Zo maak je je bedrijf toekomstbestendig

Grote delen van de economie staan stil. Een buitenkans voor bedrijven om hun rol in de samenleving te herzien. Zo maken we onze bedrijven toekomstbestendig.

In een wereld waarin onze economische activiteiten al lang uit de bocht zijn gevlogen, en tegelijkertijd honderden miljoenen mensen honger lijden en worden uitgebuit, hebben economische ideeën als 'groei' en 'trickle down' inmiddels afgedaan.

Maar wat komt er voor in de plaats? 

Het alternatief blijkt al een paar jaar op de plank te liggen. Oxford-econoom Kate Raworth bedacht een nieuw economisch model: de donut. Een duurzaam model dat sociale en ecologische rechtvaardigheid vooropstelt.

En dat slaat aan. Langzaamaan kiezen steeds meer mensen ervoor om het model in de praktijk te brengen: Amsterdam maakte onlangs bekend dat de gemeente, met behulp van het donutmodel, de eerste volledig circulaire stad ter wereld ambieert te worden.

En nu vanwege de aanstaande economische recessie veel bedrijven hun bedrijfsvoering toch zullen moeten gaan herzien, is het tijd voor bezinning: gaan we onze planeet uitputten, of de natuurlijke grondstoffen van de aarde slim én duurzaam inzetten? Aggressief concurreren, of de handen ineen slaan met andere wereldverbeteraars?

En dat is een gezamenlijke verantwoordelijkheid: aan de hand van vijf basisprincipes schetst Raworth, speciaal voor VPRO Tegenlicht, hoe ondernemers, investeerders én consumenten kunnen zien of een onderneming toekomstbestendig is. Is jouw onderneming al donutproof?

Colofon

Regie: Arja van den Bergh
Camera: Alexander Oey
Animatie: Julia Veldman 
Edit: Neeltje Walgien