Hoofd 'smart mobility' aan de TU Eindhoven rijdt zelf nog in de eerste auto die hij ooit kocht.

Als hoofd van de afdeling smart mobility aan de Technische Universiteit Eindhoven houdt Carlo van de Weijer zich bezig met de manier waarop mensen zich verplaatsen. Bovendien heeft hij als vice-president Traffic Solutions bij TomTom een goed inzicht in de steeds grotere rol van big data - in dit geval de enorme hoeveelheid gegevens dat binnenkomt via TomTom gebruikers - in het dagelijks verkeer. 

"Je moet 'm ook op een bepaalde manier behandelen anders start hij niet. (...) Praktisch is het niet, maar wel karakter."  

Carlo van de Weijer over zijn auto

In de aflevering 'Hoe raken we de auto kwijt' voorziet hij een steeds snellere ontwikkeling in de auto-industrie. Doordat auto's steeds meer afhankelijk zijn van software en elektronica, valt de ontwikkeling van het vervoersmiddel ook steeds meer samen met innovatie op dat gebied. Als grootste uitdaging voor technologie in auto's ziet hij zaken die voor ons als mensen juist heel makkelijk zijn.

Als belangrijkste voorbeeld daarvan noemt Van de Weijer het inschatten van andere verkeersdeelnemers. Wat betreft de bredere relatie tussen elektronische ontwikkeling en mobiliteit ziet hij grote potentie voor big data. Hier liggen volgens hem de mogelijkheden voor het ontstaan van een zelforganiserend systeem waarin behoefte en aanbod van vervoer veel beter op elkaar aan gaan sluiten.
 

Universiteit en TomTom

Carlo van de Weijer studeert af als werktuigbouwkundig ingenieur aan dezelfde universiteit als waar hij nu werkzaam is. Meteen na zijn studie krijgt hij in 1990 de verantwoordelijkheid voor het opzetten van een onderzoeksprogramma 'elektrische en hybride aandrijving' bij TNO Automotive in Delft. Na zijn promoveren aan de Technische Universiteit in het Oostenrijkse Graz en een nieuwe functie bij TNO als verantwoordelijke voor de business-unit Power Trains keert hij terug naar Eindhoven. Hij krijgt daar de opdracht van Siemens VDO om een onderzoekseenheid op te zetten voor navigatiesystemen. In 2007 neemt hij deze onderzoekseenheid mee als hij naar TomTom vertrekt. Naast zijn functies bij TomTom de TU Eindhoven, maakt hij deel uit van verschillende besturen bij o.a. AutomotiveNL.