Old Roots & New Routes

, Charlie Crooijmans

Old Roots & New Routes

Charlie Crooijmans ,

muziek uit verre culturen geworteld in Nederland

Vanaf volgende week begint de driedelige concertserie Old Roots & New Routes in de Amstelkerk in Amsterdam. Bij roots denk je natuurlijk aan traditionele muziek en dat klopt. Er is echter geen sprake van klompendans of een dweilorkest, maar het gaat om muziek uit verre culturen die zich hier in Nederland genesteld heeft. En ja, dat heeft ook een lange traditie. Daar kan popjournalist Stan Rijven je alles over vertellen; hij en journalist Ton Maas gaan de concerten inleiden. De serie is uitgesmeerd over drie maanden (2 september, 21 oktober en 4 november) op de zaterdag om 20.30, dus kun je dat alvast in je agenda zetten.

2 september

In de eerste set op 2 september treedt de ud-speler Monir Goran (Kirkuk, 1975) samen op met de dichter Baban Kirkuki Kom (Kirkuk, 1974). Ze zijn beiden gevlucht uit Koerdistan Irak en troffen elkaar weer in Nederland waar ze de voorstelling Vluchtverhaal hebben ontwikkeld. In de tweede set speelt Monir Goran samen met pianist Ako Taher composities van Eric Satie.

Monir Goran (Koerdistan/Irak) – oud
Baban Kirkuki Kom (Koerdistan/Irak) – teksten
Ako Taher (Irak) – piano
Hanka Clout (Nederland) – klarinet

21 oktober

Shishani was februari dit jaar te gast in Vrije Geluiden. De traditionele muziek uit haar geboorteland Namibië is het fundament van haar composities die worden uitgevoerd op Turkse percussie, Afrikaanse kora en mbira (duimpiano), cello en gitaar. Shishani zingt zowel in het Engels als in Oshiwambo, de moedertaal van haar moeder.

Shishani Vranckx (Namibië/België) – zang, gitaar
Sjahin During (Turkije) – percussie
Bence Huszar (Hongarije) – cello
Debby Korfmacher (Duitsland) – mbira, kora, zang

Dubbelconcert 4 november

Het trio van Mehmet Polat heeft de ongebruikelijke bezetting van ud, ney (fluit) en kora. Muzikale ingrediënten uit de Balkan, het Midden-Oosten en Afrika maken deel uit van een vlechtwerk met veel ruimte voor improvisatie.

Mehmet Polat (Turkije) – oud & composities
Dymphi Peeters (Nederland) – kora
Sinan Arat (Turkije) – ney

Tiltan's mix van folklore met jazz, kamer- en filmmuziek is de verklanking van de familiegeschiedenis van David Golek. Het luistert als een roadmovie waarin invloeden uit het Midden-Oosten, Oost-Europa en Zuid-Amerika te ontdekken zijn.

David Golek (Israël) – gitaar, composities/arrangementen
Oleg Fateev (Moldavië) – bayan
Dániel Mester (Hongarije) – klarinet
Bela Horvat (Slovenië) – violin & mandolin