Beethoven, Brotsuppe en Brautigam

melchior huurdeman ,

vrijdag 3 augustus in het Concertgebouw van Amsterdam

Ooit kocht ik in het Beethovenhuis te Bonn een bijzonder boekje. Vertaald naar het heden zou je het kunnen noemen: Koken met Van Beethoven. Al bladerend kon ik niks lekkers tussen de Beethoven gerechten vinden. Om al dat vet (veel reuzel) bonen, zout en niet alledaags vlees te verteren moet je een sterke maag hebben. Beethoven zelf had vele ziektes en bij het lezen van dit boekje is dat niet zo verwonderlijk. In het jaar dat pianist Ronald Brautigam 60 werd, speelde hij bij Vrije Geluiden in de Hortus Botanicus van Amsterdam twee lijvige Beethoven sonates op de fortepiano. Daarna at ik met hem een bordje Brotsuppe, speciaal voor ons gekookt door een vriendelijke kok. U hoeft het recept niet op te zoeken, de ingrediënten heb ik zelf voor altijd verdrongen en de geur en smaak zal ik nooit uit vrije wil oproepen.

Maar de dag doorbrengen met Brautigam was een feest en schuift zo nu en dan nog weleens door het beeld. De gepassioneerdheid waarmee hij de Waldstein Sonate speelde vergeet ik niet snel. Zittend tussen een aantal vreemde bomen en struiken kwam Beethoven heel natuurlijk binnen. Een middagje in een overdekt park, en buiten was het ijzig…Warm en koud, twee uitersten die Beethoven voor mij kenmerken. In het 4e pianoconcert bijvoorbeeld, zijn er geen grotere verschillen te bedenken tussen de hoekdelen en het morbide middendeel. Bij dat deel heb ik altijd het gevoel alsof je in je gezicht geslagen wordt door Beethoven en dat hij de tranen door je gezicht wrijft. Jaja, hij maakt het zeker goed in deel drie, maar toch.

Vrijdag 3 augustus speelt Ronald Brautigam samen met de Die Kölner Akademie en dirigent Michael Alexander Willens Beethovens Vierde pianoconcert in het Concertgebouw van Amsterdam. En dat is helemaal niet zo ver van de Hortus Botanicus.

Melchior Huurdeman

Melchior is van oorsprong pianist, maar al vele jaren is hij betrokken bij het tv-programma Vrije Geluiden. Zijn liefde voor de piano echter is nooit minder geworden.