op school door Afrikaanders gepest om zijn Engelse afkomst, leert boksen van de gedetineerde Zulu Geel Piet (weer een prachtige rol van Freeman) en ontmoet door die sport eerst de dochter van een rechtse politicus, dan de zwarte vrijheidsstrijder Gideon met wie hij vriendschap sluit. Na een actie van de Zuid Afrikaanse politie in een zwart township kiest hij definitief voor de onderdrukte negers. Veel goeie bedoelingen, al doet de film soms wat jongensboekachtig aan. Naar een semi-biografische roman van de in Zuid Afrika geboren Bryce Courtenay.

Far From Berlin

1992 | Drama

Duitsland/Frankrijk 1992. Drama van Keith McNally. Met o.a. Armin Müller-Stahl, Werner Stocker, Tatjana Blacher, Fritz Schaap en Nikolai Volev.

Wessi M[KA3]uller-Stahl weet werkloze Ossi Stocker die een ziek dochtertje (Blacher) heeft, over te halen `zijn` vrouw Devaux -verdacht van overspel met Staudinger - te bespionneren. Hij betrekt Stocker steeds dieper in een dodelijke intrige als de kosten voor Blacher`s verpleging steeds hoger stijgen. Hoewel het verhaal niet al te origineel is (Staudinger is n.l. Devaux's echtgenoot), is de film vlot van tempo en goed gespeeld. Een aangename tijdspassering voor de aanbidders van het kleine scherm. Scenario van regisseur McNally en camerawerk van Philippe Welt.

Night On Earth

1991 | Komedie, Experimenteel

Japan/Finland/Italië/Frankrijk/Verenigde Staten 1991. Komedie van Jim Jarmusch. Met o.a. Roberto Benigni, Béatrice Dalle, Winona Ryder, Gena Rowlands en Giancarlo Esposito.

Vijf eenakters, steeds de vluchtige ontmoeting van een taxichauffeur met zijn nachtelijke klanten, steeds in een ander deel van de wereld, steeds met de acteurs van het betreffende land (en in de bijbehorende taal!). Klein drama in een notedop, soms vrolijk, soms treurig, en altijd met die hoekige Jarmusch- humor (DOWN BY LAW en STRANGER THAN PARADISE). In L.A. een casting-director die een filmster wil maken van de taxichauffeuse; in New York een oude immigrant als taxichauffeur, die noch de taal, noch de rijkunst machtig is; in Parijs een zwarte chauffeur en een blind meisje; in Rome een opschepperige macho en een pastoor; in Helsinki een vader van een gestorven kindje met drie dronkaards. Sfeervolle, kleine, fijne portretjes. Scenario van regisseur Jarmusch en camerawerk van Frederick Elmes.

Kafka

1991 | Drama, Thriller

Verenigde Staten 1991. Drama van Steven Soderbergh. Met o.a. Jeremy Irons, Theresa Russell, Joel Grey, Ian Holm en Armin Mueller-Stahl.

Iets wat Kafka had kunnen overkomen, als hij geleefd had in de bureaucratische en autoritair geregeerde wereld, die hij in zijn verhalen oproept. Een wereld, waarin het wereldvreemde individu vergeefs zoekt naar de waarheid achter de dingen. Ook Kafka (Irons) die op een gigantisch kantoor werkt, probeert de waarheid te achterhalen als hij hoort dat zijn vriend onder mysterieuze omstandigheden is overleden. Hij weet door te dringen tot het machtscentrum, de gevreesde Burcht. Daar zijn geleerden bezig het individualisme van mensen operatief te verwijderen. Op lokatie opgenomen in Praag. Regisseur Soderbergh (SEX, LIES AND VIDEOTAPE) vangt het dagelijks leven rond 1920 in een vuilig zwart-wit, de scènes in de Burcht daarentegen zijn in kleur. Wel een sfeervolle, maar niet geheel geslaagde film, niet in de laatste plaats door het wat zielloze spel van Irons. Krabbé speelt nu eens iets anders: een literatuurminnende grafdelver. Scenario van Lem Dobbs. Camerawerk van Walt Lloyd.

Bronsteins Kinder

1990 | Drama

Duitsland/Polen 1990. Drama van Jerzy Kawalerowicz. Met o.a. Armin Mueller-Stahl, Hans Hoppe, Matthias Paul, Angela Winkler en Katharina Abt.

Als de bijna volwassen Paul ontdekt dat zijn vader Mueller- Stahl de evenoude Hoppe, een voormalig bewaker uit het concentratiekamp Neugamme, in hun huisje in de volkstuin gevangen houdt, wordt hij zich bewust van zijn joodse afkomst. De poging van zijn vader om eigen rechter te spelen en zijn afkomst verzwijgt hij liever voor zijn vriendin. Een gevoelige film over een brandend en nog altijd actueel thema - het Gustav Mahler - probleem - naar de gelijknamige roman van Jurek Becker, die zijn boek aanvankelijk had willen titelen 'Wie ich ein Deutscher wurde' en daarmee alles samenvat. Gesitueerd omstreeks 1973 in Oost-Berlijn, in de voormalige DDR. Bronstein was de werkelijke naam van de vooraanstaande communist, de joodse Leon Trotzki, die op last van zijn rivaal Lenin in Mexico werd vermoord. Becker maakte samen met de regisseur het scenario en Witold Sobocinski zorgde voor de fotografie.

Avalon

1990 | Drama

Verenigde Staten 1990. Drama van Barry Levinson. Met o.a. Aidan Quinn, Elizabeth Perkins, Armin Mueller-Stahl, Joan Plowright en Lou Jacobi.

Derde deel van Levinsons Baltimore-kronieken, begonnen met DINER en vervolgd door TIN MEN. Elk jaar op Thanksgiving Day verzamelt de familie Krichinsky zich rond de patriarch Mueller- Stahl die zich bij deze gelegenheden graag laat overhalen om de familiegeschiedenis nogmaals te vertellen. Hoe hij in 1914 in de States arriveerde, werk vond in Baltimore en zo zijn broers kon laten overkomen. Samen vormden ze een orkestje en tijdens een auditie ontmoette hij Plowright, met wie hij een gezin stichtte. Zo gaat het verder, jaar na jaar, met grote gebeurtenissen en kleine anekdotes. Mooi en teder vertelde kroniek van de integratie van een buitenlandse familie in de Nieuwe Wereld. Prachtig vertolkt door de gehele cast. Levinson schreef zelf het sterk autobiografische scenario, dat in beeld gebracht werd door Allen Daviau. Randy Newman componeerde een gevoelige, melancholische score.

Schweinegeld

1989 | Komedie, Misdaad

Duitsland 1989. Komedie van Norbert Kückelmann. Met o.a. Armin Mueller-Stahl, Claudia Messner, Rolf Zacher, Stefan Suske en Hans-Michael Rehberg.

Drie kleine boeven willen zich van dezelfde belastingtrucjes bedienen waar grote concerns miljoenen mee opstrijken. Een saaie, langdradige film, afgezien van een paar zeer originele grappen en ondanks het spraakmakende en actuele onderwerp. Scenario van de regisseur, Michael Juncker en Dagmar Kekule. Camerawerk van Frank Brühne.

Music Box

1989 | Drama, Thriller

Verenigde Staten 1989. Drama van Costa-Gavras. Met o.a. Jessica Lange, Armin Mueller-Stahl, Frederic Forrest, Lukas Haas en Donald Moffat.

De Hongaarse immigrant Mike Laszlo (Mueller-Stahl) is een schat van een man en niemand uit zijn omgeving kan het dan ook geloven als hij ervan wordt verdacht in werkelijkheid een gevluchte oorlogsmisdadiger te zijn. Zeker zijn dochter (Lange) niet, die als zijn advocate er alles aan doet zijn uitwijzing te verhinderen. Effectief ondergraaft zij de geloofwaardigheid van de Holocaust-overlevers die gruwelijke verhalen over vader vertellen. Niet echt heel verrassende thriller speelt zich voornamelijk in de rechtszaal af. Scenarist Eszterhas (Basic Instinct, Showgirls) schreef eerder Jagged Edge dat wel heel veel gelijkenissen met dit verhaal vertoont.

Das Spinnennetz

1989 | Komedie, Historische film

Duitsland 1989. Komedie van Bernhard Wicki. Met o.a. Klaus Maria Brandauer, Armin Mueller-Stahl, Andrea Jonasson, Corinna Kirchhoff en Elisabeth Endriss.

Aan de hand van het leven van luitenant Lohse geeft de film een beeld van de sociale en politieke situatie in Duitsland aan het einde van de republiek van Weimar. Een groots opgezette, indrukwekkende film naar het gelijknamige boek van Joseph Roth, door de regisseur en Wolfgang Kirchner tot scenario bewerkt. Gerard Vandenberg deed het camerawerk.

Killing Blue

1988 | Misdaad, Thriller

Duitsland 1988. Misdaad van Peter Patzak en Peter Pazak. Met o.a. Armin Mueller-Stahl, Michael York, Morgan Fairchild, Frank Stallone en Allegra Curtis.

Een wel erg eigenwijze commissaris van politie (Mueller- Stahl) doet alles om de moord op een jonge hero[KA3]ineverslaafde, een zestien-jarige leerling van een balletacademie (Rahn) op te lossen. Regisseur Patzak, bekend om zijn misdaad-satires, probeert ook hier het zo geliefde genre misdaadfilm met geheel eigen middelen in het belachelijke te trekken. Stallone is de dealer en York een Officier van Justitie. Scenario van Julia Kent, Paul Nicholas en Patzak. Camerawerk van Anton Peschke. Ook bekend als MIDNIGHT COP.

Der Joker

1987 | Misdaad, Actiefilm, Thriller

Duitsland 1987. Misdaad van Peter Patzak en Peter Pazak. Met o.a. Peter Maffay, Tahnee Welch, Massimo Ghini, Elliott Gould en Armin Mueller-Stahl.

Een actiefilm over een politieman in een grote stad, die een organisatie probeert in te rekenen, die protectiegeld afperst, maar uiteindelijk aan het kortste eind trekt. Een slecht gemaakte film, die niet meer biedt dan de gebruikelijke misdaad- clichés. De zanger Maffay speelt in zijn eerste filmrol commissaris Bogdan. Scenario van Jonathan Carroll en de regisseur. Camerawerk van Igor Luther en Dietrich Lohmann.

Sabudnite na Mozarta

1986 | Biografie, Historische film, Muziek

Servië en Montenegro/Duitsland 1986. Biografie van Miloslav Luther. Met o.a. Max Tidof, Armin Mueller-Stahl, Delia Catarina Raacke, Andrej Hryc en Uwe Ochsenknecht.

De vijanden van de dode Wolfgang Mozart verzamelen zich aan diens doodsbed en beschuldigen elkaar ervan de oorzaak te zijn van zijn ongeluk in de laatste jaren van zijn leven. Jammer genoeg biedt dit verhaal weinig nieuws. De retrospectieve stukken zijn nogal kleurloos.

Momo

1986 | Familiefilm, Fantasy

Italië/Duitsland 1986. Familiefilm van Johannes Schaaf. Met o.a. Radost Bokel, John Huston, Mario Adorf, Armin Mueller-Stahl en Leopoldo Trieste.

Met fantastische beelden, die een groot budget verraden, verfilmde Johannes Schaaf het boek van Michael Ende over het weesmeisje Momo dat op het laatste moment weet te verhinderen dat haastige grijze heren de tijd stelen. Ook Endes boek Die Unendliche Geschichte werd reeds verfilmd. Angelo Branduardi tekent voor de muziek, achter de camera stond Xaver Schwarzenberger en aan het scenario werkten Rosemarie Fendel en Marcello Coscia, die gesteund werden door de regisseur en de auteur.

Bittere Ernte

1986 | Drama, Romantiek, Historische film

Duitsland 1986. Drama van Agnieszka Holland. Met o.a. Armin Müller-Stahl, Elisabeth Trissenaar, Wojchiech Pszoniak, Gerd Baltus en Anita Höfer.

De Poolse boer Leon pikt in 1943 een ontsnapte joodse vrouw op en verbergt haar. Tussen de twee ontstaat een complexe haat- liefde verhouding. Leon, die zich altijd van de politiek afzijdig heeft gehouden, wordt nu plotseling met de gebeurtenissen van zijn tijd geconfronteerd. Maar omdat hij nooit werkelijk stelling neemt, wordt zijn hulp de vrouw uiteindelijk noodlottig. Een psychologische studie die door deze Poolse regisseuse op subtiele wijze werd gerealiseerd.

Oberst Redl

1985 | Drama, Historische film

Duitsland/Hongarije/Oostenrijk 1985. Drama van István Szabó. Met o.a. Klaus Maria Brandauer, Gudrun Landgrebe, Hans-Christian Blech, Armin Müller-Stahl en Jan Niklas.

Aan de hand van de opkomst en ondergang van Oberst Redl in de Oostenrijkse monarchie ten tijde van keizer Franz Josef behandelt de film het verband tussen het lot van het individu en de politieke gebeurtenissen. Een tweede fantastische hoofdrol van Brandauer. Tweede film in Szabó's trilogie, met MEPHISTO en HANUSSEN. Het scenario werd geschreven door regisseur Szabó en Péter Dobai. Het camerawerk is van Lajos Koltai.

Hautnah

1985 | Thriller

Duitsland 1985. Thriller van Peter Schulze-Rohr. Met o.a. Armin Mueller-Stahl, Wolf-Dietrich Berg, Brigitte Karner, Walter Tschernich en Wilfried Baasner.

Mueller-Stahl is de uitvinder van microcamera's en micro- afluisterapparatuur. Er is een supergrote potentiële markt, maar de wereld waar het grote geld te maken valt, wordt bevolkt door uiterst onbetrouwbare aasgieren: van corrupte ambtenaren, dubieuze zakenlieden en gangsters met verlokkende liefjes. Uitgesloten dat een amateur zich daar handhaaft. Mueller-Stahl weet femme fatale Karner toch te slim af te zijn. Fotografie van Johannes Hollmann.

Der Angriff der Gegenwart auf die übrige Zeit

1985 | Experimenteel

Duitsland 1985. Experimenteel van Alexander Kluge. Met o.a. Jutta Hoffmann, Rosel Zech, Armin Mueller-Stahl, Michael Rehberg en Peter Roggisch.

Alexander Kluge thematiseert in deze film het begrip 'tijd' in de vorm van collage-scènes. Op zijn eigen scherpzinnige wijze die al bekend was van de film MACHT DER GEFŸHLE, demonstreert hij de tijdloosheid en het verlies van de tijd die kenmerkend zijn voor het heden. Het camerawerk is van vier verschillende lieden: Thomas Mauch, Werner Lüring, Herrmann Fahr en Jusith Kaufmann.

Angry Harvest

1985 |

1985. Agnieszka Holland. Met o.a. Margit Carstensen, Isa Haller, Hans Beerhenke, Kathe Jaenicke en Elisabeth Trissenaar.

Alexander Kluge thematiseert in deze film het begrip 'tijd' in de vorm van collage-scènes. Op zijn eigen scherpzinnige wijze die al bekend was van de film MACHT DER GEFŸHLE, demonstreert hij de tijdloosheid en het verlies van de tijd die kenmerkend zijn voor het heden. Het camerawerk is van vier verschillende lieden: Thomas Mauch, Werner Lüring, Herrmann Fahr en Jusith Kaufmann.

Tatort - Freiwild

1984 | Mysterie

Duitsland 1984. Mysterie van Wolfgang Staudte. Met o.a. Volker Brandt, Helmut Gauss, Armin Mueller-Stahl, Tilly Lauenstein en Hans Peter Hallwachs.

De afgrijselijke moord op een vrouw in de buurt van de Zoo, waar veel clochards vertoeven in een bepaalde tijd van het jaar, zorgt voor heel wat commotie en paniek in West-Berlijn. De dakloze Kutte Schwerfeger (H[KA3]ubner) wordt verhoord en sukkelt even later onder een voorbij razende auto. Enkele dagen later sterft een tweede zwerver onder duistere omstandigheden, die kort tevoren nog gezien was in de apotheek van Gerd Ansbach (Hallwachs). Hauptkommissar Walther (Brandt) en zijn assistent Stettner (Gauss) komen zo op het spoor van Gerds broer Dr. Konrad Ansbach (Mueller-Stahl), die een farmaceutisch laboratorium heeft, want uit de lijkschouwing blijkt dat het slachtoffer met een onbekend, nog niet goedgekeurd geneesmiddel moet zijn behandeld. De laatste TATORT-film van regisseur Staudte, die kort hierna overleed. Het scenario is van Heinz-Dieter Ziesing. Het camerawerk is van Gerard Vandenberg, een Nederlander, die in zijn vak een grote reputatie opbouwde. Aflevering 154.

A Love In Germany

1984 |

1984. Andrzej Wajda. Met o.a. Piotr Lysak, Daniel Olbrychski, Marie-Christine Barrault, Hanna Schygulla en Elisabeth Trissenaar.

De afgrijselijke moord op een vrouw in de buurt van de Zoo, waar veel clochards vertoeven in een bepaalde tijd van het jaar, zorgt voor heel wat commotie en paniek in West-Berlijn. De dakloze Kutte Schwerfeger (H[KA3]ubner) wordt verhoord en sukkelt even later onder een voorbij razende auto. Enkele dagen later sterft een tweede zwerver onder duistere omstandigheden, die kort tevoren nog gezien was in de apotheek van Gerd Ansbach (Hallwachs). Hauptkommissar Walther (Brandt) en zijn assistent Stettner (Gauss) komen zo op het spoor van Gerds broer Dr. Konrad Ansbach (Mueller-Stahl), die een farmaceutisch laboratorium heeft, want uit de lijkschouwing blijkt dat het slachtoffer met een onbekend, nog niet goedgekeurd geneesmiddel moet zijn behandeld. De laatste TATORT-film van regisseur Staudte, die kort hierna overleed. Het scenario is van Heinz-Dieter Ziesing. Het camerawerk is van Gerard Vandenberg, een Nederlander, die in zijn vak een grote reputatie opbouwde. Aflevering 154.

Die Sehnsucht der Veronika Voss

1982 | Biografie, Drama

Duitsland 1982. Biografie van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Rosel Zech, Hilmar Thate, Cornelia Froboess, Annemarie Düringer en Doris Schade.

Een journalist raakt gefascineerd door de in de vergetelheid geraakte, aan morfine verslaafde filmdiva Veronika Voss en ontrafelt haar duistere verleden. De film is gebaseerd op het levensverhaal van UFA-actrice Sybille Schmitz, die in 1955 zelfmoord pleegde, en ook op Billy Wilders Sunset Boulevard; Fassbinders film werd eveneens geschoten in prachtig zwart-wit. De regisseur overleed twee maanden nadat 'Die Sehnsucht der Veronika Voss' met een Gouden Beer werd bekroond op de Berlinale, nog voordat zijn laatste film, Querelle, in première ging. Voor velen markeerde Fassbinders dood het einde van de Neue Deutsche Welle.

Der Westen leuchtet

1982 | Thriller, Romantiek

Duitsland 1982. Thriller van Niklaus Schilling. Met o.a. Armin Mueller-Stahl, Beatrice Kessler, Melanie Tressler, Mathias Eysen en Harry Baer.

Vervreemding en verleiding zijn de sleutelwoorden in deze mengeling van spionagethriller en melodrama, waarmee Autorenfilm-prins Schilling de eigenlijke genregrenzen ver voorbijgaat. Stasi-agent Liebe moet uitvissen of de West-Duitse informant 'Heinz' contraspioneert. In München stelt Liebe vast dat 'Heinz' een vrouw is, en niet de eerste de beste bovendien. Oorspronkelijke filmpoëzie, in een dialoogarme en soms dromerige stijl gedraaid. Het uitroepteken in de titel verraadt de knipoog van de maker. Mueller-Stahl verliet één jaar voor deze film de DDR en is geknipt voor de rol van dolende agent in Sprookjesland.

Lola

1981 | Drama, Experimenteel

Duitsland 1981. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Barbara Sukowa, Mario Adorf, Armin Mueller-Stahl, Matthias Fuchs en Karin Baal.

Lola uit 1981 is een losse remake van Von Sternberg's Der Blaue Engel. Barbara Suwoka is te bewonderen in de Marlene Dietrich-rol: ze speelt Lola, een nachtclubzangeres die er een dubbel leven op na houdt, en die mannelijke slachtoffers in de goot achter zich laat liggen. Regisseur Rainer Werner Fassbinder demonstreert als altijd een cynische kijk op de mensheid.

Nelken in Aspik

1976 | Komedie

DDDE 1976. Komedie van Günter Reisch. Met o.a. Armin Mueller-Stahl, Erik Klein, Helga Sasse en Herbert Köfer.

Een komedie met een plot die aan BEING THERE doet denken. Een eenvoudige reclametekenaar is door kiespijn gedwongen te zwijgen, wat aangezien wordt voor wijsheid. Gevolg is dat hij een bliksemcarrière maakt.

Kit & Co

1974 | Avonturenfilm

DDDE 1974. Avonturenfilm van Konrad Petzold. Met o.a. Dean Reed, Rolf Hoppe, Renate Blume, Manfred Krug en Monika Woytowicz.

Twee mannen zoeken naar goud in Alaska in de vorige eeuw. Een oninteressante avonturenfilm gebaseerd op verhalen van Jack London, door Günter Karl tot scenario bewerkt. Het camerawerk is van Hans Heinrich.

Die Hosen des Ritters von Bredow

1973 | Familiefilm, Historische film

DDDE 1973. Familiefilm van Konrad Petzold. Met o.a. Rolf Hoppe, Lissy Tempelhof, Kati Bus, Petr Skarke en Hannjo Hasse.

Het jaar des heren 1500. Ridder G[KA3]otz von Bredow (Hoppe) uit Brandenburg draagt een leren broek. Deze mag, zo is hij aan zijn stand verplicht, nimmer gewassen worden tot grote ergernis van zijn gade, jonkvrouw Brigitte (Tempelhof). Op een woest drinkgelach komt het er toch van, maar de broek verdwijnt tegelijkertijd. En dan blijkt dat een ridder zonder (lederen) broek geen ridder is (die respect afdwingt). Vrolijke, avontuurlijke historische film voor het jonge volkje, die helaas doorspekt is van Oost-Duitse, communistische propaganda. De film heeft zijn tijd uitgediend voor een regime dat inmiddels vergaan is. Het scenario is van Günter Kalthofen, Konrad Petzold en gebaseerd op een jeugdboek van Willibald Alexis. Hans Heinrich verzorgde het camerawerk. Let op de nog jonge Mueller-Stahl in de rol van Dechant.

Januskopf

1972 | Drama

DDDE 1972. Drama van Kurt Maetzig. Met o.a. Armin Mueller-Stahl, Viktor Ardiusko en Katja Paryla.

Een bioloog die uit Duitsland gevlucht is voor de nazi's, in de VS gewoond heeft en later in West-Duitsland, woont nu in de DDR. Hij wordt voor gewetensvragen gesteld in verband met genetische experimenten.

Nackt unter Wölfen

1963 | Oorlogsfilm, Drama

DDDE 1963. Oorlogsfilm van Frank Beyer. Met o.a. Erwin Geschonneck, Armin Mueller-Stahl, Krystyn Wójcik, Fred Delmare en Viktor Awdjuschko.

West-Duitsland hield zich na WO II lang stil wat betreft boeken en films over de nazitijd. Bij de Oosterburen gebeurde meer, met het verslagen fascisme als leidmotief. Nackt unter Wölfen, een boekverfilming gebaseerd op feiten, is zo'n DDR-propagandawerk. Het boek (1958) was verplichte schoolstof in de DDR, en verhaalt net als de film over 'Buchenwald-kind' Stefan Zweig, die als kleuter het concentratiekamp wist te overleven. Een geslaagde, cinematografisch en historisch relevante film. In 2014 werd een nieuwe versie geschoten door de Duitse publieke omroep, om de nazi-geschiedenis 'toegankelijk te maken voor een nieuwe generatie'.

Königskinder

1962 | Drama, Romantiek, Oorlogsfilm

DDDE/Duitsland 1962. Drama van Frank Beyer en Frank Meyer. Met o.a. Annekathrin Bürger, Armin Mueller-Stahl, Ulrich Thein, Marga Legal en Charlotte Küter.

Ergerlijke partijpolitieke film over communistische heldenverering, die probeert een begripvolle brug naar het fascistische nazi-verleden te slaan. Deze dubieuze weergave van de geschiedenis is alleen nog maar interessant vanwege Mueller- Stahl in de medehoofdrol en om een rolletje van Krug als legerkapitein. Magdalena Seifert (B[KA3]urger, prima donna met de zegen van de SED) en Michael Mertens (Mueller-Stahl) zijn in de eerste plaats communistische activisten tijdens het nazi-regime en in de tweede plaats elkaars geliefden. Michael wordt opgepakt en krijgt vijftien jaar wegens staatsvijandelijke activiteiten en belandt als de oorlog met Rusland is uitgebroken in een strafcompagnie aan het front. Magdalena neemt na zijn arrestatie - uiteraard - zijn plaats in, maar kan het vege lijf redden dankzij jeugdvriend J[KA3]urgen Bieneck (Thein), die bij de SA zit. Aan het front komen onderofficier Jürgen en soldaat Michael elkaar tegen. Ze hebben maar één ding in het hoofd: overlopen naar de vijand, de Russen. In zijn binnenste hoopt Michael zó weer bij Magdalena te komen. Ook al zat je in de Wehrmacht van de nazi's, die zich aan oorlogsmisdrijven hebben schuldig gemaakt, dan was je dilemma toch het in de steek laten van je strijdmakkers, desertie, waarop in oorlogshandelingen altijd de doodstraf staat. Deze morele tweestrijd bestond niet in het paradijs voor boeren en arbeiders van murenbouwer vadertje Honecker. Het scenario van Edith Gorrish en Walter Gorrish gaat niet over dit ethische probleem, maar bevat gewoon een dubbele moraal. Het camerawerk is van Günter Marczinkowsky en Karl Drömmer. Mono.

Tatort: Endstation

-1 | Thriller

Duitsland. Thriller van Armin Mueller-Stahl. Met o.a. Folkert Milster, Hans Nitschke en Günter Lamprecht.

Ergerlijke partijpolitieke film over communistische heldenverering, die probeert een begripvolle brug naar het fascistische nazi-verleden te slaan. Deze dubieuze weergave van de geschiedenis is alleen nog maar interessant vanwege Mueller- Stahl in de medehoofdrol en om een rolletje van Krug als legerkapitein. Magdalena Seifert (B[KA3]urger, prima donna met de zegen van de SED) en Michael Mertens (Mueller-Stahl) zijn in de eerste plaats communistische activisten tijdens het nazi-regime en in de tweede plaats elkaars geliefden. Michael wordt opgepakt en krijgt vijftien jaar wegens staatsvijandelijke activiteiten en belandt als de oorlog met Rusland is uitgebroken in een strafcompagnie aan het front. Magdalena neemt na zijn arrestatie - uiteraard - zijn plaats in, maar kan het vege lijf redden dankzij jeugdvriend J[KA3]urgen Bieneck (Thein), die bij de SA zit. Aan het front komen onderofficier Jürgen en soldaat Michael elkaar tegen. Ze hebben maar één ding in het hoofd: overlopen naar de vijand, de Russen. In zijn binnenste hoopt Michael zó weer bij Magdalena te komen. Ook al zat je in de Wehrmacht van de nazi's, die zich aan oorlogsmisdrijven hebben schuldig gemaakt, dan was je dilemma toch het in de steek laten van je strijdmakkers, desertie, waarop in oorlogshandelingen altijd de doodstraf staat. Deze morele tweestrijd bestond niet in het paradijs voor boeren en arbeiders van murenbouwer vadertje Honecker. Het scenario van Edith Gorrish en Walter Gorrish gaat niet over dit ethische probleem, maar bevat gewoon een dubbele moraal. Het camerawerk is van Günter Marczinkowsky en Karl Drömmer. Mono.

Armin Mueller-Stahl: Nackt unter Wölfen

-1 |

Duitsland. Frank Meyer. Met o.a. Armin Mueller-Stahl, Fred Delmare en Erwin Geschonneck.

Ergerlijke partijpolitieke film over communistische heldenverering, die probeert een begripvolle brug naar het fascistische nazi-verleden te slaan. Deze dubieuze weergave van de geschiedenis is alleen nog maar interessant vanwege Mueller- Stahl in de medehoofdrol en om een rolletje van Krug als legerkapitein. Magdalena Seifert (B[KA3]urger, prima donna met de zegen van de SED) en Michael Mertens (Mueller-Stahl) zijn in de eerste plaats communistische activisten tijdens het nazi-regime en in de tweede plaats elkaars geliefden. Michael wordt opgepakt en krijgt vijftien jaar wegens staatsvijandelijke activiteiten en belandt als de oorlog met Rusland is uitgebroken in een strafcompagnie aan het front. Magdalena neemt na zijn arrestatie - uiteraard - zijn plaats in, maar kan het vege lijf redden dankzij jeugdvriend J[KA3]urgen Bieneck (Thein), die bij de SA zit. Aan het front komen onderofficier Jürgen en soldaat Michael elkaar tegen. Ze hebben maar één ding in het hoofd: overlopen naar de vijand, de Russen. In zijn binnenste hoopt Michael zó weer bij Magdalena te komen. Ook al zat je in de Wehrmacht van de nazi's, die zich aan oorlogsmisdrijven hebben schuldig gemaakt, dan was je dilemma toch het in de steek laten van je strijdmakkers, desertie, waarop in oorlogshandelingen altijd de doodstraf staat. Deze morele tweestrijd bestond niet in het paradijs voor boeren en arbeiders van murenbouwer vadertje Honecker. Het scenario van Edith Gorrish en Walter Gorrish gaat niet over dit ethische probleem, maar bevat gewoon een dubbele moraal. Het camerawerk is van Günter Marczinkowsky en Karl Drömmer. Mono.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Armin Mueller-Stahl op televisie komt.

Reageer