De fragmenten kunnen in de klas behandeld worden met de volgende opdrachten.
Discussie
1. Door het collectieve brein van big data kunnen we meer dan individueel
2. Doordat iedereen in de gaten gehouden wordt, is de samenleving veiliger
3. Commerciële bedrijven moeten duidelijker beschrijven wat ze met jouw persoonlijke data doen
4. Personen laten controleren door computers geeft een groter risico op verstrekkende fouten
Essay
Schrijf een essay dat begint met de volgende zin:
"Privacy is een achterhaald begrip in deze informatiesamenleving, want..."
Met zoveel bedrijven en overheden die gegevens over personen bijhouden, wordt privacy steeds meer een uitgehold begrip. Is het niet beter om de feiten onder ogen te zien en te stoppen met vechten voor privacy? In dit essay beschrijft de studenten de voordelen van het opgeven van privacy, de veilige samenleving die dit oplevert en de commerciële mogelijkheden die erdoor geboden worden. Met deze opdracht worden studenten geprikkeld om argumenten te verzamelen die niet direct zijn terug te vinden in de fragmenten of de bijbehorende afleveringen.
Praktijk
De studenten vormen koppels. De koppels zoeken van elkaar aan de hand van openbare digitale profielen en sites zoveel mogelijk informatie op. De gevonden gegevens worden gecombineerd in een profiel van de ander. Maak vantevoren goede afspraken wat met de resultaten gedaan wordt en maak deze in elk geval niet openbaar. Geef studenten voldoende mogelijkheid om niet aan deze opdracht mee te doen. Door deze opdracht wordt de student geconfronteerd met wat er over hem of haar online is te vinden wanneer beschikbare informatie gecombineerd wordt in één overzicht.