Gene Saks: regie en cast.
Er zijn 17 films gevonden.

On Seventh Avenue

1996 | Drama

Verenigde Staten 1996. Drama van Jeff Bleckner. Met o.a. Wendy Makkena, Stephen Collins, Alan Rosenberg, Damian Chapa en Liz Coke.

The Good Policeman

1995 | Misdaad

Verenigde Staten 1995. Misdaad van Peter Werner. Met o.a. Ron Silver, Daniel von Bargen, Tony Lo Bianco, Joe Morton en Blair Brown.

Silver is Isaac Sidel, commissaris van politie in New York. Als hij bij de geweldloze overgave van een misdadiger aan de FBI tussenbeide komt, krijgt hij het met die laatste club aan de stok. Zijn kantoor wordt afgeluisterd door zijn assistent Carleton `Sweets` Montgomery (Morton).

Bye Bye Birdie

1995 | Romantiek, Musical, Komedie

Verenigde Staten 1995. Romantiek van Gene Saks. Met o.a. Jason Alexander, Suzanne Ristic, Nicole Robert, Vanessa Williams en Chynna Phillips.

Ook voor kijkers die niet van films houden waarin acteurs zomaar beginnen te zingen is Bye bye Birdie een aanrader. Door de ironie van het verhaal en de songteksten wordt de kunstmatigheid van het genre namelijk effectief om zeep geholpen. En dat is knap, ook omdat Bye bye Birdie oogt als een topproduct uit de hoogtijdagen van de musical: het eind van de jaren vijftig, de tijd ook waarin het verhaal speelt. De titel verwijst naar de song `Bye bye Birdie´, een afscheidsliedje voor rock ´n´ roller Conrad Birdie die naar spoedig blijkt in militaire dienst moet. Zijn vrouwelijke fans (in jurken met petticoats) zijn ontroostbaar, maar impresario Albert ziet licht aan het eind van tunnel. Acteur/regisseur Gene Saks (Barefoot in the park, The odd couple, Cactus flower) varieerde vaardig met het gegeven uit de oorspronkelijke Broadwayshow en de gelijknamige klassieker uit 1963.

Nobody's Fool

1994 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1994. Komedie van Robert Benton. Met o.a. Paul Newman, Jessica Tandy, Melanie Griffith, Bruce Willis en Dylan Walsh.

Schrijver-regisseur Robert Benton (Kramer vs. Kramer) nam de roman van Richard Russo als basis voor dit drama over een oudere, drinkende man die met zijn verleden wordt geconfronteerd wanneer zijn zoon, die hij ooit heeft verlaten, en kleinzoon ineens op de stoep staan. Benton pakt het niet groots aan, maar volgt met geduld en precisie het personage Sully (mooi gespeeld door Paul Newman) tijdens zijn poker- en bieravonden in het dorp, gesprekjes met zijn hospita (Jessica Tandy in een van haar laatste rollen) en onhandige pogingen iets van zijn lang uitgestelde familieleven te maken.

I.Q.

1994 | Romantische komedie

Verenigde Staten 1994. Romantische komedie van Fred Schepisi. Met o.a. Meg Ryan, Tim Robbins, Walter Matthau, Lou Jacobi en Stephen Fry.

Prettige romantische komedie over een simpele garagemonteur (Robbins) die verliefd wordt op de intelligente, maar reeds verloofde, Catherine Boyd (Ryan). Amusant is de steun die ze krijgt van gerenommeerde wiskundigen en fysici op leeftijd, onder wie Kurt Gödel, Boris Podolsky en vooral Catherine's oom Albert Einstein (meesterlijk vertolkt door Walter Matthau). Die zien wel wat in een verbintenis en proberen hen te koppelen: 'Don't let your brain interfere with your heart!' Dit is schijnbaar ook het motto van regisseur Schepisi; erg intelligent is de film niet maar zeker vermakelijk.

Cin Cin

1991 | Romantiek, Komedie

Frankrijk​/​​Verenigd Koninkrijk​/​​Italië​/​​Verenigde Staten 1991. Romantiek van Gene Saks. Met o.a. Julie Andrews, Marcello Mastroianni, Jonathan Cecil, Ian Fitzgibbon en Jean-Pierre Castaldi.

Langdradige film met een vermoeide Mastroianni en Andrews. Hij speelt een Italiaanse civiele ingenieur die door zijn vrouw verlaten werd en zij een pedante Engelse die door haar echtgenoot, een dokter, in de steek gelaten werd. De twee besluiten pogingen te ondernemen om hun echtgenoten terug te krijgen. Mastroianni jammert over het verlies van zijn Amerikaanse vrouw, maar wil best iets met de koele Andrews beginnen. Zij is eerst afkerig van zijn avances en zijn gênante dronkenschap, maar begint gek genoeg zijn goede kwaliteiten te zien. Het spel is oppervlakkig en niet overtuigend, de dialoog is vlak en de romantische komedie komt nooit tot bloei. Kijkers zullen zich noch voor de personages noch voor de film interesseren. Scenario van Ronald Harwood. Camerawerk van Franco Di Giacomo. In Amerika uitgebracht als A FINE ROMANCE ingekort tot 83m. Dolby Stereo.

Brighton Beach Memoirs

1986 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1986. Komedie van Gene Saks. Met o.a. Blythe Danner, Bob Dishy, Jonathan Silverman, Brian Drillinger en Stacey Glick.

Het eerste deel van Neil Simons autobiografische kroniek over het dagelijkse leven van een gewone Amerikaanse familie begint in Brooklyn in 1937. De vijftien-jarige Silverman denkt maar aan twee zaken: wat gaat hij later doen en hoe kan hij een meid versieren? Hij woont met zijn oudere broer bij zijn ouders, Danner en Dishy. In huis wonen tevens Danners zus, een weduwe, en haar beide dochters. Met zeven personen onder één dak is het leven nooit eentonig. Met veel tederheid en humor schildert Simon het conflict van een generatie in een periode van economische crisis in een stijl die sterk aan Woody Allen verwant is. Alle acteurs voelen zich goed in hun rol en Silverman was een openbaring. Knappe retro-fotografie van John Bailey. Gevolgd door BILOXI BLUES en de tv-film BROADWAY BOUND.

The Goodbye People

1984 | Drama

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 1984. Drama van Herb Gardner. Met o.a. Judd Hirsh, Martin Balsam, Pamela Reed, Ron Silver en Michael Tucker.

Een regelrechte marteling, deze film over Balsam die moedwillig failliet gaat om dan op een slecht gekozen plaats op het strand tropische drankjes te gaan verkopen. (Gardner bewerkte hiervoor zijn eigen toneelstuk). Gardners A THOUSAND CLOWNS mag dan sentimenteel en gedateerd lijken, dit wanprodukt mist dan ook nog de humor. Je houdt een weeë smaak over van deze ramp.

Lovesick

1983 | Romantiek, Komedie

Verenigde Staten 1983. Romantiek van Marshall Brinckman en Marshall Brickman. Met o.a. Dudley Moore, Elizabeth McGovern, Alec Guiness, John Huston en Wallace Shawn.

Moore is een gerespecteerde psychiater met een overvloed aan patiënten. Hij leidt een ongedwongen, geordend leventje zonder stress, maar hier komt verandering in wanneer hij patiënte McGovern overneemt van een overleden collega. Hij raakt totaal bezeten van haar en begint zijn andere patiënten te verwaarlozen. Milde, nutteloze satire over de verhouding psychiater/patiënt in het hedendaagse Amerika. De personages zijn oninteressant en de situaties raken je niet. Goede nevenpersonages zoals Guinness, Saks, Shawn, Strathairn en vooral Huston en Silver redden de film van de ondergang. Het scenario is van de hand van de regisseur zelf. Het werd in beeld gebracht door Gerry Fisher. Philippe Sarde zorgde voor een luchtige score.

The One and Only

1978 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1978. Komedie van Carl Reiner. Met o.a. Henry Winkler, Kim Darby, Gene Saks, Hervé Villechaize en William Daniels.

Winkler is een brutale student, vastbesloten het te maken in de show-business, die een flamboyante worstelaar om zijn vinger windt. Enkele waarlijk grappige momenten kunnen de geleidelijke ontgoocheling vanwege zijn fundamenteel onaangename karakter niet verhinderen.

The Prisoner of Second Avenue

1975 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1975. Komedie van Melvin Frank. Met o.a. Jack Lemmon, Anne Bancroft, Gene Saks, Elizabeth Wilson en Florence Stanley.

Lemmon probeert zijn ontglippende welstand vast te houden als hij zijn baan kwijtraakt, en zijn appartement door inbrekers bijna leeggeruimd is. Hij probeert zijn waardigheid te handhaven, maar als zijn begrijpende vrouw Bancroft een baantje aanneemt om de kost te winnen is hij een zenuwinstorting nabij. Bancroft moet het ontgelden als hij al zijn opgekropte frustraties op haar loslaat, maar dan besluiten zij zich beiden schrap te zetten. Lemmon speelt voortreffelijk, terwijl de film balanceert tussen komedie en zwarte komedie. Naar het toneelstuk van Neil Simon. Stallone doet even mee als zakkenroller.

Mame

1974 | Musical, Drama

Verenigde Staten 1974. Musical van Gene Saks. Met o.a. Lucille Ball, Beatrice Arthur, Robert Preston, Jane Connell en Bruce Davison.

Een hopeloos verouderde musical naar het Broadwaysucces en op 'Auntie Mame' gebaseerd, maar het is beschamend, zelfs voor de meest fanatieke fans van Lucy. Waar zijn Fred en Ethel Mertz om te helpen?

Last of the Red Hot Lovers

1972 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1972. Komedie van Gene Saks. Met o.a. Alan Arkin, Sally Kellerman, Paula Prentiss en Renée Taylor.

Een weerzinwekkende filmversie van een typisch toneelstuk van Neil Simon waarbij Arkin zonder veel succes probeert een stiekeme liefdesaffaire met drie vrouwen voort te zetten (maar niet tegelijkertijd). De acteurs schreeuwen meer dan anderhalf uur tegen elkaar in deze ondeugdelijke productie waarvoor de term 'gefotografeerd toneelstuk' indertijd moet zijn bedacht.

Cactus Flower

1969 | Komedie, Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1969. Komedie van Gene Saks. Met o.a. Ingrid Bergman, Goldie Hawn, Jack Weston, Rick Lenz en Vito Scotti.

Omdat zijn jonge minnares, Hawn, moet geloven dat hij getrouwd is, laat tandarts Matthau zijn ongehuwde assistente Bergman als zijn vrouw poseren. Dit leidt tot een hele reeks verwikkelingen. Koddige relatiekomedie met sterke rollen van de drie hoofdvertolkers. Matthau bewijst opnieuw dat hij een van Hollywoods beste komische acteurs is, terwijl Bergman verrast in een voor haar zeer ongewone rol. De frisse verschijning van de jonge Hawn, bezorgde haar prompt een Oscar. Billy Wilder-maatje I.A.L. Diamond bewerkte het Franse boulevardstuk Fleur de Cactus van Pierre Barillet en Jean-Pierre Gredy aan de hand van de Broadway-adaptatie door Abe Burrows. Geen grote filmkunst, maar een luchtige fantasie, verzorgd in beeld gebracht door Charles E. Lang en van vrolijke muziek voorzien door Quincy Jones.

The Odd Couple

1968 | Komedie

Verenigde Staten 1968. Komedie van Gene Saks. Met o.a. Jack Lemmon, Walter Matthau, John Fiedler, Herb Edelman en Monica Evans.

Gescheiden mannen Felix (Jack Lemmon) en Oscar (Walter Matthau) zijn hun eenzaamheid zat en besluiten samen te gaan wonen in het ranzige appartement van Oscar. Felix' obsessieve netheid - smetvrees volgens de huidige norm - is slons Oscar een doorn in het oog. Deze tegenstelling zorgt voor vele genoeglijke momenten. Neil Simon bewerkte zelf zijn Broadway hit tot 105 minuten non-stop filmkomedie. Zijn script en de absolute topprestatie van de twee rasacteurs leverden een klassieker op. Het succes van de film zorgde voor een tv-serie en talloze tv-films met mindere goden totdat het gouden trio Lemmon-Matthau-Simon in 1998 weer bijeenkwam voor The Odd Couple II.

Barefoot in the Park

1967 | Komedie, Romantiek, Experimenteel

Verenigde Staten 1967. Komedie van Gene Saks. Met o.a. Robert Redford, Jane Fonda, Charles Boyer, Mildred Natwick en Herb Edelman.

Paul (Redford) en Corie (Fonda) installeren zich na een luxueuze wittebroodsweek in een armzalig appartementje in Greenwich Village. Hun buurman, gespeeld door de eeuwig charmante Boyer, wint de sympathie van Corie, wat hem dan weer de jaloezie van Paul oplevert. Plezierig scenario van Neil Simon, die zelf zijn toneelstuk voor de film bewerkte. Het is vooral het frisse, ongedwongen spel van de twee hoofdrollen dat de aandacht de hele film door vasthoudt. Redford speelde de rol al eerder op de planken van Broadway. De tv-serie met een zwarte cast, geproduceerd in 1970, werd na twaalf afleveringen stopgezet.

A Thousand Clowns

1965 | Komedie

Verenigde Staten 1965. Komedie van Fred Coe. Met o.a. Jason Robards, Barbara Harris, Martin Balsam, Barry Gordon en Gene Saks.

Een getrouwe verfilming van Herb Gardner's blijspel over iemand die aan lager wal raakte en aan wie gevraagd wordt terwille van een neefje dat bij hem woont, weer op te klimmen tot de betere kringen. Perfecte bezetting, opgenomen in New York City. Balsam kreeg een Oscar voor zijn rol als Robards' broer.