Aan de hand van de meest uiteenlopende culturele iconen, van Beethoven tot Pussy Riot, van James Joyce tot de minirok, en van Dracula tot Lego, ontrafelt schrijver Dimitri Verhulst de Europese identiteit in de nieuwe achtdelige VPRO-reisserie Made in Europe.

De documentaireserie, gebaseerd op de gelijknamige bestseller van Pieter Steinz werd vanaf februari 2017 wekelijks uitgezonden op NPO 2.

In een tijd waarin Europa onder vuur ligt, en veel van zijn inwoners vraagtekens plaatsen bij zijn betekenis, gaat Dimitri Verhulst op zoek naar het culturele DNA van ons werelddeel. Verhulst blijft weg van bureaucratie en financiële crises, maar reist kriskras door het Europa dat leeft in de boeken die we lezen, de films die we zien en de muziek waarnaar we luisteren. Kunst laat zien wat Europeanen gemeen hebben.

ode aan de vrije geest

Made in Europe is gebaseerd op de bestseller van Pieter Steinz, een caleidoscopische reeks essays over honderden culturele iconen uit Europa. Hierbij spitst de serie zich toe op acht grote thema’s die gerelateerd zijn aan vrijheid: Rebellie, Religie, De Vrije Vrouw, Verbeelding, De Duistere Kant, Verlangen, Vernieuwing en Idealen. Made in Europe laat zich daarmee ook bekijken als een ode aan de vrije geest, aan individualiteit en aan de vrije expressie. De iconen, die in een enkel geval al eeuwenoud zijn, worden steeds in relatie met het huidige Europa belicht.
 

Dimitri Verhulst (1972) werd geboren in Aalst. Hij wordt gezien als een van de grote schrijvers van de Lage Landen. Zijn werk verschijnt in meer dan twintig talen en werd bekroond met verschillende literaire prijzen.

Regisseur: Erik Lieshout
Presentatie: Dimitri Verhulst
Producenten: Stepping Stone in coproductie met de VPRO en VRT
Eindredactie: Erik Lieshout, Maarten Slagboom
Research: Maarten Slagboom, Janine van Dijk, Ilse van der Velden
Beeldresearch: Barbara Kist
Camera: Reinier van Brummelen, Jacko van 't Hof, Maarten Kramer
Geluid: Stef van Wijk, Marcel van Stralendorff, Marcel de Hoogd
Montage: Obbe Verwer
Visual design: Reinier van Brummelen
Productie Stepping Stone: Sylvia Frankena, Moniek Sterk
Productie VPRO: Karin Vermeulen
Projectleiding crossmediaal: Leonieke Verhoog
Site en social media: Melanie de Langen en Yasmin Wegman