Thomas schildert reclameborden in Burkina Faso. Zijn borden staan vol tekeningen van de koopwaar omdat de meeste mensen niet kunnen lezen. Thomas maakt zijn borden nog met de hand, maar de concurrentie van Chinezen met hun moderne, snel gedrukte borden wordt steeds groter.
Metropolis
reclame
We trekken onze portemonnee meerdere keren per dag, maar hoe zorgen verkopers ervoor dat je hun spullen koopt? In deze uitzending zien we hoe de genezende kracht van water wordt verkocht en dat de beste reclameborden in Burkina Faso met de hand geschilderd worden.
De Pakistaanse ondernemer Mursaleen heeft een opmerkelijke reclamestrategie. Hij heeft geen geld voor dure billboards, en gaat daarom de hele stad door met een spuitbus met verf om de naam van zijn halalparfumzaak op de nog vrije muren te kalken. Hij is al een paar keer opgepakt, maar dat stopt hem niet.
De zeventig jaar oude messenslijper uit Beijing fietst zingend door de straten om klanten te werven, maar de klandizie loopt de laatste jaren terug. Volgens jongere Chinezen brengt social media om reclame te maken misschien de uitkomst.
Mond-tot-mond reclame zonder dat duidelijk is dat het reclame is heet undercover marketing. Anna uit Australië werkt undercover voor een drankmerk: overdag zorgt ze voor haar twee kinderen, ‘s avonds hangt ze aan de bar om met uitgaanspubliek heel 'spontaan' te kletsen over biertjes van een bepaald merk.
Omdat de huizen in Zuid-Korea zo klein zijn is er voor veel mensen geen ruimte voor een kat als huisdier. Een kattencafe is de oplossing. Om klanten te werven staat Kyoung uren te dansen en handen te schudden in een groot kattenpak in een drukke winkelstraat in Seoul.