'We konden praktisch overal onze gang gaan'

, Maarten Kramer

De trek viel dit najaar niet alleen op met mooie, menselijke verhalen, maar ook met fijn geschoten beelden, onder andere gerealiseerd met het gebruik van drones. Cameraman Maarten Kramer vertelt meer.

Maarten Kramer

'We konden praktisch overal onze gang gaan,' schrijft cameraman Maarten Kramer. 'Zelfs in het arme en niet ongevaarlijke Alexandra hebben we probleemloos kunnen werken. Waarschijnlijk gehinderd door de ontelbare electriciteitskabels, is de drone wel één keer 'op hol geslagen' en bleef op anderhalve meter hoogte ergens op een kruispunt hangen. In zo’n drukbevolkte wijk kan dat levensgevaarlijk zijn. Uiteindelijk werd het besturingssignaal weer opgepikt en keerde hij weer terug.'

(tekst gaat verder onder afbeelding)

'Ook in Senegal hadden we problemen. In die aflevering loopt Bram met de burgemeester door een heel kaal en door de hitte verschroeid landschap. We hadden bedacht om tijdens die wandeling voor hen uit te vliegen zodat je een goed beeld kreeg van het gebied.'

'Eenmaal in de lucht viel het contact met de drone uit en bleef hij op één hoogte stationair hangen en deed verder niks meer.'

(tekst gaat verder onder afbeelding)

'Ik zag dat de temperatuur ter plaatse over de vijftig graden Celsius was en dat is gewoon te hoog. Uiteindelijk heb ik via een reset van de afstandsbediening de drone aan de grond gekregen.'

'Eenmaal terug in het dorp keken we of de camera wel had gedraaid en er bleek weliswaar een schuddend, maar bruikbaar shot in te zitten. Reinier van Brummelen, de colorist van deze serie, heeft nog wel flink moeten stabiliseren, maar het is gelukt.'

(tekst gaat verder onder afbeelding)

area boys

'De plek waar het dronevliegen niet echt aan te raden is, is in Lagos in Nigeria. Niet om technische redenen, maar omdat er overal bendes zijn, de area boys, die je in moeilijkheden kunnen brengen.'

'We lieten de drone in een achteraf plekje opstijgen, maar dat nieuws verspreidde zich net zo snel als de drone. In korte tijd verzamelen dan groepjes die je bedreigen en intimideren, net zo lang tot je betaalt om niet in echte problemen te komen.'

'Het blijft lastig inschatten wanneer een situatie escaleert, dus neem je uiteraard minder risico.'

'Het gebruik van de drone in deze serie is wat mij betreft geslaagd. Het ruimtelijke inzicht wat je letterlijk krijgt, ondersteunt de vertelling en werkt onthullend. Bijvoorbeeld in de aflevering over de xenofoob in Zuid-Afrika, geven de droneshots een goed beeld van hoe een hostel in Alexandra zich tot de wijk verhoudt.'

de drones

'We hebben voor De trek twee drones gebruikt. Eerst de DJI-Phantom 3 professional. Hier kun je 4K mee draaien, waardoor je in de postproductie zonder veel kwaliteitsverlies kaders kan aanpassen of een extra stabilisatie kunt toepassen.'

'Ondanks de goede stabilisatie bleek de kwaliteit niet optimaal, temeer omdat de "A-camera" al een ARRI Alexa mini was, die een zeer hoge opnamekwaliteit heeft.'

'Het voordeel van die Phantom is wel dat hij erg compact is en daardoor makkelijk mee te nemen. Wij namen hem gewoon in een soort onopvallende koelbox-tas mee als handbagage.

'Daarna heb ik de DJI-Inspire 1 pro gebruikt, een grotere drone met een Zenmuse X5 camera. Deze heeft een grotere chip en een betere codec dan de phantom waardoor het resultaat beter is.'

'Het nadeel is dat de drone niet zo makkelijk mee kan als handbagage. Om niet opvallend te reizen had ik hem in een grote Samsonitekoffer met veel hardschuim materiaal gestopt en als normale bagage ingecheckt.'

'We hebben nooit problemen gehad met douane en andere autoriteiten, ook niet tijdens het vliegen.'

Cameraman Maarten Kramer met de DJI-Phantom 3 professional.