In het boek 'Authentic Leadership' geeft de Amerikaan Bill George, ex-CEO en docent aan de Harvard Business School, zijn visie op de huidige ontwikkelingen in het Amerikaanse bedrijfsleven, en hoe die van invloed zijn op 'leiderschap' aan de top van grote ondernemingen.

De ware leider

William W. George, Bill voor vrienden, roept graag op tot bezinning voor topondernemers. Hij kan gelden als ervaringsdeskundige, want tussen 1991 en 2001 was hij CEO van Medtronic, een bedrijf dat gespecialiseerd is in medische technologie. Bij zijn aantreden had het bedrijf een omzet van 750 miljoen dollar en een marktwaarde van 1,1 miljard dollar. Bij zijn vertrek was de omzet gestegen tot 7 miljard dollar en de marktwaarde was 60 miljard. Een jaarlijkse groei van 35%!

Na zijn zakelijke loopbaan ging George lesgeven in Lausanne, en later aan Yale en Harvard, momenteel als docent 'leadership and corporate accountability'. George bekritiseert het huidige kortetermijndenken in de Amerikaanse zakenwereld, dat zowel bedrijfsmatig als op het persoonlijke vlak negatieve uitwerkingen heeft. Bedrijven zouden moeten uitgaan van een klant- en werknemer-gerichte missie en duurzaamheid zou hoog in het vaandel moeten staan. Kandidaten voor het topmanagement zouden ook vooraf getest moeten worden op geschiktheid voor die functie. Ook zouden CEO's anders met hun werk om moeten gaan: "George believes that keeping up a non-stop pace in the office with no outside interests results in an executive making poor decisions and prevents him or her from developing the empathy and understanding of colleagues necessary to be an effective leader."

Klik rechts voor meer informatie over zijn
boek:

'Authentic Leadership: Rediscovering the Secrets to Creating Lasting Value' (juli 2003)