Aflevering 2. Een coryfee en een aanstormend talent praten over hun vak of kunst. Deze week: fotografen Koos Breukel (57) en Robin de Puy (34).

‘Je moet nieuwsgierig zijn. Dat is álles. Als je dat niet hebt, kan je het wel shaken.' 

Koos Breukel volgde de Haagse School voor Fotografie en Fotonica. Hij maakt series in opdracht van musea en galeries, en werkt in opdracht van kranten en tijdschriften. In 1994 kreeg hij de Aanmoedigingsprijs van het Fonds voor Kunst. Breukel werd bekend met zijn foto’s van de Amerikaanse performer Michael Matthews, die in 1996 overleed aan aids, vastgelegd in de monografieën Hyde en The Wretched Skin. Breukel maakte ook series over overlevenden van de vliegramp in Faro, over mensen met oogprotheses (Cosmetic View) en een boek waarin Volendamse ouders openhartig vertellen over het overlijden van hun kind (Voor het oog van Job). In 2012 maakte Breukel de eerste staatsiefoto's van Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima.

Lees het hele interview hier ⇒

'Ik heb heel lang gedacht dat ik een goed portret kon afdwingen, als ik maar hard genoeg m’n best deed. Maar zo werkt het niet. Nu kies ik alleen nog mensen met wie ik echt een klik voel.’ 

Robin de Puy studeerde af aan de Fotoacademie Rotterdam. Haar afstudeerproject Meisjes in de Prostitutie is bekroond met The Photo Academy Award. In 2014 ontving ze de Zilveren Camera Nationale Portretprijs voor een portret van collega fotografe An-Sofie Kesteleyn. De Puy werkte in opdracht van o.a. de Volkskrant, LINDA, Het Nationale Ballet en New York Magazine. In 2016 maakte ze een fotoboek over haar Amerikareis, If This is True, I'll Never Have to Leave Home Again (2016), volgens Time Magazine ‘A stunning study of today’s America, made all the more relevant after the election.’ Een deel van de reis is vastgelegd in de documentaire Ik ben het allemaal zelf, geregisseerd door Simone de Vries, en genomineerd voor een International Emmy Award

Lees het hele interview hier ⇒