We hebben het nog niet gezien, maar het zóu zomaar kunnen: dat een goed getimede deepfake invloed gaat hebben vlak voor of tijdens de verkiezingen op 17 maart.

Een deepfake laat zich het beste omschrijven als een A.I.-gestuurde nepvideo waarin je iemand iets kan laten zeggen dat hij of zij normaal gesproken nooit zou zeggen. Regelrechte manipulatie dus. Fake news-verspreiders – en die zijn er ook in de Nederlandse politieke arena – kunnen er hun ‘voordeel’ mee doen.

Tegenlicht maakte twee jaar geleden een uitzending waarin we de ontwikkeling en opmars van deepfakes uitgebreid uit de doeken deden. En ook keken naar de andere kant, de wetenschappers en factcheckers die deepfakes onschadelijk probeerden te maken. Het was toen al een kat- en muisspelletje en die race is de afgelopen jaren alleen maar geïntensiveerd. Het onderscheid tussen ‘nep’ en ‘echt’ is verder vervaagd, en welke consequenties dat heeft, zie je in onze nieuwste uitzending ‘Zien is geloven’ dit weekend.

Maar waarom zien we die politieke deepfake dan nog niet? Die vraag komt in deze nieuwsbrief aan bod, net als micro targeting overigens. Daarmee kunnen deepfakes in potentie heel nauwkeurig bij een bepaalde kiezersgroep worden gebracht. Online welteverstaan. We zien dat micro targeting toeneemt, zeker nu de kiezer in coronatijd veel moeilijker te bereiken is. Bij deepfakes denken we vaak aan Trump en Poetin, maar de meeste deepfakes zijn pornografisch. Wat kun je daar als slachtoffer tegen doen?

We leven dus in het tijdperk van de synthetische media en die zullen in de toekomst alleen maar aan terrein winnen. Maar ondanks alle alarmistische geluiden en online seksueel misbruik moeten we vooral ook niet vergeten dat je ook hele mooie dingen kunt doen met beeld op basis van kunstmatige intelligentie.

Geloof jij altijd wat je ziet?

Om daar maar meteen over te beginnen: wist je dat er heuse therapiesessies zijn waarin mensen door middel van deepfakes trauma’s en angsten kunnen overwinnen? En dat je er ook de mooiste videokunst van kan maken?

Het synthetische mediatijdperk biedt dus ook lichtpuntjes, hoewel een voorname desinformatie-experts, Nina Schick, vooral ook waarschuwt voor een info apocalyps. Klinkt dreigend, en dat is het ook volgens haar. In haar boek Deepfakes and the Infocalypse – What You Urgently Need to Know schetst ze een samenleving die overspoeld wordt door te veel informatie, waarbij er geen onderscheid meer gemaakt kan worden tussen 'informatie' en 'desinformatie'. Het wordt door de echokamers in sociale media steeds moeilijker om consensus te bereiken over hoe we de ‘echte’ wereld moeten zien. Hoe ziet onze synthetische toekomst eruit?

Je kan het allemaal zien en meemaken in onze uitzending ‘Zien is geloven’, zondag 22.05 op NPO2

Podcast: hoe je deepfakes bij de kiezer brengt

Communicatiewetenschapper Tom Dobber wilde zelf wel eens aan den lijve ondervinden wat het is om een deepfake te maken. Welke impact kun je ermee maken? Hij maakte een deepfake van ex-CDA-leider Sybrand Buma, verspreidde die onder christenen en schrok van de resultaten: de meesten trapten er genadeloos in.

Redacteur Tom Reijner sprak voor Future Shock met Dobber over politieke deepfakes en over zijn onderzoek naar micro targeting: het sturen van online politieke advertenties naar een heel gerichte kiezersgroep Zou je dat ook met dit soort gemanipuleerde video’s kunnen doen en wat zijn dan de consequenties? Hoe schadelijk zijn deepfakes eigenlijk en wat brengt de toekomst ons?

Maak je eigen deepfake met deze tools

In de podcast vertelt Dobber hoe hij weken aan een stuk werkte aan de Buma-deepfake. De servers van de Universiteit van Amsterdam draaiden overuren, zoveel energie kostte het maken van zo’n gemanipuleerde video. Van uren aan materiaal bleven slechts vijf seconden over.

Hoe anders is dat nu? Voor wetenschappers als Dobber is het vele malen eenvoudiger. Je zou zelfs op je eigen laptop een redelijk waarheidsgetrouwe deepfake kunnen maken. Wat betekent dit voor de consumentendeepfake en welke tools kun je nu al gebruiken om speels te flirten met gedimde licht tussen ‘echt’ en ‘nep’?

Nu zijn de bedrijven die de applicaties opzetten klein en start-up-achtig, maar we verwachten dat deze, net als Google en Facebook in de begintijd van het internet, in handen zullen komen van de grote jongens.

Wat als je slachtoffer wordt van een pornovideo…

Bij deepfakes denk je al gauw aan filmpjes van Obama, Poetin of Trump. Maar bijna alle deepfakes zijn pornovideo’s. En die schaden de privacy, reputatie, en seksuele autonomie van duizenden vrouwen. 96 procent van de toepassingen van dit soort AI-videomanipulatie, heeft namelijk plaats in de internetpornografie, blijkt uit een rapport van Deeptrace (nu: Sensity). De gezichten van pornoactrices worden vervangen door de gezichten van andere vrouwen zonder dat zij daarvoor toestemming hebben gegeven.

Wetten die doodgewone vrouwen, die hiervan vaak het slachtoffer zijn, zouden moeten beschermen, zitten boordevol gaten en vooroordelen. Wat kun je doen als in je zo’n filmpje terechtkomt? We spraken met een expert die onderzoek doet naar seksueel misbruik door beeldgebruik. Kunnen we het eigenlijk wel wraakporno noemen?

Tips van de redactie

  • Volgende week krijg je van ons een speciale brief over De Slag om het Internet. Dat weekend gaat Mozfest van start en binnen dat grote digitale feest, organiseert ook Public Spaces een tweedaags event. Samenwerkingsverbond Public Spaces heeft tot doel het internet weer publiek te maken. ‘Onze’ Roland Duong zal de gesprekken over een beter internet leiden in de talkshow ‘Hoe dan?’, vrijdag 12 maart om 19u30. Schrijf je hier in! En neem natuurlijk een kijkje op onze eigen De Slag om het Internet-site. Veel van de urgente onderwerpen die Duong besprak, zullen tijdens de conferentie van Public Spaces aan de orde komen.
  • Een tip van online samensteller Julia Veldman: ‘Het is bijna internationale vrouwendag en zondag 7 maart is er in Amsterdam de women’s march. Anders dan normaal, want we moeten afstand houden en niet iedereen is nu in staat om er lijfelijk bij aanwezig te zijn. Terwijl het zo belangrijk is om te laten zien dat je er bent, mag zijn, en ruimte in mag nemen. Kunstenaarscollectief Questions Collective maakte daarover een film die geëxposeerd wordt in de Melkweg in Amsterdam: Claiming space. Een korte film die aan de hand van interviews met groepen vrouwen laat zien hoe je samen sterker kunt zijn.’
  • Krijg je geen genoeg van data, privacy en digitalisering en ben je benieuwd welke politieke partij zich het beste verweert tegen ‘de data morgana’? Kijk dan vooral het digitaliseringsdebat van afgelopen woensdag terug. Op voorhand leek het dataverhaal bij veel politieke partijen toch een ondergeschoven kindje te zijn, maar het werd toch een heel interessante debat onder leiding van Aldith Hunkar. Opdat je een goede keuze kunt maken straks in het stemhokje, als je een beter internet een warm hart toedraagt.

Dat was het weer voor nu. Een fijn weekend en tot volgende week!