De fragmenten kunnen in de klas behandeld worden met de volgende opdrachten.
Discussie
1. Lokaal denken en handelen is de oplossing voor milieuvervuiling
2. Duurzame pioniers moeten meer door de overheid worden beloond
3. Nederlanders kunnen de energiemarkt zelf hervormen
4. Duurzaamheid is een trend die vanzelf weer overwaait
Essay
Schrijf een essay dat begint met de zin:
"Duurzamer worden kan niet zonder hulp van anderen, want..."
In deze fragmenten zien we allemaal inspirerende pioniers die een voorbeeldsrol vervullen op gebied van duurzaamheid. Ze steken anderen aan, maar is duurzaamheid niet iets dat je per definitie met elkaar moet doen? Zoals in de ecowijk in Sneek is te zien? Pas als mensen elkaar aansteken met het duurzaamheidsvirus komt er een kettingreactie op gang die echt effect kan hebben. De overheid moet dat stimuleren. Schrijf een essay waarin lokale initiatieven op mondiaal niveau worden bekeken en waarin juist betoogt wordt dat een enkeling alleen geen verschil kan maken. Met deze opdrachten willen we studenten prikkelen om argumenten te verzamelen die niet direct in de fragmenten en bijbehorende afleveringen zijn terug te vinden.
Praktijk
Probeer zelf gedurende een bepaalde periode duurzamer te leven. Hou bijvoorbeeld een aantal weken bij hoeveel plastic je verbruikt en probeer dit verbruik te verminderen. Of hou bij hoeveel afval je elk week aan straat zet en probeer dit gedurende een maand te verminderen.
Schrijf na afloop een verslag of het gelukt is om duurzamer te worden, tegen welke problemen je aanliep en of er onverwachte gevolgen waren tijdens deze periode. Heb je anderen geïnspireerd ook duurzamer te worden? Ben je zelf ook minder water gaan verbruiken? Vergelijk je resultaten met klas- of studiegenoten.