Journaliste die pioniert op het gebied van immersive journalism. Bedacht en ontwikkelde een virtuele weergave van Guantanamo Bay.

Nonny de la Peña is een Amerikaanse journaliste die alles in het werk zet om zo veel mogelijk impact te creëren met verhalen. Sinds 2007 combineert ze haar twintig jaar ervaring als traditionele verslaggever en documentairemaakster met haar voorliefde voor technologie. Hieruit ontstond immersive journalism: een nieuwe, interactieve vorm van journalistiek waarin nieuws als een virtuele non-fictie ervaring is verpakt.
 

Hunger in Los Angeles

De la Peña verwierf internationale bekendheid met haar project Hunger in Los Angeles, dat in 2012 op het Sundance Film Festival in première ging. Voor dit project creëerde De la Peña een installatie waarin bezoekers virtueel in een rij bij de voedseluitgifte in Los Angeles stonden. Door 3D-technieken uit de game-industrie en de filmwereld te combineren met journalistiek, maakte De la Peña mensen in deze simulatie deelgenoot van een rel die uitbrak in deze rij nadat iemand in een diabetische coma beland. Hoewel het in geen enkel opzicht een traditionele film was, werd Hunger in Los Angeles een van de meest besproken ‘films’ van het festival. Bezoeker konden niet ophouden met praten over de intense beleving van dit verhaal over de hongerproblematiek in Amerika.

Wat we voor ons zien, is verreweg onze belangrijkste informatiebron.

Nonny de la Peña in 'Hoe echt is echt'

Virtuele Guantánamo Bay

Eerder baarde De la Peña’s project Gone Gitmo – een virtuele weergave van de gevangenis Guantánamo Bay - al opzien. Dit project kwam voort uit de frustratie dat ze als journalist verhalen soms slechts gedeeltelijk kon vertellen, simpelweg omdat ze geen toegang kreeg tot dergelijke omstreden plaatsen. Op basis van foto’s, verhalen van gevangenen, overheidsdocumenten en geluidsfragmenten van verhoren, maakte De la Peña een virtuele editie van de gevangenis. Zo slaagde De la Peña er in niet alleen in het verhaal van deze omstreden plek te vertellen, ook kon ze gebruikers zelf laten ervaren hoe het is om daar te zijn en maakte ze journalistiek tot een actieve beleving. 

Sinds deze twee succesvolle projecten houdt De la Peña zich bezig met de verdere ontwikkeling van immersive journalism. Ze was hiervoor twee jaar verbonden aan de USC Annenberg School of Journalism. Nu verkent ze met haar eigen bedrijf Virtual Pyedog de grenzen van virtual reality en de toepassing binnen journalistiek.

De la Peña studeerde aan Harvard University en werkte daarna onder andere voor Newsweek Magazine, Time Magazine, The New York Times en Los Angeles Times Magazine. Ze regisseerde en produceerde diverse documentaires, die wereldwijd werden uitgezonden.