VPRO Tegenlicht

Sonntag mit Böhmermann

Wat betekent de herverkiezing van Merkel voor het Duitsland van de toekomst? Tegenlicht gaat op reis met de spraakmakende Duitse komiek Jan Böhmermann.

Waar andere Europese landen een spannende verkiezingsstrijd achter de rug hebben, begint Angela Merkel in Duitsland in het najaar van 2017 hoogstwaarschijnlijk aan haar vierde termijn als Bundeskanzlerin. De economische grootmacht ontpopt zich met Merkel ook als morele leider van het vrije westen. Wat betekent dat voor het Duitsland van de toekomst? Tegenlicht gaat op reis met de spraakmakende Duitse komiek Jan Böhmermann.

Jan Böhmermann (36) heeft een eigenzinnige visie op het huidige Duitsland. Hoe kan een land dat twee wereldoorlogen begon en verloor nu uitgeroepen worden tot leider van het vrije westen? Duitsland lijkt in verlegenheid gebracht met die nieuwe rol en zoekt naar haar identiteit.

eigenwijze blik

Böhmermann neemt geen blad voor de mond. Dat werd eens te meer duidelijk toen hij internationaal bekend werd met zijn spotgedicht over de Turkse president Erdogan. Het ging om een satirisch bedoelde tekst over de grenzen van vrijheid van meningsuiting, die uitmondde in een diplomatieke rel tussen Duitsland en Turkije. Böhmermann moest voor de rechter verschijnen en enkele regels uit zijn gedicht werden verboden. Wegens vele bedreigingen dook hij tijdelijk onder en kreeg politiebescherming. Toch pakte hij niet veel later onverschrokken zijn tv-show weer op.

Weinig mensen zijn geschikter om de grootmacht onder de loep te nemen dan Jan Böhmermann. Met zijn eigenwijze blik kan hij als geen ander reflecteren op de actuele en politieke ontwikkelingen in zijn land, altijd kritisch en met veel ironie. Böhmermann maakte in navolging van Lubach’s populaire Netherlands second video voor zijn wekelijkse tv-show Das Neo Magazin Royale de onovertroffen ‘Germany second’ versie, welke vervolgens vele internationale varianten kreeg.

Uitdagend, met humor en altijd de grenzen opzoekend. Hoog tijd voor een zondag met Böhmermann.

Regie: Britta Hosman