Huub Stapel

1954 Regisseur, Acteur, Scenarist

Huub Stapel (1954) is regisseur, acteur en scenarist.
Er zijn 55 films gevonden.

De Zevende Hemel

2016 | Drama, Muziek

Nederland 2016. Drama van Job Gosschalk. Met o.a. Henriëtte Tol, Halina Reijn, Huub Stapel, Jan Kooijman en Tjitske Reidinga.

Men neme een Italiaans familierestaurant, een foodtruck, een oude fabriekshal met halfnaakte dansers, stelletjes in verschillende fasen van hun relatie en plaatse die tegenover een ongeplande zwangerschap, een terminale ziekte, een jubileum en de feestdagen in de nostalgische reisfolderversie van de hoofdstad. Men menge dat met een blik BN'ers die om de haverklap in een Nederlandstalig lied uitbarsten en filme het soapy drama als ware het een commercial, voorzien van kaarslicht, vele glazen wijn en enkele theatrale musical-momenten. Ziedaar het cliché-kitch formulerecept van dit sentimentele meezing-drama. Inclusief samen romantisch deeg kneden, een pietà en een biggelende traan in close-up.

Hemel op aarde

2013 | Drama

Nederland/België 2013. Drama van Pieter Kuijpers. Met o.a. Bram van Schie, Jeroen van Koningsbrugge, Lies Visschedijk en Huub Stapel.

Limburg, eind jaren zeventig. De dertienjarige Bart, zeer gelovig en consciëntieus, wordt verliefd op de oudere, veel wereldwijzere Moniek, die net in zijn dorp is komen wonen. Zij blijkt echter ongeneeslijk ziek. Hemel op aarde is een schaamteloos nostalgische coming of age-film, waarvoor regisseur Pieter Kuijpers (Van God los) en scenarist Edward Stelder (Bellicher) rijkelijk hebben geput uit eigen jeugdherinneringen aan het Roomse Limburg. De personages, die allen in dialect spreken, zijn liefdevol geschetst, maar dat maakt de film helaas niet minder voorspelbaar of sentimenteel.

Bellicher: Cel

2012 | Thriller, Actiefilm

Nederland 2012. Thriller van Peter de Baan. Met o.a. Tim Murck, Daan Schuurmans, Anna Drijver, Huub Stapel en Anniek Pheifer.

Verfilming van het tweede deel uit de bekroonde Bellicher-trilogie van misdaadauteur Charles Den Tex. Dit keer wordt spindoctor Michael Bellicher (Schuurmans) opgepakt omdat hij wordt verdacht van doorrijden na een ernstig verkeersongeluk. Hij heeft plotseling ook een stevige hypotheekschuld. Terwijl hij helemaal geen auto heeft, en zijn woning huurt. Hij gaat als een onwennige privédetective achter de fraudeurs aan die zijn identiteit hebben gestolen. Schuurmans is een prima held, maar dit tweede deel is minder sterk dan de miniserie uit 2010, Bellicher: De Macht van meneer Miller.

De goede dood

2012 | Drama

Nederland 2012. Drama van Wannie de Wijn. Met o.a. Wilbert Gieske, Huub Stapel, Peter Tuinman, Will van Kralingen en Saskia Bonarius.

Drama van Wannie de Wijn over kibbelende gezinsleden aan het sterfbed van de man en vader is filmbewerking van De Wijns gelijknamige toneelvoorstelling.

Smoorverliefd

2010 | Romantische komedie

België 2010. Romantische komedie van Hilde Van Mieghem. Met o.a. Veerle Dobbelaere, Wine Dierickx, Aline Van Hulle, Huub Stapel en Jan Decleir.

De titel doet een brave komedie over kalverliefdes vermoeden, maar de hoeveelheid bloot en seks bewijst anders. In een frivole stijl vol visuele kwinkslagen - afgewezen mannen die letterlijk worden weggekruist - zoomt regisseur Van Mieghem in op de woelige liefdeslevens van een kwartet vrouwen. Maar ook die vondsten, variërend van verrassend tot irritant, kunnen niet verbloemen dat Smoorverliefd niet meer dan een voorspelbare, matige romantische komedie is. Een Nederlandse remake, wederom geregisseerd door Van Mieghem, volgt in 2013.

Sint

2010 | Horror

Nederland 2010. Horror van Dick Maas. Met o.a. Huub Stapel, Egbert Jan Weeber, Caro Lenssen, Kees Boot en Madelief Blanken.

Afvallige bisschop Sint Niklas komt elke vijfde december met een volle maan naar Amsterdam om wraak te nemen op de moord die op hem is begaan. Een Sinterklaas met een verbrand, half vergaan skelettenhoofd, die met zijn bende moordende pieten de straten onveilig maakt. Regisseur Maas wilde een horrorfilm maken over iets normaals en alledaags als Sinterklaas. Dat lukte, vooral het begin van de film is sterk. Over de - inderdaad behoorlijk griezelige - poster ontstond veel commotie, collega-regisseur Johan Nijenhuis wilde de poster zelfs laten verbieden. Tevergeefs.

Iep!

2010 | Familiefilm, Fantasy, Drama, Jeugdfilm

Nederland/België 2010. Familiefilm van Ellen Smit. Met o.a. Kenadie Jourdin, Huub Stapel, Joke Tjalsma, Diederik Ebbinge en Stefan de Walle.

Het kleine meisje Viegeltje (Jourdin), dat vleugels heeft in plaats van armen, wordt in een heg gevonden door vogelspotter Warre (Stapel). Hij wil haar thuis, samen met zijn vrouw Tine (Tjalsma), opvoeden als een gewoon meisje. Maar als Viegeltje groot genoeg is, besluit ze weg te vliegen naar het zuiden, de andere vogels achterna. Verfilming van het gelijknamige boek van Joke van Leeuwen. Na onenigheid met de producent liet regisseur Rita Horst haar naam van de titelrol halen. Volgens goed Amerikaans gebruik (Alan Smithee) is de film nu geregisseerd door Ellen Smit.

Terug naar de kust

2009 | Thriller

Nederland 2009. Thriller van Will Koopman. Met o.a. Linda de Mol, Pierre Bokma, Koen De Bouw, Huub Stapel en Daan Schuurmans.

Verfilming van de thriller van Saskia Noort over een vrouw, Maria, die na haar abortus dreigbrieven krijgt. Ze vertrekt met haar twee kinderen naar haar ouderlijk huis aan de kust, waar ook haar zus woont. Daar nemen de geheimzinnige incidenten toe en wordt Maria geconfronteerd met het psychiatrisch verleden van haar moeder. Degelijk gemaakte thriller met een hoofdrol voor Linda de Mol - voor de verandering níet het blonde lachebekkie - en een fijne verzameling prima acteurs om haar heen. Maggie McNeal zingt het titelnummer.

Het wapen van Geldrop

2008 | Drama, Thriller

Nederland 2008. Drama van Thijs Römer. Met o.a. Thijs Römer, Tara Elders, Katja Schuurman, Huub Stapel en Marcel Hensema.

Drie getroebleerde zielen, een vrouw met suïcidale neigingen (Elders), een huisvrouw die er genoeg van heeft zichzelf weg te cijferen (Schuurman) en een gestoorde (Römer zelf), belanden bij elkaar in een auto naar Geldrop, een mooie, lange tocht over schitterende polderwegen, langs molens, door weilanden. Ze ontmoeten een orakelende blinde ziener en tal van andere bizarre figuren. De personages - allemaal met gekke kleren, mal haar en een driedubbele tic - zijn zo gekunsteld dat ze geen moment emotioneren. Römer, die het zichzelf bepaald niet gemakkelijk heeft gemaakt door een van de hoofdrollen te spelen, vertilt zich aan zijn speelfilmdebuut.

Johan

2005 | Drama, Sportfilm, Romantiek

Nederland 2005. Drama van Nicole van Kilsdonk. Met o.a. Michiel Huisman, Johnny de Mol, Caro Lenssen, Huub Stapel en Ariane Schluter.

Op het moment dat zijn elfde zoon ter wereld komt, zit vader Rinus voor de televisie. Het Nederlands elftal speelt een belangrijke wedstrijd en de geboorte valt samen met de winnende goal. Rinus noemt zijn jongste kind Johan; de andere tien heten ook naar een voetballer. Johan had het elftal van zijn vader compleet moeten maken, maar hij geeft helemaal niets om voetbal. De hele film gaat over de rivaliteit tussen de broertjes. In het begin werkt dat nog aardig, maar een overmaat aan simplisme staat een geloofwaardige verhaalontwikkeling in de weg. Pluspunten zijn de aankleding van de film, perfecte voetbalscènes, en prettige muziek.

Das beste Jahr meines Lebens

2005 | Drama

Duitsland 2005. Drama van Olaf Kreinsen. Met o.a. Christine Neubauer, Huub Stapel, Ella Risin, Andrea L'Arronge en Sandra Borgmann.

Huisvrouw Laura moet door financiële malversaties van haar man het huis opgeven en met haar kinderen een trieste flat betrekken. Terwijl manlief in de gevangenis zit probeert Laura met de hulp van buurvrouw Ziggy als kok een Italiaans restaurant nieuw leven in te blazen.

Die andere Frau

2004 | Drama

Duitsland 2004. Drama van Margarethe von Trotta. Met o.a. Barbara Sukowa, Barbara Auer, Stefan Kurt, Huub Stapel en Tom Jansen.

Op een dag krijgt Ivonne (Barbara Auer) een brief van gevangene Vera (Barbara Sukowa) waarin deze stelt dat Ivonne's man ontrouw is geweest. Zijn overspel blijkt de relationele sfeer te overstijgen als Vera vertelt dat hij een 'Stasi-Romeo' was, een loverboy-spion die aanpapte met West-Duitse vrouwen om geheime documenten te ontfutselen. Liefde, verraad en leugens in een emotionele tv-thriller gebaseerd op een boek van Pamela Katz. De regie was in handen van de bevlogen cineast Margarethe von Trotta die een jaar later het WO II drama Rosenstraße maakte.

De dominee

2004 | Misdaad, Drama, Thriller

Nederland 2004. Misdaad van Gerrard Verhage. Met o.a. Peter Paul Muller, Frank Lammers, Chantal Janzen, Marcel Musters en Cas Jansen.

Misdaadfilm over de opkomst en ondergang van drugshandelaar Klaas Bruinsma, gebaseerd op het boek 'De dominee' van verslaggever Bart Middelburg. Acteur Muller zet Bruinsma neer als een houten klaas, geflankeerd door de schmierende Janzen als liefje Annet en de charismatische Lammers als lijfwacht Adrie. Bruinsma's vadercomplex wordt in de steigers gezet door Huub Stapel die kleuter Klaasje moedwillig van de trap laat donderen opdat de jongeling 'nooit iemand vertrouwt'. Hoewel het verhaal smeekt om de visie en de financiële armslag van regisseurs als Scorsese of Coppola, hebben de makers een onderhoudende misdaadfilm afgeleverd, ongeacht de mix van 'Hollandse lulligheid en geloofwaardigheid', zoals regisseur Verhage de geweldscènes omschreef.

Verder dan de maan

2003 | Drama

Nederland/België/Denemarken/Duitsland 2003. Drama van Stijn Coninx. Met o.a. Huub Stapel, Johanna ter Steege, Neeltje de Vree, Anneke Blok en Annet Malherbe.

Het is 1969. John Lennon en Yoko Ono voeren actie in een hotelbed. De mens gaat naar de maan. En de televisie arriveert definitief in de Nederlandse huiskamers. Tegen deze grootse gebeurtenissen schetst Stijn Coninx (Hector, Daens) het kleinemensengeworstel van boerendochter Caro. Ze is 9 jaar, tobt met haar communie, zwemles en drinkende vader (Stapel). Coninx schakelt heen en weer tussen deze beide werelden zonder ze werkelijk met elkaar te verbinden. Ondertussen weet de prima cast - onder wie de jonge Neeltje de Vree - niet te voorkomen dat de personages in dit boerendrama maar niet interessant willen worden.

Van God los

2003 | Misdaad, Drama, Thriller

Nederland 2003. Misdaad van Pieter Kuijpers. Met o.a. Egbert Jan Weeber, Tygo Gernandt, Angela Schijf, Mads Wittermans en Selma Avkapan.

Van God los is een compromisloze misdaadfilm. Een Nederlandse kruising tussen C'est arrivé près de chez vous en Cidade de Deus. De brute moorden zijn gebaseerd op het werk van de bende van Venlo die begin jaren negentig huishield in het zuiden. Tygo Gernandt excelleert als de maniakale Maikel. Egbert Jan Weeber speelt vwo'er Stan, de Sancho Panza-rol. Angela Schijf fungeert als de splijtzwam. Debuterend speelfilmregisseur Kuijpers - die later ook tekende voor Off screen en De Griezelbus - wilde dierenarts worden maar werd drie keer uitgeloot voor de opleiding. Destijds een zegen voor de met boek- en soapverfilmingen doordrenkte Nederlandse filmindustrie.

Das Duo - Im falschen Leben

2002 | Misdaad

Duitsland 2002. Misdaad van Connie Walter. Met o.a. Ann-Kathrin Kramer, Charlotte Schwab, Misel Maticevic, Roland Riebeling en Sólveig Arnarsdóttir.

De pilot voor een nieuwe misdaadserie over twee vrouwelijke smerissen uit de Noordduitse havenstad aan de Oostzee L[KA3]ubeck, Lizzy Kr[KA3]uger (Kramer) en Marion Ahrens (Schwab). Lizzy is overgeplaatst en komt uit Hamburg. Ze vormen een ongelijk duo, maar komen altijd met de juiste resultaten uit de bus. Hun steun en toeverlaat is politieman Benno Polenz (Maticevic) die hen assisteert. Aan boord van de trawler Mienleev wordt in de koelruimte het naakte lichaam van Katharina Kauerhof (Schober) gevonden. Zij werkte als dierenarts voor de veeartsenijkundige dienst en was de minnares van de eigenaar van het schip, reder Steffen Baeck (Mierau). Steffen komt niet als dader in aanmerking, want hij heeft een alibi dankzij zijn vrouw Ellen (Kaufmann). Omdat Lizzy nog maar net in Lübeck is, kan zij incognito als toerist meevaren op een reis met de trawler. Ze neemt heimelijk met een verborgen videocamera de smokkel van Russische kaviaar op. Hoewel er niet direct een verband lijkt te bestaan tussen de contrabande en de moord die het tweetal onderzoekt, is dit het begin van een reeks gebeurtenissen die in elkaar passen. Geld, jaloezie en een ongeluk in het verleden lijken een rol te hebben gespeeld. Het scenario van Markus Busch naar een idee van Susanne Schneider bevat een heleboel overbekende plotelementen, maar de actie is vlot en het spel puik. Het camerawerk is van Peter Nix. Het vervolg is getiteld DAS DUO - TOD AM STRAND.

De nacht van Aalbers

2001 | Thriller

Nederland 2001. Thriller van Theo van Gogh. Met o.a. Najib Amhali, Krijn ter Braak, Marlies Heuer, Huub Stapel en Kim van Kooten.

Film over toppoliticus Frits Aalbers die betrokken raakt bij een mysterieus sterfgeval in een hotel. Om zijn carrière niet te schaden probeert hij ten koste van alles de waarheid te verbergen. De ambitieuze jonge journaliste Barbara van Dalen wordt echter op het spoor van het sterfgeval gezet. Haar vriend, tevens de hoofdredacteur van het programma, lijkt haar daarbij te steunen. Als de waarheid door Barbara langzaam aan het licht wordt gebracht, komt Aalbers in een zelf gecreëerde val van bedrog en intriges terecht en blijkt ook hoe smoezelig en onzuiver de grote verwevenheid tussen politiek en journalistiek is

Widows - Erst die Ehe, dann das Vergnügen

2000 | Komedie

Duitsland 2000. Komedie van Sherry Hormann. Met o.a. Ornella Muti, Katja Flint, Eva Matthes, Uwe Ochsenknecht en Martin Benrath.

Het bijtende scenario van Kit Hopkins gaat over de diepste roerselen van getrouwde vrouwen, die zich pas bevrijd voelen als ze weduwe worden - trouwens een welbekend verschijnsel over opleving na onderdrukking. Gecombineerd met de regie van ge[KA3]engageerde Hormann, een keur van actrices (Muti, Flint en Mattes), gesteund door sterke bijrollen (Ochsenknecht en Stapel) is hierdoor een aardige film, vooral over dodelijke vergissingen, ontstaan. Molly (Mattes) wreekt zich op haar flamboyante, maar trouweloze en vulgaire echtgenoot Erich (Ochsenknecht) die in de film zit, door zijn overlijdensbericht aan relaties rond te sturen; Elisabeth (Flint) laat zich verleiden door Casanova, Vince Travelli (Ferch) als zij gelooft dat haar 25 jaar oudere echtgenoot Charles (Benrath) omgekomen is bij een vliegtuigongeluk, maar ze weet niet dat hij een andere vlucht heeft genomen en Maria (Muti) merkt dat ze voor haar man Konrad (Stapel) niet meer is dan een meubelstuk. Als ze haar petekind Benny (Verhoeven) inwijdt in de liefde, zet de bedrogen echtgenoot haar buiten de deur - uitgerekend Maria krijgt de kans om Konrad ongemerkt koud te maken, maar de vraag is, of ze gebruik maakt van de gelegenheid.

Rent-a-Friend

2000 | Komedie, Experimenteel, Romantiek

Nederland 2000. Komedie van Eddy Terstall. Met o.a. Marc van Uchelen, Rifka Lodeizen, Nadja Hüpscher, Huub Stapel en Femke Lakerveld.

Als je seks kunt huren, waarom dan vriendschap niet? Regisseur-scenarist Terstall liet zich inspireren door seksadvertenties waarin intimiteit in de uitverkoop wordt gegooid en meende dat in de nabije toekomst het een misschien niet ver van het ander verwijderd zal zijn. Kunstenaar Alfred (Van Uchelen) wordt door zijn vriendin Moniek (Lodeizen), aan de dijk gezet. Dat had hij al zien aankomen in de soap waarvoor zij schrijft. Maar het verwijt geen handelsgeest te bezitten laat hij niet op zich zitten. Even later verhuurt hij met succes zijn vriendelijke aanwezigheid aan de meest uiteenlopende gezelschappen. De vertrouwde Amsterdamse Jordaan waar hij eerdere films als Transit, De boekverfilming en Hufters en hofdames situeerde, verruilde Terstall, die ditmaal met een relatief groot budget werkte, voor o.m. Rotterdam en zelfs Mexico. Maar gebleven zijn de vermakelijke dialogen tussen contemporaine dertigers die worstelen met de eisen die de hedendaagse samenleving aan ze stelt. Evenals Terstalls vaste acteurs, die wederom voor vele geestige momenten zorgen.

Late Show

2000 | Drama, Komedie

Duitsland 2000. Drama van Helmut Dietl. Met o.a. Thomas Gottschalk, Harald Schmidt, Veronica Ferres, Jasmin Tabatabai en Olli Dittrich.

Duitse tv-iconen Schmidt en Gottschalk, de Jay Leno en David Letterman van de oosterburen, schitteren in deze parodie op zichzelf en de entertainmentindustrie met Schmidt als omroepbobo die probeert dj Gottschalk voor zijn karretje te spannen om zo zijn toko te redden van de ondergang. De inherente waanzin van het wereldje laat zich moeilijk parodiëren maar regisseur Dietl is met zijn luidruchtige aanpak daarin wonderwel geslaagd. (VM/VPRO Gids)

Auf schmalen Grat

2000 | Thriller

Duitsland 2000. Thriller van Erwin Keusch. Met o.a. Ann-Kathrin Kramer, Huub Stapel, Helmut Zierl, Götz Schubert en Ulrike Kriener.

Als Conny, de collega van smeris Carla Volk (Kramer) zelfmoord pleegt, vermoedt Carla dat dit te maken heeft met onkiese zaken binnen het politiekorps. Haar vermoeden is juist, maar voordat ze een omkoopschandaal in het rosse milieu aan de kaak kan stellen, heeft ze haar trouwe vriend Lars Brebeck (Grunert) laten vallen voor haar slijmerige collega Joachim Behrens (Stapel), op wie ze halsoverkop verliefd werd. Het scenario van Hansjörg Thurn is best spannend, maar behoorlijk voorspelbaar. De rolverdeling onder de vaardige regie van Keusch geeft hem flink van katoen. Het camerawerk is van Michael Faust.

Achterland

2000 | Korte film

Nederland 2000. Korte film van Dorothée Van Den Berghe. Met o.a. Katelijne Verbeke, Huub Stapel en Judith van Herck.

De eigenzinnige zeventienjarige Esmée werkt aan het loket van een klein treinstationnetje. Ze woont met haar moeder, een vrouw die zich graag tot ongenoegen van Esmée omringd met jongere minnaars. Dan arriveert er een mysterieuze reiziger op het station. Hij nodigt de eenzame Esmée uit voor een kop koffie. Dit leidt tot een paar intensieve dagen die zij samen doorbrengen, waarin de vreemdeling Esmée helpt haar eerste liefde te ontdekken

Tatort - Offene Rechnung

1999 | Mysterie

Duitsland 1999. Mysterie van Conny Walther. Met o.a. Ulrike Folkerts, Andi Hoppe, Hans-Günter Martens, Huub Stapel en Lilia Lehner.

Na tien jaar achter de tralies gezeten te hebben wegens de ontvoering van Thomas Berberich (Brandrup), komt Uli Lischka (Stapel) op vrije voeten. Thomas Berberich is niet ongeschonden uit dit hachelijke avontuur gekomen: hij is lichamelijk gehandicapt en kan zich niet zelfstandig verplaatsen. Hij heeft hulp gekregen van Nico Lischka (Lehner) zonder te weten dat deze aardige jonge vrouw, de dochter van zijn wrede kidnapper is. Het losgeld van twaalf miljoen dollar is nooit teruggevonden. Lena Odenthal (Folkerts) is niet van plan Uli er met de buit vandoor te laten gaan en houdt hem in de gaten vanaf het moment dat hij de gevangenispoort verlaat. Een schier onmogelijke taak, die zij niet lang kan volhouden. Het helpt geen zier dat het eerste slachtoffer gelijk valt: een medegevangene, die een deel van het losgeld probeert te witten, wordt vermoord. Wie is de wreker? Odenthal weet dat de oplossing huist in een list. Ze moet Nico, die aarzelt, aan haar kant zien te krijgen om de zaak definitief op te lossen. Odenthal doet wat ze heel goed kan: het vertrouwen winnen van jonge, kwetsbare meisjes en als een koene ridder de redder uit de nood voor de jonkvrouw in moeilijkheden spelen. Reken maar dat het lukt en Mario Kopper (Hoppe) helpt haar als trouwe page natuurlijk een handje. Een voor de hand liggend verhaal met als attractie (voor Nederlandse) kijkers Stapel als de schurk. Het scenario is van Norbert Ehry. Aflevering 431. Werktitel SCHMUTZIGES GESCHÄFT, DIE BEUTE.

Retour Den Haag

1999 |

Nederland 1999. Peter de Baan. Met o.a. Huub van der Lubbe, Martin Schwab, Peter Paul Muller, Rudolf Lucieer en Jan Decleir.

Na tien jaar achter de tralies gezeten te hebben wegens de ontvoering van Thomas Berberich (Brandrup), komt Uli Lischka (Stapel) op vrije voeten. Thomas Berberich is niet ongeschonden uit dit hachelijke avontuur gekomen: hij is lichamelijk gehandicapt en kan zich niet zelfstandig verplaatsen. Hij heeft hulp gekregen van Nico Lischka (Lehner) zonder te weten dat deze aardige jonge vrouw, de dochter van zijn wrede kidnapper is. Het losgeld van twaalf miljoen dollar is nooit teruggevonden. Lena Odenthal (Folkerts) is niet van plan Uli er met de buit vandoor te laten gaan en houdt hem in de gaten vanaf het moment dat hij de gevangenispoort verlaat. Een schier onmogelijke taak, die zij niet lang kan volhouden. Het helpt geen zier dat het eerste slachtoffer gelijk valt: een medegevangene, die een deel van het losgeld probeert te witten, wordt vermoord. Wie is de wreker? Odenthal weet dat de oplossing huist in een list. Ze moet Nico, die aarzelt, aan haar kant zien te krijgen om de zaak definitief op te lossen. Odenthal doet wat ze heel goed kan: het vertrouwen winnen van jonge, kwetsbare meisjes en als een koene ridder de redder uit de nood voor de jonkvrouw in moeilijkheden spelen. Reken maar dat het lukt en Mario Kopper (Hoppe) helpt haar als trouwe page natuurlijk een handje. Een voor de hand liggend verhaal met als attractie (voor Nederlandse) kijkers Stapel als de schurk. Het scenario is van Norbert Ehry. Aflevering 431. Werktitel SCHMUTZIGES GESCHÄFT, DIE BEUTE.

Auf schmalem Grat

1999 | Thriller

Duitsland 1999. Thriller van Erwin Keusch. Met o.a. Helmut Zierl, Huub Stapel en Ann-Kathrin Kramer.

Carla Volk is een politieagente die nog in idealen gelooft. Als haar collega Conny volkomen onverwacht zelfmoord pleegt, vermoedt Carla dat haar daad met haar werk te maken heeft. Ze wordt bij haar onderzoek geconfronteerd met minder integere collega's die verwikkeld zijn in corruptie en andere schandalen

Hauptsache Leben

1998 | Drama

Duitsland/Nederland 1998. Drama van Connie Walter. Met o.a. Renée Soutendijk, Huub Stapel, Hans Werner Meyer, Isabel Trimborn en Rebecca Hessing.

De 38-jarige Corinna (Soutendijk) is een alleenstaande moeder, die als modetekenares de kost heel aardig verdient; ze heeft twee dochtertjes. Alles gaat prima (al laat ze kleintjes veelvuldig alleen - de flat loopt een keer onder) totdat blijkt dat ze borstkanker heeft en er een borst moet worden afgezet. Haar wereldje stort in, maar haar oudere, trouwe vriend Dominik (Stapel), vraagt haar evenwel met hem te gaan trouwen. Hoewel ze veel meer voelt voor losbol Tom (Meyer), zegt haar verstand dat ze toch wel op het verzoek van die saaie, maar welgestelde Dominik moet ingaan. Dominik koopt een fraaie, kapitale villa, die hij alvast laat verbouwen om Corinna en haar kinderen te kunnen huisvesten. Dat gaat natuurlijk niet goed, want Corinna wil zichzelf als vrouw bewijzen en maakt na een avondje stappen in de Tangobar, een (staand) nummertje in de gang met Tom. Over dit onderwerp zijn al talloze films gedraaid, die veel beter zijn. De spelprestaties van de stijve hoofdrol Soutendijk valt aardig uit de toon - ze komt als vrouw niet sympathiek over. Bijrol Stapel maakt weinig indruk. Scenario van regisseuse Walther en Anke Schenkluhn naar een idee van Georg Heinzen. Camerawerk van Frank Griebe.

Knockin' on Heaven's Door

1997 | Actiefilm, Komedie

Duitsland 1997. Actiefilm van Thomas Jahn. Met o.a. Til Schweiger, Jan Josef Liefers, Thierry van Werveke, Moritz Bleibtreu en Huub Stapel.

Dertigers Martin en Rudi gaan binnenkort dood aan kanker en vinden het de hoogste tijd om hun dromen te verwezenlijken: een Cadillac en groepsseks. Ze stelen een Mercedes en al snel zitten de politie en de criminele eigenaren hen op de hielen in een dolle parodie op de Amerikaanse roadmovie. Nederlanders Stapel en Hauer zijn ook van de partij als gangsterbazen. De oosterburen kwamen in groten getale naar de Kino en vonden het kostelijk.

Eine ungehorsame Frau

1997 | Drama

Duitsland 1997. Drama van Vivian Naefe. Met o.a. Veronica Ferres, Michael Degen, Stefan Kurt, Hansa Czypionka en Nicole Heesters.

Marlene (Ferres) is rond de 35. Haar man Bernhard (Kurt) is een aardige kerel met twee rechterhanden. Hij verdient een behoorlijke boterham om zijn gezinnetje - ze hebben een dochter van dertien, Andrea (Eyssen) - te kunnen onderhouden. Marlene is ontevreden met haar leven als Hausfrau en wil wat anders. Een baantje. Eerst gaat ze een cursus volgen, waardoor ze met de computer leert omgaan. Bernhard ziet dat baantje helemaal niet zitten. Hij voelt zich bedreigd in zijn kleine rijkje. Andrea is al redelijk zelfstandig, zij vindt dat moeders plannen nadelig voor haar zijn, omdat ze dan te weinig aandacht krijgt. Marlene wordt wonderwel in dienst genomen bij een uitgeverij. Ze is ambitieus en dat valt een drietal mensen op: uitgever Georg Winterborn (Degen), zijn dochter Karola (M[KA3]uller-Elmau), die in haar een rivale ziet, en de ontrouwe schoonzoon David (Stapel). Thuis komt het veelvuldig tot strijd, waardoor het huwelijk tussen Bernhard en Marlene tenslotte in een scheiding eindigt, wat Andrea (nu gespeeld door Wilson) haar moeder behoorlijk kwalijk neemt. Na een onglukkig intermezzo met student Niklas (Schipper) ontstaat er toenadering met Georg Winterborn, hetgeen met argusogen door Karola wordt bekeken. Tussen David en Marlene was een goede verstandhouding, die evolueert tot een intieme relatie. Arme Marlene, ze heeft met kerels geen geluk omdat ze niet goed weet hoe ze met hen moet omspringen. Lekker dik melodrama van behoorlijk niveau naar de gelijknamige roman van Annemarie Schoenle, door haar zelf tot scenario bewerkt. Ferres speelt aardig, maar is wellicht te jong voor de rol. Het camerawerk is van Peter Döttling en de muziek is van Nellis Du Biel, die in de film het rolletje speelt van Peter Roth. Wordt meestal in twee delen uitgezonden.

Der Schutzengel

1997 | Thriller

Duitsland 1997. Thriller van Uwe Janson. Met o.a. Christiane Paul, Heino Ferch, Barbara Rudnik, Huub Stapel en Günther Bothur.

Tv-regisseur Uwe Janson neemt met Der Schutzengel een kijkje in de krochten van de menselijke geest. Hoofdpersoon is de kersverse therapeute dr Maria Fender (Christiane Paul), die jong, idealistisch en roekeloos als ze is een lustmoordenaar (Heino Ferch) laat ontsnappen. Volgens haar is er buiten de gevangeniskliniek vast een psychiater die hem kan helpen. Het ingenieuze scenario is van Suzanne Mustacich.

Mortinho por chegar a casa

1996 | Romantiek, Fantasy, Komedie

Portugal/Verenigd Koninkrijk/Nederland 1996. Romantiek van Carlos Da Silva, George Sluizer en Carlos da Silva. Met o.a. Diogo Infante, Maria D'Aires, Jack Wouterse, Huub Stapel en Phoa Yan Tiong.

Door een buitengewone onwaarschijnlijke samenloop van omstandigheden, maar een ongeluk zit nu eenmaal in een klein hoekje, komt Manuel (Infante) een Portugese immigrant in Nederland te overlijden. De geest van de oude, dode Chinees, Kootchi-Tung (Yan Tiong) legt het spirituele overblijfsel van Manuel uit dat hij niet in vrede zal rusten als hij niet terugkeert naar zijn geboortegrond. Manuel gaat de droom binnen van zijn zus Julia (D`Aires) in Portugal en maakt haar duidelijk dat zij naar Amsterdam moet komen voor zijn nalatenschap: een kroeg en een boot. Het caf[KA1]e blijkt schulden te hebben, de boot kan niet varen en er zijn nog twee partners, Max (Wouterse) en Joris (Stapel), die hopen dat zij de begrafenis zal betalen en de schulden komt aflossen. Julia maakt van de zaak een eetcaf[KA1]e met een Portugese schotel en het wordt een succes en ook de liefde tussen de kuise Zuid-Europese en de vrije Hollander Max bloeit op, maar dan helpt Manuel haar aan haar plicht herinneren, want hem resteert nog maar weinig tijd om zijn zieleheil te vinden... Een plezierig fantasietje dat heel spontaan gespeeld wordt. Het originele scenario is van co- regisseur Da Silva (een voormalig filmproducent) en Jennifer Field naar een verhaal van Da Silva. Co-regisseur Sluizer scherpte het dialoog aan door zijn eigen inbreng. Het passende camerawerk is van Theo Bierkens.

De zeemeerman

1996 | Komedie

Nederland/België/Duitsland 1996. Komedie van Frank Herrebout. Met o.a. Daniël Boissevain, Jérôme Reehuis, Katja Schuurman, Gonny Gaakeer en Frans van Deursen.

De knappe Toni (Boissevain) kan maar geen vriendinnetje krijgen omdat hij zo'n sterke vislucht verspreidt. Waarschijnlijk komt dat omdat hij niet helemaal menselijk is, maar het resultaat van een biologisch experiment van een krankzinnige professor. Die verhelpt overigens het visluchtprobleem, maar daarna is Toni weer onzichtbaar! Door velen gezien als de slechtste Nederlandse film aller tijden, door het matige spel, maar vooral door het mallotige en puberale script. Daaraan konden ook de wagonladingen bekende Nederlanders die in de film opdraven niets verhelpen.

50 Jaar Nederlands Filmmuseum

1996 |

1996. Mark de Cloe. Met o.a. Erik de Bruyn, Cleo Dankert, Roeland Fernhout, Roef Ragas en Camilla Siegertsz.

De knappe Toni (Boissevain) kan maar geen vriendinnetje krijgen omdat hij zo'n sterke vislucht verspreidt. Waarschijnlijk komt dat omdat hij niet helemaal menselijk is, maar het resultaat van een biologisch experiment van een krankzinnige professor. Die verhelpt overigens het visluchtprobleem, maar daarna is Toni weer onzichtbaar! Door velen gezien als de slechtste Nederlandse film aller tijden, door het matige spel, maar vooral door het mallotige en puberale script. Daaraan konden ook de wagonladingen bekende Nederlanders die in de film opdraven niets verhelpen.

Walhalla

1995 | Drama, Komedie, Thriller

Nederland 1995. Drama van Eddy Terstall. Met o.a. Huub Stapel, Jan Mulder, Najib Amhali, Marc van Uchelen en Manouk van der Meulen.

Het maken van films over etnische tegenstellingen met de daarmee samenhangende sociale problemen en racisme is in. Ook ons kikkerlandje kon niet achterblijven. Een dorpje in Zeeuws- Vlaanderen heeft een wijk waarin bovengenoemde problematiek voorkomt. Projectontwikkelaar Mulder (een opmerkelijk debuut van een ex-voetballer met schrijversaspiraties) wil de wijk kaal slaan om er een meubelpaleis met de naam uit de titel te vestigen. Uiteraard komt de autochtone en niet-autochtone bevolking in opstand tegen dergelijke plannen, die slechts via corruptie en verraad kunnen worden gerealiseerd. Het niet al te sterke scenario van regisseur Terstall (die ons ook TRANSIT schonk) is goed bedoeld, maar zit vol flauwe en platte grappen. Het spel zinkt en beetje weg in Terstall's vage regie en het is de vraag of de pogingen tot Zeeuws-Vlaamse dialekt wel zo'n goede greep voor het kijkerspubliek is. Na nauwelijks een week draaien in de vaderlandse bioscopen maakte de film zich op voor vertoning op de buis. Camerawerk is van Tom Erisman.

De Partizanen

1995 |

1995. Theu Boermans. Met o.a. Huub Stapel, Cas Baas, André van den Heuvel en Rik Launspach.

Het maken van films over etnische tegenstellingen met de daarmee samenhangende sociale problemen en racisme is in. Ook ons kikkerlandje kon niet achterblijven. Een dorpje in Zeeuws- Vlaanderen heeft een wijk waarin bovengenoemde problematiek voorkomt. Projectontwikkelaar Mulder (een opmerkelijk debuut van een ex-voetballer met schrijversaspiraties) wil de wijk kaal slaan om er een meubelpaleis met de naam uit de titel te vestigen. Uiteraard komt de autochtone en niet-autochtone bevolking in opstand tegen dergelijke plannen, die slechts via corruptie en verraad kunnen worden gerealiseerd. Het niet al te sterke scenario van regisseur Terstall (die ons ook TRANSIT schonk) is goed bedoeld, maar zit vol flauwe en platte grappen. Het spel zinkt en beetje weg in Terstall's vage regie en het is de vraag of de pogingen tot Zeeuws-Vlaamse dialekt wel zo'n goede greep voor het kijkerspubliek is. Na nauwelijks een week draaien in de vaderlandse bioscopen maakte de film zich op voor vertoning op de buis. Camerawerk is van Tom Erisman.

Tegen wil en dank

1994 | Drama

Nederland 1994. Drama van Huub Stapel. Met o.a. Joris Lutz, Hugo Haenen, Irma Hartog, Maarten Wansink en Dorijn Curvers.

Pilotaflevering van mini-Nedersoap, geschreven door Ton Vorstenbosch en Guus Vleugel, naar de Britse serie Square Deal, over gedoe tussen buren die elkaar niet kunnen luchten, maar elkaar na een tijdje niet meer kunnen missen. Een kansloze kneus.

Prime Time

1994 | Komedie

Nederland 1994. Komedie van Bob Rooyens. Met o.a. Esther Roord, Hetty Blok, Thom Hoffman, Rijk de Gooyer en Huub Stapel.

Pilotaflevering van mini-Nedersoap, geschreven door Ton Vorstenbosch en Guus Vleugel, naar de Britse serie Square Deal, over gedoe tussen buren die elkaar niet kunnen luchten, maar elkaar na een tijdje niet meer kunnen missen. Een kansloze kneus.

Hoffman's Honger

1993 | Drama

Nederland 1993. Drama van Leon de Winter. Met o.a. Elliott Gould, Jacqueline Bisset, Thom Hoffman, Gerard Thoolen en Huub Stapel.

Vierdelige tv-serie, door De Winter gemaakt naar zijn gelijknamige boek. Een politiek drama met in de hoofdrollen enkele internationaal bekende acteurs. De dialogen zijn overigens in het Engels. Gould arriveert in 1989 als Nederlandse ambassadeur in Praag. Hij is een ongewone antiheld, die nog treurt om zijn twee gestorven kinderen, lijdt aan slapeloosheid en zoekt naar de waarheid van de filosoof Spinoza. Zijn doorwaakte nachten vult hij met schranzen en zuipen. Zijn vrouw Bisset noemt zijn vraatzucht `Hoffman`s honger`, alsof het een ziekte betreft die een naam behoeft. In Praag belandt Gould in een wereld van politieke geheimen en dubbelzinnigheden. De CIA moet de waardevolle Tsjechische spionne Trintignant naar het Westen helpen vluchten, en ongemerkt vervult Gould een sleutelrol in die operatie. Te traag zet de Winter in zijn hoofdpersonage een joodse man neer, vanaf diens jeugd (flash-backs in zwart-wit) tot 1989. Ondertussen probeert hij hier de wereldgeschiedenis mee parallel te laten lopen. De acteur Hoffman (niet het hoofdpersonage!) speelt Sonnema, de rechterhand van de Nederlandse ambassadeur in Praag. Stapel is als levend geworden Spinoza de verteller van het verhaal, de Vlaming Leysen is een Amerikaanse CIA-baas en bovendien de vroegere minnaar van Bisset, die aardig haar best doet als ambassadeursvrouw beschaafd, keurig, welgemanierd, elegant en somber te zijn. Gould is indrukwekkend als de Nederlandse diplomaat die van alle regels durft af te wijken. Trintignant, als de Tsjechische spionne, is ongeloofwaardig door haar verschrikkelijke Franse tongval in de Engelse dialogen.

Flodder in Amerika!

1992 | Komedie

Nederland 1992. Komedie van Dick Maas. Met o.a. Nelly Frijda, Huub Stapel, René van 't Hof, Tatjana Simic en Lou Landré.

Om een tijdje af te zijn van de asociale Floddertjes sturen de notabelen van Zonnedael de onaangepaste familie naar Amerika, in het kader van een uitwisselingsprogramma. De Flodders, in New York aangezien voor een delegatie Russische artsen, worden met alle egards behandeld, hun begeleider, sociaal werker Sjakie, gaat het minder voor de wind. Na het enorme commerciële succes van de eerste film werd het onvermijdelijke tweede deel nog iets duurder en iets platter. Al met al een redelijk geslaagde aflevering, voor liefhebbers. Beter dan deel drie.

Oh Boy!

1991 | Komedie

Nederland 1991. Komedie van Orlow Seunke. Met o.a. Orlow Seunke, Kees van Kooten, Monique Smets, Steffen Kroon en Jim van der Woude.

Seunke zet zijn underdogtypetje Pim, van de tv, neer als Boy, een uitbater van een tankstation aan de rand van de woestijn waar hij concurrentie krijgt van Van Kooten als een zakenman met een gloednieuw station en met een dochter (Smets) waarop Seunke verliefd wordt. Gedraaid in de vorm van een film-in-de-film met Seunke als een onervaren en schuchter acteur, Van Kooten als een door de wol geverfde, hooghartige ster en Smets als de actrice waarop zowel Seunke als Van Kooten verliefd zijn. Hierdoor kan Seunke zijn ellende en frustraties als regisseur met filmproducenten kwijt. Een duidelijke hommage aan Buster Keaton, in de vorm van een kleine, frisse komische film met droomgevoelige humor.

De onfatsoenlijke vrouw

1991 | Drama, Erotiek, Thriller

Nederland 1991. Drama van Ben Verbong. Met o.a. José Way, Huub Stapel, Marieke van Leeuwen, Theo de Groot en Peter Bolhuis.

Debutante Way is violiste en gehuwd met de deftige Van Vrijberghe de Coningh; samen hebben ze een dochtertje. Zij wordt - in de stijl van Marlon Brando-Maria Schneider in ULTIMO TANGO A PARIGI - versierd door geheimzinnige verleider Stapel en spoedig laten beiden hun erotische fantasieën de vrije loop. Nederlandse variant op NINE ½ WEEKS maar minder erotisch, minder stijlvol en met minder emoties. Wel transpirerende lichamen, kreunend gezucht en mooie fotografie van Lex Wertwijn. Way moet nog leren spreken en acteren. Het scenario is van Verbong, Marianne Dikker en Jean van de Velde.

Retrospectief

1990 | Drama

Nederland 1990. Drama van Erik Fransman. Met o.a. Max Croiset, Huub Stapel, Will van Kralingen, Annet Nieuwenhuijzen en Marleen Stoltz.

Een gepensioneerd rechter denkt na de dood van zijn vrouw, een advocate, terug aan een rechtzaak van dertig jaar geleden waarbij hij zijn vrouw leerde kennen. Oerdegelijke kortfilm die op het festival van Houston een 'Golden Award' kreeg in de categorie korte films. Gebaseerd op een verhaal van Hugo Pos.

Het Nadeel van de twijfel

1990 | Korte film

Nederland 1990. Korte film van Maarten Treurniet. Met o.a. Huub Stapel, Coen van Vrijberghe de Coningh, Jip Wijngaarden-Combes en Michiel Romeyn.

Een gepensioneerd rechter denkt na de dood van zijn vrouw, een advocate, terug aan een rechtzaak van dertig jaar geleden waarbij hij zijn vrouw leerde kennen. Oerdegelijke kortfilm die op het festival van Houston een 'Golden Award' kreeg in de categorie korte films. Gebaseerd op een verhaal van Hugo Pos.

The Attic: The Hiding of Anne Frank

1988 | Oorlogsfilm, Biografie, Drama

Verenigde Staten 1988. Oorlogsfilm van John Erman. Met o.a. Mary Steenburgen, Paul Scofield, Huub Stapel, Eleanor Bron en Miriam Katlin.

Steenburgen debuteert in deze tv-film als Miep Gies, de moedige vrouw die haar werkgever, Otto Frank, en zijn gezin voor de Nazi's verborg. Het bekende verhaal van Anne Frank, verteld vanuit een ander perspectief, in een vakkundige bewerking door William Hanley naar het boek van Miep Gies, Anne Frank Remembered. Een schitterend verzorgde produktie met talenten van de bovenste plank.

Het Twentsche paradijs

1988 | Drama

Nederland 1988. Drama van Bram van Erkel. Met o.a. Huub Stapel, Bernard Droog en Marlies van Alcmaer.

Sociaal drama over de val van de textielindustrie in Twente. Geschreven door Hugo Heinen en Willem Capteyn.

Amsterdamned

1988 | Thriller, Actiefilm

Nederland 1988. Thriller van Dick Maas. Met o.a. Huub Stapel, Monique van de Ven, Tatum Dagelet, Hidde Maas en Serge-Henri Valcke.

Maas trekt alle spektakelregisters open in deze in en rond de Amsterdamse grachten gesitueerde thriller, waarin een rechercheur (Stapel) een klopjacht leidt op een sadistische moordenaar die de stad onveilig maakt. Blikvangers zijn ongetwijfeld de vaak verbluffende stunts, maar de al te nadrukkelijke 'knipoogjes' naar andere genrefilms en een onbevredigende intrige drukken de pret. Voordat Maas met Flodder naar Amerika ging, werd hij eerst ziek van het 'bekrompen' Nederlandse filmklimaat dat zijn Amsterdamned niet op waarde zou kunnen inschatten. Maar ja, de Amerikanen vonden Amsterdamned ook niks. Een relatief mild recensiecitaat: 'Essentially a B-grade slasher flick, Amsterdamned is distinguished by unexpectedly high production values.'

Op Hoop van Zegen

1986 | Drama

Nederland 1986. Drama van Guido Pieters. Met o.a. Danny de Munk, Kitty Courbois, Rijk de Gooyer, Renée Soutendijk en Huub Stapel.

Een heuse all star cast, met Kitty Courbois als een klassieke Kniertje, en Danny de Munk in de (centrale) rol van haar vijftienjarige zoon Barend. Regisseur Pieters en zijn scenariste Karin Loomans hadden weinig boodschap aan het sociaal-realisme van Heijermans; de scherpe kantjes van het verhaal werden zorgvuldig bijgeslepen. Barend en redersdochter Clementine (Tamar van den Dop) mogen in de film zelfs een romance beginnen. Onvermijdelijk hoogtepunt is de ondergang van de gammele schuit 'Hoop', een scène die werd opgenomen in de Londense Pinewoodstudio's. Het mocht wat kosten, deze (vijfde) verfilming van 'Op Hoop van Zegen'. Beroerd dat de opbrengst tegenviel.

Maria

1986 | Drama

Nederland 1986. Drama van Peter Jan Rens. Met o.a. Peter Jan Rens, Jeanne Marleau, Huub Stapel, Liesbeth Sjollema en Joekie Broedelet.

Rens speelt zelf de hoofdrol van de verpleger die lijkt op een geliefde van de oude Maria. In flashbacks krijgen we de tragische liefdesgeschiedenis te zien, die zich afspeelde in het Italië van de jaren twintig. Een beschamend amateuristisch, zij het vermoedelijk goed bedoeld melodrama dat door Rens gedeeltelijk gefinancierd is door een oproep in de media om vooraf al een tientje te storten. De gulle gevers zouden dan later een uitnodiging voor de première krijgen. Het eindresultaat van al die huisvlijt bleek echter een volledige mislukking.

Flodder

1986 | Komedie

Nederland 1986. Komedie van Dick Maas. Met o.a. Nelly Frijda, Huub Stapel, René van 't Hof, Tatjana Simic en Horace Cohen.

Nadat er gif in de grond onder hun woninkje in een achterstandswijk wordt gevonden moet de asociale familie Flodder snel alternatieve woonruimte krijgen. Het wordt een villa in de dure wijk Zonnedael. De alleenstaande moeder, haar seniele, invalide vader en haar vijf kinderen genieten van hun nieuwe woonomgeving, de buren zijn minder enthousiast. Destijds enorm populaire komedie moet het hebben van platte humor en een volkomen gebrek aan pretentie. De sigarenrokende Ma Flodder in haar bloemetjesjurk en kaplaarzen werd een icoon van onaangepastheid.

Die Kurve kriegen

1985 | Drama, Sportfilm

Nederland/Duitsland 1985. Drama van Monica Teuber. Met o.a. Britta Pohland, Huub Stapel, Michael Tregor en Marina Arcangeli.

Ralf is bij een autorace om het leven gekomen. Zijn vrienden verwerken zijn dood ieder op hun eigen wijze. Eén vriend stopt met autoracen, maar zijn zuster Sigi begint er juist mee en raakt op haar beurt in een gevaarlijke situatie.

De Dream

1985 | Drama, Historische film

Nederland 1985. Drama van Pieter Verhoeff. Met o.a. Peter Tuinman, Joke Tjalsma, Huub Stapel, Freack Smink en Adrian Brine.

Een op historische feiten gebaseerd Fries drama van de regisseur van het onvolprezen TEKEN VAN HET BEEST. Tuinman is een militante socialist, die ten onrechte wordt veroordeeld voor een brutale roofoverval. Eén en ander ruikt overduidelijk naar politieke manipulatie, en de dorpsonderwijzer raakt geïntrigeerd door de zaak. Hij botst bij zijn onderzoek echter op heel wat gesloten deuren... Hoewel technisch puntgaaf en sterk vertolkt mist de film een duidelijke invalshoek en blijft het gegeven teveel 'faits divers' om het geheel dramatisch te ondersteunen. Originele versie in het Fries en in het Nederlands ondertiteld.

Willem van Oranje

1984 | Drama, Historische film

Nederland/België 1984. Drama van Walter van der Kamp. Met o.a. Jeroen Krabbé, Willem Nijholt, Ellen Vogel, Paul Cammermans en Dora van der Groen.

Prestigieuze miniserie, voor het eerst uitgezonden in 1984, precies vierhonderd jaar na de moord op de 51-jarige Willem van Oranje, bijgenaamd Willem de Zwijger (Jeroen Krabb[KA1]e), die in 1533 was geboren. Van der Kamp werkte zes jaar lang aan de voorbereiding en het resultaat was een aardig stuk huisvlijt, goede televisie en historisch verantwoord. Omroepvereniging AVRO maakte de Belgische BRT en Veronica tot co-productiepartners want er moest drie[KA3]eneenhalf miljoen gulden (1,58 miljoen euro) worden opgehoest. Niet minder dan 61 Nederlandse en Vlaamse acteurs werden gecontracteerd en tweeduizend kostuums gehuurd en gemaakt (naar ontwerpen van Yan Tax). Krabb[KA1]e speelt charmant, fel en gewichtig de prins met de uitstraling van een geboren leider. Cammermans is Karel de Vijfde. Van der Groen is indrukwekkend als Margaretha van Parma. De vrouwen van Willem zijn Snoyink als Anna van Buren, Van Dijck als Anna van Saksen, Vandendriessche als Charlotte de Bourbon en Ramoudt als Louise de Coligny. Verteld wordt hoe de twaalf-jarige Willem, zoon van de protestantse graaf Willem van Nassau-Dillenburg, de uitgebreide bezittingen erft van het huis Oranje-Nassau met als voorwaarde dat hij in de Nederlanden katholiek zal worden opgevoed. De onverbiddelijke vervolging van zogenaamde ketters brengt hem in conflict met zijn ouders en dat leidt tot een eerste gewetenscrisis. Oranje`s opmars als lid van de Raad van State in de politiek van de lage landen is dan niet meer te stuiten. Hij breidt zijn bezittingen uit door een huwelijk aan te gaan met Anna van Buren in 1551. Het huwelijk wordt met een rits kinderen gezegend (Anna stierf zeven jaar later). Bovendien passeert hij Lamoraal, de Graaf van Egmond (Shaffy) als opperbevelhebber van de strijdkrachten. De nieuwe (Spaanse) koning Filips II (Nijholt) toont zich meer dan onverzettelijk tegenover de afvalligen van de r.k. kerk en regeert als een absoluut vorst. Met de prins van Oranje groeit hij langzaam naar een confrontatie, temeer Willem een huwelijk beoogt met de rijke, lutherse prinses Anna van Saksen, die hij in 1561 trouwde. Na Filips` vertrek naar Spanje wordt kardinaal Antoine Perrenot de Granvelle (Vroom) het mikpunt van het steeds groter wordende verzet onder de Nederlandse adel. Granvelle moet na de krachtmeting met Willem van Oranje in 1564 ontslag nemen. De onrust in de Nederlanden stijgt. Het Verbond der Edelen neemt vaste vorm aan en de Beeldenstorm raast dat jaar nog door het land. Hoewel Willem van Oranje tegen de geloofsvervolging was, keurde hij de Beeldenstorm af. Daarom hoopt Oranje nog op een verzoening met de koning: tevergeefs. Oranje vlucht in 1567 met zijn vrouw naar het stamslot van de Nassau`s in Dillenburg. Hij is nauwelijks vertrokken of de Hertog van Alva (Van den Heuvel) installeert zijn Bloedraad. Egmond en Hoorne (Morel) worden onthoofd, Oranje`s zoon Filips Willem (Martijn Krabb[KA1]e) wordt naar Spanje ontvoerd en er wordt beslag gelegd op Willems bezittingen. De getergde prins van Oranje gaat nu over tot een reeks aanvallen, die eindigen in een nederlaag. Berooid keert hij naar zijn stamslot terug en merkt dat zijn gemalin Anna van Saksen nu op hem neerkijkt. Zij keert hem de rug toe, pleegt overspel en wordt opgesloten. Oranje maakt in 1571 een einde aan de hel van dit huwelijk en stoot Anna definitief af. Ondertussen neemt ook het wederzijds geweld tussen de calvinisten en de katholieken toe. Zowel Oranje als Alva worden verteerd door wroeging en wanhoop. Alva laat zich naar Spanje terugroepen, het Spaanse offensief verzwakt en nieuwe landvoogden sterven als ratten in de onherbergzame lage landen. Algemene vermoeidheid aan beide zijden leidt tot de Pacificatie van Gent in 1576. Oranje was het jaar ervoor hertrouwd - voor de derde maal - met Charlotte de Bourbon. De verzoening en de herwonnen eenheid van de Nederlanden blijken weldra een illusie die te hoop loopt op de calvinistische onverdraagzaamheid en de oorlogszucht van Philips II. De Allessandro Farnese (Croiset), de Hertog van Parma, is de nieuwe landvoogd en die bereidt vakkundig de oorlog voor. Prins Willem van Oranje zoekt naar buitenlandse steun, maar koning Filips II spreekt in 1580 de banvloek over hem uit en zet een prijs op diens hoofd. Het `opstandige` Noorden zweert Filips II af als vorst en brengt hulde aan Anjou, die zich echter spoedig onmogelijk maakt. Rond de prins van Oranje wordt het net dichter aangetrokken. Hij overleeft een eerste moordaanslag, waarbij zijn derde vrouw omkomt. Hij hertrouwt tot groot ongenoegen van de bevolking met de Fran[KA10]caise Louise de Coligny 1583. Parma`s troepen komen in beweging en op dat kritieke moment wordt Oranje in 1584 door de sluipmoordenaar Balthasar Gerards (Pleysier) in Delft op de trap van het stadsslot met pistoolschoten gedood. De aankleding van deze serie is van internationale klasse, hoewel het verhaal weinig meeslepend is. Dramatische hoogstandjes lijden te veel onder pogingen om de historische nauwgezetheid in ere te houden.

De Schorpioen

1984 | Drama, Thriller

Nederland 1984. Drama van Ben Verbong. Met o.a. Peter Tuinman, Monique van de Ven, Adrian Brine, Henk van Ulsen en Rima Melati.

Een vrachtrijder besteelt in 1956 zijn baas en slaat op de vlucht met het paspoort van iemand anders. Daardoor raakt hij verstrikt in de netten van een Nederlandse organisatie die tijdens de Indonesische Vrijheidsoorlog wapens geleverd heeft aan de opstandelingen. De poging om het verhaal van een identiteitscrisis te vervlechten met politieke onthullingen, is maar half gelukt. Sfeer, fotografie en acteren staan op hoog peil en doen denken aan de zwarte drama's van Chereau en Zulawski.

De lift

1983 | Horror, Mysterie, Thriller

Nederland 1983. Horror van Dick Maas. Met o.a. Huub Stapel, Ab Abspoel, Willeke van Ammelrooy, Kees Prins en Peer Mascini.

Voordat Spielberg doorbrak met Jaws maakte hij het obscure werkje Duel over een man die wordt achtervolgd door een demonische vrachtwagen. De lift, de eerste grote film van Dick Maas, is op vele manieren verwant met het vroege werk van Spielberg. De lift gaat over de subjectieve angst (zie Jaws) voor machines (zie Duel) en is met uiterst simpele middelen een zeer effectieve horrorfilm. De guillotine-eigenschap van de lift wordt vakkundig spaarzaam gebruikt: het is de dodelijke potentie van de denkende machine die de film tergend spannend houdt. In 2001 probeerde Maas de Amerikaanse bioscoopgangers te verleiden met de nagenoeg identieke film Down.

De Weg

1982 | Drama

Nederland 1982. Drama van Willy Van Hemert. Met o.a. Huub Stapel, Sjoerd Pleijsier, Anne-Wil Blankers, André van den Heuvel en Jeanne Verstraete.

De zakelijke en familiale tribulaties van een Nederlands aannemer van wegenbouw: generatieconflicten met zijn zoon, een verhouding die op een sisser uitloopt, chantagepraktijken in verband met echtscheidingsmodaliteiten, aandelen in de zaak, schofterige vennoten. Een DALLAS op zijn Hollands, dus grijs, oerconventioneel, voorspelbaar, krampachtig vertolkt, actie die buiten het beeld plaatsvindt, de psychologie van een driestuiverroman, burgerlijke decors voor een koopje gemaakt, gedram en gezwam.

Het meisje met het rode haar

1981 | Drama, Biografie, Oorlogsfilm

Nederland 1981. Drama van Ben Verbong. Met o.a. Renée Soutendijk, Peter Tuinman, Adrian Brine, Loes Luca en Truus Dekker.

Een goede onder de Nederlandse verzetsfilms. Renée Soutendijk speelt Hannie Schaft in deze verfilming van een boek van Theun de Vries. Nazikiller Schaft sterft al voordat de film goed op weg is. Via de gedachtes van haar beste vriend worden haar leven, liefdes en dromen gereconstrueerd. Volgens Theun de Vries was Schaft hartstikke communistisch, regisseur Ben Verbong (De Kassière) laat haar ideologie in het midden en ontneemt haar hiermee helaas een aannemelijke drijfveer voor haar daden. Het sterkste punt van Het meisje met het rode haar is de naar Hollandse begrippen hoge production value, met fraai naargeestig camerawerk van Theo van de Sande (De aanslag, Blade).

op televisie
1 uitzending

Amsterdamned (1988) is deze week eenmaal op televisie. Log in om een abonnement aan te maken

Datum
Zender
Tijd
zondag 26 maart
ARD
03:10 - 04:58

Reageer