steun vpro

De prijsvechter

In de driedelige documentaireserie 'De prijsvechter' onderzoeken Roland Duong en Marijn Frank oorzaak en gevolg van onze goedkooplust.

Nooit eerder in de geschiedenis was er zoveel te koop, voor zo weinig geld. De verleiding van de goedkope spulletjes is niet te weerstaan. Prijsvechters als Action, Big Bazar en Flying Tiger doen goede zaken. Een cadeautje voor jezelf of de kinderen. Spulletjes die de boel meer kleur geven of gemak. Maar steeds vaker knaagt er iets bij de kassa. Hoe komen al die spullen eigenlijk zo goedkoop in het schap. En tegen welke prijs? Zijn we van de consumptiemaatschappij in de wegwerpmaatschappij terechtgekomen?

extra scènes

Dozen vol spullen

Zelfs voordat je geboren bent, mag je je verheugen op vele dozen vol met gratis dingen. Een paar telefoontjes van je moeder zijn voldoende. Maar wat heb je er eigenlijk aan?

Uitverkoop van onze aarde

De impact van onze consumptiedrift op de aarde is zo groot, dat 's werelds meest vooraanstaande geologen reppen over een nieuw tijdperk: het Antropoceen. Een spotgoedkoop plastic lantaarntje geeft geoloog Jan Zalasiewicz te denken. Verdient het ding niet veel meer waardering dan de €1,50 die hij kost?

test jezelf

Marijn ontmoet ontwerper Maarten Baas

Roland op zoek naar de herkomst van een lantaarn

Afleveringen