Aflevering 5: Ismail Ilgun

In de laatste aflevering van Tims ^ tent komt voormalig treitervlogger Ismail Ilgun langs op de camping waar Tim den Besten zijn tentje heeft opgeslagen.

Tim neemt Ismail mee naar zijn tent, de campingwinkel en het zwembad. Onderwijl praten ze over het ontstaan van de HoodVlog, de chaos die de opmerking van Mark Rutte over Ismail veroorzaakte en over zijn ambities.

Ismail is open en eerlijk in het gesprek met Tim. Hij schuwt niet te vertellen dat hij fouten heeft gemaakt, dat hij eerder niet wist wie Mark Rutte was en dat hij voor het eerst een boek heeft uitgelezen. De achterstand die hij op straat heeft opgelopen, wil hij nu inhalen. Hij wil het goede voorbeeld geven en zijn filmtalent inzetten om jongeren in achterstandswijken een stem te geven.

Er wordt gegiecheld over verliefd zijn en gepraat over het geloof, groenten en fruit en maatschappelijke bubbels. Er wordt geproost op boeken en gerend voor wespen.

'Ik ben oprecht gelukkig, ik waardeer wat ik heb en ik ben blij dat ik van daar naar hier ben gekomen.'

Ismail Ilgun in Tims ^ Tent

Ismail Ilgun is in 1997 geboren in Zaandam, in de wijk Poelenburg, een van de grootste achterstandswijken van Nederland. Hij is van Turkse komaf en komt uit een gezin van vijf. Na de scheiding van zijn ouders heeft hij geen contact meer met zijn vader. Met zijn moeder heeft hij een hele goede band.

Als Ismail op het VMBO zit, begint hij in 2011 met het maken van YouTube-video’s. Hij is 14 jaar en kijkt veel naar Disney Channel. Hij wil eigenlijk acteren, maar denkt dat je daar rijk voor moet zijn of dat je ouders de juiste connecties moeten hebben. Op YouTube is dat niet nodig en hij start samen met vier andere jongens het kanaal The Interogators. Het zijn Engelstalige video’s waarin ze mensen op straat interviewen. Ismail kijkt ontzettend veel films, waardoor hij vloeiend Engels spreekt. Na een tijdje besluiten de andere jongens te stoppen met het kanaal, maar Ismail gaat in zijn eentje door. In 2013 stopt hij zelf ook, omdat zijn klasgenoten een uitgesproken mening over de video’s hebben en hij daar onzeker van wordt.

Na het VMBO volgt Ismail een opleiding aan het Mediacollege, maar na een half jaar stopt hij. Het volgende schooljaar probeert hij een andere opleiding, maar ook deze beëindigt hij vroegtijdig. Ismail heeft niets te doen en besluit een camera te kopen. Hij wil het leven in zijn buurt laten zien zonder een bedoeling of vooropgezet plan. Het wordt het begin van zijn HoodVlog.

Ismail uploadt dagelijks of om de paar dagen een filmpje op zijn kanaal. Hij filmt zijn dagelijkse leven in de wijk en er komen veel vrienden en buurtgenoten van hem in voor. Ze hangen vooral wat rond en praten straattaal. Ismails slogan ‘keen keld wel honger’ wordt razend populair, en al snel heeft hij tegen de honderdduizend kijkers per vlog. Een aantal keer is in de vlogs te zien dat het fout gaat, en worden er mensen uitgescholden of geslagen. Er komt een steeds grotere following, ook vanuit de wijk zelf. Grote groepen jongeren staan dagelijks voor de Vomar in Poelenburg, waar de politie ze probeert te dimmen. De politie wordt bespot en gefilmd in de vlogs.

Op 5 september 2016 komt er aandacht voor de vlogs in de landelijke media, en vanaf dan gaat het snel. Op 8 september zitten Ismail en zijn vrienden bij Pauw. Een dag later noemt Mark Rutte de jongens ‘tuig van de richel’. Op 12 september worden er acht jongeren opgepakt wegens overlast. Ismail wordt de volgende ochtend gearresteerd wegens opruiing. Hij zit drie dagen vast en komt dan vrij met een gebiedsverbod. Nadat hij wordt bedreigd, duikt Ismail een paar dagen onder met zijn moeder en zusje. In december wordt ‘treitervlogger’ zelfs het woord van het jaar.

Kees de Koning van het platenlabel TopNotch volgt Ismails hoodvlogs al vanaf het begin, vooral omdat hij er muziek leert kennen van rappers die hij nog niet kent en hij het interessant vindt om te zien hoe de jongens daar leven. De Koning blijft de jongens volgen, en neemt het voor ze op in de media. Op 28 oktober 2016 tekent Ismail een contract bij TopNotch. Het label is verantwoordelijk voor de zakelijke representatie en het management van Ismail. David Koster, projectmanager bij TopNotch, noemt Ismail ‘de stem van een generatie’.

In april 2017 wordt bekend dat het Algemeen Dagblad in zee gaat met Ismail. Hij maakt voor hen een serie over probleem- en achterstandswijken in Nederland: Achter Buurten. Hierna zou Ismail graag een serie willen maken over achterstandswijken in het buitenland. Het is zijn passie. Al is zijn grootste droom nog steeds om professioneel acteur te worden.

'Iedereen probeert je kapot te maken, terwijl je gewoon een jongen van 19 bent die niet meer wil hangen, maar iets wil gaan doen.'

Ismail Ilgun in Tims ^ Tent

meer ismail ilgun