David M. Walsh

Cameraman

David M. Walsh is cameraman.
Er zijn 30 films gevonden.

Carpool

1996 | Komedie

Verenigde Staten 1996. Komedie van Arthur Hiller. Met o.a. Tom Arnold, David Paymer, Rhea Perlman, Rod Steiger en Kim Coates.

Precies op de dag dat Daniel Miller (Paymer) een belangrijke presentatie moet houden op zijn werk is zijn vrouw ziek en moet hij de kinderen naar school brengen. Niet alleen zijn eigen kroost, maar ook hun klasgenootjes: de Millers zijn aan de beurt in de carpool-regeling. En als dan zijn MPV vol kinderen zit, worden ze ook nog eens gegijzeld door een sukkelige bankrover (Arnold). Arnold kreeg een Razzie, voor zijn rol in deze matige komedie en voor zijn andere films uit 1996.

Brain Donors

1992 | Komedie

Verenigde Staten 1992. Komedie van Dennis Dugan. Met o.a. John Turturro, Mel Smith, Bob Nelson, George De La Pena en John Savident.

De rijke echtgenoot van Marchand is overleden. Zijn testament wordt voorgelezen. Marchand wil niet dat begonnen wordt voordat haar advocaat Turturro aanwezig is. Dit alles tot groot ongenoegen van de advocaat van haar overleden man, Savident. Turturro arriveert, samen met de stomme Nelson en de praatzieke Smith. Marchand krijgt het hele fortuin, op voorwaarde dat ze de helft ervan gebruikt om een balletgroep op te richten. Turturro is meteen bereid dit te organiseren, waardoor hij Savident op tenen trapt. Ongeïnspireerde remake van A NIGHT AT THE OPERA, met Turturro, Nelson en Smith die krampachtige pogingen doen om respectievelijk Groucho, Harpo en Chico Marx te immiteren. De enige die in de opzet slaagt, is Marchand in de rol van Margaret Dumont. Gewoon zielig. Pat Proft schreef het onbenullige scenario en David M. Walsh fotografeerde. Het enige geslaagde aan de film is de aftiteling in animatie-vorm van Will Vinton. Uitvoerende producenten waren Jerry en David Zucker. Absoluut te mijden door fans van The Marx Brothers.

Taking Care of Business

1990 | Komedie

Verenigde Staten 1990. Komedie van Arthur Hiller. Met o.a. James Belushi, Charles Grodin, Loryn Locklin, Stephen Elliott en Hector Elizondo.

De aimabele, voortvluchtige autodief Jimmy Dworski (Belushi) krijgt de organizer - inclusief creditcards & huissleutel - in handen van zakenman Spencer Barnes (Grodin). En jawel, dat blijkt een opgelegde kans om vrijblijvend te snuffelen aan een andere lifestyle. De meeste grappen in deze komedie over een persoonsverwisseling zijn al eens eerder vertoond, maar door de perfecte timing van vakman Hiller (The lonely guy, Silver streak) ogen ze fonkelnieuw. En met Belushi in een komische rol kan er sowieso weinig misgaan. De alternatieve titel Filofax is ontleend aan de naam van één van de filmsponsors, agendafabrikant Filofax.

Summer School

1987 | Komedie, Familiefilm

Verenigde Staten 1987. Komedie van Carl Reiner. Met o.a. Mark Harmon, Kirstie Alley, Robin Thomas, Dean Cameron en Gary Riley.

Harmon, een afvallige leraar, wordt gedwongen in de vakantie les te geven aan een groep delinquente jongeren. Niet slecht in z'n soort: er wordt goed gespeeld, de vaart zit erin en zo nu en dan valt er zelfs wat te lachen... waarbij liefhebbers van de TEXAS CHAINSAW MASSACRE het extra leuk zullen vinden. Regisseur Reiner zien we even als de voorganger van Harmon.

Outrageous Fortune

1987 | Komedie

Verenigde Staten 1987. Komedie van Arthur Hiller. Met o.a. Bette Midler, Shelley Long, Peter Coyote, Robert Prosky en John Schuck.

De luidruchtige Sandy (Midler) en dociele Lauren (Long) volgen samen acteerlessen maar kunnen elkaar niet uitstaan. Ze blijken ook nog achter dezelfde man aan te zitten en tijdens hun speurtocht belanden ze onverhoopt in een CIA-operatie die iets te maken heeft met dodelijke bacteriën. Volgens de makers is Outrageous Fortune 'the first genuine female buddy action comedy'. Veel tegelijk dus. Maar de film gaat toch vooral de annalen in als de eerste komediepoging van Disney voor volwassenen. Ondanks het vermoeiende plot is Hillers komedie effectief door de sterke vrouwelijke hoofdrollen.

Fatal Beauty

1987 | Komedie, Actiefilm

Verenigde Staten/Japan 1987. Komedie van Tom Holland. Met o.a. Whoopi Goldberg, Sam Elliott, Harris Yulin, John P. Ryan en Jennifer Warren.

Goldberg is de vrouwelijke Eddie Murphy in deze harde, snelle actiekomedie, die qua plot, grappen, muziek en zelfs locatie schaamteloos is gemodelleerd naar Beverly Hills Cop. Weer een vuilbekkende, zwarte narcotica-agent in een nette, blanke wijk dus, die het op een grote drugsbaas heeft gemunt. Goldberg en Elliott, die het materiaal enigszins ontstijgen, deelden oorspronkelijk een uitgebreide seksscène, maar die werd door de studio verwijderd, waarbij onduidelijk blijft of men schrok van de hoeveelheid bloot of van de vloekende huidskleuren. Regisseur Holland maakte ook de cultgriezelkomedies Child's Play en Fright Night.

Country

1984 | Drama

Verenigde Staten 1984. Drama van Richard Pearce. Met o.a. Jessica Lange, Sam Shepard, Wilford Brimley, Matt Clark en Levi L. Knebel.

De boerderij van Jewell (Lange) en Gil (Shepard) Ivy in de Amerikaanse midwest levert niks op. Hij ziet het niet meer zitten, maar zij is vastbesloten de moeilijkheden te overwinnen. Fijnzinnig sociaal-realistisch drama met een sterk scenario van William D. Wittliff over de strijd met de elementen van de mens, en de haat-liefde verhouding tussen Amerikaanse agrariërs en de overheid. De twee hoofdrolspelers, destijds ook buiten de filmset een koppel, zijn uitstekend. Lange, tevens coproducente, werd genomineerd voor een Oscar.

Unfaithfully Yours

1983 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1983. Komedie van Howard Zieff. Met o.a. Dudley Moore, Nastassja Kinski, Armand Assante, Albert Brooks en Cassie Yates.

Componist/dirigent Moore verdenkt zijn echtgenote Kinski van overspel met de violist Assante en hij beraamt een briljant moordplan, dat volledig de mist ingaat. Gelukkig maar, want Kinski blijkt volkomen te goeder trouw in deze heerlijke komedie. Scenario van Barry Levinson, Valerie Curtin en Robert Clane.

Romantic Comedy

1983 | Romantiek, Experimenteel, Komedie

Verenigde Staten 1983. Romantiek van Arthur Hiller. Met o.a. Dudley Moore, Mary Steenburgen, Frances Sternhagen, Janet Eilber en Robyn Douglass.

Scenarioschrijver Jason Carmichael (Moore) krijgt op de dag van zijn huwelijk door zijn agente een nieuwe co-schrijfster toegewezen: Phoebe Craddock (Steenburgen). In de jaren die volgen ontspint zich een intieme relatie tussen Jason en zijn assistente. Na veel ups en downs zullen ze elkaar eindelijk vinden. Flinterdun scenario van Bernard Slade, gebaseerd op zijn eigen toneelstuk, krijgt enkel wat leven ingeblazen door het goede spel van beide hoofdrolspelers. Onvergetelijk is hun eerste ontmoeting, maar wat volgt is voorspelbaar en zelfs niet plezierig. De titel dekt de lading, maar de film is niet romantisch genoeg en had best wat meer komedie kunnen verdragen. David M. Walsh stond achter de camera en Marvin Hamlisch componeerde een routine-score.

Making Love

1982 | Drama

Verenigde Staten 1982. Drama van Arthur Hiller. Met o.a. Michael Ontkean, Kate Jackson, Harry Hamlin, Wendy Hiller en Arthur Hill.

Een dokter die zijn homoseksualiteit onderdrukt brengt een acht jaar oud huwelijk in gevaar door het openlijk te bekennen en een relatie aan te knopen met een seksueel vrij-denkende schrijver. Dit melodrama is gemakkelijk te aanvaarden, maar dat is nu juist het probleem. Het scenario, de regie en de niet- stereotiepe rollen missen de prikkeling in een bedachtzame poging om het iedereen naar de zin te maken.

Seems Like Old Times

1980 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1980. Komedie van Jay Sandrich. Met o.a. Goldie Hawn, Chevy Chase, Charles Grodin, Robert Guillaume en Harold Gould.

Hawn is een vrijgevochten advocate die het niet kan nalaten vrienden in nood te helpen. Haar ex-man Chase komt weer in haar leven nadat hij door twee zware jongens gedwongen werd een bankoverval te plegen. Haar kalme leven met haar nieuwe vriend Grodin wordt verstoord en Chase zorgt voor de nodige complicaties. Weer een zalig scenario van Neil Simon vol leuke dialogen. Het trio Hawn-Chase-Grodin zorgt voor een vuurwerk van gags en onmogelijke situaties, maar toch mist de film de diepgang die doorgaans in een Simon-script terug te vinden is. Wilder en Carter hebben aardige bijrolletjes als de Mexicaanse meid en de chauffeur. Knappe fotografie van David M. Walsh en een sfeervolle score van Marvin Hamlisch ronden het geheel af.

Private Benjamin

1980 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1980. Komedie van Howard Zieff. Met o.a. Goldie Hawn, Eileen Brennan, Armand Assante, Robert Webber en Sam Wanamaker.

Vlak na haar huwelijk overlijdt de echtgenoot van de verwende Judy Benjamin (Hawn). De treurende weduwe zoekt een nieuw begin, een gehaaide army recruiter haalt haar over om dienst te nemen in het leger 'want daar krijgt iedereen een mooi privéappartement'. Als ze in de barak haar kapitein (Brennan) vraagt waar dat appartement zich toch bevindt mag ze latrines poetsen met haar tandenborstel. Elektrisch, dat dan weer wel. Niettemin aardt Benjamin beetje bij beetje in het leger. Leuke komedie, een van de betere van Hawn, wordt op het eind wel erg voorspelbaar.

Hero at Large

1980 | Komedie

Verenigde Staten 1980. Komedie van Martin Davidson. Met o.a. John Ritter, Anne Archer, Bert Convy, Kevin McCarthy en Harry Bellaver.

Werkloze acteur Ritter knoopt de eindjes aan elkaar door zich te verkleden als het stripfiguur 'Captain Avenger' en hem zo op straat te promoten voor de uitgever. Er wordt een mislukte overval gepleegd op een winkel, net als hij in de buurt is als 'Captain Avenger'; het publiek denkt dan dat hij echt bestaat. Politieke sjacheraars Convy en McCarthy pogen uit dit misverstand een slaatje te slaan en trachten zijn medewerking te verkrijgen. Een innemende, maar wel wat domme satire. Kevin Bacon is even in beeld. Scenario van A. J. Carothers. Camerawerk van David M. Walsh.

Chapter Two

1979 | Komedie, Biografie

Verenigde Staten 1979. Komedie van Robert Moore. Met o.a. James Caan, Marsha Mason, Valerie Harper, Joseph Bologna en Alan Fudge.

Caan is twaalf jaar gelukkig getrouwd wnneer zijn vrouw sterft, een verlies dat hij niet kan verwerken. Dan slaagt zijn broer erin hem te koppelen aan de pas gescheiden actrice Mason. Ze besluiten te trouwen, maar Caan komt niet los van de herinnering aan zijn eerste vrouw, wat leidt tot heel wat emotionele uitbarstingen. Typisch Neil Simon-scenario, met veel gepraat en een aantal plezierige momenten. Maar de film duurt veel te lang, en het is niet steeds duidelijk of hij nu komisch of dramatisch is bedoeld. Caan speelt zijn rol uitstekend, en hij wordt geflankeerd door de echte Mrs. Simon. Charmant maar niet helemaal overtuigend, vooral door het kunstmatige karakter van de dialogen. Voor de fotografie tekenden David M. Walsh en Richard Kratina. Marvin Hamlisch componeerde een luchtige score.

House Calls

1978 | Komedie, Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1978. Komedie van Howard Zieff. Met o.a. Walter Matthau, Glenda Jackson, Art Carney, Richard Benjamin en Candize Azzara.

Na de dood van zijn vrouw is kersverse weduwnaar Matthau, chirurg, vastbesloten een tijdje te genieten van zijn herwonnen vrijheid. Als hij de gescheiden Jackson ontmoet is hij verloren. Jackson wil geen losse relatie en is zeker niet bereid hem met anderen te delen. Ze besluiten dan maar, tegen beter weten in, hun trouw een tijdje op de proef te stellen. Vinnige satire op zowel de man-vrouw relatie als op de toestanden in de Amerikaanse ziekenhuizen. Erg vlot verloopt het scenario niet, maar dankzij het talent van de twee hoofdrolspelers - en een schitterende Carney als baas van Matthau - en hun spitse en geestige dialogen, blijft de film boeien. Max Shulman, Julius J. Epstein, Alan Mandel en Charles Shyer werkten samen aan het scenario, dat door David M. Walsh in beeld gebracht werd. Werd later een populaire tv-serie.

Foul Play

1978 | Komedie, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1978. Komedie van Colin Higgins. Met o.a. Goldie Hawn, Chevy Chase, Burgess Meredith, Dudley Moore en Rachel Roberts.

Hawn, een eenvoudige boekverkoopster uit San Francisco, neemt op een dag een lifter mee, die haar een pakje sigaretten overhandigt. Naar zijn zeggen omdat hij wil stoppen met roken. Hij nodigt haar uit om die avond naar de film te gaan, maar hij komt te laat en is gewond. Tijdens de filmvoorstelling sterft hij. Vanaf dat ogenblik wordt Hawn achtervolgd door een vreemde bende bandieten. Niemand gelooft haar verhaal, behalve detective Chase. Hitchcock-pastiche die door de platvloersheid van de grappen helemaal de mist ingaat. Slechts sporadisch zit er een goede gag of een geslaagde verrassing in. Hawn en Chase, evenals andere bekende acteurs, maken er het beste van. Zij kunnen echter het scenario van regisseur Higgins niet tot leven brengen. Achter de camera stond David M. Walsh.

California Suite

1978 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1978. Komedie van Herbert Ross. Met o.a. Jane Fonda, Alan Alda, Maggie Smith, Michael Caine en Walter Matthau.

Vier eenakters van Neil Simon werden door elkaar geweven tot een totaalspektakel over vier kibbelende duo's in een chique hotel in Beverly Hills. Een gescheiden man en vrouw zijn bij elkaar gekomen om over hun dochter te praten. Een Britse actrice is naar L.A. gekomen i.v.m. een Oscarnominatie. Een man kwam voor een familiefeestje en zit op het ogenblik dat hij hoort dat zijn vrouw onderweg is, opgezadeld met een hoertje. Het vierde duo bestaat uit twee kibbelende zwarten. Dit resulteert in joodse humor, huwelijksperikelen, zwarte vulgariteiten en een spel met de heilige waarden van Hollywood - het een beter geslaagd dan het ander, maar als geheel leuke tijdspassering dankzij de cynische dialogen van Neil Simon. De delen met Matthau/May en Smith/Caine bijten de spits af. Fotografie van David M. Walsh en muziek van Claude Bolling. Volgens dezelfde formule schreef Simon later nog een tv-film met dezelfde titel. Gedraaid in Panavision.

Rollercoaster

1977 | Thriller, Drama

Verenigde Staten 1977. Thriller van James Goldstone. Met o.a. George Segal, Richard Widmark, Timothy Bottoms, Helen Hunt en Henry Fonda.

Op een dag ontspoort een achtbaantreintje met dodelijke afloop. Een paar dagen later wordt een ander pretpark opgeschrikt door brand. Een anonieme jongeman (Bottoms) blijkt verantwoordelijk en om te voorkomen dat hij nog een roetsjbaan opblaast moet veiligheidsinspecteur Calder (Segal) hem een miljoen dollar overhandigen. De geldoverdracht - de kern van de film - zit ingenieus in elkaar. De bioscoopversie werd aangedikt met sensurround geluid maar de suizende beelden van een spectaculaire achtbaan zijn op zichzelf al behoorlijk desoriënterend. Antiheld Segal doet tijdens alle heisa verwoede pogingen om van de sigaretten af te blijven. Redelijke, maar gedateerde rampenfilm.

Woman of the Year

1976 | Komedie

Verenigde Staten 1976. Komedie van Jud Taylor. Met o.a. Joseph Bologna, Dick O'Neill, Anthony Holland, Richard Bakalyan en Virginia Christine.

Luchthartig amusement over het onwaarschijnlijke huwelijk tussen een sportverslaggever en een beroemde roddel- rubriekschrijfster. Taylor en Bologna à la Tracy en Hepburn, wat hen goed afgaat. Scenario van Renée Taylor, Joseph Bologna en en Bernard M. Kahn. Camerawerk van David M. Walsh.

W.C. Fields and Me

1976 | Biografie

Verenigde Staten 1976. Biografie van Arthur Hiller. Met o.a. Rod Steiger, Valerie Perrine, John Marley, Jack Cassidy en Bernadette Peters.

Ziegfeld ontslaat W.C. Fields (Steiger) omdat zijn sketches te vulgair zijn. Berooid trekt Fields naar Hollywood, om daar zijn kans te wagen bij de film. Het lukt, en weldra is hij een topster. Portret van de beroemde acteur, gezien door de ogen van zijn minnares Carlotta Monti (Perrine), wier carrière hij in zijn egoïsme boycotte. Erg waarheidsgetrouw is de film niet, maar dat wordt volop vergoed door het prachtige spel van hoofdrolspeler Steiger. Hij maakt van Fields een cynicus die niet in staat is zijn gevoelens te uiten en daarom meer en meer wegzakt in de drank. Bob Merrill baseerde zijn scenario op de memoires van Monti. Fraai in retro-stijl gefilmd door David M. Walsh. Van muziek voorzien door Henry Mancini.

Silver Streak

1976 | Komedie, Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1976. Komedie van Arthur Hiller. Met o.a. Gene Wilder, Jill Clayburgh, Richard Pryor, Patrick McGoohan en Ned Beatty.

Wilder, een jonge uitgever uit Californië, reist per trein naar Chicago. Hij is getuige van een moord op een kunsthistoricus. Niemand wil hem geloven, omdat hij dronken is, behalve de secretaresse van het slachtoffer, Clayburgh en een als FBI-agent vermomde medeplichtige. Al gauw blijkt dat iemand hem uit de weg wil ruimen. Hij maakt kennis met kruimeldief Pryor die hem ongewild zal bijstaan om de moordenaar te ontmaskeren. Slechts gedeeltelijk gelukte Hitchcock-satire met een held die niet kan overtuigen, geholpen door een andere komiek die wat te lang op zich laat wachten. Het scenario van Colin Higgins zou sterker geweest zijn als hij zijn verhaal in de jaren 1930 had gesitueerd. Wilders vertolking roept onvermijdelijk herinneringen op aan Bob Hope. Fotografie van David M. Walsh en de special- effects van Fred Cramer verdienen een bijzondere vermelding.

Murder by Death

1976 | Thriller, Komedie

Verenigde Staten 1976. Thriller van Robert Moore. Met o.a. Peter Sellers, Peter Falk, David Niven, Maggie Smith en James Coco.

Vijf van de sluwste detectives ter wereld worden door de excentrieke miljardair Capote uitgenodigd om een weekend door te brengen in zijn luxueuze burcht, opgetrokken in Britse stijl in Californië. Tekst op de uitnodiging: 'U wordt beleefd uitgenodigd voor een diner en een moord, dus welke detective zou deze kans laten voorbijgaan'. De speurneuzen Falk, Niven, Sellers, Lanchester en Coco garanderen zowel spanning als humor. De dialogen van Neil Simon staan in voor een flinke dosis amusement. De overige personages, vooral Brennan, Guinness en Smith, maken het allemaal nog leuker. Let niet op de gaten in het verhaal, maar laat u meevoeren door de gezellige griezelige sfeer. Functionele fotografie van David M. Walsh. In dezelfde stijl schreef Simon eveneens THE CHEAP DETECTIVE.

Whiffs

1975 | Komedie

Verenigde Staten 1975. Komedie van Ted Post. Met o.a. Elliott Gould, Eddie Albert, Harry Guardino, Godfrey Cambridge en Jennifer O'Neill.

Dudley Frapper (Gould) is voor een militair chemisch laboratorium een proefkonijn dat onbruikbaar is geworden. Maar het leger is niet zó gauw van hem af. Alweer een droeve poging de dolle dwaasheden van M*A*S*H te herhalen. Het scenario is van Malcolm Marmorstein. Het camerawerk is van David M. Walsh.

The Sunshine Boys

1975 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1975. Komedie van Herbert Ross. Met o.a. Walter Matthau, George Burns, Richard Benjamin, Lee Meredith en Carol Arthur.

Burns en Matthau als de `jongens` uit de titel stonden jarenlang op het toneel met hun succesvolle nummer in een veaudeville-show. Ze zijn uit elkaar gegaan en kunnen elkaar niet meer luchten of zien. Een tv-producent, toevallig de neef van een van hen, wil het duo weer samenbrengen voor de thuisbuis. Het initiatief loopt uit op een regelrechte ramp, want de oude mannen zijn knorrig en koppig; niets kan hen verzoenen. Zalig om de twee veteranen Burns (als Al Lewis) en Matthau (als Willy Clark) aan het werk te zien, die hun cynische one-liners elkaar (en de kijkers) op bitse toon toebijten. Het scenario van Neil Simon naar zijn eigen toneelstuk is op zich niet zo sterk, maar het talent van beide steracteurs vijzelt het toch op tot een ware lust voor oog en oor. Burns kreeg een welverdiende Oscar. Het was zijn eerste belangrijke rol sinds 1939 toen hij in HONOLULU speelde. Matthau moest zich tevreden stellen met een nominatie. Camerawerk van David M. Walsh.

Tell Me Where It Hurts

1974 | Drama

Verenigde Staten 1974. Drama van Paul Bogart. Met o.a. Maureen Stapleton, Paul Sorvino, Doris Dowling, Fay Kanin en Rose Gregorio.

Het ongelukkige huismoedertje Stapleton begint met haar beste vriendinnen een praatgroep om het leven meer inhoud te geven. Kanins scherpzinnige script won een Emmy, maar de film verloopt nogal moeizaam.

Sleeper

1973 | Komedie, Sciencefiction

Verenigde Staten 1973. Komedie van Woody Allen. Met o.a. Woody Allen, Diane Keaton, John Beck, Mary Gregory en Don Keefer.

Sf-parodie over een per ongeluk ingevroren reformwinkelier (Allen) die in 2174 ontwaakt in een 'brave new world' waar hij zich ontpopt tot held van de rebelen. Slotdialoog (So, then what do you believe in? -Sex and death. Two things that come once in a lifetime) verwijst naar Allens volgende film Love and Death.

Cleopatra Jones

1973 | Misdaad

Verenigde Staten 1973. Misdaad van Jack Starrett. Met o.a. Tamara Dobson, Bernie Casey, Shelley Winters, Brenda Sykes en Antonio Fargas.

Speciale anti-drugsagente Cleopatra Jones (Dobson) is vooral werkzaam in de Amerikaanse zwarte getto`s. Haar ingrijpen heeft Mommy (Winters), hoofd van een drugsbende, al een aantal zware slagen toegebracht. Als wraak laat Winters het anti-drugscentrum van Cleo's vriend Casey kort en klein slaan. Maar dankzij haar intelligentie en vaardigheden op het gebied van oosterse gevechtskunsten en scherpschieten is Cleo niet klein te krijgen. Stripachtige blaxploitationfilm, die geen beroep doet op het denkvermogen van de kijker, op voorwaarde dat hij zich laat meedobberen op de golven van actie en geweld. Wie zijn verstand op nul kan zetten kan misschien genieten van dit routine-scenario van Max Julien en Sheldon Keller. In beeld gebracht door David Walsh. Gevolgd door CLEOPATRA JONES AND THE CASINO OF GOLD. Gedraaid in Panavision.

Everything You Always Wanted to Know About Sex (But Were Afraid to Ask)

1972 | Komedie

Verenigde Staten 1972. Komedie van Woody Allen. Met o.a. Woody Allen, John Carradine, Lou Jacobi, Louise Lasser en Anthony Quayle.

Deze Allen-komedie heeft zich op zijn minst laten inspireren door de titel van de bestseller van Dr. Reuben, een boek dat tegenwoordig onwaarachtig gevonden wordt. Het ontbreekt een beetje aan de spiritualiteit, die we van Woody gewend zijn; bovendien is het een onevenwichtige prent die de draak steekt met vragen als 'werken liefdesdranken', 'wat is sodomie', 'is frigiditeit te genezen', 'zijn travestieten homo's' en 'wat is perversiteit', maar toch zijn er gedenkwaardige scènes: Reynolds als sperma spant de kroon. Verder: Wilder is enig als Dr. Ross, Jacobi wil erop uit in dameskleren, maar wordt gehinderd door zijn snor en Allen speelt diverse rollen w.o. een hofnar, die koningin Redgrave wil verleiden, de wanhopige echtgenoot van frigide Lasser en de leergierige man, die vragen stelt aan seksuoloog Carradine. Scenario van Woody Allen. Camerawerk van David M. Walsh.

Monte Walsh

1970 | Western

Verenigde Staten 1970. Western van William A. Fraker. Met o.a. Lee Marvin, Jeanne Moreau, Jack Palance, Jim Davis en Allyn Ann McLerie.

Een melancholieke western met Marvin als een oudgediende cowboy die ontdekt onderdeel te zijn van het uitstervende Westen. Een gevoelige verfilming van een roman van Jack Schaefer (die ook Shane schreef). Een uitstekende bijdrage van Jack Palance in een ongebruikelijke rol van 'good guy'. Cameraman Frakers debuut als regisseur.

Goodbye Columbus

1969 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1969. Drama van Larry Peerce. Met o.a. Richard Benjamin, Ali MacGraw, Jack Klugman, Nan Martin en Michael Meyers.

Benjamin, een eenvoudige bibliothecaris, ontmoet McGraw, de verwende dochter van een jood, die door hard werken rijk is geworden. Ze kunnen best met elkaar opschieten. De ouders van het meisje zien echter niet veel in de jongen. McGraw kan een betere partij krijgen dan deze jongen uit een lagere sociale klasse. Scherpe satire op de houding van de nieuwe rijken uit het joodse milieu, met scherpe dialogen, maar toch iets te kunstmatig om echt realistisch te zijn. De speelsheid en de tederheid waarmee de liefdesrelatie bekeken wordt maken echter veel goed. De acteurs gaan goed op in hun spel. De ironie uit de roman van Philip Roth die aan de basis ligt, wordt door Arnold Schulman afgezwakt. Gerald Hirschfeld stond achter de camera.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer David M. Walsh op televisie komt.

Reageer