Filosoof, kunstenaar en wetenschapper pleit voor een minder rigide scheiding tussen ‘echt’ en ‘nep’.

Vaak worden kopieën binnen onze cultuur gezien als minderwaardig en inferieur. Als het aan Koert van Mensvoort ligt kan die hele manier van denken - in tegenstellingen tussen echt en onecht - direct het raam uit. In 'Hoe echt is echt' schetst hij hoe anders de Aziatische opvatting ten opzichte van het artificiële is en hoe men daar ook een bepaalde authenticiteit in kan waarderen.
    

"Dan zijn wij toch een beetje de mopperende westerse mensen die (...) weemoedig zitten te zeuren van ‘ja maar het is niet echt’." 

Koert van Mensvoort

Het feit dat de aura van het origineel zo sterk beleefd wordt in onze maatschappij, terwijl er eigenlijk niet zoveel te zien is, ervaart Van Mensvoort als iets eigenaardigs. Een hele goede scan van een schilderij van Johannes Vermeer zou hem bijvoorbeeld meer kunnen vertellen dan het origineel dat ergens achter glas hangt. Onder andere door de voortschrijdende ontwikkelingen op het gebied van technologie wordt onze perceptie van wat echt is en wat niet, steeds vaker op de proef gesteld. Om dit te visualiseren ontwikkelde hij het memory-spel 'Fake for real'. 

De 'natuur' van techniek

In 1997 behaalde Koert van Mensvoort zijn Master in computerwetenschappen, gespecialiseerd in computergraphics, aan de Technische Universiteit Eindhoven. Aanvullend behaalde hij in 2002 nog een Master of Fine Arts, dit keer in Amsterdam aan het Sandberg Instituut. Terug in Eindhoven promoveerde hij op het proefschrift 'What you see is what you feel'. Zijn technologisch en artistiek talent verenigde hij in zijn stichting Next Nature, een ontwerp- en denktank gevestigd in Amsterdam. Hier zet hij alle mogelijke media in om zijn filosofie vorm te geven rond de complexiteit en alomvertegenwoordiging van technologie in onze samenleving.