Frank Skinner

Acteur, Componist

Frank Skinner is acteur en componist.
Er zijn 74 films gevonden.

The Flint Street Nativity

1999 | Komedie, Familiefilm

Verenigd Koninkrijk 1999. Komedie van Marcus Mortimer. Met o.a. Dervla Kirwan, Josie Lawrence, Jane Horrocks, Frank Skinner en John Thomson.

Volwassenen spelen kinderen die op school het kerstverhaal voor hun ouders moeten opvoeren. De voorbereidingen voor het stuk brengen de nodige spanningen en frustraties met zich mee. Ook het gemanipuleer is niet van de lucht. Iedereen wil namelijk het liefste de rol van Maria spelen

It's the Monty Python Story

1999 | Documentaire, Komedie

Verenigd Koninkrijk 1999. Documentaire van Elaine Shepherd. Met o.a. John Cleese, Eric Idle, Terry Jones, Michael Palin en Terry Gilliam.

In oktober 1969 deed een nieuwe tv-serie de BBC exploderen. Op de buis verscheen de eerste aflevering van de krankzinnige, chaotische, anarchistische reeks [KL]Monty Python`s Flying Circus[KLE]. Graham Chapman, Cleese, Idle, Jones, Palin en Gilliam, zes doldwaze kerels, vijf Britten en een Amerikaan, brachten een nieuwe soort humor die niemand kende en maar weinigen begrepen. De jongens kwamen uit Oxford en Cambridge en hielden van [KL]The Goon Show[KLE] en [KL]The Ken Dodd Show[KLE], maar wilden het nog beter doen. Niets was heilig voor hen, elke instantie ging voor de bijl. 45 afleveringen in zes seizoenen. Een mengeling van animatie en onvoorspelbare sketches. Daarna volgden nog vijf bioscoopfilms, waarvan twee compilaties van hun tv- en theaterwerk. Monty Python werd een legende die bleef bestaan, zelfs na jaren inactiviteit (van de leden als groep). Zelfs na de dood van Graham Chapman in 1989 bleven de fans smeken om een hereniging. In deze documentaire wordt duidelijk verklaard waarom Monty Python onsterfelijk werd en zelfs nieuwe generaties kon aanspreken. Acteurs als Kevin Kline en Robin Williams praten over de mate waarin ze door de Britse komiekers beïnvloed werden. Onontbeerlijk als kennismaking van een van de meest originele komische teams uit de geschiedenis. Shepherd schreef het scenario t.g.v. de dertigste verjaardag van Monty Python. De montage is van Michael Duly. Colin Waldeck stond achter de camera.

The Appaloosa

1966 | Western, Romantiek, Actiefilm

Verenigde Staten 1966. Western van Sidney J. Furie. Met o.a. Marlon Brando, Anjanette Comer, John Saxon, Alex Montoya en Frank Silvera.

Broeierige western die in 1870 speelt met Brando die een gestolen paard tracht te lokaliseren, dat bandieten van hem hebben afgenomen. Langzaam van tempo, maar mooi gefotografeerd door Russell Metty. In die tijd legde Furie alle nadruk op het beeld. Scenario van James Bridges en Roland Kibbee. Gefilmd in Techniscope. Ook bekend als Southwest to Sonora.

Madame X

1966 | Drama

Verenigde Staten 1966. Drama van David Lowell Rich. Met o.a. Lana Turner, John Forsythe, Constance Bennett, Ricardo Montalban en Burgess Meredith.

De zesde verfilming van het beroemde toneelstuk van Alexandre Bisson werd een super zakdoekendrama met een groot budget en Turner als de vrouw die door haar schoonmoeder (Bennett in haar laatste rol) het huis wordt uitgedreven, nadat haar minnaar door een ongelukkige val om het leven kwam. Na een tijdje diep in de put gezeten te hebben, maakt ze hier een einde aan door oplichter Meredith neer te schieten. Tijdens het proces dat volgt, wordt ze verdedigd door haar zoon, Dullea, die niet beseft dat 'Madame X' zijn moeder is. Voor de liefhebbers van weelderige, oversentimentele soaps is dit een niet te versmaden juweeltje. Jean Halloway bewerkte het toneelstuk en Russell Metty bracht het op film. Naderhand volgde er in 1981 een tv-versie.

Shenandoah

1965 | Western, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1965. Western van Andrew V. McLaglen. Met o.a. James Stewart, Doug McClure, Glenn Corbett, Patrick Wayne en Rosemary Forsyth.

1863. De Amerikaanse Burgeroorlog woedt in alle hevigheid. Stewart, een boer uit Virginia, weigert zich in de strijd te mengen en wil evenmin dat zijn zonen zich vrijwillig bij het leger aanmelden. Tot op de dag dat de jongste zoon tijdens een jachtpartij met een bevriende zwarte door de Noordelijke soldaten gevangen genomen wordt. Nu is de oorlog ook Stewart`s zaak. Samen met zijn andere zonen trekt hij erop uit om hem terug te vinden. Dramatische western die een sentimentele kijk geeft op een familie die tegen wil en dank betrokken raakt bij een oorlog waar ze buiten wilden blijven. Het scenario van James Lee Barrett wordt vooral geloofwaardig dankzij de knappe prestatie van Stewart en een reeks jonge toen nog beloftevolle acteurs. Oogstrelende fotografie van William H. Clothier en een melodieuze score (gebaseerd op de beroemde folksong) van Frank Skinner. Later bewerkt tot musical.

Mademoiselle

1965 | Drama

Verenigd Koninkrijk/Frankrijk 1965. Drama van Tony Richardson. Met o.a. Jeanne Moreau, Ettore Manni, Frank Skinner, Umberto Orsini en Jacques Monod.

Moreau speelt met verve de seksueel gefrustreerde dorpsonderwijzeres in de Corr[KA2]eze, een bergachtige streek in het zuid-westen van het Franse Massif Central. Italiaanse houthakkers komen seizoensarbeid verrichten, w.o. de mooie Manni. De onderwijzeres sticht brand, en de verdenking onder de xenofobe boeren valt op de houthakkers. Manni moet vluchten en wordt door Moreau welwillend naar binnen geloodst; zij bezorgen elkaar de allermooiste nacht van hun leven, maar `s ochtends roept het kreng niet alleen moord en brand, maar ook nog verkrachting. De boeren doden Manni en de vermoorde onschuld verlaat met alle eer het dorp. Een wat merkwaardige film over latente vreemdelingenhaat naar een boek van Jean Genet (die ook het scenario schreef), die daarmee ook zijn (eigen) vrouwenhaat tot uitdrukking bracht. Niet naar ieders smaak, maar wel een ironische film die je aan het denken zet. David Watkins deed het camerawerk.

Bullet for a Badman

1964 | Western

Verenigde Staten 1964. Western van R.G. Springsteen. Met o.a. Audie Murphy, Darren McGavin, Ruta Lee, Beverley Owen en Skip Homeier.

Murphy en McGavin zijn rangers. De eerste blijft eerlijk, de tweede wordt een schurk. Murphy brengt hem achter de tralies en sticht met de vrouw van McGavin een ranch. Haar zoon weet niet dat Murphy zijn vader niet is. Dan keert McGavin terug en opnieuw moet Murphy hem achterna. Goed gemaakte western met spanning en actie, maar vooral met een zeer behoorlijk scenario en goed camerawerk van Joseph F. Biroc.

The Ugly American

1963 | Actiefilm

Verenigde Staten 1963. Actiefilm van George H. Englund en George Englund. Met o.a. Marlon Brando, Sandra Church, Pat Hingle, Eiji Okada en Arthur Hill.

Brando is ambassadeur van de V.S. in een Aziatisch land en communistische elementen zorgen voor opstootjes tijdens zijn komst. De politieke onthullingen over Amerikaanse betrokkenheid in andere landen zorgen niet voor veel vlees in dit scenario naar het vermaarde boek van Burdick en Lederer.

Portrait in Black

1960 | Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1960. Misdaad van Michael Gordon. Met o.a. Lana Turner, Anthony Quinn, Sandra Dee, John Saxon en Richard Basehart.

Middelmatig moordverhaal vol gaten die producent Ross Hunter probeerde te stoppen met mooie decors en grote sterren in de rolbezetting. Scenario van Ivan Goff. Camerawerk van Russell Metty.

Midnight Lace

1960 | Thriller

Verenigde Staten 1960. Thriller van David Miller. Met o.a. Doris Day, Rex Harrison, John Gavin, Myrna Loy en Roddy McDowall.

De Amerikaanse Kit Preston (Day), zit de hele dag alleen in Londen omdat haar man (Harrison) getrouwd is met z'n werk. Op een dag loopt ze door de mistige straten en schrikt ze van een mysterieuze stem die uit de nevelen komt. En in haar veilige huis krijgt ze telefoontjes, weer van die geheimzinnige onbekende. Maar niemand gelooft haar. Day putte voor een scène uit haar eigen herinneringen (dat ze zwanger en wel door een agressieve echtgenoot werd mishandeld) en ging zo uit haar dak dat de opnames stilgezet moesten worden.

Imitation of Life

1959 | Drama

Verenigde Staten 1959. Drama van Douglas Sirk. Met o.a. Lana Turner, John Gavin, Sandra Dee, Susan Kohner en Juanita Moore.

Sterk melodrama over de zucht naar roem, verkapt racisme, moeder-dochterrelaties en nog veel meer. Tearjerker-specialist Sirk maakte een overvolle maar ook aangrijpende film die bekroond werd met onder andere twee Oscarnominaties. De relaties tussen een Hollywoodactrice (Turner), haar dochter, de zwarte huishoudster en haar 'bijna witte’ dochter worden gevolgd. Een eersteklas remake van de film uit 1934; Turner's rol is haar op het lijf geschreven - en toont verbazend veel overeenkomst met haar eigen loopbaan en dochter. Lana's beste film en Sirks laatste.

The Tarnished Angels

1958 | Drama

Verenigde Staten 1958. Drama van Douglas Sirk. Met o.a. Rock Hudson, Dorothy Malone, Robert Stack, Jack Carson en Robert Middleton.

Mardi Gras in New Orleans in 1932. Er zijn heel wat deelnemers voor het vliegfeest. Favoriet is de grote held (Stack) van het legendarische La Fayette Escader. Zijn vrouw (Malone) heeft voor hem haar bourgeois leven opgegeven en is parachutiste geworden. Zij vergezelt hem met hun zoon en zijn trouwe boordwerktuigkundige Carson. Journalist Hudson moet een reportage maken over de luchtshow. Een pakkende, dramatische film, die een aardig beeld schetst van het leven van waaghalsen in de lucht en van hun dagelijkse strijd om het bestaan dat vol gevaren en dodelijke risico's is. De kijker ziet het door de ogen van een buitenstaander, reporter Hudson. De film is gevoelig, bij het sentimentele af. George Zuckerman bewerkte de roman Pylon van William Faulkner tot scenario. Knappe zwart- wit-fotografie van Irving Glassberg.

The Restless Years

1958 | Drama

Verenigde Staten 1958. Drama van Helmut Käutner. Met o.a. John Saxon, Sandra Dee, Margaret Lindsay, Teresa Wright en James Whitmore.

Vakkundige bezetting in een opgeblazen melodrama over het leven in een klein stadje, de generatiekloof, goed bewaarde familieschandaaltjes, enzovoort. Naar het toneelstuk Teach Me How to Cry van Patricia Joudry-Steele, door Edward Anhalt tot scenario bewerkt. Camerawerk van Ernest Laszlo. Gedraaid in CinemaScope.

The Tattered Dress

1957 | Drama

Verenigde Staten 1957. Drama van Jack Arnold. Met o.a. Jeff Chandler, Jeanne Crain, Jack Carson, Gail Russell en George Tobias.

Een traag geregisseerd, maar innemend verteld verhaal van advocaat Chandler die een echtpaar uit de betere kringen, verdacht van moord, verdedigt. Crain is zijn sympathieke vrouw. Scenario van George Zuckerman. Camerawerk van Carl E. Guthrie.

Tammy and the Bachelor

1957 | Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1957. Romantiek van Joseph Pevney. Met o.a. Debbie Reynolds, Walter Brennan, Leslie Nielsen, Mala Powers en Fay Wray.

Pretentieloos, zoetig romantisch gevalletje met plattelandsmeisje Reynolds dat verliefd wordt op piloot Nielsen die zij na een vliegtuigongeluk verpleegde. Gevolgd door 3 films en een tv-serie.

Interlude

1957 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1957. Drama van Douglas Sirk. Met o.a. June Allyson, Rossano Brazzi, Marianne Koch, Jane Wyatt en Keith Andes.

Een goed gemaakte zakdoekenfilm over Allyson die verliefd wordt op de componist van het Continent, Brazzi, wiens vrouw weigert de situatie te accepteren. Herverfilming van WHEN TOMORROW COMES, en in 1968 opnieuw gemaakt met dezelfde titel. Het scenario is van Daniel Fuchs, Franklin Coen en Inez Cocke naar de roman Serenadevan James M. Cain. Het camerawerk is van William Daniels. Gefilmd in CinemaScope.

Written on the Wind

1956 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1956. Drama van Douglas Sirk. Met o.a. Rock Hudson, Lauren Bacall, Robert Stack, Dorothy Malone en Robert Keith.

Een van Douglas Sirks meest bewonderde films is een kleurrijk melodrama rond twee jeugdvrienden die tegenover elkaar komen te staan. Kyle (Stack) is een verwende, drankzuchtige miljonairszoon die net als zijn armere vriend Mitch (Hudson) verliefd wordt op Lucy (Bacall). Ondertussen heeft Kyle's losbandige zus Marylee (Malone) haar zinnen op Mitch gezet. Macht, geld, seks, latente verlangens, voormalig theatermaker Sirk doseert zijn ingrediënten subliem en creëerde met zijn soap-oeuvre een voorbeeld voor diverse latere televisie- en filmmakers. Malone kreeg een Oscar voor haar bijrol. The Four Aces zingen het titelnummer.

The Rawhide Years

1956 | Western

Verenigde Staten 1956. Western van Rudolph Maté. Met o.a. Tony Curtis, Colleen Miller, Arthur Kennedy, William Demarest en William Gargan.

Een film volgens een geijkt patroon, dat typisch een product van zijn tijd is. Curtis speelt een gokker op een raderboot op de Mississippi rond 1880. Hij wordt ten onrechte beschuldigd van moord. Hij neemt de benen maar wordt door de bandiet Kennedy geholpen, die een vriend blijkt te zijn. Als de ware moordenaar - een goede rol van Van Eyck - ontmaskerd is, gaat Kennedy er met Curtis' paard vandoor, nieuwe avonturen tegemoet. Als troost heeft Curtis de aantrekkelijke Miller. Onderhoudende western, ook al zitten er in het verhaal wat onduidelijkheden. Niemand minder dan Daniel Beauchamp en Robert Presnell Jr. schreven het scenario naar een vertelling van Norman A. Fox. Het camerawerk is van Irving Glassberg.

Never Say Goodbye

1956 | Drama

Verenigde Staten 1956. Drama van Jerry Hopper. Met o.a. Rock Hudson, Cornell Borchers, George Sanders, Ray Collins en David Janssen.

Een ongelijkmatige smartlap over Hudson en Borchers die na een lange periode van scheiding elkaar hervinden en een passend thuis voor hun kind opbouwen. In feite de remake van RHIS LOVE OF OURS. Scenario van Charles Hoffman naar het toneelstuk [KL]Come prima, meglio di prima[KLE] van Luigi Pirandello. Clint Eastwood is even te zien als laboratoriumassistent van Dr. Michael Parker (Hudson). Camerawerk van Maury Gertsman.

Battle Hymn

1956 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1956. Oorlogsfilm van Douglas Sirk. Met o.a. Rock Hudson, Martha Hyer, Anna Kashfi, Dan Duryea en Don DeFore.

Hudson geeft een overtuigende uitbeelding van een geestelijke die teruggaat in militaire dienst om in de Koreaanse oorlog piloten van gevechtsvliegtuigen te trainen. De dure productie bewijst haar geld waard te zijn geweest. Scenario van Charles Grayson en Vincent B. Evans volgens de levensgeschiedenis van Col. Dean Hess. Camerawerk van Russell Metty.

Away All Boats!

1956 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1956. Oorlogsfilm van Joseph Pevney. Met o.a. Jeff Chandler, Frank Faylen, Julie Adams, David Janssen en George Nader.

Hudson geeft een overtuigende uitbeelding van een geestelijke die teruggaat in militaire dienst om in de Koreaanse oorlog piloten van gevechtsvliegtuigen te trainen. De dure productie bewijst haar geld waard te zijn geweest. Scenario van Charles Grayson en Vincent B. Evans volgens de levensgeschiedenis van Col. Dean Hess. Camerawerk van Russell Metty.

Away All Boats

1956 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1956. Oorlogsfilm van Joseph Pevney. Met o.a. Jeff Chandler, George Nader, Julie Adams en Lex Barker.

Tijdens WO II vervoert de MS Belinda, onder het bevel van kapitein Chandler, Amerikaanse soldaten naar de Stille Oceaan. Chandler heeft problemen met luitenant Nader, te kampen met een onervaren bemanning en kamikaze-piloten die het schip als doelwit willen gebruiken. Een typische WO II-film vol actie en Amerikaanse propaganda. De oorlogsscènes werden uitstekend in beeld gebracht, maar het leven aan boord wordt wel erg overdreven met de strenge kapitein en zijn ontevreden bemanning. Naast Chandler en Nader zien we in deze film veel jong en oud talent, w.o. ex-Tarzan Barker en latere Tarzan Mahoney, Boone en piepkleine rolletjes voor David Janssen en Clint Eastwood. De roman van Kenneth M. Dodson werd bewerkt door Ted Sherdeman, en voor de fotografie stonden William Daniels, Clifford Stine en James S. Havens in. Gedraaid in VistaVision.

One Desire

1955 | Drama

Verenigde Staten 1955. Drama van Jerry Hopper. Met o.a. Anne Baxter, Rock Hudson, Julie Adams, Natalie Wood en Betty Garde.

Baxter's sterke vertolking van een vrouw die verliefd is op gokker Hudson komt dit clichématige melodrama zeer ten goede. Scenario van Lawrence Roman en Robert Bless, die de roman Tracey Cromwell van Conrad Richter bewerkten. Camerawerk van Maury Gertsman.

Foxfire

1955 | Drama, Western

Verenigde Staten 1955. Drama van Joseph Pevney. Met o.a. Jane Russell, Jeff Chandler, Dan Duryea, Mara Corday en Barton MacLane.

Amanda (Russell) probeert de culturele barrières te slechten wanneer zij tijdens een vakantie in Arizona in een opwelling met een Indiaanse mijnbouwkundig ingenieur (Chandler) trouwt. Niet slecht; de sterren passen goed bij elkaar. Dat is trouwens Chandler die u het titelnummer van deze film hoort zingen. Ketti Frings bewerkte een verhaal van Anya Seton tot scenario. William Daniels deed het camerawerk.

Destry

1955 | Western

Verenigde Staten 1955. Western van George Marshall. Met o.a. Audie Murphy, Mari Blanchard, Lyle Bettger, Thomas Mitchell en Edgar Buchanan.

De derde en laatste verfilming van het gelijknamige boek Destry Rides Again van Max Brand. Deze doet niet onder voor de tweede versie uit 1939, DESTRY RIDES AGAIN met James Stewart en Marlene Dietrich. Murphy is perfect als de hulpsheriff die weigert een wapen te dragen. Uiteindelijk doet hij toch de revolver om en maakt hij een einde aan het bandietendom na de moord op sheriff Mitchell. Aaker, die een veel grotere rol heeft dan zijn vermelding doet vermoeden, zou de hoofdrol gaan spelen in de tv-serie RIN-TIN-TIN. In 1964 zou ABC een 13-delige tv- serie maken van DESTRY, met John Gavin in de titelrol. Maar toen had Brand er niet veel meer mee te maken. Edmund H. North en D.D. Beauchamp schreven het scenario. George Robinson keek door de lens.

All That Heaven Allows

1955 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1955. Drama van Douglas Sirk. Met o.a. Jane Wyman, Rock Hudson, Agnes Moorehead, Gloria Talbot en Virginia Grey.

Melodrama van Douglas Sirk (Detlef Sierck), die in 1937 voor de nazi's naar de VS vluchtte en daar in de jaren 50 furore maakte. Gefortuneerde weduwe Cary Scott (Wyman) legt het aan met jongere tuinman Ron Kirby (Hudson) en roept daarmee de afkeer van familie en vrienden over zich af. All That Heaven Allows zal niet iedereen bekoren, maar de sociaal verstikkende omgeving van de twee gelieven wordt goed neergezet. Prima bijrol van debuterende Gloria Talbott als Wymans dochter. In 1995 werd de film opgenomen in de National Film Registry, de monumentenzorg voor film in de VS.

Abbott and Costello Meet the Keystone Kops

1955 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1955. Drama van Charles Lamont. Met o.a. Bud Abbott, Lou Costello, Fred Clark, Maxie Rosenbloom en Frank Wilcox.

Ondanks het lage budget had deze komedie beter kunnen zijn. Clark is uitstekend als de soepele producent in deze gekunstelde geschiedenis uit de dagen van de stomme film.

The Sign of the Pagan

1954 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1954. Avonturenfilm van Douglas Sirk. Met o.a. Jeff Chandler, Jack Palance, Ludmilla Tchérina, Rita Gam en Jeff Morrow.

Een zogenaamd stuk geschiedenis, dat ons het duel brengt tussen Attila (Palance) en de Romeinse centurion (Chandler) als de strijdlustige Hun Rome wil innemen. Wetenschappelijke lulkoek, geschreven door Oscar Brodney en Barre Lyndon, wel aantrekkelijk gemaakt door de stijlvolle regie van Sirk. De film heeft te lijden onder een beperkt budget, maar cameraman Russell Metty maakt ervan wat er filmisch van te maken is, ook al kan hij niet steeds de bordkartonnen decors verbergen. Een film die duidelijk aantoont op welke naïeve manier Amerikanen zich de Europese geschiedenis voorstellen: een soort western, die speelt in de oudheid. Het spel van Chandler en Palance is zeker genietbaar. Oorspronkelijk in 3D opgenomen. Gefilmd in CinemaScope.

The Black Shield of Falworth

1954 | Familiefilm, Avonturenfilm, Historische film, Actiefilm

Verenigde Staten 1954. Familiefilm van Rudolph Maté. Met o.a. Tony Curtis, Janet Leigh, David Farrar, Barbara Rush en Herbert Marshall.

Een verfilming voor de jeugd naar de roman van Howard Pyle Men Of Iron met een weinig overtuigende Curtis als de zoon van de uit de gratie geraakte Earl of Falworth die als ridder aan het hof van koning Henry IV de familie-eer moet herstellen en dingt naar de hand van mooie Lady Anne. Decors en bijrolspelers houden dit kostuumdrama overeind. Scenario van Oscar Brodney. Camerawerk van Irving Glassberg. Gefilmd in CinemaScope.

Taza, Son of Cochise

1954 | Western

Verenigde Staten 1954. Western van Douglas Sirk. Met o.a. Rock Hudson, Jeff Chandler, Barbara Rush, Gregg Palmer en Bart Roberts (Rex Reason).

De stervende Cochise (een kort optreden van Chandler die zijn rol uit Battle at Apache Pass, waarvan deze film een soort vervolg is, eventjes herhaalde) doet een beroep op zijn zoon Taza (Hudson) de vrede met de blanken te handhaven. Broer Naiche (Roberts) sluit echter een verbond met Geronimo (MacDonald), de oude tegenstander van Cochise. Taza weet met de blanke kolonel echter een deal te sluiten waarbij Naiche om het leven komt en Geronimo gevangen wordt genomen. Taza en Naiche zijn allebei verliefd op Oona (Rush), de dochter van Grey Eagle (Ankrum). Deze goede western werd geschreven door Gerald Drayson Adams wiens verhaal door George Zuckerman werd bewerkt. Het werd fraai opgenomen door cameraman Russell Metty. Producent was Ross Hunter.

Sign of the pagan

1954 | Drama

Verenigde Staten 1954. Drama van Douglas Sirk. Met o.a. Ludmilla Tchérina, Jeff Chandler en Jack Palance.

De stervende Cochise (een kort optreden van Chandler die zijn rol uit Battle at Apache Pass, waarvan deze film een soort vervolg is, eventjes herhaalde) doet een beroep op zijn zoon Taza (Hudson) de vrede met de blanken te handhaven. Broer Naiche (Roberts) sluit echter een verbond met Geronimo (MacDonald), de oude tegenstander van Cochise. Taza weet met de blanke kolonel echter een deal te sluiten waarbij Naiche om het leven komt en Geronimo gevangen wordt genomen. Taza en Naiche zijn allebei verliefd op Oona (Rush), de dochter van Grey Eagle (Ankrum). Deze goede western werd geschreven door Gerald Drayson Adams wiens verhaal door George Zuckerman werd bewerkt. Het werd fraai opgenomen door cameraman Russell Metty. Producent was Ross Hunter.

Saskatchewan

1954 | Western

Verenigde Staten 1954. Western van Raoul Walsh. Met o.a. Alan Ladd, Shelley Winters, Robert Douglas, J. Carrol Naish en Hugh O'Brian.

Walsh was zelf niet tevreden over het eindresultaat. Wegens verplichtingen van Ladd moest de film in korte tijd worden opgenomen, en het scenario van Gil Doud was wat dun. Maar het blijft een onderhoudende western met Ladd als een mountie die pro-indiaans is. Direct na hun overwinning op Custer komen de Sioux richting Canada. Ladds baas, Douglas, wil een ontwapening van de Cree-Indianen uit angst dat deze aangestoken zullen worden door de Sioux. Ladd weigert: zonder wapens kunnen ze niet. Hij wordt gearresteerd maar achteraf blijkt hij alles bij het rechte eind te hebben gehad. Dan is hij de held. Winters loopt verloren rond in de film, achtervolgd door sheriff O'Brian. John Seitz maakte schitterende beelden van het Canadese landschap.

Magnificent Obsession

1954 | Drama

Verenigde Staten 1954. Drama van Douglas Sirk. Met o.a. Jane Wyman, Rock Hudson, Agnes Moorehead, Otto Kruger en Barbara Rush.

In dit heerlijk soapy melodrama voelt een roekeloze, verwende playboy (Hudson) zich verantwoordelijk voor de dood van een in-goede man en besluit zijn leven te beteren. Ondertussen probeert hij de weduwe (Wyman), wier blindheid hij ook nog eens heeft veroorzaakt, voor zich te winnen. Fraaie Technicolor kleuren in een film die Jane Wyman (voorheen getrouwd met Ronald Reagan) haar vierde Oscarnominatie opleverde. Melodrama-meester Sirk had veel succes met de film en maakte vervolgens met All That Heaven Allows (eveneens met Wyman en Hudson), Written on the Wind en Imitation of Life nog mooiere voorbeelden binnen dit genre.

Four Guns to the Border

1954 | Western

Verenigde Staten 1954. Western van Richard Carlson. Met o.a. Rory Calhoun, Colleen Miller, George Nader, Walter Brennan en Nina Foch.

Calhoun, Nader, McIntire en Silverheels overvallen een bank en willen de Mexicaanse grens bereiken. Onderweg zien ze dat Miller en haar vader Brennan door Indianen worden belaagd. Ze grijpen in maar zijn dan een dankbare prooi voor de aanstormende sheriff, Drake, en zijn mannen. Behalve Calhoun vinden allen de dood in de strijd met de Indianen die voor de naderende posse op de vlucht geslagen zijn. Miller is ondertussen van Calhoun gaan houden en beweegt hem ertoe zich aan te geven zodat ze daarna nog een mooi leven kunnen leiden. Louis L'Amour werd weer eens bewerkt, ditmaal door George Van Marter en Franklin Coen. Russell Metty keek door de lens.

Thunder Bay

1953 | Actiefilm, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1953. Actiefilm van Anthony Mann. Met o.a. James Stewart, Joanne Dru, Gilbert Roland, Dan Duryea en Jay C. Flippen.

Vakwerk over een groepje rouwdouwers dat naar olie wil boren voor de kust van Louisiana, maar wordt tegengewerkt door de lokale bevolking. Mooie rol van de altijd wat slungelachtige James Stewart, Manns favoriete acteur. De regisseur wilde destijds - in de jaren vijftig - geen zwart-wit helden in zijn films. Hij zocht naar acteurs die in staat waren een innerlijke strijd uit te beelden. Hij wilde twijfel laten zien, en nog liever vertwijfeling. Stewart kon dat als geen ander.

The Stand at Apache River

1953 | Western

Verenigde Staten 1953. Western van Lee Sholem. Met o.a. Stephen McNally, Hugh Marlowe, Jack Kelly, Forrest Lewis en Hugh O'Brian.

In deze langdradige western zitten sheriff McNally en gevangene Johnson met alle andere acteurs gevangen in een postkoetsstation dat belegerd wordt door de Indianen van Barrier. Arthur Ross bewerkte de roman Apache Landing van Robert J. Hogan. Charles P. Boyla deed het camerawerk.

The Mississippi Gambler

1953 | Western

Verenigde Staten 1953. Western van Rudolph Maté. Met o.a. Tyrone Power, Piper Laurie, Julie Adams, John McIntire en John Baer.

Maté had problemen met het scenario van Seton Miller, dat enerzijds actie biedt door Power zowel degen- als vuistgevechten te laten leveren in zijn strijd om een gok- koninkrijk op te bouwen, en dat anderzijds een teveel aan romantiek bevat door toedoen van twee vrouwen, Laurie en Adams. De film gaat daaraan mank en blijft daarom middelmatig. Wel mooi is het camerawerk van Irving Glassberg. Weaver en Roosevelt hadden bijrolletjes, evenals Anita Ekberg en George Hamilton.

The Man from the Alamo

1953 | Western

Verenigde Staten 1953. Western van Budd Boetticher. Met o.a. Glenn Ford, Julie Adams, Victor Jory, Hugh O'Brian en Chill Wills.

Fictioneel historische nevengebeurtenis over Ford die de slachtpartij in de Alamo overleeft, omdat hij een bericht moest overbrengen. Hij wordt als lafaard beschouwd omdat hij gevlucht zou zijn, maar hij weet zich door met generaal Houston tegen de Mexicanen te vechten van alle blaam te zuiveren. Meer actiescènes waren welkom geweest. Scenario van Steve Fisher en D.D. Beauchamp.

Forbidden

1953 | Romantiek, Mysterie

Verenigde Staten 1953. Romantiek van Rudolph Maté. Met o.a. Tony Curtis, Joanne Dru, Lyle Bettger, Marvin Miller en Victor Sen Yung.

Verhaal van een verboden liefde: Curtis en Dru vallen voor elkaar maar zij is het liefje van de koning der gangsters. Ze is verdwenen en hij huurt Curtis in om haar op te sporen. Speelt in Macao. Een van Curtis' eerste grote rollen. William Sackheim bewerkte zijn verhaal met Gil Doud tot scenario. Camerawerk van William Daniels.

Desert Legion

1953 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1953. Avonturenfilm van Joseph Pevney. Met o.a. Alan Ladd, Richard Conte, Arlene Dahl, Akim Tamiroff en Leon Askin.

De zachtaardige Ladd als Legionair in het Franse Vreemdelingenlegioen; superhelden en mooie woestijn-prinsessen. Scenario van Irving Wallace en Lewis Meltzer.

Back to God's Country

1953 | Western, Drama

Verenigde Staten/Canada 1953. Western van Joseph Pevney. Met o.a. Rock Hudson, Marcia Henderson, Steve Cochran, Hugh O'Brian en Chubby Johnson.

Hudson en Henderson zijn op de vlucht voor Cochran. Bij een gevecht breekt Hudson zijn been en moet de vlucht door de Canadese wildernis nu per hondenslee worden voortgezet. Voldoende spanning en actie en goed camerawerk van Maury Gertsman. Derde (na 1919 en 1927) en beste verfilming van de gelijknamige roman van James Oliver Curwood, door Tom Reed tot scenario bewerkt.

Yankee Buccaneer

1952 | Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1952. Avonturenfilm van Frederick de Cordova. Met o.a. Jeff Chandler, Scott Brady, Suzan Ball, David Janssen en Joseph Calleia.

Een standaard piratenverhaal, versterkt door een goede rolverdeling. Scenario van Charles K. Peck Jr. Camerawerk van Russell Metty.

The World in His Arms

1952 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek, Actiefilm

Verenigde Staten 1952. Avonturenfilm van Raoul Walsh. Met o.a. Gregory Peck, Ann Blyth, Anthony Quinn, Andrea King en Carl Esmond.

Peck is een robbenjager in de Noordelijke wateren, die omstreeks 1850 nog in Russisch bezit zijn. Weer terug in San Francisco maakt hij kennis met de Russische gravin Blyth, die haar adellijke afkomst voor hem verzwijgt alsmede het feit dat de tsaar haar beloofd heeft aan prins Esmond middels een verloving. Zodra deze laatste achter hun romance komt, verbant hij haar naar Sitka, ver van de bewoonde wereld. Peck weet niet anders dan zich opnieuw in het avontuur te storten, een zeilrace met Portugees Quinn, die hem zo langs een omweg (natuurlijk) weer naar Blyth voert. Een kleurrijke en onderhoudende, zij het wat onwaarschijnlijke, avonturenfilm. Het scenario was van de toen 75-jarige veteraan Rex Beach, die zich voor een groot geldbedrag naar de schrijfmachine liet lokken, en achter de camera stond vakman Russel Metty.

Mark of the Renegade

1951 | Western

Verenigde Staten 1951. Western van Hugo Fregonese. Met o.a. Ricardo Montalban, Cyd Charisse, J. Carrol Naish, Gilbert Roland en Andrea King.

Een eigenaardige, rond 1820 spelende Western met Montalban als gangster die Charisse het hof maakt. Scenario van Louis Solomon en Robert Hardy Andrews. Camerawerk van Charles P. Boyle.

Winchester '73

1950 | Western, Drama

Verenigde Staten 1950. Western van Anthony Mann. Met o.a. James Stewart, Shelley Winters, Dan Duryea, Stephen McNally en Millard Mitchell.

Stewart, op zoek naar de moordenaar van zijn vader, doet mee aan een schietwedstrijd met als hoofdprijs een 1873 Winchester geweer, maar raakt daarbij in de clinch met zijn boosaardige broer (Stephen McNally). Eerste grote productie van westernregisseur Mann vormde het eerste samenwerkingsverband tussen hem en Stewart, die zijn favoriete acteur zou worden. Film heeft een memorabele shoot out.

The Sleeping City

1950 | Mysterie

Verenigde Staten 1950. Mysterie van George Sherman. Met o.a. Richard Conte, Coleen Gray, Alex Nicol, Peggy Dow en Colleen Gray.

Een goed mysterieverhaal over een speurder die zoekt naar aanwijzingen in een moordzaak en handel in drugs in een groot ziekenhuis.

The Desert Hawk

1950 | Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1950. Avonturenfilm van Frederick de Cordova. Met o.a. Yvonne De Carlo, Richard Greene, Jackie Gleason, Rock Hudson en George Macready.

Raak Arabisch woestijnverhaal, interessant vanwege Gleason en Hudson die bijrollen hebben. Het scenario is van Aubrey Wisberg, Jack Pollexfan en Gerald Drayson Adams. Het camerawerk is vann Russell Metty.

Francis (The Talking Mule)

1950 | Komedie, Actiefilm, Drama, Fantasy, Familiefilm

Verenigde Staten 1950. Komedie van

De Francis-films werden nooit aangemerkt als artistieke successen, maar het geld dat ze tussen 1950 en 1956 opbrachten, maakte dat meer dan goed. De films waren gebaseerd op een boek van David Stern en elk van de zeven films gaat over de eerlijke, maar onnozele jongeman Peter Stirling (op de militaire academie West Point is hij 687ste in een klas met 687 leerlingen). Een uitgekookte, pratende muilezel brengt Peter constant in moeilijkheden en haalt hem er ook weer uit. De stem buiten beeld was die van Chill Wills en de stuntelaar in beeld was Donald O`Connor die in alle films, behalve de laatste, optrad. Mickey Rooney speelde de hoofdrol als David Prescott in de laatste Francis-film, die geregisseerd werd door Charles Lamont. O`Connor zei eens het volgende over zijn vertrek: `Ik heb nu zes films gemaakt maar de ezel krijgt nog steeds meer fanmail dan ik...`. Universal liet de aankomende sterretjes die ze onder contract hadden (Piplet Laurie, Martha Hyer, Julia Adams, etc.) in de Francis-films spelen voor ze in populaire films te laten optreden, wat goed was voor hun image, maar de ezel stond altijd in het middelpunt van de belangstelling. De films, behalve de laatste, zaten ongeveer allemaal op dezelfde lijn: onnozel en grappig. De eerste zes films werden geregisseerd door Arthur Lubin die in 1961 vervolgens een gelijksoortige tv-serie maakte, [KL]Mr. Ed[KLE], waarin een pratend paard de hoofdrol speelde. Van die serie werden 126 afleveringen uitgezonden, die tot en met 1966 op het kleine scherm te zien waren. Geen gering resultaat vergeleken met de Francis-films. %WR%LS%WR%VTFRANCIS (THE TALKING MULE)%VO%WR%WRFrancis (1950)%WRFrancis Goes to the Races (1951)%WRFrancis Goes to West Point (1952)%WRFramcis Covers the Big Town (1953)%WRFrancis Joins the Wacs (1954)%WRFrancis in the Navy (1955)%WRFrancis in the Haunted House (1956)%WR%LS%WR.

Comanche Territory

1950 | Western

Verenigde Staten 1950. Western van George Sherman. Met o.a. Maureen O'Hara, MacDonald Carey, Will Geer, James Best en Edmund Cobb.

Fictiebiografie van westerngids Jim Bowie (Carey) die de Comanches helpt hun land uit de handen van de blanken te redden. Scenario van Oscar Brodney en Lewis Meltzer. Camerawerk van Maury Gertsman.

Tulsa

1949 | Avonturenfilm, Drama, Actiefilm

Verenigde Staten 1949. Avonturenfilm van Stuart Heisler. Met o.a. Susan Hayward, Robert Preston, Pedro Armendáriz, Lloyd Cough en Chill Wills.

Hayward, die haar vader verloor bij een explosie van een oliebron, vindt zelf olie op een stuk land met hulp van geoloog Preston. Ze worden verliefd op elkaar, maar Preston heeft zijn bedenkingen over haar meedogenloze gejaag naar gewin en dan steekt Indiaan Armendariz de zaak in de fik. Een explosief en luidruchtig drama.

The Lady Gambles

1949 | Drama

Verenigde Staten 1949. Drama van Michael Gordon. Met o.a. Barbara Stanwyck, Robert Preston, Stephen McNally, Edith Barrett en John Hoyt.

Stanwyck is een gelukkig getrouwde vrouw die samen met haar echtgenoot naar Nevada trekt. Het duurt echter niet lang of ze raakt verslingerd aan het kansspel. In haar goklust verliest ze alles, haar man inbegrepen. Om aan haar verslaving te ontsnappen neemt ze een baan aan in het casino, maar ook dit helpt niet. Langdradig melodrama over een vrouw die compleet bezeten raakt door het spel. Dankzij de uitstekende prestatie van Stanwyck wordt de film niet oervervelend. Het scenario van Lewis Meltzer en Oscar Saul heeft sterk te lijden onder de tand des tijds, want de psychologische karaktertekening van de vrouw in kwestie werkt alleen nog op de slaap- en lachspieren. Russell Metty hanteerde de camera.

Sword in the Desert

1949 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1949. Oorlogsfilm van George Sherman. Met o.a. Dana Andrews, Marta Toren, Stephen McNally, Jeff Chandler en Philip Friend.

Het belangwekkend verslag van ondergrondse routes waarlangs vluchtelingen bezet Europa in WO II verlaten. Een redelijk spannende film. Scenario van Robert Buckner. Camerawerk van Irving Glassberg.

The Naked City

1948 | Film noir, Misdaad, Thriller, Drama

Verenigde Staten 1948. Film noir van Jules Dassin. Met o.a. Barry Fitzgerald, Don Taylor, Howard Duff, Dorothy Hart en Ted de Corsia.

Een mooie jonge vrouw wordt dood in haar bad aangetroffen. Zelfmoord, lijkt het, maar al snel blijkt er meer aan de hand te zijn, ontdekken rechercheurs Muldoon (Fitzgerald) en Halloran (Taylor). Sterke film noir, volledig op locatie in New York geschoten, wat destijds nogal gewaagd was, filmmakers bleven liever in de veilige studio. Regisseur Dassin maakte later meer baanbrekend werk, maar niet in de VS: in de jaren 50 kwam hij op de zwarte lijst van senator McCarthy en vertrok hij naar Europa. Oscars voor camerawerk en montage.

Tap Roots

1948 | Western, Drama

Verenigde Staten 1948. Western van George Marshall. Met o.a. Van Heflin, Susan Hayward, Boris Karloff, Julie London en Whirfield Connor.

Dit familiedrama met een westernachtergrond speelt zich af in de tijd van de Burgeroorlog. Alan LeMay bewerkte de roman van James Street over de familie Dabney, door Bond aangevoerd in een weinig overtuigende rol. Hayward en London zijn twee zusters. Hun leven wordt door de oorlog totaal ontwricht. Heflin is een krantenuitgever (een goede rol) en Karloff is de Indiaanse vriend des huizes. De afwerking door cameramannen Lionel Lindon en Winton C. Hoch was goed. De latere producer Aaron Rosenberg was regie-assistent. De actiescènes werden verfilmd door George Templeton voor producent Walter Wanger.

Black Bart

1948 | Western

Verenigde Staten 1948. Western van George Sherman. Met o.a. Yvonne De Carlo, Dan Duryea, Jeffrey Lynn, Percy Kilbride en Lloyd Gough.

Heerlijke prent met De Carlo als Lola Montez die op weg is naar een volgend optreden in het wilde westen. De postkoets waarin ze reist wordt overvallen door de bandieten Black Bart (Duryea), op wie ze meteen verliefd wordt, en Lance Hardeen (Lynn). Later in de stad op een feest bij een vooraanstaand burger herkent ze Duryea aan zijn ogen. De Carlo en Duryea zijn op hun best in deze met vaart geregisseerde film. Luci Ward schreef het scenario. Irving Glassberg keek door de camera.

Abbott and Costello Meet Frankenstein

1948 | Komedie, Horror, Sciencefiction

Verenigde Staten 1948. Komedie van Charles Barton. Met o.a. Bud Abbott, Lou Costello, Glenn Strange, Jane Randolph en Bela Lugosi.

Horrorfilms raakten ietwat uit de mode in de jaren veertig. Om weer wat nieuw leven te blazen in het genre combineerde Universal Studio's creaturen als het Frankenstein Monster, Dracula en Wolfman. Toen zelfs dat niet hielp werden komieken Abbott en Costello ingezet in de bloederige dierentuin. Om het feest compleet te maken krijgen we op het laatst nog The Invisible Man te 'zien'. De kruisbestuivingen, nostalgische referenties en parodieën van Abbott and Costello meet Frankenstein zijn leuk en intelligent en gaan andere personage-interfererende films als The League of Extraordinary Gentlemen en Van Helsing een halve eeuw voor. Uiteraard speelt Lugosi (Dracula, 1931) Dracula. Hij probeert het 'simpele brein' van Wilbur (Costello) in het Frankensteinmonster te plaatsen, en ondertussen gelooft zijn maat Chick (Abbott) niet in het bovennatuurlijke.

The Exile

1947 | Avonturenfilm, Actiefilm, Romantiek

Verenigde Staten 1947. Avonturenfilm van Max Ophüls. Met o.a. Maria Montez, Paule Croset, Henry Daniell, Nigel Bruce en Robert Coote.

Goed cape- en degenwerk waarin de verbannen koning Fairbanks verliefd wordt op een volksmeisje. Een gastrol voor Montez; Bruce is goed in zijn bijrol. Rita Corday staat in de cast vermeld als Paule Croset. Douglas Fairbanks Jr. en Ophüls bewerkten de roman His Majesty, the King van Cosmo Hamilton tot scenario.

The Egg and I

1947 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1947. Komedie van Chester Erskine. Met o.a. Claudette Colbert, Fred MacMurray, Marjorie Main, Louise Allbritton en Percy Kilbride.

Colbert en MacMurray verhuizen van de stad naar een boerderij. Colbert heeft het daar niet gemakkelijk en sukkelt van de ene onzinnige situatie in de andere. Aan de buren, Pa en Ma Kettle, heeft ze ook al weinig steun. Zalige screwball-comedy, die voortraast als een wervelwind en ook voor een modern publiek nog leuk is. Het scenario van Erskine en Fred Finkelhoffe, gebaseerd op de roman van Betty MacDonald, is een juweeltje. Pa en Ma Kettle (Main en Killbride) werden later zeer populair in een reeks onafhankelijke films. Camera was in handen van Milton Krasner. In 1951 werd een tv-serie geproduceerd, met Patricia Kirkland en Frank Craven in de rollen van Colbert en MacMurray. Doris Rich en Frank Twedell waren de Kettles. Voor haar prestatie kreeg Main een Oscarnominatie.

Ride the Pink Horse

1947 | Drama, Misdaad

Verenigde Staten 1947. Drama van Robert Montgomery. Met o.a. Robert Montgomery, Wanda Hendrix, Rita Conde, Andrea King en Fred Clark.

Eersteklas melodrama met slechterik Montgomery die zijn uiterlijk verandert nadat hij Hendrix is tegengekomen; allerlei complicaties maken hem verdacht. Herfilmd als THE HANGED MAN.

Canyon Passage

1946 | Western

Verenigde Staten 1946. Western van Jacques Tourneur. Met o.a. Dana Andrews, Brian Donlevy, Susan Hayward, Patricia Roc en Ward Bond.

In deze groots opgezette western volgen we het doen en laten van diverse mensen in het ruige, nog onontwikkelde Oregon rond 1850. Andrews is de man om wie het draait: verliefd op Hayward en dé tegenstander van bandiet Bond. Donlevy, zijn vriend, is bankier. Hij zit in de problemen omdat hij zijn goudvoorraad heeft verspeeld. Devine is kostelijk, en beide zoons Tad en Denny zijn eveneens van de partij. De persoonlijke verhalen lopen door elkaar heen, maar de film is boeiend en zeer onderhoudend. Ernest Pascal schreef het scenario naar een verhaal van Ernest Haycox. Edward Cronjager deed het goede camerawerk en tot de westernveteranen in de bijrollen hoorden Ray Teal en Rex Lease. Chief Yowlachie zorgde voor de Indianen-inbreng. Carmichael zong het liedje 'Ole Buttermilk Sky', door hem en Jack Brooks is geschreven, dat een Oscar-nominatie kreeg.

The Daltons ride again

1945 | Western

Verenigde Staten 1945. Western van Ray Taylor. Met o.a. Alan Curtis, Kent Taylor, Lon Chaney jr, Noah Beery jr en Martha O'Driscoll.

Een aardige kleine western met vaart geregisseerd door actieman Taylor. De eerste vier genoemde acteurs vormen de Daltons, die het westen van Amerika voortdurend in hun ban hebben door overvallen en moordpartijen. Tot zij bij een bankoverval in Coffeyville het einde van hun route vinden.

The Suspect

1944 | Thriller, Drama

Verenigde Staten 1944. Thriller van Robert Siodmak. Met o.a. Charles Laughton, Ella Raines, Dean Harens, Molly Lamont en Henry Daniell.

Een uitmuntende Hitchcock-achtige thriller over Laughton die onder de plak zit, en zijn vrouw uit de weg wil ruimen om de charmante Raines het hof te kunnen maken. Bertram Millhauser en Arthur T. Norman bewerkten de roman This Way Out van James Ronald tot scenario. Camerawerk van Paul Ivano.

Sherlock Holmes in Washington

1943 | Mysterie, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1943. Mysterie van Roy William Neill. Met o.a. Basil Rathbone, Nigel Bruce, Marjorie Lord, Henry Daniell en George Zucco.

Holmes en Watson begeven zich op weg naar Washington D.C. op zoek naar een of andere verborgen microfilm. Deze vermetele film valt vooral op door zijn sterk propagandistische inhoud (WO II) en door het feit dat Watson voortdurend wordt aangetrokken door Amerikaanse kauwgom.

Sherlock Holmes Faces Death

1943 | Mysterie, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1943. Mysterie van Roy William Neill. Met o.a. Basil Rathbone, Nigel Bruce, Hillary Brooke, Milburn Stone en Arthur Margetson.

De meester der deductie en zijn blunderende assistent nemen hun intrek in een tehuis voor officieren buiten dienst, nadat daar een reeks moorden is gepleegd. Een zeer amusante film, die is volgepropt met een vreemde klokketoren, een onderaardse crypte en een menselijk schaakbord. Let op Peter Lawford, die een bijrol heeft als zeeman. Zie ook: 'Sherlock Holmes'-serie.

Sherlock Holmes and the Secret Weapon

1942 | Mysterie, Thriller

Verenigde Staten 1942. Mysterie van Roy William Neill. Met o.a. Basil Rathbone, Nigel Bruce, Lionel Atwill, Kaaren Verne, William Post en Jr..

Holmes (Rathbone) moet de uitvinder van een nieuw wapengeleidesysteem beschermen, waardoor bommen accuraat afgeworpen kunnen worden. Dit om te verhinderen dat zijn uitvinding in handen zou vallen van de nazi`s. Maar de uitvinder wordt gekidnapt door Moriarty. Een spannende aflevering van deze populaire serie, vrij gebaseerd op het verhaal [KL]The Dancing Men[KLE] van Sir Arthur Conan Doyle (wat zich vooral beperkt tot de gebruikte codetaal). Atwill is een duivelse Moriarty, die niet de minste scrupules kent. De film is ook beschikbaar in computer- gekleurde versie, maar tracht de zwart/wit versie te zien, want het gebruik van de contrast-rijkdom is bijzonder functioneel in deze film. Het feit dat Holmes ineens werkzaam is tijdens WO II stoort eigenlijk niet eens. Zie ook: 'Sherlock Holmes'-serie. Ook bekend als SECRET WEAPON.

Saboteur

1942 | Thriller, Drama

Verenigde Staten 1942. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Robert Cummings, Priscilla Lane, Norman Lloyd, Otto Kruger en Murray Alper.

Alfred Hitchcock stond al te boek als meester in het spionagegenre toen hij in 1942 met het idee voor deze patriottistische thriller op de proppen kwam. Held van het verhaal is fabrieksarbeider Barry Kane (Cummings), die ten onrechte beschuldigd wordt van sabotage in een munitiefabriek. Vastberaden om zijn onschuld te bewijzen opent hij de jacht op de daadwerkelijke daders (samen met een blond fotomodel). Niet een van Hitchcocks beste films, al is de bloedstollende slotscène op én in het Vrijheidsbeeld inmiddels wereldberoemd.

Arabian Nights

1942 | Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1942. Avonturenfilm van John Rawlins. Met o.a. John Hall, Maria Montez, Sabu, Leif Erickson en Turhan Bey.

Kleurrijk amusement, prachtig gefilmd in 'Technicolor', over een flitsende held, een tot slavernij gebrachte Scheherazade en een schurkachtige kalief. De eerste film waarin Montez, Hall en Sabu samenwerkten. Scenario van Micheal Hogan naar een vertelling uit Verhalen voor 1001 nachten. Camerawerk van Milton Karsner.

The Wolf Man

1941 | Horror, Drama

Verenigde Staten 1941. Horror van George Waggner. Met o.a. Claude Rains, Ralph Bellamy, Warren William, Patric Knowles en Bela Lugosi.

Een van de fijnste horrorfilms die ooit werd gemaakt, met een stevige rolbezetting. Chaney is Larry Talbot die de vloek van de 'gedaanteverwisseling' moet dragen, Rains is zijn onwetende vader, Lugosi en Ouspenskaya plaatselijke zigeuners die hem zijn onheilspellende toekomst voorspellen, en Bellamy en William hulpeloze inspecteurs. Literair en zeer aangrijpend.

Never Give a Sucker an Even Break

1941 | Komedie

Verenigde Staten 1941. Komedie van Edward Cline. Met o.a. W.C. Fields, Gloria Jean, Leon Errol, Susan Miller en Franklin Pangborn.

Een volstrekt geschifte komedie waarin Fields zichzelf speelt; geen coherent verhaal, vele losse eindjes en een reeks van kostelijke scènes. Dumont geeft gestalte aan 'Mrs. Hemoglobin'. De achtervolging aan het slot is een klassieker, door Abbott en Costello opnieuw benut in hun film IN SOCIETY. GB- titel: HURRY, HURRY!

Hellzapoppin

1941 | Komedie

Verenigde Staten 1941. Komedie van H.C. Potter. Met o.a. Ole Olsen, Chic Johnson, Martha Raye, Mischa Auer en Jane Frazee.

Cook Jr. legt het ontwerp van een nieuw scenario voor aan twee producenten. Het is het verhaal van een jonge schrijver die een show wil ensceneren. Eén van de meest krankzinnige, films ooit verwezenlijkt. Niets is onmogelijk, de ene gag volgt bliksemsnel op de andere. De hele showgeschiedenis gaat door de tredmolen en wat eruit komt, tart alle logica, maar bezit zeer veel entertainmentswaarde. Olsen en Johnson, afkomstig uit de veaudeville, leiden de dans, maar alle personages, van Auer en Raye tot Herbert en Cook Jr. laten hun kunsten zien. De film komt nog steeds niet verouderd over en doorstaat probleemloos diverse visies. Dikwijls geïmiteerd, nooit geëvenaard. Het scenario van Nat Perrin is gebaseerd op de Broadway-show van Olsen en Johnson. Elwood Bredell hanteerde de camera.

Seven Sinners

1940 | Romantiek, Avonturenfilm, Drama

Verenigde Staten 1940. Romantiek van Tay Garnett. Met o.a. Marlene Dietrich, John Wayne, Albert Dekker, Broderick Crawford en Anna Lee.

Verleidelijke Dietrich doet marine-officier Wayne diens plicht vergeten in dit onderhoudende liefdesverhaal met een schitterende bezetting. Scenario van John Meehan en Harry Tugend naar een verhaal van Ladislas Fodor. Camerawerk van Rudolph Maté. Opnieuw gefilmd als SOUTH SEA SINNER.

My Little Chikadee

1940 | Komedie, Western

Verenigde Staten 1940. Komedie van Edward Cline. Met o.a. Mae West, W. C. Fields, Joseph Calleia, Dick Foran en Ruth Donnelly.

West en Field zijn als koppel sterk op dreef in het wilde westen, maar de film blijft toch beneden de verwachting; Field's saloon-scènes zijn in elk geval opmerkelijk.

Son of Frankenstein

1939 | Horror

Verenigde Staten 1939. Horror van Rowland V. Lee. Met o.a. Basil Rathbone, Boris Karloff, Bela Lugosi, Lionel Atwill en Emma Dunn.

In vaders voetstappen brengt Rathbone vijfentwintig jaar later op een donderende onweersnacht het afschuwelijke monster (Karloff) uit een graftombe tot leven met behulp van de afstotelijke lijkenrover Ygor (Lugosi) die ooit de dood door de strop overleefde. Frankenstein moet een sociaal wezen worden, maar dat mislukt natuurlijk. Een wijdlopige produktie, waarin te veel gepraat wordt, maar eersteklas horror. De drie hoofdrollen worden met verve gespeeld en het was Karloffs laatste keer als het monster. Derde film in de klassiek geworden serie van Universal. De drie B's - Basil, Boris en Bela - waren toentertijd al een gevleugeld begrip. Werd gevolgd door GHOST OF FRANKENSTEIN.

Destry Rides Again

1939 | Western, Komedie

Verenigde Staten 1939. Western van George Marshall. Met o.a. James Stewart, Charles Winninger, Brian Donlevy, Una Merkel en Irene Hervey.

Donlevy is eigenaar van de saloon in het stadje Bottle Necks. Wanneer hij dreigt te worden gearresteerd wegens corruptie, laat hij de sheriff uit de weg ruimen en stelt aartsdronkaard Winninger aan als nieuwe wetsdienaar. Een misrekening, want de man zet zich ervoor in en laat zelfs de zoon van een oude vriend (Stewart) overkomen als deputy. Alhoewel hij niet in geweld gelooft, is deze laatste vastbesloten de moordenaar te vinden van de vroegere sheriff. Nog steeds genietbare westernsatire met een schitterende Stewart en een betoverende Dietrich als saloonzangeres en liefje van de 'bad guy'. Het razendsnelle scenario van Felix Jackson, Gertrude Purcell en Henry Meyers is gebaseerd op een roman van Max Brand, eerder verfilmd in 1932 met Tom Mix. Andere versies verschenen in 1950 als FRENCHIE en in 1954 als DESTRY, maar geen enkele ervan kan tippen aan deze uit 1939. Knappe fotografie van Hal Mohr.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Frank Skinner op televisie komt.

Reageer