Hoe verkoop je een ramp? - Aflevering 1

Waarom we de oorlog van de Jemenieten lijken te vergeten

Door Martine Braam en Lotte van Rosmalen

Waarom berichten media over de ene ramp wel en de andere niet? Wat is de invloed van journalisten op het verhaal rondom een ramp en welk verhaal beklijft het meest bij het publiek? Heeft beeldvorming invloed op het geven van geld aan hulpacties en wat is de rol van de hulporganisaties zelf? Medialogica onderzoekt in deze driedelige webserie beeldvorming en berichtgeving bij humanitaire hulp.

Aflevering 1 | De vergeten ramp
De grootste humanitaire crisis ter wereld speelt zich volgens de Verenigde Naties op dit moment in Jemen af. Toch zijn weinig Nederlanders hiervan op de hoogte en is er in de berichtgeving nauwelijks aandacht voor de ramp. Wat voor effect heeft dit op de fondsenwerving voor deze ramp? Medialogica onderzoekt wat een gebrek aan aandacht doet met de geefbereidheid van de Nederlander.

Sprekers

sprekers

Lennart Hofman

Lennart Hofman is correspondent 'verborgen oorlogen' bij De Correspondent. Hij ging in 2018 naar Jemen om daar verhalen te maken over de grootste humanitaire ramp van het moment. 

 

 

Adel al-Arashi

Adel al-Arashi vluchtte in de jaren 90 naar Nederland. Hij startte in 2015, na het uitbreken van de burgeroorlog in zijn vaderland, de stichting 'Hulp voor Jemen' op. Daarmee zamelt hij geld in voor voedselpakketten. 

Otto van der Harst

Otto van der Harst is voorzitter van Giro555. Hij is onafhankelijk van de elf samenwerkende hulporganisaties die samen Giro555 vormen.

fragmenten
Lennart Hofman over verborgen oorlogen
Achter de schermen bij Giro555
achtergrondverhalen

Wie krijgt humanitaire hulp?

“Beeldvorming is enorm belangrijk voor het verkrijgen van geld. Toch is het uiteindelijk beter als goede doelen zich hier niet zo door zouden laten leiden.” zegt hoogleraar Humanitaire Studies Thea Hilhorst. Lees het hele interview →