Wonderkind, ingenieur en oprichter van PayPal, SpaceX en Tesla. Gelooft dat duurzame, elektrische energie de toekomst heeft.

“Elon Musk heeft een behoorlijke staat van dienst als het aankomt op het omzetten van science-fiction naar realiteit”, zei een BBC-verslaggever naar aanleiding van Musk’s nieuwste project: de Hyperloop. Deze constatering is niet ongegrond. Integendeel. De van oorsprong Zuid-Afrikaanse Elon Musk (1971) heeft een enorme passie voor wetenschap, bouwkunde en de ruimte en lijkt zijn tijd vaak ver vooruit. Hij pioniert succesvol op het gebied van zonne-energie, commerciële ruimtevaart en elektrisch aangedreven auto’s. Zijn bedrijven PayPal, SolarCity, SpaceX en Tesla Motors genieten wereldwijde bekendheid. 

Elektrisch transport

Mobiliteit is éên van de onderwerpen waar Musk mateloos in is geïnteresseerd. Volgens hem moeten we minder afhankelijk worden van fossiele brandstoffen en hebben elektrisch aangedreven voertuigen de toekomst. Vanuit deze overtuiging investeerde hij in 2003 in de Amerikaanse autoproducent Tesla Motors, waarmee hij aan de wieg kwam te staan van de elektrische auto-industrie.

Als productontwikkelaar en CEO van Tesla heeft Musk de afgelopen jaren niet alleen zijn ziel en zaligheid, maar ook bijna zijn volledige kapitaal in dit bedrijf gestopt. Overtuigd van de groeimogelijkheden van elektrisch transport, kon hij het niet verkroppen dat Tesla in 2008 op het randje van de financiële afgrond stond. Hij redde de autofabrikant door opnieuw miljoenen dollars  in Tesla te investeren. Inmiddels krijgt Musk met de Tesla Roadster (eerste elektrische sportwagen) en Model S (eerste elektrische sedan) voet aan de grond, zowel in Amerika als in Europa.

 

I don't think we should let autonomous cars distract us from the much more important thing which is the electrification of transport.

Elon Musk in de uitzending 'Hoe raken wij de auto kwijt'

Ruimtevaart

De enige vorm van mobiliteit waar Musk in zijn visie op elektrisch transport een uitzondering voor maakt, is de ruimtevaart. Juist in deze sector valt de andere passie van Musk, zijn bedrijf SpaceX. In 2002 richtte hij dit bedrijf op met als doel het eerste commerciële ruimtevaart(transport)bedrijf te worden. Na enkele mislukte pogingen schreef Musk in 2010 geschiedenis door een raket te lanceren, in een baan om de aarde te brengen en weer terug te halen. In 2012 lanceerde Musk een Dragon-capsule die door André Kuipers uiteindelijk succesvol aan het ruimtestation ISS werd gekoppeld. Musk haalde een NASA-subsidie van 1,6 miljard dollar binnen en de eerste bemande vluchten zijn voor 2015 gepland.

Dat Musk zich volledig op zijn passie voor ruimtevaart en de auto-industrie kan storten, wordt mogelijk gemaakt door de succesvolle verkoop van PayPal voor 1,5 miljard dollar. Dit systeem voor digitale geldtransacties zette hij op in 1999, nog voordat internet een vanzelfsprekendheid was.

Wonderkind

Musk lijkt in alles wat hij doet de rest van de wereld drie stappen voor te zijn. Dit werd al duidelijk toen Musk op twaalfjarige leeftijd zijn eigen computerprogramma maakte omdat hij meer wist van programmeren dan zijn leraar. De drang tot innoveren, ondernemen en de mensen voorzien van een duurzame toekomst, maakte dat Musk zijn geboorteland Zuid-Afrika achterliet en naar Canada en Amerika trok. Daar studeerde hij aan Queen's University en de University of Pennsylvania. Hij brak zijn promotieonderzoek aan Stanford af om zich als ondernemer volledig te kunnen richten op internet, duurzame energie en de ruimtevaart.