1. Bent u bekend met de uitzending Xi, Xi wat jij niet ziet en het bericht ‘Confucius Instituten voelen geen druk van Chinese zijde’?
2. Hoeveel Confucius Instituten zijn er in Nederland, aan welke Nederlandse instellingen zijn zij verbonden, welke activiteiten worden door hen aangeboden en door wie worden de directeuren benoemd?
3. Wat vindt u ervan dat, vanuit China, de contracten die de hoger onderwijsinstellingen (ho-instellingen)afsluiten met Confucius Instituten geheim moeten blijven?
4. Kunt u aangeven hoe dit zich verhoudt tot de Nederlandse gedragscode wetenschapsbeoefening waar universiteiten zich aan gecommitteerd hebben en waarin principes van eerlijkheid, zorgvuldigheid, betrouwbaarheid, controleerbaarheid, onpartijdigheid en onafhankelijkheid tot uiting komen?
5. Acht u het nodig dat de ho-instellingen (zoals Universiteit Leiden) onderhandelen over de contracten omdat in China alles politiek is, ook de Confucius Instituten, en de Chinese normen en waarden niet overeenkomen met de Nederlandse normen? Kunt u aangeven in hoeverre de andere ho-instellingen ook onderhandeld hebben met de Confucius Instituten over de overeenkomst en of u de instellingen hierbij helpt en of ze met elkaar informatie en tips uitwisselen?
6. In hoeverre maakt u zich zorgen dat door het aanstellen van een hoogleraar bij De Rijksuniversiteit Groningen (RUG) met Confucius middelen de onafhankelijkheid aangetast wordt? Kunt u aangeven welke universiteiten in navolging van Erasmus Universiteit, naar aanleiding van het onderzoek ‘banden RSM met de fossiele industrie’, een corporate register gebruiken? Kunt u hierbij aangeven of Confucius hier ook op vermeld staan? Kunt u ook aangeven hoe het aanstellen van een hoogleraar past bij de drie doelstellingen van het Confucius instituut die in de uitzending Xi, Xi wat jij niet ziet genoemd worden?
7. Is bij u bekend dat Confucius Instituten ook invloed hebben op scholen in het basis- en voortgezet onderwijs en het mbo? Kunt u aangeven om welke scholen dit gaat, met welke Confucius instituten zij samenwerken, hoe deze samenwerking eruit ziet en hoeveel geld de scholen hiervoor krijgen?
8. Hoe wordt het curriculum en de eindtoetsen voor Chinees in het voortgezet onderwijs bepaald? Wie zijn daar allemaal bij betrokken en op welke manier?
9. Op welke manier gaan de scholen die geld krijgen vanuit een Confucius Instituut om met de lijst met boeken die ze toegestuurd krijgen? Op welke manier kan er volgens u het beste tegenwicht geboden worden, zodat leerlingen niet alleen een eenzijdig beeld van China meekrijgen vanuit Chinees perspectief in de lessen?
10. Komen Confucius Instituten terug in de China-strategie waar het kabinet aan werkt? Zo nee, waarom niet?