De wetten van de zee
In Europa - De geschiedenis op heterdaad betrapt
De afgelopen twee decennia verdronken tienduizenden mensen die probeerden de Middellandse Zee over te steken in overvolle bootjes. Een kapitein die zulke opvarenden in hopeloze situaties niet redt, is strafbaar. En één die ze wel redt?
sleutelmoment: verboden aan te meren
Op 20 juni 2004 vaart kapitein Stefan Schmidt met het vrachtschip Cap Anamur op de Middellandse Zee, als in de verte een klein bootje zichtbaar wordt. Het blijkt een rubberboot van zes meter lang en twee meter breed met 37 mensen erop. Hij aarzelt geen moment en redt de opvarenden door ze aan boord te nemen.
Als hij vervolgens koers zet naar Italië, wordt hem door de kustwacht van dat land verboden om aan te meren. Zeven dagen vaart de Cap Anamur doelloos rond, omringd door helikopters, kustwacht- en politieboten. Als ze uiteindelijk na veel druk toch in de Italiaanse haven mogen aanmeren, worden ze niet als helden ontvangen, maar worden de kapitein en de eigenaar van de Cap Anamur meteen gearresteerd.
leraren opgelet
hierbij is een lespakket beschikbaar
achtergrondverhalen
Deze aflevering begint met het bizarre verhaal van kapitein Stefan Schmidt, die verplicht was zeevaarders in nood te helpen, maar ze vervolgens niet aan land mocht brengen.
Abdul Aziz was één van de opvarenden die door Schmidt werd gered. Hij werd meteen teruggestuurd naar Afrika, maar hij gaf niet op en wist uiteindelijk toch een paar jaar in Europa te leven. Nu is hij terug in Ghana, waar hij jongeren voorlicht over de grote gevaren van migratie naar Europa.
Kapitein Pia Klemp heeft met haar schip zeker 14.000 mensen van de dood gered. In 2017 nam de Italiaanse justitie het schip in beslag en beschuldigde haar van hulp bij illegale immigratie. Dat kan haar twintig jaar gevangenisstraf opleveren. Desondanks blijft Pia zich inzetten voor de vluchtelingen.
redding op zee: verplicht én verboden?
Twaalf jaar gevangenisstraf en 440.000 euro boete: dat was de eis van de Italiaanse justitie in het proces tegen kapitein Schmidt en eigenaar Bierdel van het vrachtschip Cap Anamur.
naar Europa? doe het niet
Maanden deed Abdul over zijn reis van Ghana naar Italië, een tocht die hij ternauwernood overleefde. Eenmaal voet aan wal werd hij door de Italiaanse autoriteiten op het vliegtuig gezet en was hij binnen acht uur weer thuis.
mensen redden als misdaad
Pia Klemp werd kapitein om mensen te redden. En dat deed ze: haar schip haalde veertienduizend mensen uit zee. Het kan haar twintig jaar cel opleveren.
intercultureel mediator Mattea Weihe over vluchtelingen
colofon
Regie Miriam Guttmann
Research Suzanne Hendriks, Maren Merckx, Qali Nur
Beeldresearch Barbara Kist, Daniela Solano
Camera Maarten Kramer, Pierre Rezus
Geluid Rik Meier, Susanne Helmer
Montage JP Luijsterburg
Online montage Sander Kuipers
Kleurcorrectie John Thorborg
Geluidsnabewerking Joost Oskamp
Ondertiteling Daniel Naamani
Muziek Big Orange
Leader Reinier van Brummelen, David Kleijwegt
Voice-over Anne Rooschüz, Emmanuel Ohene Boafo
Productie Mariska Schneider, Sharon de Vries
Productie-assistentie Koos van de Merbel
Online redactie William Valkenburg, Elmar Veerman
Eindredactie Roel van Broekhoven, Stefanie de Brouwer
Met medewerking van Sea-Watch, Ama van Dantzig, Kwame Kondor, Jamel Buhari, Associated Press, Aquino Film, Center for Youth Advocacy for migration, African Development Organization for Migration
In coproductie met Canvas
Deze productie kwam tot stand met steun van CoBO, European Cultural Foundation, Fonds 21, Prins Bernhard Cultuurfonds, VSB Fonds